אקנה לי נמר ושמו יהיה הוגו
Posted in: חדשות
– פורסם ב 3 בספטמבר 2001'נמר, דרקון' לקח בהליכה את פרס ההוגו למדע בדיוני ולפנטסיה בתחום הקולנוע והטלויזיה, כשהוא מנצח בין השאר את 'חולית' - המיני סידרה (אבל בואו לא נדבר על מי שזכה בקטגורית הספר, בסדר? תודה). |
03.09.2001
|
אהרו''כ
מגיע לנמר דרקון הוא אחד הסרטים הטובים ביותר השנה
אהשו''כ?
אז פנטזיה סינית מנצחת פנטזיה תרנגולית שבעצמה מנצחת עיבוד מחודש ומלא לקלאסיקה מד"בית?
ובהחלט לא מדבר על הספר שזכה. ולו אני הייתי הדג הייתי מוחק כל הודעה שבה היה מוזכר שמו של הזוכה (אבל אני לא).
וואלאק, מוזר.
מה באמת עושה שם צ'יקן ראן?
כן,
לאף אחד אין כוח לדיון הזה שוב. בואו נתעלם לנו בהפגנתיות (^:
_______________________
יום לא-הולדת שמח,
גל
נ.ב מכל המועמדים לסיפור הקצר, באמת הכי אהבתי את Different Kinds of Darkness. זה בלי ספק סיפור מדהים. (וזו ההוכחה הניצחת לכך שבניגוד ל"אוסקר" הידוע לשימצה, בהוגו לא תמיד זוכים סיפורים על שואה… Kaddish for the Last Survivor, סיפור נחמד אבל לא מדב"י מדי, זכה רק מקום שני.)
ואם האקמסנית או כל אחד אחר
שלא אוהב לקרוא אנגלית רוצה לקרוא את הסיפורים, הם תורגמו לעברית בבלי פאניקה:
סוגים שונים של אפלה
http://magazine.ort.org.il/scripts/article.asp?par=295&acl=10060&sct=2301
קדיש לניצול האחרון
http://magazine.ort.org.il/scripts/article.asp?par=295&acl=9636&sct=2301
ולא לשכוח את מייק רזניק
ו"הפילים על נפטון".
מצטער לתת לינק, אבל אפשר למצוא אותו בעזרת השניים האחרים.
סיפור טוב. כדאי לך (:
עצל, שפוט עצל
זה היה "מתעצל" לתת לינק. למה לי להצטער בכלל? 0-:
מה לא עושים כדי שהעצלנים יוכלו
להמשיך להתבטל:
http://magazine.ort.org.il/scripts/article.asp?par=295&acl=9600&sct=2301
ההוגו היה פעם
מקום של מד"ב רציני, לא? 'נמר דרקון' עוד מילא, אבל 'צ'יקן ראן'? והזבל הזה שאני לא רוצה להזכיר את שמו? לא יצר מד"ב ראוי לשמו השנה או משהו? איחסה.
ההוגו הוא בחירת העם, וגם
המועמדים נבחרים על ידי העם.
ואין בהוגו מקום שני. יש זוכה פרס הוגו, וזה נמר, דרקון, זוכה ראוי מאד, ולמעשה הזוכה הראוי היחידי מבין הקטגוריות החשובות.
פירוט של דעתי בנושא הזוכים ניתן למצוא בעמוד החדשות של אתר הממסד האפל:
http://www.darkestablishment.org/news.html
???
החדשה האחרונה ביותר בלינק מספרת דווקא על המועמדים לפרס הפנטזיה ולא על ההוגו. טעות בלינק? משהו?
'נמר' הוא סרט מצוין, אבל מה, במשך כל הזמן שצפיתי בו, לא עלה לי בראש ה'הוגו'. אולי בגלל שאצלי בראש הוגו שה מד"ב ולא מדב"פ (אגב, האם הייתה פעם תקופה שזה היה ככה, או שזו פשוט דעה קדומה שלי?)
ועל הספר אני לא רוצה לדבר. גם אם מישהו קורא לדבר הזה 'פנטזיה', זו לא סיבה שהוא יזכה במשהו הנמצא מחוץ לתחום ספרות הילדים.
בעיות בשרתים. מדי פעם
עולה האתר הישן, על השרת הישן, ולא האתר החדש. יום אחד זה יפתר. אולי
ולא, ההוגו תמיד היה גם לפנטסיה, אבל פנטסיה זכתה לעיתים די רחוקות.
בקטגוריית "פרזנטציה דרמטית" דווקא יש ייצוג לא רע במיוחד יחסית לקטגוריית הספר (בדיקה ברשימת הזוכים העלתה את "לך אל גופותיך הפזורים של פארמר", וזהו. עד השנה), בין השאר זכו: "המספריים של אדוארד", "אינדיאנה ג'ונס ומסע הצלב האחרון", "מי הפליל את רוג'ר ראביט", "הנסיכה הקסומה", "שודדי התיבה האבודה", "פרנקנשטיין
הצעיר" ו"אזור הדמדומים".
אז אכן צדק הזיכרון החלוד שלי
שאמר לי שבילדותי לא היו ספרי פנטזיה, אפילו לא טובים, שזכו בהוגו, וזה היה בעיקר מד"ב הארד-קור.
ושאלה נוספת: אינדיאנה ג'ונס זה מדב"פ? אז גם המומיה ולארה קרופט? זה לא קצת אינפלציוני?
אין דבר כזה מדב''פ. יש
מד"ב, יש פנטסיה. המונח ההוא הוא הכלאה מכוערת. לארה קרופט לא ראיתי, אבל המומיה? עם צבאות של מומיות תוקפות? מה אתה חושב?
