במקור: !Goal
במאי: דני קנון
תסריט: מייק ג'פריס, אדריאן בוטשארט, דיק קלמנט, איאן לה פרנייס
שחקנים: קונו בקר, סטיבן דיליין, אלסנדרו ניבולה, מרסל יורס, אנה פריאל
מה אומר לכם השם "ניוקאסל"? עבור אחדים, מדובר בעיר הולדתו של אנדי טיילור מ'דוראן דוראן'. אחרים יחשבו על העיר לה היריד הנודד הגדול באירופה, ויש כאלה עבורם מדובר בעיר התאומה של חיפה. אם אתם כמוני, סביר שעד שחיטטתם בגוגל, ידעתם רק שזו עיר נידחת באנגליה ושיש בה קבוצת כדורגל. אבל לא סתם קבוצת כדורגל! קבוצה ותיקה בליגה העליונה באנגליה, עם ארבע אליפויות, שישה גביעים ושחקנים שמשכורתם כמו התקציב השנתי של גבעתיים. אין פלא ששחקנים צעירים שואפים להגיע לקבוצה כזו, להתגלות ולהגשים את חלום ילדותם מאז ומעולם: להיות מפורסם ולעשות ג'ובות.
סנטיאגו מונז הוא ילד מקסיקני עני שמשחק כדורגל ברחובות עירו המטונפים וכל מה שיש לו הם כדורגל ישן ותמונות מהמונדיאל. יום אחד מחליט אביו כי עדיף למשפחה להגשים את עצמה מעבר לגבול, והם מסתננים לארץ החופש, החירות והקנטאקי פרייד צ'יקן. עשר שנים אחר כך, אנחנו פוגשים את סנטיאגו עובד בחברת השיפוצים של אביו, ומשחק כדורגל בשעות הפנאי בקבוצת חובבנים. אף על פי שהוא מאחר בקביעות ואין לו את כל הציוד הדרוש, על המגרש סנטיאגו כמו יוסי בניון: מלהטט בכדור, מקפיץ מעל שחקנים ומבקיע מזוויות בלתי אפשריות. יום אחד, ניגש אליו אדון מקריח עם מבטא בריטי כבד (סטיבן דיליין, 'המלך ארתור', 'משחק ריגול') ואומר לו שהוא חושב שהוא כשרוני מאוד ושהוא היה רוצה להראות אותו לחברו סוכן השחקנים, כדי שיסדר אותו כמו שצריך. כל נער נורמלי כבר היה ממהר וקורא להורים או לדוד שוטר. סנטיאגו, לעומת זאת, מזמין אותם לצפות בו במשחק הקבוצה. אלא שהסוכן מבריז מהמשחק לרגל פגישת עסקים חשובה עם שתי בלונדיניות בבריכה, והבריטי נאלץ לחזור לאנגליה. "הנה", הוא אומר לסנטיאגו, "כשתהיה לך הזדמנות תקפוץ לניוקאסל, ותאמר שגלן שלח אותך, הם כבר יארגנו לך מבחנים בקבוצה". פשוט וקל.
כשסנטיאגו מגיע לבסוף לקבוצה, לאחר עוד מיני-דרמה מזדמנת או שתיים, הוא מגלה שהחיים זה לא פיקניק. קודם כל, להבדיל מהחיים בלוס אנג'לס, כאן צריך לשחק גם בבוץ ובגשם. חוץ מזה, יש לו חשד מבוסס שכמה שחקנים מנסים לשים לו רגליים (תרתי משמע). והכוכב הראשי בקבוצה עסוק בעיקר בבחורות, קוקאין ובחורות על קוקאין. מכאן מתגלגלת העלילה על פי הנוסחה המוכרת, הכוללת קשיי התאקלמות, משברים פרטיים, סיפור אהבה והזדמנות גדולה לפרוץ.
