3D או לא 3D: יש עתיד לדו-מימד

עדכונים מזירת הקרב על ה-2D: איך התלת הרג את הפנדה, והאם הארי פוטר האחרון יוקרן בארץ גם בדו-מימד?

חודש וחצי עבר מאז שפרסמתי את הכתבה המקורית שבה התלוננתי על חוסר אפשרות ‏הבחירה בבתי הקולנוע בארץ: סרטי תלת-מימד מוקרנים בתלת-מימד בלבד, בלי אפשרות סבירה ‏עבור מי שלא אוהב תלת-מימד, לא בא לו תלת-מימד, לא יכול לראות תלת-מימד, לא אוהב תמונות אפלות מדי, או חושב ש-45 ‏‏₪ על כרטיס קולנוע הוא מחיר מוגזם. חשבתי שזה יהיה קשה לשכנע את המפיצים להקרין יותר ‏סרטים ב-‏‎2D‎‏ – כי לך תשכנע מישהו למכור משהו בזול מאשר למכור אותו ביוקר. בטווח הארוך, ‏הייתי בטוח שכפיית התלת-מימד היא לא רעיון טוב לא רק עבור הצופים אלא גם עבור המפיצים, ‏אבל חששתי שייקח הרבה זמן עד שהם יבינו את זה.‏

אבל בזמן שעבר מאז, נראה שקרה דבר מוזר: הם התחילו להבין.‏

כמובן, זה לא פוסט אחד באתר קולנוע ישראלי שעשה את השינוי. אבל נתוני קופות שהתחילו ‏להגיע מארה"ב התחילו להראות באופן שאי אפשר להתווכח איתו שלחלק גדול מהקהל נמאס מ-‏‎3D‎‏, והמיאוס הזה פוגע גם במפיצים. קחו את הפנדה לדוגמה.‏

איך התלת הרג את הפנדה

‏"קונג פו פנדה 2" (יעידו המשתתפים ב"מכסחי הקופות") היה ההפתעה הקופתית הגדולה של ‏החודש האחרון. זאת היתה חייבת להיות הצלחה גדולה: המשך ראשון ללהיט גדול, שקיבל ‏ביקורות טובות וציונים טובים מהקהל. ובנוסף, הוא מוקרן בתלת-מימד זה חייב להיות להיט ענק. ‏אבל משום מה, זה לא עבד. "קונג פו פנדה 2" הכניס בסופ"ש הראשון שלו רק 48 מיליון דולר, ‏פחות מהסרט הראשון בסדרה. איך זה קרה?‏

אם נוברים קצת יותר עמוק במספרים של הפנדה, תשובה אפשרית אחת מתחילה להתבהר. ‏Boxofficemojo‏ דיווח שמבין 3,925 בתי קולנוע שבהם הוקרן הפנדה, 2,707 (יותר משני שליש) ‏כללו מסכי תלת-מימד. למרות זאת, ההכנסות של גירסת התלת-מימד של הסרט היו רק 45% ‏מכלל הכנסות הסרט. כשמחשבים את ההכנסות פר קולנוע, הנתונים האלה הופכים לברורים יותר: ‏ההכנסות הממוצעות של הסרט בכל קולנוע שבו הוקרנה גירסת התלת-מימד היו 7,929 דולר. ‏ההכנסות הממוצעות של קולנועי הדו-מימד: 21,539 דולר. הסרט הכניס בממוצע כמעט פי ‏שלושה בדו-מימד מאשר בתלת-מימד.‏

וזה לא סוף הסיפור. כרטיסי התלת-מימד הם, כידוע, יקרים יותר מכרטיסי הדו-מימד; המסקנה ‏היא שמבחינת מספר הצופים, ההפרש בין שתי הגירסאות הוא גדול עוד יותר. אולמות הדו-מימד ‏היו צפופים כמעט פי ארבעה מאולמות התלת.