מהסיבה הפשוטה
שבשביל להפוך פנטזיה למד"ב צריך את העומק המחשבתי שמאוד קשה לשים בפנטזיה.
כך למשל את גלקסי קווסט: על פניו, מד"ב. אבל כשמסתכלים: טכנולוגיה שהמציא תסריטאי באמת עובדת המציאות, למשל כדורי בריליום? פנטזיה.
''נמר, דרקון'' הוא יופי של
סרט, פנטסיה מארץ הפנטסיות, ולוקח בהליכה את כל אחד משאר הסרטים שהיו שם (ובטח ובטח את "אקס מן" היומרני והנפוח).
גם בתחום הסיפורים הקצרים היו זכיות ראויות.
אבל הספר?
אוי לבושה!
משפט אחד על הספר, מותר?
"למה אני לא מופתע?"
מותר לדבר על הבחירה,
אסור לדבר על הספר…
אתה לא מופתע? תתפלא, אבל גם אני לא.
קוראים לזה פופוליזם, וחובבי מד"ב מעדיפים לחשוב שזה לא קיים אצלם.
לא של''נמר, דרקון'' חסר אנשים
שמצביעים בגלל הפופולריות שלו, אבל לא משנה…
אגב, חוץ מהקפיצות וחוקי הפיסיקה האופציונליים, שהם מאפיינים של הרבה סרטי אקשן יפאנים, מה בדיוק הופך את "נמר, דרקון" לסרט פנטסיה?
קפיצות? חוקי פיסיקה אופציונליים?
התנסחות עדינה, שפן.
האנשים בסרט *עפים*.
נו בסדר... אבל אין שום דבר
בעלילה של הסרט שמרמז שזה סרט פנטסיה… כן, הם עושים דברים מדהימים, אבל גם לג'קי צ'אן לא חסר. לדעתי אין שום בעיה לשכתב את הסרט הזה בשלמותו, מבלי לפגוע בעלילתו, להיות סרט אקשן ראציונאלי לגמרי.
סרט פנטסיה, לדעתי, הוא סרט שמתקיים במוצהר בעולם נפרד מהמציאות שלנו (או המציאות היפאנים של המאה החמש עשרה, לצורך העניין). לכל היותר הוא צריך להתקיים בתרבות שונה ולא מעוגנת במציאות (ולכן, דרך אגב, אני מכליל את "מלחמות הכוכבים" כסרט פנטסיה).
נמר דרקון עלול להראות כסרט פנטסטי למי שלא מכיר אתת התרבות המזרחית לפרטי פרטייה, אבל יש לזכור כי לא כל סרט אם מוטיבים פנטסטים הוא באמת פנטסיה!
מציאות פנטסטית, אכן
הרייני להבטיחך חגיגית כי ביפאן של המאה ה-15 אף אחד לא עף באוויר. זה כמובן, לא קשור בכלל ל-"נמר דרקון" שמתרחש בסין (שדי רחוקה, אגב, מיפאן, ומדברים שם שפה אחרת לגמרי, סתם לידע כללי). ולגבי ההגדרה העלובה של "עולם נפרד מהמציאות שלנו" – היא מתעלמת פה פחות או יותר מכמה מסרטי הפנטסיה הכי גדולים שנוצרו אי פעם, "אקסקליבר" (מתרחש – במצוהר – באנגליה), "שירות המשלוחים של קיקי" (עיר דמיונית אמנם, אבל באירופה של שנות ה-50), ו-"הנסיכה מונונוקי" (יפאן שבין המאות ה-14 וה-16 ולשאלתך שעדיין לא נשאלה, לא היו שם אנשים שמסוגלים לדבר עם חיות, לא אלים ורוחות שהסתובבו ביערות וקללות שהטילו על אנשים לא עבדו).
והשאלה הנשאלת
האם כל סרט שצריך לסספנד חלק מהנחות היסוד שלו הוא מדב"פ?
דוגמאות:
'ראיון עם הערפד' (אין ערפדים. בדקתי)
"דג חרב' (אי אפשר לפרוץ ככה למחשבים. תשאל את כולם)
'שעת שיא 2' (אנשים לא יוצאים שלמים מפיצוצים כאלה. תשאל את ברגר)
ואפילו:
'שוקולד' (אין משקאות שוקולד שיכולים לגרות בצורה כזו את החשק המיני)
או הידוע מכולם
'ספיד' (אוטובוסים אינם עפים)
לפני שתתקפו אותי: הרשימה הזאת היא הומוריסטית. הכוונה היא להראות מה קורה שמושכים את הגדרת המדב"פ יותר מדי, כפי שעושה דן ברזל, לדעתי, עם 'נמר, דרקון'
אז מה, ראיון עם הערפד הוא
דרמה דוקומנטרית?
אה, חמוד, למקרה שלא שמת לב,
"ראיון עם הערפד" הוא אכן פנטזיה. לתשומת לבך.
אבל מה שהשפן עשה כאן
זה בדיוק ההיפך – הוא צמצם את ההגדרה למינימום בלתי-אפשרי.
אגב – "ראיון עם ערפד" – סרט פנטסיה לטעמי.
מה שאני מנסה לחדד
זה את השאלה הבא:
האם 'קפיצות וטיסות' כמו ב'נמר,דרקון' נוגדים יותר את חוקי הפיסיקה מ'אנשים יוצאים חיים בפיצוצים' (שזו כבר קלישאה של סרטי אקשן). יותר מזה, 'נמר,דרקון' (אם אני מבין נכון) מבוסס על מיתולוגיה סינית. האם זה הופך כל סרט/ספר המבוסס על מיתולוגיה ('הרקולס', 'המלך ליר', 'עשרת הדברות') למדב"פ? (משה לא יכול היה באמת לקרוע את הים. אין נביאים מדויקים כמו הנביא טרזיאס). אלמנטים על-טבעיים מופיעים בהרבה סרטים שאינם מדב"פ כלל ועיקר.