'גול', שתוכנן מראש כחלק ראשון בטרילוגיה, הוא סרט כדורגל למתחילים. אבל בעצם, יותר משהוא סרט על כדורגל, זה סרט על הצלחה – הצלחה כנגד כל הסיכויים, כנגד כל המכשולים, וגם כנגד כל הגיון בריא. בסיפור מסוג זה, קשה להימלט מהנוסחאות הישנות והשחוקות ומהתפתחויות צפויות. כמובן, יש סרטים דומים שהעלילה מוצגת בהם לא רע, אבל גם לעומתם, 'גול' דורש הנמכת ציפיות, וגם אז הוא בקושי עומד ברף המינימלי. ניתן היה לצפות לסיפור עם שלד הגיוני, משחק אמין ודיאלוגים לא מופרכים. אבל בעניין הזה הסרט מזכיר יותר מכל את נבחרת ישראל בכדורגל: לא מתרסק, אבל רחוק מלשכנע. זה לא מתחת לכל ביקורת, אבל זה מאוד פושר. גם התפניות העלילתיות עצמן לא לגמרי אמינות. בנוסף, הסרט עמוס בקלישאות, עד כדי כך שכל משפט שני מנסה להעביר מסר של חכמת חיים, ערכי החברות ודבקות במטרה. בהתחלה זה נסבל. אחר כך מביך. בסוף מייגע. כמו אצל אברם גרנט, כבר אמרנו.
למרות זאת, חשוב להדגיש שלא כל הסרט רע. קודם כל קונו בקר, שמגלם את סנטיאגו, הוא פשוט בחור מקסים וכריזמטי. לבבי, חם, וממש חמוד – מין שילוב של אנטוניו בנדראס ועודד מנשה. מעבר לכך, למרות הפשטנות שבתסריט, הוא הצליח לסחוף אותי ביעילות לחוויות שעוברות על סנטיאגו: האכזבה, הקושי, השמחה, הכאב. ויש גם בונוס, שמיועד לחובבי הכדורגל שביניכם: הסרט עתיר כוכבי כדורגל. דיוויד בקהאם, זידאן, ראול, סטיבן ג'רארד – כולם משחקים בתפקיד עצמם, וחלקם גם מפגינים לרגעים את יכולתם הפנומנלית. לא שווה להגיע לסרט במיוחד בשבילם, כי כל אחד מהם מפציע למשך שניות ספורות בלבד.
זו בדיוק הבעיה של הסרט – הוא מתאמץ לשלב בין שני קהלים. 'גול' זוכה לפרסום מקיף בערוצי הספורט הישראלים, שמנסים למשוך את חובבי הכדורגל באמצעות הופעות האורח. אבל מי שמצפה לראות בו תצוגות כדורגל מרהיבות של הכוכבים, או בכלל, יתאכזב. המשחק הוא לא עיקר הסרט, אלא דווקא הסיפור הפרטי של סנטיאגו, שפונה לחובבי סרטי הצלחה, גם אם הם לא מבינים שום דבר בכדורגל. מצד שני, כסיפור, עושה רושם שהבמאי, דני קנון, התאמץ לבנות תפאורה מרהיבה על חשבון התוכן, וכך האריזה הנוצצת של אצטדיונים הומים מאוהדים ורשימת כוכבי כדורגל מחפה על עלילה בנאלית, וביצוע בינוני פלוס. בתור סרט ראשון בטרילוגיה על חייו של סנטיאגו, הסרט לא מותיר יותר מדי קצוות פתוחים משמעותיים, ולא מותיר טעם של עוד. ובכל זאת, זה עדיין עדיף על צפייה ב'שבת של כדורגל'.
סרט מאוד מאכזב
אפשר לנחש את כל ההתפתחויות החל מהדקה הראשונה ועד לאחרונה. סיפור שבלוני להחריד. אפילו לא מנסה להציג חידושים משום סוג.
סנטיאגו חלש מאוד, לא סוחף ולא מעניין, ואפילו לא מציג (באשמת הבמאי) ביצועי כדורגל מרשימים. ליפול ולהחליק זה גם אני יודע. כנ"ל כל שאר השחקנים, בייחוד הבחורה הפלקטית. גווין האריס מספק כמה רגעים אטרקטיביים, אבל זה ממש ממש לא מספיק.
מעבר לתסריט המשעמם, העריכה עיצבנה אותי אפילו עוד יותר. סרט על כדורגל הוא כר הדשא המושלם להצגת אווירה מחשמלת וביצועים מרהיבים. אז יש שתיים שלוש דקות של קהל מחריש אזניים (עושה חשק להיות שם), אבל בתאכלס לא רואים כלום. המצלמה מקפצת לשווא והרגעים המזהירים נגמרים מהר וישר צוללים לעוד חצי שעה של דיבורי סרק צפויים לעייפה.
ועוד ראיתי את זה (בחינם) באולם הגדול של רב-חן דיזנגוף. באולמות אחרים זה צריך להיות אפילו עוד פחות מרשים.
