כאילו לא היתה שנה מוצלחת במיוחד, כאילו הקולנוע הישראלי עדיין תקוע, פרסי אופיר חולקו בעיקר לסרט אחד: 'ביקור התזמורת' לקח את רוב הפרסים החשובים, כולל הסרט והבמאי. 'בופור' יצא עם ארבעה פרסים, 'נודל' עם אחד. |
21.09.2007
|
יומית
כאילו לא היתה שנה מוצלחת במיוחד, כאילו הקולנוע הישראלי עדיין תקוע, פרסי אופיר חולקו בעיקר לסרט אחד: 'ביקור התזמורת' לקח את רוב הפרסים החשובים, כולל הסרט והבמאי. 'בופור' יצא עם ארבעה פרסים, 'נודל' עם אחד.
כאילו לא היתה שנה מוצלחת במיוחד, כאילו הקולנוע הישראלי עדיין תקוע, פרסי אופיר חולקו בעיקר לסרט אחד: 'ביקור התזמורת' לקח את רוב הפרסים החשובים, כולל הסרט והבמאי. 'בופור' יצא עם ארבעה פרסים, 'נודל' עם אחד.
לדעתי
בופור היה צריך לזכות ברוב הפרסים ש"ביקור התזמורת" זכה כולל הסרט הטוב ביותר…. אני מצטער שבופור לא זכו, ממש איתכזבתי…
בופור לדעתי הסרט הישראלי הטוב ביותר שנעשה עד היום!
נשאלת השאלה
האם יש הגיון במצב כזה, בו רוב הפרסים (במיוחד אלו הנחשבים יותר) מוענקים לאותו סרט?
אני רואה בזה היגיון מסוים – הרי אם סרט טוב יותר משאר המתמודדים מולו באופן כללי, סביר להניח שגם ברוב הקטגוריות הוא יהיה טוב יותר ממתחריו.
אגב, מבחירת הזוכים הפעם, אפשר "לשמוע" את את הבוחר הממוצע(?) אומר: "התרשמתי מ'בופור', אבל 'ביקור התזמורת' באמת נגע בי. 'מדוזות'? לא דיבר אלי". נדמה לי שמבין הגולשים כאן שראו את הסרטים האלה, יש לא מעט שהיו חותמים על זה.
זה הגיוני לגמרי.
ובכל זאת זה מאכזב. עם כל הכבוד ל'ביקור התזמורת', באמת לא היה שום דבר ב'בופור' חוץ מהצדדים הטכניים? ל'מדוזות' לא הגיע שום דבר? ל'נודל' בדיוק פרס אחד? ל'חופשת קיץ', 'תנועה מגונה', 'הסודות' – גורנישט מין כלום? גם אם מקבלים את זה שהרוב חושבים ש'ביקור' היה הסרט הישראלי הטוב של השנה, עדיין קשה לקבל את זה שהיו לו גם התסריט וגם הבמאי וגם השחקן וגם השחקנית וגם שחקן המשנה הכי טובים. זה לא כאילו שלא היתה תחרות. אם לשפוט לפי הזוכים זה נראה כאילו השנה היתה אחת השנים הרעות, שבהן יצא סרט אחד סביר והוא מקבל את כל הפרסים בדיפולט. חבל.
אני לא מבין מה הבעיה
זה לא שלא הייתה תחרות. הייתה תחרות. צמודה אפילו. פשוט "ביקור התזמורת" ניצח.
התחרות משתקפת במועמדויות, וממש לא צריכה להשתקף בזכיות.
הבעיה היא שהטקס הוא משעמם,
שהרבה סרטים ראויים נשארו בלי פרסים כמעט או בכלל, ושהתמונה שרשימת הזוכים נותנת לא משקפת את המציאות. חברי האקדמיה לא עשו את זה בכוונה, הם הצביעו למי שהם אהבו. לא האשמתי את חברי האקדמיה בשחיתות או קראתי להחליף את העם. רק אמרתי שאני מאוכזב.
נניח ש
היו מוכרזים גם הזוכים במקומות השני והשלישי. האם זה היה משפר בעינך את המצב?