אתה מבלבל פה בין שני דברים שונים
"אנשים חיים שיוצאים מפיצוצים" זה יותר סגנון מאשר תוכן. כמו שאתה רואה בסרט בנאדם שנהרג מיריות בסלואו-מושן וברור לך שזה לא מציאותי (זו בסה"כ טכניקה דרמטית) – זה בהחלט לא עושה את הסרט למד"ב או פנטסיה.
לעומת זאת, סרט שבו אנשים זזים ממקום למקום על ידי תעופה (ושוב, לא מדובר פה בזינוקים אקרובטיים – האנשים האלה אכן עפים) – הייתי מגדיר אותו כסרט פנטסיה (אגב אני יכול להשיב לך בתשובה הפוכה – האם "סופרמן" אינו סרט מדב"פ? כולה יש שם אחד שיכול לעוף, חסין לכדורים, עם כח פיסי של שמונים אלופי עולם באיגרוף. לא סיספונד היסטרי, ומתרחש בעולמנו שלנו!). ויש אנשים שאפילו יתווכחו איתך לגבי "המלך ליר" ו-"עשרת הדיברות".
סופר גיבורים- פנטזיה או לא?
שאלה די בסיסית.
סופר גיבורים, נמרים ודרקונים
סופר גיבורים זה לדעתי ללא ספק פנטזיה, ו 'נמר, דרקון' הרבה פחות – בעיקר בגלל שלמיטב ידיעתי הוא מבוסס באופן משמעותי על התרבות ועל המיתולוגיה הסינית. כלומר, לא הסיפור הספציפי, אלא ה'עולם' בו מתרחש הסיפור, הוא מיתולוגי, ולכן היית קורא לזה סרט מיתולוגיה ולא בדיוק סרט פנטזיה. אם נחליט ש'נמר, דרקון' הוא סרט פנטזיה צריך יהיה לבדוק טוב-טוב כל סרט היסטורי/מיתולוגי כדי לראות אם אין בו במקרה אלמנטים על-טבעיים.
אגב, עוד שאלה: האם הופעת אלמנטים על-טבעיים ונוגדי פיזיקה בספרין של סטיבן קינג ('גרין מייל', 'הניצוץ') ובסרטים שהתבססו עליהם, הופכת את הספרים האלה לפנטזיה?
סופר גיבורים - מד''ב או פנטזיה
תלוי בסיפור (ובכותב) הספציפי. החשיבות היא לא לעצם האלמנט העל-טבעי אלא לשימוש שנעשה בו ומקומו בעלילה. לכן את Watchmen, למשל, הייתי מגדיר מד"ב ואילו את סופרמן כפנטזיה.
סיפור ישיר של מיתולוגיה זה
לא פנטסיה. אדפטציה זה כן. ברגע שמספרים סיפור שאנשים האמינו בעבר בנכונותו, זה מיתולוגיה. הרקולס הסדרה, לדוגמה, זה פנטסיה, כי זה מבוסס באופן חופשי מאד על המיתולוגיה.
דן ברזל מינה אותו לזוכה הוגו?
דן, גש הלום! אתה גם אחראי לזוכים בקטגוריות האחרות?
אודה ולא אבוש
כי אני אחראי להוגו. האמת, אם כבר סרטי פנטסיה, אני הייתי נותן פרס ל"רקוויאם לחלום", אבל הוא לא היה מועמד. אז חשבתי שאם אני אתן פרס ל"נמר", רד פיש יפנה עוד אנשים לביקורת שלי, שהיא גם ככה מלכת ההיטים של האתר (או לפחות הייתה פעם).
לפרוטוקול
אוטובוסים כן עפים, לפחות בצורה שהראו אותם בספיד.
והשאלה הנשאלת
מתי בדיוק אני נכנסתי לתמונה?
והתשובה המושבת
היא, כמובן, שהתבלבלתי בינך ובין רז גרינברג וכך קיבלתי קרדיט שאינו במקום.
אתה יודע מה? הצלחת לשכנע אותי
להטיל ספק בהגדרתי לפנטסיה. במקור, כך הגדרתי ספרי פנטסיה ומצאתי שההגדרה מהווה פתרון הולם לספרים המשלבים מאפיינים פנטסטיים ומד"ביים. ככל הנראה, ההגדרה אינה שלמה, ובכל הנוגע לסרטים עלי לעשות ברור נוסף. אני אחשוב על כך ואחזיר לך תשובה.
לאומת זאת, מלבד תיקון פעוט (סין/יפן, אכן טעות מביכה, מסתבר שאני מבזבז יותר מידי זמן בחיפוש אחר מידע אודות מונונוקה לאחרונה) אני עדיין מאמין שנמר, דרקון אינו סרט פנטסיה. כן, אני עדיין נצמד לטיעוני הקודם שלא כל מה שלא הגיוני חייב להכלל כפנטסיה. החוסר הגיון חייב להיות מיטי או קסום וחייב למלא חלק, אפילו יהיה זה קל שבקלים, בעלילה הכללית.
אתה כמובן תבצע מיד התקפה ישירה, אבל אני רואה במאפיינים הפנטסטיים של "נמר, דרקון" לא יותר מגימיק מוזר. הם לא מוסברים והם מופיעים כדרך טבעית לגמרי לנהל קרב. צר לי, אני לא יכול לקרוא לזה פנטסיה. להתחבא עכשיו?