לא ללכת. גם לא לקחת בדי.וי.די, לפחות לא עד שמסתיימת הטרילוגיה.
חולק על דעתך
קודם כל, ואת זה גם אני הבנתי, הבמאי לא ניסה להסתיר את הסוף, וכל אחד יכול לנחש אותו
העניין הוא איך הסוף יקרה ומה יוביל אליו
מהביצועים דווקא התרשמתי, לא התרשמתי מהביצועים עצמם כמו שהתרשמתי מאיך שהבמאי הציג אותם. זוכר את גלדיאטור? גם שם לא רואים טוב את הקטעים היפים של הקרבות, אבל זה לא הפריע לסרט לשבור קופות (אולי בגלל זה). לכן נראה לי שהמצלמה המקפצת היא בכונה.
אבל בתור מי שחולה על כדורגל ומבלה חצי מזמנו החופשי בלשחק דווקא התרשמתי מהביצועים
דבר אחד אני מסכים, אם אתם רוצים הנאה מושלמת מהסרט חכו עד שיוציאו את שאר הסרטים בטרילוגיה (מה שבטח יקח כמה שנים)
אבל ב''גלדיאוטור''
אין משחק טוב, ביומי טוב או עלילה לא צפויה לגמרי.
נתנאל לא אמר שלא רואים קרבות.
הוא אמר שלא רואים אותם טוב, כלומר שהקרבות לא אסתטיים – המצלמה מקפצת, התמונה לא ברורה וכדומה.
ראסל קרואו נחשב שחקן טוב ומוערך?
למה לא סיפרו לי שום דבר?
איזו אישה לא כל כך נחמדה!
מה יש לך נגד ראסל קרואו?!
הוא שחקן חמוד ואף מוכשר, גם אם כמה מהסרטים שהשתתף בהם בשנים האחרונות מוטב היה להם שלא באו לעולם.
ולמי שחושב להגיב בהסבר שלראסל קרואו יש רק שתי הבעות פנים וכו' – זה כבר נדוש. תשמרו את זה לקיאנו, בסדר?
אם הוא נחשב לכזה מוכשר,
איך זה שאולפנים מוותרים על הכשרון שלו ומאז 'גלדיאטור' הוא השתתף רק בארבעה סרטים (פלוס אחד שמצטלם בימים אלו)?
אם הוא נחשב לכזה מוכשר,
תראי, מאוד קשה לחתום על חוזה לטווח ארוך עם שחקן שכל הזמן יוצא לסיבוב הופעות / מכניס את אשתו להריון / נכנס לכלא. נראה לי שראסל קרואו, גם בלי להיות כוכב כמו בראדלינה ג'וליט, יוצר בעיקר כותרות שלא קשורות במיל לסרטים שהוא משתתף בהם.
מצד שני, בשמונה השנים האחרונות, קרואו השתתף בעשרה סרטים, חצי מהם היו מועמדים לאוסקר לסרט הטוב ביותר. הוא בעצמו זכה פעם (כשלא הגיע לו) והפסיד פעם נוספת (כשכן הגיע לו ) והשם שלו מקושר אוטומטית לסרטים מצליחים. בלי קשר לכשרון שיש או אין לו, קשה לי לומר שהוא לא *נחשב* מוכשר.
אפשר לחשוב. עשרה סרטים בשמונה שנים.
דקוטה פנינג עושה את זה בשנה.
הוא נחשב מוכשר
אבל הרבה פעמים המשחק שלו נראה לי כאילו הוא הרגע התעורר משינה ומנסה בלי הצלחה לא להראות את זה.יכול להיות שזה רק אני. בכרל אופן, זה הכי הפריע לי בגלדיאטור. אני כן חושב שהיו לו כמה תפקידים טובים, אבל שום דבר שמצדיק אוסקר.
נראה לי שהוא קיבל את האוסקר בגלל
אחת הסצינות שבה הוא בוכה והוא מזיל ריר. זה מזכיר לי את אחד הפרקים ב'חברים' שבהם ג'ואי הולך לשחק בסרט מלחמה ואחד השחקנים אומר לו שככל הוא יורק יותר ככה מחשיבים אותו לשחקן יותר טוב ואמיתי. אז נראה לי שיש אמת מאחורי זה כי המשחק של ראסל לא היה מי יודע מה בגלדיאטור.
