במקור: In Her Shoes
במאי: קרטיס הנסון
תסריט: סוזנה גרנט
על פי הספר מאת ג'ניפר ווינר
שחקנים: טוני קולט, קמרון דיאז, שירלי מקליין, קן הווארד, פרנסין בירס
לרוז פלר (טוני קולט) אין חיים. היא עורכת דין שעובדת, כפי שנהוג לומר, מצאת החמה ועד צאת הנשמה, חנוטה בחליפות חדגוניות ובפנים נקיות מאיפור. אין לה מחזרים והיא גם לא מצפה שיהיו לה – תואר הבחורה המושכת שמור לאחותה, מגי (קמרון דיאז). מגי פלר היא יצור בלונדיני וקל דעת. היא סובלת מכל הסטיגמות הנלוות לצבע שיערה – התנהגות זנותית, עניין כמעט מוגזם באופנה, ויכולת חשבון לוקה בחסר. האהבה הרבה השוררת בין השתיים גורמת לרוז, פעם אחר פעם, לשמש כ"כיבוי השרפות" של אחותה: כשזו מתעלפת משכרות באמצע הלילה, רוז יוצאת מהמיטה ונוסעת להביא אותה.
יש להן רק תחום עניין משותף אחד: נעליים. בכל פעם שרוז זקוקה לניחומים, היא קונה זוג. כמו אימלדה מרקוס בשעתה, יש לה מדפים על גבי מדפים של נעליים מצועצעות לכל מטרה. לא שיש לה לאן ללכת איתן. מגי, מצידה, מנצלת את המצב ובעת הצורך מפלחת לאחותה איזה זוג. בהיותה חסרת אחריות, לא תמיד הנעליים חוזרות במצב מושלם כשהיו.
אחר צהריים אחד, מגי חומדת הרבה יותר מהנעליים של רוז, ורוז הפגועה מגרשת אותה מדירתה, במטרה לנתק את הקשר. מגי, קלילה כנוצה, ממריאה ברוח, נוחתת על מפתן דלתה של סבתן של הבנות, בבית אבות אי שם בפלורידה שטופת השמש. סבתות הן הרי כר נוח לשאיבת כסף. וזה לא כזה ברור מאליו – הקשר עם הסבתא (שירלי מקליין) ניתק לפני שנים רבות.
כשלסבתא נמאס לראות את מגי מתבטלת ומנפנפת בנתוניה הטבעיים לכל עבר, היא מעמידה בפניה אתגר: לשמור על משרה קבועה בבית האבות. הרחק משם, גם רוז משנה את הדרך בה היא מסתכלת על עבודתה, ועל עצמה. כל השינויים האלה מצריכים מישהי לדסקס איתה את הנושא. למשל, אחות שקולטת אותך ברגע. אלא שגאוותן של מגי ורוז לא מאפשרת להן לחדש את הקשר. גאווה, וגם חשש מהרגלים ישנים שהאחות תביא עימה.
יש משהו כיפי ב'בנעליה'. למרות קו עלילה לא הכי מקורי, ולמרות המסר הנדוש, הביצוע של הסרט הוא מה שעושה את ההבדל. זה בא לסרט בקלות, בעיקר בגלל שחקני הגימיק: דיירי בית האבות. כמו כל הזקנים בסרטים, גם הם יהודים נרגנים, ובהיותם מקבילים לקו העלילה של מגי, הם מקבלים הרבה זמן מסך. ועם החוכמעס שלהם הם ממגנטים אליהם את מרב תשומת הלב עם יד אחת על מקל הליכה וקטטר ב… עזבו, לא משנה. אחרי 'בנעליה' הגעתי למסקנה שסבים הם כמו הדשא של השכן – כשהם שלך הם בדרך כלל טרחניים וחוזרים על הסיפורים של עצמם. אבל סבים של אחרים זו כבר אופרה אחרת. הם תוססים, מתאהבים, תמיד יש להם עצה מעשית בשרוול וכל שורה שניה שלהם מתגלה כשורת מחץ מושחזת, בדרך כלל גם מקאברית.
הבדיחות האחרות עובדות מרבית הזמן. היחסים בין האחיות היו אמינים מספיק בעיני, כך שכל מפגש תרבותי כזה, המסתיים בעיקר בזעזוע עמוק של רוז מאופן המחשבה המופקר של אחותה, הניב צחקוקים עליזים.
מרבית הקומדיות אוהבות להזכיר לנו שלא הכל צחוקים ושיגועים בחיים. גם 'בנעליה' מוצא זמן לשאלות דרמטיות ומשברים. למשל, זה של רוז, ההולכת ומשתגעת, כשהפחד הכי גדול שלה הוא להיות כמו אמא שלה. האפשרות הזו כה מאיימת עליה שלפרקים היא בוחנת את עצמה בזכוכית מגדלת, כדי לשים לב אם יש בה שמץ מאמא. הרי אף פעם אי אפשר לדעת: אולי זה קורה גם בגיל מבוגר, ואם כן – הלך על העולם המסודר והפרפקציוניסטי שלה.