אין שום צורך להתחבא
יכולת התעופה של גיבורי "נמר דרקון" נובעת מהמשמעת הבודהיסטית שלהם כך שיש כאן מקור "מיסטי" לכל הפחות, והמשמעת הזאת היא מרכיב דומיננטי בעלילת הסרט.
באמת?
אם ככה, מדוע הם אינם משתמשים ב"כוחות הבודהיסטיים" שלהם גם מחוץ לקרבות? איך זה יכול לשמש כמרכיב משמעותי אם לשני הצדדים יש את כוחות אלה ולא רק שהם מתייחסים בספונטניות לעובדה שלאחר יש אותם כוחות בדיוק הם משתמשים בהם פחות או יותר כדי לאזן אחד את השני?
יכול להיות שפיספסתי קטעים מסויימים משום שראיתי את הסרט בצפיה לא רצופה. האר את עיני!
פיספסת נקודה מרכזית ביותר
הסרט פחות או יותר עוסק במתח שבין השימוש בכוחות (שמייצגים את המשמעת) לחיים ה-"רגילים" של גיבורי הסרט. וחוץ מזה, אם הוא מתייחס לכוחות האלה כאל דבר מובן מאליו, כפי שציינת בתגובה שלך, זה דווקא הופך אותו לסרט פנטסיה מן השורה הראשונה, שכן היא מקרבת אותו הרבה יותר ל-"עולם פנטסטי" כפי שהגדרת אותו קודם.
בנקודה זו אני נאלץ לפרוש מהדיון
אחזור כשאצליח לראות פעם נוספת את הסרט. בכל מקרה, אם הוא אכן מטפל גם בצד הפנטסטי של העלילה הפרס ללא ספק מגיע לו.
רגע, אתם לא שוכחים משהו?
נמר, דרקון… אין שם איזו חרב פלאית שקוצצת כלי נשק כאילו הם חמאה?
נראה לי, אהמ, מרכיב *מאוד* פנטסטי.
בדיוק, צודק
לא כל אלמנט על טבעי \ לא הגיוני \ דמיוני \ חור בתסריט הופך את הז'אנר של הסרט לפנטזיה \ מד"ב.
אם נוכחות של אנשים המעופפים במהלך קרבות אוטומטית משנה את הז'אנר של הסרט לפנטזיה, אז ראיתי בחיי כמה סרטי פנטזיות קונג-פו מזרחיות.
פנטזיה צריכה להכיל "עולם" שלם השונה מהותית מעולמו (כמו שהוא מיוצג בסרטים). לכן ה___ פ___ הוא בהחלט פנטזיה, וסרט מכות מזרחי הוא לרוב לא.
אם נמר,דרקון עונה על הגדרה של פנטזיה זה לא בגלל סצינות הקרב אלא בגלל אלמנטים אחרים המרכיבים את האגדה הסינית עליה הוא מבוסס אשר הם בלתי אפשרים לחלוטין בתרבות הסינית. אני לא מצאתי כאלה.
אה... בולשיט. על פנטסיה
אורבנית שמעת? ז'אנר שלם שכול כולו מתרחש בעולמנו ובזמננו.
ב"נמר, דרקון", אנשים עפים, ולחרבות יש כוח מאגי. זה מבוסס על אלמנטים שמופיעים במיתולוגיה סינית, אבל זה לא סיפור מחדש * של * מיתולוגיה סינית ספציפית. וזאת הרי המהות של חלק ניכר מאד מהפנטסיה. כמו שאלף ספרי פנטסיה מבוססים במידה כלשהי על המיתוס של ארתור, וכמו שמאות ספרי פנטסיה מבוססים במידה כלשהי על המיתולוגיה הנורדית.
עולם שבו חרבות קסומות ואנשים עפים הם דברים נורמלים הוא עולם פנטסיה.
צואת פרים ובעיות שמיעה
חבל שדי התעלמת ממה שכתבתי.
האם לדעתך כל סרט קונג פו שבו אנשים מעופפים עשרות מטרים תוך צחצוח חרבות או כל ז'אנר סרטי הנינג'ות או כל סרט עם אלמנט על-טבעי (חלק נכבד מסרטי האימה למשל) נחשבים סרטי פנטזיה מובהקים ?
לדעתי לא. לרוב מדובר בסרטים מז'אנרים שונים המכילים מספר בודד של אלמנטים פנטסטים.
לגבי התעופה, זה בערך המקבילה של סרטי הקונג פו לסצינה המערבית בה שני גברים עומדים אחד מול השני ומכים אחד את השני בפרצוף דקות ארוכות עד שאחד נופל… (יותר מענין לעוף) נוכחות התעופה ממש לא מייחדת את נמר דרקון לעומת מאות סרטי קונג פו אחרים (מלבד אולי האיכות). מדובר במוסכמה קולנועית של סרטי קונג פו.
אין לי ספק שקיימת פנטזיה אורבנית (למשל, ה___ פ___ נשמע כזה), אבל לדעתי כדי להחשב לפנטזיה לא מספיק שיהיה פרט אחד קטן השונה מעולמנו אלא יש צורך ליצור מציאות השונה מהותית מעולמנו, למשל – קסמים, מפלצות, אלים פעילים, יכולות על וכו' (רשימה אמנם קצת פשטנית אבל בהחלט מייצגת).
אני דווקא שומע מצוין...
וגם קורא לא רע.
יש הבדל בין הזינוקים הרגילים של סרטי קונג פו ונינג'ות לבין מה שהולך בנמר, דרקון. בנמר דרקון הם מעופפים, מרחפים, דואים באוויר. ראיתי כמה סרטי קונג פו בחיים, והזינוק המגניב באוויר לענף של עץ, או הזינוק עם הסחרור באוויר וצחצוח החרבות לא מקביל באמת לתעופה בנמר, דרקון.