את אותה תופעה, באופן קצת פחות בולט, אפשר היה לראות גם ב"שודדי הקאריביים 4" (שהכניס ‏גם הוא פחות מקודמיו בסדרה, וגם בו, אולמות הדו-מימד היו צפופים יותר). שום חשבונאות יצירתית לא תצליח לברוח מהמסקנה: לאנשים ‏נמאס מתלת-מימד ו/או מהמחיר המופקע שלו, והם פשוט הפסיקו ללכת לראות סרטים כאלה. ‏המפיצים בארץ מן הסתם מודעים לנתונים מארה"ב.‏

יש הבנה?‏

השבוע ב"טיים אאוט תל אביב" מתפרסמת כתבה שמתארת את הנושא בקיצור (וכוללת ציטוטים של כמה ‏מגיבים מהאתר). לצורך הכתבה פניתי לכמה ‏מהמפיצים בארץ בבקשה לקבל תגובה לנושא. לא ציפיתי להרבה: כשניסיתי לפני כן לקבל תגובות ‏ממפיצים שמעתי רק מריחות כמו "מהניסיון שלנו הקהל דווקא אוהב את זה". לא ציפיתי להרבה ‏יותר הפעם. טעיתי. התגובות שקיבלתי היו מפורטות, ולמרבה הפתעתי כללו הבטחות מפורשות ‏יותר או פחות לשיפור המצב, והודאה בכך שקיימת בעיה (כבר זה הרבה מעבר למה שציפיתי).‏

‏ בגלל מגבלות מקום, בכתבה בטיים אאוט מופיעים רק קטעים מתגובות המפיצים. מכיוון שיש ‏הרבה עניין לציבור בתגובות האלה, אני מפרסם אותן כאן במלואן. ההדגשות הן שלי.‏

תגובת פורום פילם

"לתלת המימד בסרטי הקולנוע יש פוטנציאל לתת תרומה אמיתית לחוויית הצפייה בסרט ‏ש"מצדיקה" את אי הנוחות שבהרכבת המשקפיים ואת המחיר הגבוה יותר. אנו מסכימים כי בחלק ‏מהסרטים הפוטנציאל הזה אינו ממומש. הטענות המועלות בכתבה מוכרות לנו, מהארץ ומחו"ל, ‏ואנחנו בפורום פילם, קיבלנו החלטה עקרונית על פיה בסרטי תלת מימד נציע גם גרסא רגילה ‏ככל שהדבר ניתן.‏

"הוספת גרסא רגילה לסרטי תלת מימד דורשת אישור של חברת הסרטים ואפשרות להוסיף בבתי ‏הקולנוע מסך נוסף לסרט – מה שלא תמיד מתאפשר. הנושא הופך להיות יותר סבוך כאשר ‏מדובר בסרט מדובב בתלת מימד. במקרים האלה אנחנו מגיעים לארבעה פורמטים שונים ‏‏(מדובב תלת מימד, מדובב רגיל, גרסא מקורית תלת מימד, גרסא מקורית רגיל ). ‏
‏ ‏
"כעקרון, ההחלטה להפיק סרט מסוים בתלת מימד נתונה באופן בלעדי בידי חברת ההפקה, בד"כ ‏חברות המייג'ור. בידיהן גם זכות ההחלטה לגבי הפורמטים שיוצעו לציבור בבתי הקולנוע. ‏בהחלטה הזו מעורבים גם שיקולים אומנותיים של היוצרים, התחייבויות חוזיות של חברת ההפקה ‏וגם עלויות הפקה נוספות. גם לאחר קבלת האישור, אם כזה מתקבל, עלינו להתאים את היקף ‏יציאת הסרט לאילוצי המקום בבתי הקולנוע. כידוע, בכל שבוע מופצים סרטים אחדים ומספר ‏האולמות מוגבל. מטבע הדברים ב"מגהפלקסים" ( בתי קולנוע בהם 5-8 מסכים ) היכולת להציע ‏לציבור מספר פורמטים של סרט מסוים יותר גדולה, וב"מולטיפלקסים" הקטנים יותר האפשרות ‏לעשות זאת מוגבלת ביותר. העובדה היא שבמרבית המקרים תינתן עדיפות למגוון הסרטים על ‏פני מגוון הפורמטים".‏

