במקור: Bambi 2
במאי: בריאן פימנטל
תסריט: אליסיה קירק
קולות: איתמר פרידלנדר, דב רייזר, גיא קרסנר
מאז יצא בשנת 1942, הפך 'במבי' לשם נרדף לקלאסיקה. דורות של ילדים – והורים – גדלו על ברכיו והעריצו אותו. סיפורו של העופר הרך, שבבגרותו הפך לנסיך האיילים ולמנהיגם, שבה את ליבם של צופיו, אבל גם שבר את ליבם של רבים מהם והותיר אחרים עם טראומה לא קלה. יותר מ-60 שנה אחר כך, חברת 'דיסני' החליטה להזכיר למעריצה שברון לב מהו – או לרגש אותם, תלוי מאיזו נקודת מבט אתם מסתכלים על זה.
לכאורה, עצם קיומו של הסרט הזה הוא אסון קולוסאלי, ההוכחה הניצחת לכך שאין כבוד לשום דבר וגזר דין מוות נגזר על נכסי צאן הברזל של הקולנוע. או משהו. בתכל'ס, 'במבי 2' לא כזה נורא כמו שאפשר היה לחשוב. זה לא שהוא סרט טוב, אבל הוא גם לא תועבה. בסדר, כזה.
'במבי 2' אינו המשך ישיר ל'במבי': מבחינה כרונולוגית הוא מתרחש בין שתי סצינות באמצע הסרט המקורי, ומשלים שנה בחייו של במבי, עליה הסרט המקורי דילג. זו השנה בה במבי מתבגר וגדל מעופר קטן ומפוחד, לאייל צעיר ובטוח בעצמו. בינתיים, הוא פוחד מקיפוד הנהרות הנרגן, הוא פוחד מרונו – עופר צפונבוני שזה עתה הגיע ליער ומתחרה על ליבה של פלן העפרית, והוא פוחד מאבא שלו, שרואה בחומרה משחקים ומשובות נעורים. אבא של במבי, קפדן ונוקשה, מעדיף לשלוח את במבי הרחק ממנו, לאימוץ. בזמן שלוקח לבקשת האימוץ לעבור בצינורות הינשופיים המקובלים, הוא מסכים לקבל על עצמו את האחריות לילד, ובינתיים מנסה ללמד את במבי מהן מטלותיו של מלך – סליחה, נסיך. מטבע הדברים, במבי הקטן לא מבין שעם כוח גדול באה אחריות גדולה, ומתלונן על שהשעורים עם אבא מונעים ממנו לשחק ולהשתולל עם החברים. אבל כשאבא מגלגל עיניים ונאנח ביאוש, במבי מנסה לרצות אותו, או לפחות מנסה להבין מה יגרום לאבא שלו לזרוק איזו מילה טובה או שתיים, לא יותר מזה.
כמו ב'במבי' המקורי, גם פה הרקעים סטטיים, ורק חיות הבר מונפשות ונעות על פניהם. זה לא יפריע לילדים קטנים, שלא בוחנים דקויות מעין אלה, אבל מי שזוכר את הסרט המקורי ישים לב שהקיפאון פה מוחשי יותר. ב'במבי' הרקעים הסטטיים היו כורח של טכניקת האנימציה המיושנת, ובכל זאת ניסו המאיירים ליצור תחושה של תנועה. במה שנחשב לפלא באותה תקופה, הם גרמו לחיות לקפוץ ולהתעופף לאורך ולעומק התמונה, בין שכבות שונות של רקעים, ואף יצרו אנימציות פשוטות שכיסו את הרקעים ושיוו להם תחושה של דינמיות (למשל, לשונות האש המפזזות בסצינת השריפה ביער). 'במבי 2' בוחר בפתרון הקל ונמנע מכל סוג תנועה כזה. ממילא הקהל התרגל לרקעים דוממים גם בסרטים מודרניים כמו 'לילו וסטיץ", אז אין טעם לקפוץ מעל הפופיק דווקא פה.