בנוסף, יש אלמנט דמוי מיתולוגי ברור שהופך את הסרט לפנטסיה. קישור הכוחות למסדר הדתי, החרב הקסומה, כל אלה אלמנטים פנטסטים ברורים. וברשימה שלך הופיע המושג "יכולות על", על זה, בין השאר מדובר. והרשה לי להוסיף עצמים קסומים – דהיינו החרב.
וכן, הרבה סרטי אימה הם גם סרטי פנטסיה. כמו שיש סרטי אימה שהם סרטי מד"ב, כמו הנוסע השמיני (זוכה פרס הוגו, כמובן).
והספר עם הילד שלומד קסמים אינו פנטסיה אורבנית. אבל זה אתר סרטים, לא ספרים, ואני לא אכנס כאן לדיון בנוגע למהות הפנטסיה האורבנית וחלוקת ז'אנרים בפנטסיה. אנשים בפורומים באינטרנט נוטים משום מה לא להתייחס לפרטים קטנים כאלה, אבל בחייאת רבאק, מד"ב ופנטסיה זאת העבודה שלי, ואני חושב שיש סיכוי לא רע שחקרתי את הז'אנרים האלה ואת ההגדרות האלה טיפה יותר ממך.
תשמע
טוב, הבנתי את דעתך.
עדיין, בעיני לפחות, נמר,דרקון הוא מישמש של פעולה ודרמה מיזרחים עם מעט מאוד אלמנטים פנטסטים לעומת למשל "סיפור רפאים סיני" שהוא דוגמא מובהקת לפנטזיה מיתולוגית סינית (כולל המעוף האינסופי). אני כמובן מוכן לקבל את זה שאנשים אחרים מותחים את הקו בין הסגנונות במקום אחר.
ראיתי את נמר,דרקון רק פעמים אבל לי אישית לא זכור שמדובר בחרב קסומה אלא בחרב נדירה, משובחת מאוד ויקרה מעשה אומן (מה שאולי מסביר קצת את התפיסה שלי את הסרט).
לגבי המסדר הדתי הנותן כוחות לא אנושים, זה באמת אלמנט סטנדרטי ביותר בסרטי קונג פו (נזירי שאולין וכו') וסרטים אחרים. ליתר דיוק, המסדר לא מעניק כוחות על אנושים למאמינים אלא כולל אנשים שהגיעו להארה רוחנית גבוהה (מקור היכולות הוא פנימי ולא מאל חיצוני).
בכל מקרה, לא הסברת מה אתה עוד כולל תחת השם פנטזיה. כל סרטי הערפדים? הזומבים? המפלצות (מימיק, גודזילה)? כל סרט עם יסוד על טבעי (מפרדי קרוגר ועד ישישה שוחה)? כל סרט שבו מופיע השטן או אלוהים? זה פשוט נראית לי הגדרה גורפת מדי לז'אנר. בעיני זה כמו להגיד שכל סרט שמכיל בדיחה או סצינה משעשעת הוא קומדיה. (אשמח אם תנסה להסביר את דעתך בצורה ענינית)
בלי קשר, נראה לי שבאמת אין לי מושג קלוש מהי פנטזיה אורבנית (זה לא שאני מתעלם במכוון מפרטים קטנים). אשמח אם תוכל בתור מומחה ללנקק הסבר שיאיר את עיני ועיני שאר הקוראים.
רגע, אתם לא שוכחים משהו?
אוי, איזה דיון ארוך התפתח פה על סוגי סרטים וחלוקתם לקטוגוריות… גם לי קורה לפעמים שאני עוצרת לחשוב על איזה סרט ומנסה להבין לאיזה ז'אנר הוא בעצם היה שייך, אבל כשחושבים על זה, למה יש לכולם את הצורך הזה? אי אפשר לראות סרט כמו שהוא בלי לקטלג אותו, ולאהוב אותו בשביל מה שהוא ולא לפי המיקום שלו במדריך הסרטים?
כמו שהזכרתי כמה פעמים (ואני עוד אזכיר, אל תדאגו) אני עומדת לצלם השנה סרט גמר במסגרת מגמת קולנוע של התיכון. אתמול היה לנו שיעור ראשון השנה והמורה נתן תאריך להגשת הטיוטה לתסריט (15.9, מה הוא חושב שאין לנו חיים?) ואמר שהדבר הראשון שאנחנו צריכים לחשוב עליו כשאנחנו מציעים רעיון לסרט הוא לאיזה סגנון הוא משתייך. אחר כך צריך לכתוב משהו כללי בסגנון "סיפור על….ש…", ואז לכתוב סינופסיס, ואז טיוטת תסריט, ואז תסריט, ואז סטורי בורד, ואז ברייק-דאוון, ואז למצוא שחקנים, ואז…אהמ. להמשיך?
רעיונות לסרטים יתקבלו בברכה.
רעיון! רעיון! רעיון!
הבוחצלגיחצן.קון- סרט המתרחש כולו בערב-לילה-בוקר הזוי אחד, בו קבוצה של אנשים שאף פעם לא נפגשו פנים מול פנים מבלים בצפייה בסרטים והעברת דחקות עליהן. יכולה גם להיות אמירה אם את רוצה.
הישנוני: ציאור חייו של אדם ההולך לישון כשכל האנשים מתעוררים ומתעורר אחר הצהריים. מעביר את לילותיו מול שידורים חוזרים של סיינפלד.
(בלי שם) סיפור על נגר אשר נתקל במגרה שהוא פשוט לא מצליח לתקן.
השוכר: אחר צהריים בו אדם שעבר ללמוד בטכניון מחפש דירה לשכירה, כולל הרהורים על העליות של חיפה ומזג האוויר של גוש דן.