מזל''ט על ביקורת ראשונה
מתיאור העלילה, אני מבין שחובבי כדורגל לא ימצאו את הסיפור אמין במיוחד. מהשכונה, ישר לניוקאסל? ככה, בלי לשחק בשום מועדון מקצועי או בקבוצת נוער באירופה?
מזל''ט על ביקורת ראשונה
תודה רבה
וכן, בתגובה לתהייתך, זו אחת הסיבות שכתבתי שהסרט לוקה באמינות…
אני מצטערת לנטפק,
אבל לדייויד בקאהם יש ערך מוסף רב מלבד יכולותיו הפנומנליות בכדוררגל.
אני מצטערת לנטפק,
איזה?….
כל מה שהוא יודע זה לתקוע את פוש ספייס. וכשאני אומר לתקוע זה לא רק באופן מילולי ופיזי.
בערך ה... אה, בידורי.
והמאוד מנחם לבנות המין היפה שהגברים שלהם גררו אותן אבוי, לסרט על כדורגל.
אה. ברור מאוד.
בקהאם אינו חתיך וגם לא יהיה.
זה כנראה עניין של טעם.
זה כנראה עניין של טעם.
טעם מזופת בנוגע אליו.
מה לעזאזאל כבר יכול להיות HOT בזוג רגליים שעירות?!
אני לא יודע מה איתכם
אבל אני ממש אהבתי את הסרט , ולפעמים אפשר להפסיק לחפש את החוסר אמינות ופשוט להנות מהסרט.
קלישאות יש בו המון אבל זה לא כזה מפריע.
אני אולי היחידי אבל אני מחכה לסרט הבא בסדרה.
*יהיה* סרט הבא בסדרה?
זה לא בספק לאור התגובות על הסרט הזה?
אני מנסה להיזכר
אם ראיתי אי פעם סרט ספורט טוב ונקי מקיטש וקלישאות, ולא ממש מוצא.
כלומר מוצא, אבל רק סרטי איגרוף. שום דבר לא ישכנע אותי שאיגרוף הוא ספורט.
צודק
אגרוף הוא בעייתי כספורט.
אבל מלחמות שוורים עוד יותר…
סביר להניח שפעם אלו לא היו קלישאות.
אז מן הסתם פעם, לפני הרבה שנים, בגלקסיה רחוקה-רחוקה, היה סרט לא קלישאתי.
יש בזה משהו..
אני מת על מלחמת הכוכבים, אבל אי אפשר להגיד שהוא לא קלישאתי.. כמו כן סינמה פרדיסו.. סרט קלאסי ומקסים..
אבל הוא מלא קלישאות.. למרות זאת הם לא מעלים גיחוח כמו שהסרטים החדשים (בעלי הקלישאות למינהם)מגוחחים..
אי אפשר להסביר את זה, זה פשוט כך, למרות שזה תלוי באיך עשוי הסרט וכו'…אבל עדיין..
כל אמירה שחוזרים עליה, מתישהו נראית קלישאתית
אפילו אם היא נכונה.
ברור. זו אמנות!
כדורגל או אגרוף?
הרגע הבנתי מה הפריע לי ב''גול''
כל הזמן אני רואה סרטים שנצמדים לאותן עלילות ישנות וממוחזרות, בלי הרבה השראה או תחכום. אבל "גול" (ואפשר להגיד את זה גם על סרטי ספורט רבים אחרים) נראה לי במיוחד, כמו זלזול באוהבי כדורגל. כאילו הגישה שמאחוריו היא "אנחנו עושים סרט על כדורגל, הספורט הכי פופולרי בעולם, אז לא צריך להתאמץ. זה כמו למכור לימונדה ביום חם – אנשים ישתו את זה, גם אם זה לא יהיה עשוי טוב במיוחד".
ההתנהגות הזו מזכירה לי את הצד השני של המטבע – סרטים שהיוצרים שלהם מראש מצהירים עליהם כאמנותיים ולא-מיינסטרימיים, וכנראה חושבים שזה מספיק כדי שהסרטים יחשבו איכותיים. כמ ששמוליק דובדבני (אאל"ט) כתב פעם על איזה סרט ב"עכבר העיר": "קיטש, אבל זה סיני, אז זה יענו-איכותי".
משהו אולי מכיר איך קוראים לסרט שפלה לימד איזה נער לשחק כדרגל
Hotshot . לא יודע איך, אם בכלל, קראו לו בעברית.
http://www.imdb.com/title/tt0091219/
והשם בספרדית היה El Rey del futbol , אם זה עוזר.