חוסר הרצון להתאמץ בולט גם בתחום התוכן. בהשוואה למקור ולסצינות הזכירות שלו (הסצינה החמודה של ההחלקה על הקרח, למשל), 'במבי 2' לא מציע שום סצינה כזו, שיש לה סיכוי להיחשב לקלאסית בעתיד. זה סרט מינורי. העלילה שלו אמנם לא מחופפת – זה רק שהיא שטוחה וחסרת שיאים. אלה היו הרי כלולים כולם בסרט המקורי. יש פה רק סצינה אחת מפחידה, וזהו. מצד שני, היא מספיקה כדי לזעזע ילדים קטנים. בסצינה הזו, שבה החיות נמלטות (כרגיל) מאימת הציידים האנושיים, הדיבוב דיבר על ב??נ?י האדם (בצירה), ואחד הילדים באולם שאל בקול מודאג את אבא אם ב??ני האדם באמת כה רעים. נדמה לי, אגב, שהוא לא קישר בין ב??נ?י האדם הרעים לבין בני האדם עליהם הוא נמנה.
כיאה לסרט מודרני, תמצאו פה הרבה יותר התרחשויות ודיבורים מאשר 'במבי' המקורי. שם, לא היה אכפת לדיסני להכיר לילדים במשך סצינות שלמות את שוכני היער ואת שגרת החיים שלהם. אבל הנוער של היום חסר סבלנות, כך ש'במבי 2' בעל קצב מהיר יותר מקודמו, וגם השירים שיש בו (סתמיים, בנאליים, צפויים) לא נועדו סתם לקישוט, אלא מקדמים את העלילה.
בסך הכל, זו ההחלטה שלכם, ההורים: ילדים קטנים ייהנו בסרט, זה בטוח. אבל יש בעולם הרבה מאד סרטי ילדים, סבירים לא פחות מ'במבי 2' ולמעלה ממנו, שיגרמו להם ליהנות, ורבים מהם לא מנסים לרכב על גבה של קלאסיקה אהובה כדי לזכות בכספכם. כך שבשורה התחתונה, אתם צריכים להחליט אם השיקול שלכם בבחירת סרט לילדיכם הוא הסרט עצמו בלבד, או אם אכפת לכם גם מהתופעה הרחבה שהוא מייצג.
''הרבה'' זו לא מילה.
לפי לוח ההקרנות של האתר, כרגע מוקרנים ברחבי הארץ לא פחות מ-20 סרטים מדובבים. 20 סרטים מדובבים! חלק נכבד מהם, אגב, מלפני חצי עשור. מישהו מוכן להסביר לי למה גלובוס החליטו פתאום לדחוק את כל הרכישות החדשות והרעננות שלהם לטובת 'הדרך לאל-דוראדו' ו'הקרנבל'? אפילו אם מחשיבים את חופשת פסח, המהלך הזה תמוה ביותר.
זה רק בגלל חופשת פסח.
הילדים בחופש, ההורים רוצים להפטר מהם, או לפחות לעבור כמה שעות שקטות. אז תוקעים את הילד באיזה סרט (גלובוס חושבים שלהורים לא אכפת איזה סרט, ושכל דבר מצויר יתאים). אם כי למען הדיוק ההיסטורי יצוין שאת הביקורת כתבתי הרבה לפני שהגיע שטף סרטי הילדים הזה.
חוץ מזה, לגלובוס יש (או היה) מבצע
"תקע את הילדים בקולנוע למשך כל היום" – במחיר אטרקטיבי כלשהו אפשר לראות מספר בלתי מוגבל של סרטי ילדים במהלך היום.
נכון. קראתי על זה.
