גוטיקה

במקור: Gothika
במאי: מתיו קסוביץ'
תסריט: סבסטיאן גטירז
שחקנים: האלי ברי, רוברט
דאוני ג'וניור, פנלופה קרוז

הוליווד יודעת להפחיד עם הרבה טוב טעם, אבל בלי הרבה שכל, ולראיה: 'גוטיקה'. יש בו טירה אפלה שתקועה באמצע שום מקום, עם רוח רפאים ממורמרת בילט-אין; יש בו רעמים הרועמים בחוץ בטון מאיים, כולל הברקים הנלווים שיכולים לגרום להפסקת חשמל צופנת רעות; ויש גם האלי ברי אחת, שכל הדברים הכי מוזרים נופלים עליה כמו משקולת של טונה בסרט מצויר.

ברי מגלמת את ד"ר מירנדה גריי, פסיכולוגית קלינית העובדת בבית כלא לנשים ומטפלת באסירות שמאכלסות את המחלקה הסגורה. בואו נגיד שאם אני הייתי ד"ר גריי, לא היה שום סיכוי שבעולם שהייתי הולך לעבוד שם מרצוני החופשי, במיוחד בחורף כשכל הזמן יורד גשם, או שהשמים סתם אפורים כל היום. בית הכלא הזה, מעין אחוזה קודרת בת מאות שנים, מלא ברוצחות (כמובן), פסיכופטיות וסתם ניצבות שאמרו להן להתנהג כמו מטורפות. לפחות יש שם בריכת שחיה ממש שווה.

לילה אחד, אחרי יום עבודה קשה ו-55 בריכות, ד"ר גריי נוסעת הביתה. בחוץ, כרגיל, מזג אוויר מחורבן. אלא שאז קורה משהו מוזר: מירנדה מעורבת בתאונת דרכים הכוללת גם נערה מסתורית ומפחידה (הקשר המשפחתי לסמארה מ'הצלצול' עדיין נמצא בבירורים). הנערה הזאת, בניגוד לכל הגיון אפשרי, צצה פתאום באמצע הכביש וגורמת למכונית של מירנדה לסטות הצידה. מירנדה, נשמה טובה, לא רק שלא מתעצבנת על הנערה החצופה, היא אפילו ניגשת אליה כדי לבדוק אם הכל בסדר, אבל אז הנערה מתנפלת עליה.

כאן העריכה המצוינת של 'גוטיקה' היתה כל כך מתוחכמת, עד שהיא הצליחה לקפוץ לקטע הבא בלי ששמתי לב בכלל: פתאום ד"ר גריי מתעוררת ומגלה שהיא נעולה בתוך תא במחלקה הסגורה שבה היא עובדת. אחרי שדוחפים לה כמה זריקות הרגעה, נכנס לתא ד"ר גרהאם (רוברט דאוני ג'וניור), חבר ועמית לעבודה, ומבשר למירנדה שהיא מואשמת ברצח של בעלה, שהיה, דרך אגב, מנהל המוסד הסגור. ד"ר גרהאם טוען שהוא רוצה לעזור לה (חוץ מזה שהוא דלוק עליה פחד), אבל בטוח, כמו כולם, שד"ר גריי היא רוצחת שסובלת מהזיות. כמה תקריות משונות שהיא חווה על בשרה, במובן המילולי של המילה, מעוררות את החשש שגריי מהלכת על הגבול הדק בין שפיות וטירוף. האם היא באמת יוצאת מדעתה או שיש כאן קונספירציה? ולמה צצה הנערה המסתורית, ומה היא רוצה מחייה?

כל הפתרונות לחידה ושלל הגילויים המרעישים של האלי כבר הופיעו לפני כן במותחנים על-טבעיים למיניהם. בתחילת הסרט נדמה היה שהעלילה תתרכז בשאלה המרתקת "האם הפסיכולוגית השתגעה או לא", בדומה לסרט הישן 'בכבלי השכחה' של אחד הסמאחים הגדולים של הקולנוע, אלפרד היצ'קוק. הסרט ההוא השתמש בפסיכואנליזה ככלי לפתרון התעלומה, אבל יוצרי 'גוטיקה' לא מעונינים בשום דבר מסובך כזה – אותם מעניין רק להפחיד. לזכותם ייאמר שהם עושים את זה טוב: הטכניקה והסיפור של היצ'קוק הושאלו כדי לעצב את המציאות של 'גוטיקה' באופן משכנע. הצילום הוא מעולה, העריכה חדה ומדויקת ופס הקול אפקטיבי ומספק אווירה מפחידה שלא נעלמת לשניה. המוסיקה מגיעה לטונים גבוהים בדיוק ברגעים המתאימים, למרות שהיא מופיעה משום מה גם ברגעים פחות מתאימים, לדוגמה, כשהאלי עושה כמה בריכות.

בגלל שהאפקטים תופסים מקום כל כך חשוב בסרט, נראה לי שהשחקנים, חוץ מברי, לא ממש נחשבים, והובאו לסט רק בשביל להביא קהל. אולי זאת התספורת המוזנחת של פנלופה קרוז (בתפקיד אסירה מסוכנת שמדגימה בדיוק עם מה ד"ר גריי צריכה להתמודד), או התפקיד החלש של דאוני ג'וניור, אבל לו היו שמים במקומם שחקנים ליגה ב' לא הייתי מרגיש בהבדל. 'גוטיקה' היה נשאר מותח ומפחיד, במיוחד בקטעים בהם הנערה המסתורית קופצת משום מקום ומתנפלת על האלי המסכנה.

הבעיה העיקרית עם הסלט הזה מתחילה בערך ברגע בו מתברר מדוע באמת הנערה מציקה לד"ר גריי, והתעלומה מתחילה להיפתר. המותחן הפסיכולוגי-בתיאוריה, הפך לסרט הפחדות זול עם היגיון עקום, ודי מהר התחלתי לאבד עניין בגורלם של האלי ברי והשיגעונות שלה. הסיום המופרך הוכיח שאין גבול להתדרדרות שסרט יכול להפגין.

קצת עצוב לי ש'גוטיקה' יצא סרט אווילי. עצם העובדה שמופיעים בסרט שלושה כוכבים הוליוודים עורר בי ציפיות למותחן קצת מתוחכם. אולי עצם העובדה שאת 'גוטיקה' ביים מתיה קאסוביץ' הצרפתי היתה צריכה להדליק לי איזו נורת אזהרה. ברזומה של קאסוביץ' רשום גם המותחן 'נהרות הארגמן', שקווי הדמיון בינו לבין 'גוטיקה' לא ממש מפליאים – לשניהם התחלה טובה וסוף שלא נדע. כשיצאתי מהאולם לא הצלחתי להימנע מהמסקנה הפשטנית הבאה: 'גוטיקה' הוא סרט מפחיד,
ו – בהעדר מילה הולמת שתתאר את העניין באופן יותר מהוגן – מפגר.