כשר אבל מסריח: סיפורו של אדם שנפל דרך בור ביוב פתוח ונשאב לעולם פנטסטי בו נייר טואלט רטוב משמש כאמצעי מוניטרי, כולל התייחסות למיתון הגדול שקרה כששכונה שלמה עברה לשימוש בבידה.
אני רואה שחשבת על זה הרבה..
תודה שלמקו. (:
אני אשקול כל אחד ואחד מהרעיונות האלה ברצינות הראויה להם (חוץ מבלי שם, נראה לי קצת קשה למלא 15 דקות בזה) ואציע אותם ל3 חברותי לקבוצה, שהרי לא רק אני מחליטה איזה תסריט יתקבל בסופו של דבר.
אבל עכשיו אני הולכת, תוך כדי זמזום בלתי פוסק של '15 דקות', לישון. להת'.
ממש חשבתי הרבה.
החיים מסביב מלאים ברעיונות. כל הדוגמאות שהבאתי היו במרחק מספר קווי מחשבה מהעובדה שאני יושב באמצע הלילה וכותב בעין הדג.
למשל- כשר אבל מסריח: ראיתי היום תוכנית על דינוזאורים (הבלדה על ביג גיי אל). היו שם תנינים. זה גרם לי לחשוב על הסיפורים שתנינים מסתובבים בביוב. משם- מישהו שמגיע לביוב (לא יכול להשאב מהאסלה- צריך ליפול לבור ביוב פתוח). מי שקרא "לעולם לא עולם" כבר יבין מהיכן הגעתי לתרבות שם, בעוד שנייר טואלא יהיה הדבר שמגיע הרבה לביוב ואפשר להשתמש בו ככסף.
רעיונות יש לי הרבה. הפיתוח שלהם זה היכן שאני מסתבך.
הממ...
אני עדיין טוען שהסרט הגאוני ביותר שעוד לא הוסרט הוא סרט אימה קומי על חייו של פרנואיד.
יענו, סרט מתח/אימה/קונספירציה בלי שום באד-גאי כך שכל האווירה נוצרת על ידי פס הקול והצילום התזזי.
הרעיון מכיל שילוב מושלם בין מסר (קטע פילוסופי על משמעות הדמיון אולי על ידי שילוב נקודת המבט של אדם שפוי), סצנות מרדף מרשימות (על ידי אף אחד, כמובן) וטוויסט "מפתיע" (נניח, "וואלה? מסתבר שבאמת הממשלה מסתירה מאיתנו מידע על חייזרים! מי היה מאמין…") שלא לדבר על זה שסרטים על אנשים אם בעיות נפשיות נחשבים לסוכריה של חובבי קולנוע איכותי (או מורים לקולנוע, לצורך העניין).
כן, אני צריך לישון יותר בלילה…
אני עשיתי את הסרט הזה...
או לפחות ניסיתי, בתקופה הקצרה שבה הייתי רבע סטודנט לקולנוע. קראו לו 'נרדפת', הוא התבסס בחופשיות על קטע מתוך The Red Fish Page, נמשך 6 דקות, ולא, אני לא מקרין אותו בציבור.
אם כך זה בכלל לא אותו הסרט שאני
חשבתי עליו…
הסרט אליו התכוונתי הוא סרט קאלט, לפחות באורך של פרק כפול בסיינפלד ואני מקרין אותו ללא שאלות ברגע שניתנת לי ההזדמנות. שלא לדבר על זה שהוא גם שובר קופות אדיר ושגם שנים אחרי הקרנתו אני דופק בוחטות מהמרצ'נדייז.
התבלבלת כנראה.
er... איזה קטע?
הקטע על
המזדרונות שמאחורי הקירות בקניונים.
אבל עזבי.
אם כבר טוויסט
אז יהיה יותר מפתיע אם יגלו בסוף שהממשלה לא מסתירה חיזרים.
זה שמגלים בסוף שהממשלה מסתירה חייזרים זה כבר נורמה.
ולכן הושם ה''מפתיע'' במרכאות
אחרי התגובות לסקר הגעתי למסכנה כי אין כזה דבר טוויסט מפתיע. תמיד יהיו כמה חצופים שיגידו "הא! זה בכלל לא טוויסט, גיליתי את זה כבר בסצנה הראשונה".
הממ...
רעיון נחמד, אבל-
א. לא נראה לי הרעיון של לעשות סרט מתח/אימה/קומדיה וכו', כי זה מסוג הדברים שצריכים לדעת איך לעשות ואם הם לא טובים אז הם לא טובים.
ב. צילום תזזיתי אפשר לארגן, מישהו שיכתוב ויבצע פסקול שלם זה כבר קצת יותר מסובך.
ג. נכון להיום כבר יש לנו רעיון (איזה כיף!), והוא למעשה מדבר גם כן על חולה נפש + אפשרות לאגוזי בסוף, כך שלפי מה שאתה אומר המורה שלנו לקולנוע אולי אפילו יאהב את זה.
ד. שינה מקבלת יותר מדי קרדיט. אבל זה לא אני אמרתי, זה חברה שלי. אני בעד לישון. לילה טוב!
אם אתן צריכות
עזרה בכתיבה (או משחק, לא שאני יודע לשחק) אני מוכן לספק לכם כל מני דברים שחולה נפש יכול להגיד.
"אני לא מפחד מכם. הקיפוד שלי מפחיד די והותר"
ואכן,
אני אומר את זה לפחות פעמים ביום…
חבל
בדיוק עמדתי להציע כמה רעיונות.
ובכל מקרה, בענייני עזרה, קריאה (וקריעה) של דראפטים של התסריט וכו' – אשמח לתרום מנסיוני (הרב) בכתיבה ומנסיוני (המועט) בכתיבה קולנועית.