רוז הלא מושכת מגולמת בידי טוני קולט ('רווק פלוס ילד', 'החוש השישי'), והשיער המתוח לאחור שלה עוזר בהשגת מראה לא אטרקטיבי. זה קצת בגלל שיש לה פנים של סוס. אין זה מונע את זכותה הטבעית לאהבה, כמובן, וגם לא אומר כלום על האישיות הנפלאה שלה. פשוט, יש לה פנים של סוס, וב'בנעליה' זה בולט במיוחד. גם קמרון דיאז לא יוצאת הכי טוב בסיפור הזה. היא אמנם הבחורה הצעירה והמפתה, אבל גם לה יש רגעים קודרים, בהם היא לא קופצנית כתמיד, ואפשר להבחין בנקבוביות בעור ואפילו בשמץ הזדקנות. ושוב, זה לא רע בעיני. זה אפילו מוסיף חצי ס"מ עומק לדמות שלה. מין עגמימות שמסתתרת מתחת למסכת המייק אפ הזוהרת. אם נשים את שתי השחקניות זו לצד זו, ברור מיד שקמרון דיאז נועדה לתפקיד האחות הקטנה והפלרטטנית. אחיות גדולות ואחראיות לעולם אינן יכולות להיות בלונדיניות כיפיות בעלות חיוך רחב ומזמין. מפתיע לגלות שבחיים האמיתיים, דיאז מבוגרת במספר חודשים מטוני קולט.
בסך הכל, 'בנעליה' הוא סרט קליל וחמוד, בדיוק כמו מגי פלר. יש בו הרבה רגעים מצחיקים, קורט רגש ואיזה מסר או שניים שמסתתרים מתחת לאיפור המוקפד. כמו מגי, הוא מוגש באריזה נאה ומזמינה, עשויה היטב, ולא צריך להיות חובב "סרטי בנות" כדי ליהנות ממנו – הוא יוכל סתם להתחבב עליכם בעזרת הפטפטת הנרגשת והמשעשעת שלו. ואל תגידו לי שאתם מחבבים בלונדיניות בגלל ההבנה העמוקה שלהן בשירה קלאסית.
אחלה ביקורת
תהיתי באשר לסרט הזה, כיוון שאני מחבבת מאד את טוני קולט עוד מימי "החתונה של מיוריאל" (עכשיו פתאום אני קולטת כמה זמן עבר מאז שצפיתי בסרט ביום הולדתי ה-17. בררר!) ויש לה נטיה לבחור סרטים טובים (לפחות מבין אלה שמגיעים לארץ). הביקורת בהחלט שכנעה אותי ללכת לצפות בו (עכשיו רק צריך למצוא זמן).
נ.ב.
האתר עם ההסברים לשריכת נעליים – להיט!
יש לי זוג נעליים שאני כבר שנה לא מצליחה להחליט מה הדרך הטובה ביותר לשרוך אותן, ולכן כל אחת מהן שרוכה בשיטה אחרת (למראית עין זה נראה אותו הדבר, אבל ההשחלה אחרת, ולכן כשאני שורכת אני אף פעם לא מצליחה לזכור איפה למשוך כדי שהשרוך הנכון ימתח…). עכשיו אני הולכת לנסות כמה שיטות חדשות… ותודה לעין הדג שהביאני עד הלום.
שרוכים, נעליים ומה שביניהם
בעבר הרחוק (2002) מדענים גילו שיש אנשים המתלבטים בין שיטות שריכה שונות.
בוצעו מחקרים והוסקו מסקנות (שילמו למדען בשביל זה?)
המאמר פורסם ב-Nature, לנוחות המתלבטים.
http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn3136
אני דווקא אוהב שירה קלאסית
זה עושה לי את זה ובלונד זה דבר שתמיד אפשר לעשות אם רוצים.
גם אני
זה הדבר השני שהכי אהבתי בסרו- הראשון הוא שירלי מקליין שמשפרת אוטומטית כל דבר שהיא מופיעה בו (אלא אם כן זה סמנתה).
היי קראתי את הספר
לפני כמה ימים…
האמת שהוא נהדר.
נקווה שהסרט לא יהרוס.
מאוד אהבתי. מאוד לא אהבתי.
התסריט נהדר. שנון, מעניין, מרגש, עמוק.
הביצוע? מחפיר. בעיקר הליהוק הנוראי (טוני קולט בתור פרה שמנה, דיאז בתור פוסטמה בת טיפש-עשרה, וההיא, שכשטענה לראשונה שהיא סבתא, הייתי בטוח שהיא מתבדחת. קשה להאמין לפער האמור בגילאים).
ואם למרות הליהוק האמור, השחקניות היו עושות עבודה טובה, דיינו. אבל הן רחוקות מלשכנע.
יגיע הרימייק, במהרה בימינו אמן!
אני חולק.
