במקור: House of Sand and Fog
במאי: ואדים פרלמן
תסריט: שון אוטו וואדים פרלמן
על פי ספרו של אנדרה דובוס
שחקנים: ג'ניפר קונלי, בן
קינגסלי, שורה אגאדשלו, רון אלדרד,
פרנסס פישר
"בית זה בסך הכל קופסא שגרים בה,
קופסא ולא יותר,
אבל על הקופסא הזו אני אף פעם
לא אסכים לוותר."
(משירי "פרפר נחמד")
קאת'י בדיכאון. מאז שבעלה עזב אותה, לפני שמונה חודשים, היא לא פותחת דואר ולא מסדרת את הבית. אבל לפחות יש לה בית – בית גדול הצופה על אחד מהאזורים היפים ביותר באמריקה, מפרץ סן פרנסיסקו. יום אחד היא מתעוררת לגלות שהבית שלה מוחרם על ידי העירייה בשל חוב שלא שולם. שוטר נחמד בשם לסטר עוזר לה להתגבר על ההלם, לארוז את חפציה, ולעבור משם.
כי בית זה דבר שעלול כל רגע להיעלם, ללכת לאיבוד כמו חול. זאת יודע היטב הקולונל בֶהראני, שנאלץ להגר מאיראן לאחר ההפיכה שהעלתה את חומייני לשלטון. עם אשתו, בנו ובתו, עזב בהראני את החיים הטובים בטהרן ואת בית הקיץ על חוף הים הכספי, והגיע לארצות הברית. כאן הוא נאלץ לעבוד קשה, ביום ובלילה, כדי לשמור את משפחתו ברמת חיים סבירה, להשיא את בתו בשידוך ראוי, ולחסוך דולר אחרי דולר כדי לקנות בית כמו זה שהיה להם, ולהתקדם בחיים. למטרה זו, הבית של קאת'י הוא אידיאלי: לא רק שהוא צופה על המפרץ, הוא גם נמכר במכירה פומבית במחיר נמוך בהרבה מערכו האמיתי.
במהירות מפתיעה רוכש בהראני את הבית, עובר אליו עם אשתו ובנו איסמעיל, ומתחיל מיד בשיפוצים שיאפשרו לו למכור ברווח גדול. אפשר להתקטנן על האמינות של קצב האירועים בשלב זה, ולשאול האם עירייה אמריקנית הייתה מחרימה בית כל כך בקלות, אבל חבל על האנרגיה. עדיף להתרכז בשתי הדמויות הראשיות של "המלחמה על הבית". העלילה מלווה את קאת'י בניסיונות החוזרים ונשנים לתקן את העוול שנגרם לה (צעקות, בקשות רחמים ועורכי דין), ובהתדרדרות שלה לתהומות של בדידות וייאוש כשכל אלו מתנפצים מול עקשנותו של בהראני. במקביל, אותה התעקשות מובילה את בהראני להתמודדות עם אשתו ובנו, בניסיונותיו להסביר להם מי האישה המוזרה הזו, ולמה היא טוענת שהבית הוא שלה.
קאת'י היא ג'ניפר קונלי ('רקוויאם לחלום', 'נפלאות התבונה'), המפגינה את ירכיה השזופות, ומציגה דמות אמינה ומרתקת שיכולה לעבור באחת משבריריות ענוגה לייאוש מטורף. מי אמר שבחורות יפות לא יודעות לשחק?
בהראני הוא בן קינגסלי ('לצאת נקי', 'גנדי'), שמועמד לאוסקר – בצדק – על יצירת דמות מורכבת של מהגר קשוח, שכבודו וכבוד משפחתו מניעים אותו לעקשנות בלתי אפשרית. עוד מועמדת לאוסקר היא שורֶה אגאדשלו (הסיוט של מגישי הטקס השנה) בתפקיד אשתו של בהראני, האוהבת ומכבדת את בעלה אך מתקשה לקבל את עקשנותו חסרת הפשרות. שאר שחקני המשנה כתובים ומשוחקים היטב, פרט לשוטר הצעיר לסטר שהרומן שלו עם קאת'י נגרר מדי פעם לשטחיות, אולי בגלל משחק לא מבריק של רון אלדרד ('בלאק הוק דאון').