עוד אחד
(הביקורת של סטייט פינת מיין משפיעה עלי בדרכים נסתרות)
תעשי סרט על תלמידת תיכון שצריכה לעשות סרט בתור עבודת גמר, מתיאשת ומחפשת בפורום באינטרנט רעיונות. את יכולה לשלב אמירה נוקבת על תעשיית הקולנוע והאינטרנט עם דוקודרמה תיעודית המודעת לעצמה.
העניין הוא
שהדיון התפתח על רקע ניסיון חוצ-עינדגי לחלוקה לקטגוריות – פרסי ההוגו. פרסים אלו אמורים להינתן למד"ב או פנטזיה. ואז נשאלה השאלה האם הכללת 'נמר, דרקון' ו'צ'יקן ראן' ברשימה מוצדקת. ושוב, כאן אני מאחורי גריישדואו. הנמרים והתרנגולים הם סרטים בעלי אלמנטים פנטסטיים, אבל לקרוא להם פנטזיה פרופר…הממם… 'ישישה שוחה' היה דוגמה טובה. אתה מכיר ילדים שרואים אנשים מתים? אני לא. אז ברוס וויליס שיחק בסרט פנטזיה?
כן, בהחלט
ולראייה: גם הסרט הזה היה מועמד להוגו (הפסיד ל-"גאלאקסי קווסט" כמדומני).
טוב, אז
אני נכנע. האנשים שנותנים את ההוגו החליטו כנראה לנקוט בהגדרה כוללנית מאוד של מד"ב ופנטזיה. זה נחמד, אבל גורם באמת לכך שהרבה מאוד דברים נכנסים למטריה הזו (סטיבן קינג, ישישה שוחה וה__ פ___) ואולי זו הסיבה לזכייה שלו בהוגו.
אגב, מישהו מוכן להמר על הזוכים של השנה הבאה?
(אני אתן לכם רמז: מתחיל ב- ש')
שלמה נחמיאס והבעייה עם הגזים?
שפיינל פנטזי?
מה לעשות. סרט יותר טוב מפשרק.
וגם הרבה יותר מד"בי (לא שזה אומר משהו…)
סתם הערה קטנונית ודי
מובנת מאליה: גם בסין של המאה ה-15 אף אחד לא עף באויר. אה..הממ.. במחשבה נוספת גם בסין בתקופות אחרות אף אחד לא התעופף באויר. בדקתי באופן אישי.
שקר וכזב
ברור שסינים יודעים לעוף או לפחות פעם ידעו.
למה אסור לדבר על הספר?
מה רע בהארי פוטר וגביע האש?
זה לא טוב כממו החלופה (סופת החרבות, לא קראתי אבל הקודמים לו טובים בהרבה מהארי פוטר…)
אבל בהחלט פופולרי יותר
לא להגיב... לא-להגיב... לא להגיב
אני חושב
שנדבקו לך 'לו' ו'לא' והיה לבשר אחד.
זה והכפלת ממים גרמו למשפט הזה להיות סתום למדי.
באיזה סגנון זה 'סופת החרבות'? לא שמעתי עליו.
[רד : אנחנו לא מדברים על HP אלא על ספרים אחרים! רד מאתנו]
{ואולי נקרא לו 'רד היורד לחיינו'?}
מי זאת חיינו?
אז הכפלתי מ', קורא.
סופת החרבות הוא הספר השלישי בסדרת "שיר של אש ושל קרח".
2 הספרים הראשונים (והמצוינים), משחקי הכס ועימות המלכים יצאו בעברית בהוצאת אופוס (ועל זה אני מניח שהממסד ירחיב את הדיבור.
סופת החרבות, ואני לא אומר
את זה * רק * בגלל שאני מתרגם את הספר, הוא הספר השלישי בסדרת הפנטסיה האפית הטובה והחשובה מאז שר הטבעות.
פרטים באתרי:
http://www.darkestablishment.org/books/soif.html
אין לי שום דבר נגדו, אבל ניסיון העבר מוכיח שכל איזכור של שמו של זה-שאין-להזכיר-את-שמו (נו, הארי פוטר) מוביל לויכוחים ארוכים, חסרי תוחלת ומשעממים פחד בשאלה האם הארי פוטר הוא נחמד אבל ממוסחר מדי, או שמא הוא ממוסחר מדי, אבל בעצם נחמד.
*בקול רועם*
או שהוא *חלאת המין האנושי* [בום בום בום]
אני לא יכול לחכות
לראות איך תראה הביקורת באתר על הסרט "הארי פוטר".
האם תסמונת ב____ ור____ תכה שנית?
ומה אם, רחמנא ליצלן, הסרט אכן יהיה סרט טוב? (והוא כנראה יהיה)
ה___ פ___
1. איך אתה יודע שהסרט יהיה (כנראה) טוב?
2. גם אם הסרט לא יהיה טוב, הכתבה בטח תהיה מוצלחת, בין אם יכתוב אותה אחד מאוהבי הספר ובין אם יכתוב אותה רד פיש.
3. לא משנה מה יהיו איכות הסרט או הכתבה, היא תוצף בתגובות רבות.
4. יש סיכוי שהיא תדיח את 'שרק' ו'ממנטו' מראש הטבלה.
5. ואז תחזור ותשאל את השאלה למה אנחנו לא מדברים על זה.
יש ויש פופוליזם
זו הסיבה ש"חולית- בית אטרייאדס" זכה ב"גפן" שנה שעברה.
אבל בכל זאת, ספר שהוא פנטזיה בסיסית לכל היותר ושכל מה שיש לו זה את ה"באאז"?
הדילמה של חובבי המד''ב.