במחיר של כרטיס אחד ניתן לראות את כל הסרטים המצוירים שמשודרים בקולנוע באותו היום…
אבל האמת היא שכל הסרטים ישנים רצח, וחלקם הגדול גם היו סרטים משעממים שזכו לביקורות גרועות.
סרט האנימציה היחיד שאני מעריך שמשדרים אותו בימים אלו בקולנוע (למרות שהוא ממש ישן) – זה "נסיך מצרים".
האותיות הקטנות: כל הסרטים שמוקרנים בהצגה יומית.
אני לא מתלוננת.
בגלובוס שליד הבית [כן, גלובוס ירושלים, כמובן.] מבחר הסרטים נאה בהחלט – מרד התרנגולים, הדרך לאל דוראדו ונסיך מצרים בן השאר. אני דווקא חושבת שהמבצע הזה טוב בהחלט – ההורים יכולים לבלות עם הילדים יום שלם, ולא במחיר אסטרונומי.
למי שלא יודע מה המבצע
במחיר של כרטיס אחד ניתן להיכנס לכל הסרטים המדובבים במשך היום. מצד שני, קשה לצפות בסרט בגלובוס קניון מלחה ולצאת בלי תלונות.
היפהפיה והיחפן
בתור מישהו שנולד אי שם בסוף שנות ה-80, וראה את הסרט בגיל בו לא יכל לשים לב שנוצר 30 שנה לפני שנולד, מישהו מוכן להסביר לי איך זה שראיתי אותו בקולנוע, ועוד קיבלתי צעצוע של הסרט במקדונלדס?
זה פשוט נראה לי קצת מגוחך שדיסני הפיצו מחדש סרט ילדים 40 שנה לאחר שנוצר, ועוד השקיעו בשיווק שלו
היפהפיה והיחפן
עד לא מזמן (10-15 שנה לדעתי) סרטי דיסני ה"קלאסיים" לא היו זמינים באף מדיה למעט פילם קולנועי; לא ניתן היה לקנות אותם או להשכיר בספריות וידאו, והם לא הוקרנו בטלוויזיה. הדרך היחידה לראותם היתה בקולנוע, והם אכן שוחררו מחדש לקולנועים מדי תקופה מסוימת.
הם עדיין משוחררים לקולנוע מדי פעם.
פחות או יותר בכל שנה יוצא לקולנוע מחדש אחד הסרטים הקלאסיים. בשנה שעברה זה היה 'מרי פופינס'.
על הלינק של 'מפרקים את במבי'
ימי!
חבר שלי צד איילים בניו זילנד
כשהוא סיפר לי את זה אמרתי לו שהוא הרג את אמא של במבי. 'מה פתאום', הוא אמר. 'איזה שטויות, למה אתה מאשים אותי סתם. לא הרגתי את אמא שלו. אני הרגתי את במבי!'.
היה טעים.
שאלת תם: מישהו בכלל זוכר פרטים מ''במבי'' המקורי?
אני יודע שהרבה אנשים זוכרים ש"במבי" הרשים אותם, או יותר נכון עשה להם טראומות. אבל מישהו באמת זוכר ממנו משהו חוץ מזה? ומישהו ראה אותו בזמן האחרון ויכול להגיד עד כמה הוא התיישבן?
אני שואל, כי אני יודע שראיתי אותו (לפני הרבה שנים), אבל לא זכור לי ממנו דבר וחצי דבר.
אני זוכרת, אבל זיכרון ילדות שכזה.
כלומר, נעוצות לי בראש תמונות (אבא של במבי על רקע האש, סצנת האגם הקפוא, הקול של אמא של במבי צועקת "ברח במבי", שזה לא ממש תמונה אבל 3 לפנות בוקר). ואני זוכרת את העלילה בכלליות. בסך הכל לא רע לסרט ילדים וצופה סנילית, אם כי פחות מרשים אם לוקחים בחשבון את העובדה שבטח צפיתי בו מאז עם אחותי הקטנה…
הייתי בטוח שראיתי את 'במבי' כשרק יצא לאקרנים בסיבוב הראשון
זה היה בשנת 1960 או 1961, ורק לאחרונה התברר לי שכבר אז זו היתה קלסיקה ותיקה.