כל מה שקורה בסרט מתרחש בקצב איטי, אבל למרות זאת אין בו רגע משעמם. בין הסצינות הדרמטיות מוצגות תמונות מרהיבות של שקיעות על המפרץ וערפילים הנעים במהירות, מה שמעניק לסרט אווירה מהפנטת. לעומת זאת, דווקא המוזיקה שהיתה יכולה לסייע ביצירת האווירה, נוטה לדעתי לאובר-דרמטיות ולחזרות מיותרות (ומסתבר שכאן אני בדעת מיעוט: גם הפסקול מועמד לאוסקר).
אפשר לראות את המאבק בין הדמויות גם כמייצג את ההתנגשות בין ערכי התרבות האמריקנית לערכיהם של המהגרים מן המזרח התיכון, התנגשות שבה שני הצדדים בטוחים בעדיפות המוחלטת של הערכים שלהם, ואינם מוכנים להגיע להבנה או לפשרה. בהראני תופס את האמריקנים כ"רכרוכיים", ובטוח ביכולתו לנצח אותם במשחק שלהם – הגשמת החלום האמריקני: בית עם גינה. קאת'י, שאינה מצליחה אפילו לבטא את שמו של בהראני נכונה, רואה אותה כברברי שפלש לביתה באלימות. עם זאת, הסרט לא מתיימר למוסר השכל אוניברסלי, והפרשנות הפוליטית היא תוספת לא הכרחית למה שעומד במרכז הסרט: דרמת המאבק הפרטי בין שתי הדמויות, ובעיקר ההתמודדות של כל אחת מהן עם המאבק הזה ועם המשמעות המשתנה של המילה "בית".
זה סרט מרגש עבור אלה שאוהבים דרמות קטנות העוסקות בתקוות, באכזבות, ובבני אדם. מצד שני, אני לא יכול שלא להזהיר: זה הסרט המדכא ביותר שראיתי מאז 'רקוויאם לחלום', בעיקר בגלל שהוא לא משאיר לדמויות שום תקווה, ולו הייתי הפסיכולוג של ג'ניפר קונלי, הייתי מרים גבה על בחירת התפקידים שלה.
כשהכל נגמר נשארתי עם רצון עז ללכת הביתה, למצוא פינה קטנה ולבכות בה. רק כמה שעות אחר כך יכולתי לנסות להעריך את הסרט, אבל עכשיו אין לי ספק שמדובר באחת הדרמות הרגישות והמדויקות ביותר שצפיתי בהן השנה. מומלץ לכל מי שיש לו בית, או רוצה שיהיה לו. כלומר, לכולם. רק בזהירות.
- האתר הרשמי
- אתר ישראלי
- ג'ניפר קונלי
- בן קינגסלי
- שורה אגאדשלו
- הספר – ב'אמאזון
- בתים למכירה במפרץ סן פרנסיסקו
הטריילר של הסרט,
נראה כמספר את כל סיפור העלילה (כולל טוויסט שהוא חושף?). האם זה נכון? האם ניתן להסתפק, מבחינת העלילה, בצפייה בטריילר, במקום ממש לראות הסרט?
סוף סוף קונלי מקבלת
תפקיד ראשי.
כבר שנים שהיא תקועה בתפקיד החברה/אישה של הגיבור – היא היתה החברה של הארי ברקוויאם לחלום, החברה של ברוס ב"הענק", החברה (אח"כ אישתו) של ג'ון נאש בנפלאות התבונה, אישתו של ג'ון מ"עיר אפלה" וכמובן החברה של הרוקטיר.
(כן, אני זוכר את לבירינת… בת כמה היא היתה אז?)
