דבדאס

במקור: Devdas
במאי: סנג'יי לילא בהנסאלי
תסריט: סנג'יי לילא בהנסאלי,
פראקאש קאפאדיה

על פי ספרו של סאראט צ'אנדרה
צ'אטופאדהיי

שחקנים: שאה-רוק חאן, מדהורי
דיקשיט, אישווארה ראיי

לא ראיתי הרבה סרטים הודיים בחיי. מצב זה נבע לא רק ממחסור בהפצה מסחרית של סרטים הודיים כהלכתם למחוזותינו (בטח ובטח שלא שודרו כאלו בערוץ 1 או 2), אלא בעיקר מדעות קדומות שהיו לי כנגד מאפייני הז'אנר: קודם כל, אורכם הממוצע הבלתי מתפשר של הסרטים – ארבע, ולפעמים גם חמש שעות לסרט, ושנית, עניין השירים, או כפי שהוזכר באיזו הזדמנות: "פתאום קם אדם ומחליט לפצוח בריקוד סוער עם 80 מידידיו הטובים ביותר (בד"כ סביב דקל שפל צמרת)". ואני, מה לי ולריקודים? ולמה הם בכלל צריכים לשיר – דחוף להם להיות ירדן? נהה. זה בטח לא בשבילי.

ואז צפיתי ב'לאגאן' הכיפי, וראיתי כי טוב.
ואז בא 'דבדאס' וקלקל לי את הרושם החיובי.

דבדאס הוא איש צעיר שבנעוריו נשלח להתחנך בלונדון, וללמוד משפטים. זאת כיוון שכנער הוא סירב לקבל מרות, ברח מבית הספר ואת עיקר ימיו העביר בהתגנבות לבית דודתו ובשאלה "דודה, פארו פה?" פארו היא פרווטי, שהיתה שותפתו למשחקים ולריצות בשדות מוריקים.

אבל זמנים משתנים. דבדאס המגונדר שב לבית הוריו לביקור קצר, וכמה לפארו הענווה (אישווראה ראיי, מיס עולם לשנת 94'). פארו אף היא משתוקקת אליו בדרכה שלה. היא עדיין נערה פשוטה ופוחזת, שאינה בוחלת במשחקים מבדחים ובטיזינג. אלא שדבדאס, שהפנים את ההליכות והנימוסים הבריטיים, בוחר שלא לשתף פעולה ומסתלק לביתו.

פה מתחילה מסכת משחקי כוח וגאווה בין פארו, שמנסה לזכות בלב אהובה משכבר הימים, לבין דבדאס, שמנסה לצאת גבר ולהגיד את המילה האחרונה. זה גם השלב בו אנו נרמזים על אופיו הגרוע של הגיבור המבחיל: הוא שקוע בעצמו עד אין קץ ואינו שת ליבו לאחרים, ולא רק זה – יש לו נטייה גוברת והולכת לאלימות. ומכיוון שכך, מן הרגע הראשון נשבעתי לשנוא אותו בכל מאודי ולייחל למכות שינחתו עליו ועל בני ביתו, מהם הוא ירש את האופי המחורבן שלו.

ואכן, אבא של דבדאס מסרב להמשך הקשר בין בנו, איש העולם הגדול ועורך דין מדופלם (מהסרט משתמע שמה שלומדים בפקולטה למשפטים זה לצעוק "I Object!" מדי פעם בפעם), לבין נערתו, הכפרית הפשוטה, בת למעמד נמוך יותר. דבדאס המרוגז חוזר לעיר הגדולה, שם מפגיש אותו חבר עם צ'נדראמוקהי.

צ'נדראמוקהי היא רקדנית נחשקת, ומכיוון היא עוסקת במקצוע חופשי (ועוד מול קהל!), אינה נשואה או מאורסת, אינה אם, אינה אחות קטנה של אף אחד, ובטח שלא מתחבאת מאחורי הסירים – היא זונה. גם היא, כמו פארו, מתעלפת לרגלי הגיבור חמום המוח וממשיכה לכרכר סביבו גם כשהוא יורק עליה ומבזה אותה. דבדאס שקוע כולו בפארו שלו, וחמתו גוברת עליו כשהוא שומע שהיא עומדת להנשא לאלמן אמיד ולהפוך לבעלת אחוזה, עד שהוא מצלק את פניה הנאות ("את מזכירה לי את הירח", הוא מתפייט. "הא! לך מפה, איש רע! פני הירח מלאים פגמים! פני מושלמות!". טראח!).

וזו רק תחילת העלילה.

הבעיה בהבאתו של סרט כזה לארץ, היא שלרובנו חסרים הקשרים תרבותיים מסוימים, כדי להבין את הסמליות שהסרט עמוס בה. ראשית, העלילה עצמה: חובבי מיתולוגיה הודית בוודאי יבינו כי היא מבוססת על סיפור אהבתם של האל קרישנה והאלה ראדה, ועל אהבתה של האלה מירה לקרישנה. למביני העניין, רובד זה נותן ערך מוסף לצפייה. אולם אני חושדת שרובנו לא מכירים את סיפורי האלים ההודיים על בורים, עד כדי שנוכל להתפעם כראוי מדבדאס, ולהבין שהוא לא באמת אלים. זה הכל מאהבה.

אבל לא מדובר רק בערך המוסף של "סיפור המסגרת" החיצוני. ישנם חלקים בסיפור שאמנם ניתן להבין, אך לבטח יהיו מובנים הרבה יותר למי שמתמצא בתרבות ההודית: מנהגי החתונה ההודיים, למשל (אם כי אלו היו דומים לטקסי חינה), או השלכת אבקה אדומה וצהובה, במה שנראה היה לי כמו הכרזת אירוסין, ואף משחקי הכוח והכבוד שבין דבדאס לפארו – כל אלה ברורים, אך לעיתים נדמה כי לאחרים הם ברורים יותר.

דווקא הרמזים הדקים שסיפק הסרט, שאמורים היו להאיר את הלך נפשם של הגיבורים, נראו לי גסים ונטולי עומק. וכך, צבע אדום שניתז במהלך ריצה, היה עבורי מטאפורה ברורה מדי לאירועים העתידים לבוא.

וכאילו לא די בכך, השירים היו לא קליטים, ומעצבנים ברובם. אולי איני יודעת מוסיקה הודית מהי, ואולי הסרטים ההודיים המעטים שראיתי אינם נחשבים למייצגים (העיקרי שבהם, כאמור, הוא 'לאגאן', שהריץ אותי אחר כך לחפש את השירים באינטרנט), אבל במקום לשמוח לקראת כל שיר או כל ריקוד, חשתי מדוכדכת יותר: "נו, מה עובר עליהם? הם לא יכולים לדבר רגיל שהם חייבים לעשות את זה בשירה ובריקודים?". אולי היה זה הדכדוך, שמנע ממני להתרשם מהכוריאוגרפיה של הריקודים (היו כמה מרשימים. לא כולם), או מהעמדת הסצינות והנטייה של הבמאי למקם את השחקנים על רקע בניינים עצומים בגודלם. זה נחמד, אבל לא זה מה שיוציא ממני "וואו".

מעל הכל, היה זה תיעובי העז כלפי הגיבור שהרס לי את ההנאה מהסרט. זה היה אמנם סרט קצר יחסית, 3 שעות בלבד, אבל נסו אתם להעביר 3 שעות במחיצת אדם שנוא – זה נראה כמו נצח.