או שאתה מסוג האנשים, שרק אם השמלה של טל פרידמן היתה חושפנית יותר, לא היו משתעממים?
הבעיה היא שהטקס הוא משעמם,
מעניין. אם, כחבר אקדמיה, אני חושב שב"ביקור" היה (נניח) שחקן המשנה הטוב ביותר, אני אמור לדעתך להצביע ל(נניח) "נודל", רק בגלל של"ביקור" כבר נתתי את פרס הסרט הטוב ביותר? האם השיקול צריך להיות מה טוב יותר בעיני, או מה יהפוך את הטקס לפחות משעמם?
הרגע אמרתי שאני לא מאשים את חברי האקדמיה בכלום.
(לחברי האקדמיה כן היה שיקול נוסף, שלא בהכרח קשור לדעתם האישית, והוא הסיכויים של הסרט באוסקר. אבל מכיוון ש'ביקור' נחשב לבעל הסיכויים הטובים יותר, וממילא משאר הקטגוריות היה ברור ש'ביקור' הוא הסרט הפופולרי ביותר, לא היתה כאן דילמה).
אם יוצאים מנקודת הנחה
שהזוכים בטקס אמורים לשקף תמונה של הקולנוע הישראלי, או לתגמל כל סרט עם פן מוצלח, אז יש כאן בעיה. אבל אני לא חושב שההנחות האלו נכונות (או אפשריות), ולכן גם השאלות שרשמת לא במקום – אם התסריט, המשחק והבימוי ב'ביקור התזמורת' טובים יותר, מגיע להם לזכות גם אם ב'בופור' יש עוד חוץ מהפן הטכני, ו'מדוזות' סרט מצוין ומרגש. לכן לא קשה לי לקבל זכייה גורפת של סרט אחד, גם בשנה בה יש סרטים טובים רבים.
לעומת זאת, אם מסתכלים גם על מועמדות כסוג של זכייה, אז ההנחות הנ"ל יותר סבירות, ואז אם יש שם קיפוח אפשר להתאכזב.
נשאלת השאלה
איך החלטת שהתגובה למדוזות היא "זה לא נגע בי".
דווקא כל מי שאני מכיר שהלך לראות את הסרט (ואלו רבים) מאד אהבו את זה.
זה שבוחרים בסרט אחד על סרט שני, לא אומר שהסרט השני לא מוצלח – אחרת לא היה מועמד בכלל בקט' הראשית (אל תשכח שהוא הגיע לחמישה האחרונים).
לא אמרתי ש'מדוזות' סרט רע או לא מרגש
אמרתי שלפי מספר פרסי אופיר שהסרט קיבל (אפס), נראה כאילו הבוחר הממוצע (אם יש דבר כזה) *בפרסי אופיר*, לא התרשם מהסרט. אבל אתה צודק – אי זכייתו של סרט בפרס מעידה רק על היחס בינו לבין הסרט הזוכה, ואי אפשר להסיק מזה שלבוחרים דעה שלילית על הסרטים שלא זכו.
אנחנו יודעים שיש הרבה אנשים שאהבו והתרשמו מהסרט – ולראיה הפרסים והביקורות החיוביות הרבות שקיבל. עם זאת, קראתי כאן באתר מספר תגובות שנתנו לי את התחושה, שרבים לא התלהבו מהסרט (בעיקר לעומת שני הסרטים האחרים). [אבל, כמובן שיכול להיות שהתחושה הזו מוטעית…]
רבים לא,
ורבים כן. בסקר שלנו הוא הגיע למקום השני.
כתבה מספר 4082
ושודדי 2 כמעט קטף את פרס הסרט הטוב ביותר בשנה הקודמת.
ואיך זה קשור?
הבמאים של 'מדוזות' היו מאוד שמחים לקבל את מספר הצופים של 'שודדי הקאריביים'.
זו הייתה מן ביקורת קטנה וחצופה על הדעה של גולשי האתר
בקיצור, ניצחתי או לא?
בתחרות אופירה אני מתכוון
טקס הענקת פרסי אופירה
נמצא כאן:
http://www.fisheye.co.il/preofir2007#311055