סוף סוף קונלי מקבלת
בינינו, גם שם היא הזאת שפוסטמה עד כדי כך שהיא לא רוצה להיות אשתו של דייויד בואי.
הוא לובש טייטס!
אין גברים שנראים טוב בטייטס. לא רובין הוד, לא פיטר פן, לא סופרמן ולא ספיידרמן.
ואפילו לא דיוויד בואי.
ניחא.
בכל זאת הייתי מסכים להיות אשתו.
הוא לובש טייטס!
ואת אומרת את זה כאילו זה דבר רע.
דיויד בואי לא נראה טוב בטייץ?! הללו, הוא נראה במיטבו כשהוא בטייץ!
למעשה, כיוון שהעלילה קצת שעממה אותי וקונלי הצליחה לעצבן אותי באופן יוצא מן הכלל, תמיד טענתי שאם יש סיבה אחת לראות את הסרט, זה דיויד בואי בטייץ (אה, וגם המחווה לאשר, שהיא סצינה ויזואלית יפיפיה).
ביקורת מצויינת
עם המלצה חמה כזאת, קשה שלא ללכת (בתור מזוכיסט, אני לא יכול שלא ללכת לסרט שאני אמור לסבול בו. לעזאזל, אני קורא את ק.צטניק עכשיו…)
בהה..
נכנסתי מדכאון רק מלקרוא את הספויילרים של הסרט.
קבל צל''ש חינוכית
סחטיין על הציטוט מפרפר הייתץי בטוחה שאף אחד כבר לא זוכר…
נדמה לי שאת שלב ה-''צירוף מקרים מדהים'' בכל הנוגע לסצנה הזאת
כבר עברנו מזמן.
ואם כך, נשאלת השאלה
למה קונלי חוזרת עליה שוב ושוב?
אהבה נכזבת למזחים?
ובכל זאת
הבמאי טוען שמדובר, אכן כן, בצירוף מקרים מדהים, ושהסצינה הזאת אפילו לא היתה מתוסרטת.
לא שאני מפקפק במי מהבמאים הנכבדים, אבל אם כל זה נכון זה בלי ספק הדבר הכי בלתי סביר שקרה מאז שג'יימס ק. בורתוק מוירג'יניה הוכה על ידי ברק שש פעמים במהלך שעתיים וזכה בלוטו.
אפילו אם הבמאי לא ידע,
אם ג'ניפר קונלי לא אומרת לבמאי "חלאס, יש גבול כמה פעמים אני מוכנה לעמוד על מזח!", אז כל דמיון הוא אשמתה, לפחות.
שכחתי לציין
שהקטע הנ"ל לקוח ממדור השאלות והתשובות הכמעט-תמיד-מעניין של רוג'ר איברט.
http://www.suntimes.com/output/answ-man/sho-sunday-ebert08.html
ועל זה נאמר: אה-הא.
בפעם השניה עוד אפשר היה לקרוא לזה "צירוף מקרים". בפעם השלישית? במאי הסרט הנדון כאן מתבקש להפסיק לבלבל את המוח במיידי.
צ'מע...
אולי פשוט יש משהו בג'ניפר שגורם לכל במאי בנפרד לרצות לראות אותה הולכת מהורהרת על מזח?
להגנתם אני חייב לומר שזה שוט יפהפה בכל הסרטים שבהם התמונה הזו הופיעה.
יכול להיות מצחיק אם מעכשיו זה כבר יהפוך להיות סימן ההיכר הקולנועי של קונלי, משהו כמו ה"I'll be Back!" של שוורצנגר, ובכל סרט ימצאו תירוץ יותר ויותר מופרך כדי להצדיק את המצאותה על המזח הנ"ל…
קונספירצית קונלי: העדויות המצולמות
למי שלא האמין לעניין הזה עד עכשיו, תמונות מתוך שלושת הסרטים המדוברים:
'עיר אפלה':
http://www.pvv.ntnu.no/~madsb/jc/images/image.php?id=1542
'רקוויאם לחלום':
http://www.pvv.ntnu.no/~madsb/jc/images/image.php?id=1955
'בית של חול וערפל':
http://www.pvv.ntnu.no/~madsb/jc/images/image.php?id=2442
קונספירצית קונלי: העדויות המצולמות
מדהים, ואני מסרב להאמין שזהו צירוף מקרים. זה אפילו נראה כמו אותו מזח (לפחות בשני המקרים הראשונים).