דיאז לא משחקת פוסטמה בת טיפש עשרה, היא משחקת מישהי בת עשרים והרבה/שלושים וקצת שעדיין מתנהגת כמו פוסטמה בת טיפש עשרה. לצורך זה היא ליהוק מושלם.
בקשר להתייחסויות לטוני קולט בתור "שמנה", אתה צודק. כבר היה לנו דיון פעם (ב'אהבה זה כל הסיפור', אני חושב) על הסטנדרטים המעוותים של סרטים הוליוודיים שבהם כל מי שהיא לא דקיקה היא "פרה שמנה". אבל גם היא משחקת מצוין מישהי שמאמינה שהיא מכוערת, והיא שחקנית מצוינת.
וזה ששירלי מקליין נראית טוב לגילה – תשמע, החיים קשים.
בסך הכל, בהחלט שווה צפיה, אחרי שגמרתם עם כל הקופים, האריות והדרקונים.
אני חולק.
לא רק היא מאמינה שהיא שמנה. כל עוד רק היא התייחסה אל עצמה כאל כזאת, תירצתי את זה לעצמי כחוסר קשר למציאות, המוקרן ע"י הסטנדרטים הבלתי אפשריים שהמדיה מרעיפה עלינו.
אבל כשאחרים התייחסו אליה כאל שמנה? זה כבר יותר מדי.
כן, הסכמתי איתך שזה באמת היה בעייתי.
סתם חיזוק
ב'סיפור יפני' (המעניין עד האמצע, והנורא משם וצפונה) אפילו רואים שבסטנדרטים של העולם הרגיל, היא ממש חתיכה.
בחתונתה של מיוריאל, האואבר,
היא באמת שמנה. לא סופר שמנה, אבל בהחלט שמנה.
את בנעליה לא ראיתי, כך שאני לא יודעת אם היא טרחה להשמין בשביל הסרט הזה או לא, אבל תתפלאו עד כמה המונחים של "שמן" ו"רזה" אינם אבסולוטיים אף פעם.
(וזה מזכיר לי כמה לא הבנתי איך ב"נשואים פלוס" תמיד התייחסו לבאד כאל מחוצ'קן, למרות שלא ראיתי עליו חצ'קונים אף פעם)
היא העלתה 25 פאונד לתפקיד
כך היא אומרת במאחורי הקלעים של הסרט (לקחתי אתמול בדיוידי), ומבטיחה שלעולם לא תעשה את זה שוב בשביל תפקיד.
ואני אומרת, אם היא כזאת "שמנה" אחרי 25 פאונד, איך היא נראתה קודם?
בכל מקרה, אני מאוד נהניתי מהסרט. מצליח להיות קליל וחמוד, ולדבר על הרבה נושאים "כבדים" בו זמנית.
הסבתא
היא לא סוג של ספויילר? היא מופיעה רק באמצע הסרט בערך.
יותר קרוב ל-20 דקות, לדעתי.
ומה לעשות, על זה הסרט. אי אפשר לתאר את עלילת הסרט בלי להזכיר את הסבתא.
והיא גם בחצי מהטריילר.
אני אומרת את זה כי ידעתי שהסבתא מגיעה
ולקח לה המון המון זמן להגיע. הרבה יותר מ-20 דקות, לדעתי.
נכון, שעיקר העלילה מתרחשת אחרי כן.
אחלה סרט, אך אפשר לקצר אותו בעשר דקות בקלות. בסוף הסרט כמעט הזלתי דמעה כשקמרון מגלה את "הסוד המשפחתי"
הספר בהחלט טוב יותר מהסרט, היו כמה פרקים שנעלמו או הוצגו בשונה מהספר, כמו למשל התקופה שמגי בילתה בפרינסטון ואיך התוודעה לעולם השירה. טוב, לסרט יש מגבלות שלספר אין… הליהוק היה טוב מאוד, אני אישית מאוד אוהבת את קמרון דיאז, היא דמות משעשעת כמעט בכל סרט וטוני קולט… מאז חתונתה של מיוריאל (שאותו מאוד אהבתי) לא הייתי מזהה אלמלא ציינו זאת בפניי. סרט אמריקאי-קיטש, קליל – הספר במקרה זה הרבה יותר טוב !!!
סרט חביב מאוד
באמת לא ציפיתי שהסרט יהיה כזה טוב.
מעניין, מתפתח בצורה מעניינת וכל דמות לומדת משהו.
משהו קטן ויפה.
ומאוד אהבתי לראות איך הדמויות מתפתחות וההקשרים ביניהם.
מי שרואה את זה בדיוידי – לא ראיתי הרבה סרטי דיוידי – אבל בסרט הזה התוספות ממש מעניינות, למשל תוספת על השחקנים של בית גיל הזהב שהשתתתפו כניצבים בסרט, מצחיק ומרגש.
מאוד מאוד אהבתי את הסרט והתוספות היו עוד סרט קטן ומהנה שלא לומר מעניין ואפילו (אם מותר לומר את המילה) חינוכי.