במשך שנים לחמנו להפוך את המד"ב והפנטזיה מתחום אזוטרי, שמשותף רק לחנונים חובשי משקפים עם הומור פנימי, למשהו שכולם עוסקים בו. הבעייה היא, שמרגע שהוא הפך להיות לתחום פחות אזוטרי, גם המשתתפים בהצבעה הם כבר לא החובבים המכורים שבזים לזה-שאין-להזכיר-את-שמו, אלא הרבה ילדים מתלהבים והוריהם המתלהבים שזה מה שהם קראו וזה מה שהם מכירים.
הדילמה של חובבי המד''ב.
ואז אפשר גם להגיד משפט כמו:
רוב הסרטים המדוברים והמוצלחים קופתית הקיץ היו סרטי מדב"פ, וכך גם סרטי הסתיו הצפויים.
לפני שאתם קופצים, נעבור אחד-אחד:
1. 'שרק': ענק בתוך ביצה? דרקונים? ללא ספק פנטזיה ולכן מדב"פ.
2. A. I. ו'פיינל פנטזי': מד"ב כבד ללא ספק (רק שהסרטים נכשלו אז שויין)
3. 'פארק היורה 3': דינוזאורים מהונדסים גנטית? נשמע לי מד"בי למדי.
4. 'כוכב הקופים': חידוש לסרט מד"ב קלאסי.
5. 'שעת שיא 2': גם בו יש קטעי קפיצות נוגדות-כוח-משיכה כמו ב'נמר דרקון' (אני יודע שזה קצת למשוך את ההגדרה, אבל אם צ'יקן ראן מדב"פ אז הכל אפשרי)
ובסרטי הסתיו:
'הארי פוטר' – מדב"פ לפי ההוגו.
'שר הטבעות' – לא כל שכן.
הדילמה של חובבי המד''ב.
אם כבר מתעקשעם אז "צ'יקן ראן" (סרט לא רע בכלל) הוא פנטסיה. באיזה סרט/ספר מד"ב פגשתם לאחרונה תרנגולות מדברות בקולו של מל גיבסון?
אגב פיש,
אם אתה כל כך רוצה למנוע דיונים על הארי פוטר למה הוספת באנר לאחד האתרים שלו בעמוד הראשי?
עד כמה שזכור לי,
רד טען שהם אינם מקבלים תשלום על הבאנר.
כן, הוא אמר.
אבל זה רק הופך את זה ליותר גרוע, משום שמטענתו זו אנו למדים כי הדג עצמו אחראי לבחירת הבאנרים. רד משדר לנו למעשה שני מסרים סותרים: מצד אחד הוא טוען כי כל דיון על הארי חסר תוחלת ומצד שני הוא מזין את מדורת ההתלהבות שנוצרה סביב הספרים.
רד, מגיעים לנו הסברים!
הבהרה
אני לא מחליט איזה באנרים יופיעו בראש האתר, וכן, הם מכניסים כמות מינימלית כלשהי של כסף, אבל אותו הכסף הולך לכיסוי *חלק* מההוצאות השוטפות של סרוורים וכאלה. אני (ויתר עורכי וכותבי האתר) טרם ראינו ממנו אגורה.
אבל כן ראינו לזניה. ועוד משובחה.
אגורה אולי לא...
אבל מה עם כמה שקלים ? :)
שקלים? הצחקת אותי
זה הכל בדולרים.
תגידו,
הפרס הזה לא קרוי במקרה על שם הטרול האתלט אשר כיכב בעבר בערוץ הילדים ומאז הדרדרה הקריירה שלו לשיר ראפ בפרסומות של חברת חשמל, נכון?
כמובן שכן
השנה, אגב, הארי פוטר זכה ברגע האחרון בזכות זה שהוא היה הראשון מבין המועמדים להשלים את המשפט "לי יש כלל…." וידע שאסור לטפס על עמודים.
ובמקרה הלא סביר שאתה מעוניין
בתשובה רצינית: פרס ההוגו הוא על שם הוגו גרנסבאק, שייסד בשנת 1926 את המגזין Amazing Stories, שפתח את עידן המד"ב בארה"ב, והוליד את המד"ב הפופולרי. גרנסבאק גם המציא את המונח Scientifiction, שהתפתח למונח Science Fiction.
ואם בהוגו עסקינן
אני לא יכול שלא להזכיר את הזכיה ברטרוהוגו 1951,
http://www.milphil.org/hugos/1951winners.html
של אותו סופר שנדחף לכל מקום, בקטגוריית הסרט (ואחרות) עם
אאל"ט, זהו סרט המדב הראשון בו הראו הליכת ירח כפי
שהיא באמת (לא, לצערי עדיין לא יצא לי לראות את הסרט)
זכייה מוצדקת, אבל רק בנובלה...
בקטגוריית הספר, הגיע לכל אחד מהמתמודדים האחרים יותר. במיוחד ל"אריה, המכשפה וכו"', ל"ארץ הגוועת", ולעדשאי.
בקטגוריית הסרט (היי, און טופיק!) הגיע להארווי המופלא.
אבל בנובלה הגיע גם הגיע, ואכן הצבעתי לו. אחת ההצבעות המעטות שלי בהוגו השנה שגם זכתה.
הארווי
לא ראיתי את הסרט המקורי אבל ראיתי את הרימייק
שעשו עם הארי אנדרסון (השופט מבית דין לילי)
http://us.imdb.com/Title?0116497
וזה אכן סרט מופלא!
יכול להיות שעדיין יש לי את זה על קלטת. המממ, צריך לבדוק
אני דווקא לא ראיתי את הרימייק...
אבל המקור עם ג'ימי סטויארט מופלא, ודי מומלץ למי שמעוניין לקרוא את The Golden Globe המשובח של וארלי.