ביקורת משובחת
אולי אני קטנונית
אבל פרסית, לא ערבית.
סרט יפה ומעיק
יושם דן ברזל בכלוב שבו אספקת האוכל והמיים שלו תלויה בכמות התגובות והכתבות שלו בעין הדג, ויפה שעה אחת קודם.
סרט יפה ומעיק
[אני מגיבה המון זמן אחרי, פשוט ראיתי את הסרט לפני כמה ימים]
השפה בה מדברות הדמויות היא פרט מעניין שלא שמתי לב אליו, אולי כי הטקסטים עצמם צרמו לאזניי. כל דמות מייצגת צד מאוד מסוים, ומדברת בקלישאות מאוד צפויות לאותו צד, ממש מדקלמת את השורות שלה בצורה שמזכירה טלנובלה.
בסצינה בה לסטר עומד על יד המכונית זמן קצר אחרי שהודיע לאשתו על כוונתו להתגרש, הבת שלו מביטה מחלון המכונית ומייבבת- "דאדי פליז דונ'ט ליב". זה מרגיז ונותן תחושה של "סחיטה רגשית", כאילו הסרט מנסה לגרום לנו לבכות בכוח. קצת פחות פאתוס לא היה מזיק.
ולמה בסוף הסרט מתנצלת קאת'י על שדרשה חזרה את הבית שלה? אני יודעת, מטרת הסרט היא לגרום לנו להזדהות עם כולם, להבין את כולם ולרחם על כולם, אבל חוץ מקאת'י, לא הבנתי אף אחת מהדמויות, לא יודעת, אולי כי אני אדם אטום, אולי כי זה בכל זאת הבית שלה.
בכל מקרה, נהיניתי לצפות בסרט פשוט כי רציתי לדעת איך הכל יגמר, ריחמתי על קאת'י המסכנה, התפעלתי מצילומי הנוף, אבל יש בסרט משהו קצת פלקטי ומוגזם.
1. ברני הוא איראני והשפה באיראן היא פרסית.
2. אני תמיד משתאה איך רוב הגברים מאבדים לחלוטין את שיקול הדעת מול אשה יפה וצעירה. זה נכון לגבי לסטר השוטר המושחת, וגם לגבי מבקרי הקולנוע המכובדים.
הלו. תתעוררו.
סרט יפהפה
אבל באמת גם קצת מעיק. אהבתי את הביקורת.
מישהו יודע את מי שיחקה ג'ניפר קונלי ב"נפלאות התבונה"?
את החברה של השחקן הראשי? (לא זוכרת איך קוראים לו!)
בנפלאות התבונה
ג'ניפר קונלי שיחקה את אישתו של ג'ון נאש (ראסל קרואו).
סרט קשה
אני באמצע הסרט בDVD, אני לא מצליחה להמשיך ולצפות בו. הלב נקרע לי. בעיקר מרחמים על ברהימני, ולא על ק'תי.
סרט מדהים .
קורע לב.
משאיר רושם ימים לאחר הצפיה בו.
הטוב ביותר מזה הרבה זמן שראיתי.
איכותי, איכותי, איכותי
דמויות מורכבות שמשוחקות בצורה קורעת לב.
רק הפסקול לא עשה את התפקיד שלו – לדוגמא, את הפסקול של רקוויאם לחלום אני שמועת בראש שנים אחרי שראיתי את הסרט ועדיין מצטמררת.