זה היה יחד עם כל ילדי הגן בקיבוץ והוריהם הנרגשים באיזה בית עם אפל בעמק. דמותו של במבי היתה מוכרת לי כבר מן האלבומים המצוירים ש'דיסני' הפיצו בהצלחה, אבל באלבום התמונות היו עליזות והסיפור סתמי וחביב. בסרט, לעומת זאת, התמונות הזכורות לי הן אלה ש'מאצ'רג'ויסינג' מאזכרת כאן, והתחושות שנלוו להן היו קשות מנשוא – אני ממש מרגיש עד היום את המועקות הפיזיות שהסרט הזה גרם לי. אם PG זה "הנחיה הורית" הרי שהיא לא הועילה לי והסרט הזה מקועקע אצלי בתור טראומה גדולה הרבה יותר מכל סרט מלחמה/ מתח/ זועה שחוויתי בנערותי ובבגרותי. אבל זה אני.
זו טראומה שמטרתה נעלה
אני בעד טראומות שמביאות לשינוי חיובי. שמעתי טענות שהסרט (המקורי) תרם למאבק נגד ציד חיות בר ואף הצליח לצמחן כמה וכמה צופים.
כנראה שהסרט היה תחילתה של מסורת סרטי הילדים שמציגים את היחס של האדם לבעלי החיים כלא-מוסרי (מוצאים את נמו, מרד התרנגולים ודומיהם) כן ירבו!
סרטי ההמשך האבודים של במבי
מפתיע שאף אחד לא ציין את סרטי ההמשך שיצאו לבמבי: "במבי פוגש את גודזילה" מ-1969 ו"בנו של במבי פוגש את גודזילה" מ-1999, שכבר נעשה באנימציה תלת מימדית (להבדיל מ"במבי 2"):
http://video.google.com/videoplay?docid=-3634309875781837645&q=godzilla+bambi&pl=true
http://www.devilducky.com/media/3782/
איך את יכולה אפילו
להזכיר אותם בנשימה אחת?
'במבי פוגש את גודזילה' הוא קלאסיקה. 'בנו של במבי' הוא בדיחה עצובה ולא מצחיקה שאיזה מעריץ של הסרט הראשון עשה ברבע שעה פנויה.
איך את יכולה אפילו
ומה מעניק ל"במבי פוגש את גודזילה" את מעמד של קלאסיקה? בסך הכל לא מצאתי בו שום דבר יוצא מן הכלל. לא חדשני, לא מצחיק במיוחד, איכות טכנית עלובה ומשחק גרוע. במה הוא עולה על כל סרטון ממוצע של Road Runner (שקיים כבר מ-1949), לצורך העניין?
למה לינקקת אם את לא אוהבת אותם?
הסיבה העיקרית ש'במבי פוגש את גודזילה' הוא לא חדשני, היא שהוא מ-1969. אז הוא היה (כנראה) חדשני. הסיבה שהאיכות הטכנית שלו היא עלובה היא שהוא עבודה של בנאדם אחד באמצעים חובבניים, בעידן שלפני הפלאש ומצלמות הוידאו. אי אפשר להשוות אותו לדברים כמו 'רוד ראנר'. הסרט הזה היה "סרט ויראלי" עשרות שנים לפני שהמציאו את המושג.
סתמיים, בנאליים, צפויים?
לא כך הייתי קורא לשירים מהסרט, במיוחד לthere is life שהוא לא פחות ממדהים.
http://il.youtube.com/watch?v=CBG145AnjI4
בני האדם
זה לא צירה, זה שווא נע, וזו דווקא ההגייה הנכונה (על אף שהיא לא מקובלת בשפת הדיבור).