תגובתי לתגובה: החלטה עקרונית זה נהדר, אבל בינתיים יצא לקולנוע "המאמין" בתלת-מימד ‏בלבד (האולם היחיד המקרין אותו בדו-מימד נמצא בבת-ים). בכל זאת משמח לדעת שהמפיצים ‏מודעים לכך שקיימת בעיה.‏

תגובת גלובוס גרופ
להלן תגובת דורית ישי, מפיצת סרטי ‏UIP‏ בחברת גלובוס גרופ:‏

‏"התלת לא נולד מהמקום של העלאת מחיר הכרטיס אלא מהצורך להעצים את החוויה הקולנועית ‏ולהעניק חוויה ייחודית לבתי הקולנוע בלבד. הבעיה החלה בסרטים שלא צולמו כולם ‏בתלת מימד אלא רק סצנות בודדות וזה אכן לא מניב את התוצאה הרצויה ואף גורם לרוגז ותלונות ‏בקהל. המחאה התעצמה לאחרונה אחרי "שודדי הקאריביים 4" והאולפנים אותם אנו מייצגים ‏נערכים להכין את הקהל ואת העיתונות ליציאת התלת הגדולה הבאה – "רובוטריקים 3", שצולם ‏כולו בתלת מימד, והתוצאה מרהיבה ומחזירה לקהל את האמון בתלת מימד. בכנס מיוחד ‏לעיתונות בארה"ב שערכו מייקל ביי וג'יימס קמרון, הציגו השניים קטעים מוקדמים מהסרט בתלת ‏מימד על מנת להראות שרובוטריקים הוא תלת מימד מושקע והוא אכן חוויה קולנועית ייחודית ‏ומלאת עוצמה.‏ הקטעים ישלחו למדינות אירופה על מנת שכל מדינה תוכל לחשוף בפני העיתונות את ‏איכויות תלת המימד בסרט זה.‏

‏"קונג פו פנדה 2" מבית דרימוורקס ובהפצת גלובוס גרופ בישראל יצא גם ב-‏‎2D‎‏ – אנו מודעים ‏לעובדה שילדים קטנים לא בהכרח רוצים לראות את גרסת התלת ולכן דואגים גם לפריסה רחבה ‏של ‏‎2D‎‏ בסרטים מהסוג הזה.‏
‏ ‏
"לגבי המשקפיים עצמם – יש לציין כי בארץ משתמשים בלא פחות משלושה ספקי ‏מערכות תלת ולכל ספק משקפיים שונים. משקפי ה ‏REAL D‏ הנהוגות גם בארה"ב ובארץ ברשת ‏גלובוס גרופ וגלובוס מקס הן קלות, נוחות ואינן צוברות לכלוך בזכות פשטותן.‏
‏ ‏
"המגמה בבתי הקולנוע בישראל היא דיגיטליזציה מוחלטת של בתי הקולנוע, והצפי הוא שעד סוף ‏השנה כל בתי הקולנוע בבעלות הרשתות הגדולות יהיו בעלי מסכים דיגיטליים. מצב זה יאפשר ‏זמינות רחבה יותר של עותקי תלת ו-‏‎2D‎‏ לאותו סרט."‏

בתגובה לא נאמר שום דבר על כך ש"רובוטריקים 3" ייצא גם בדו-מימד, ומכאן אני מבין שהוא ‏יוקרן רק בתלת-מימד. ויכול להיות שהתלת ב"רובוטריקים 3" באמת אדיר ומעולה, אבל זה לא ‏משנה את זה שהרבה אנשים לא יכולים לראות אותו, והרבה אחרים יכולים, אבל לא בא להם על ‏כרטיס יקר מדי.‏

בקשר ל"קונג פו פנדה 2": הסרט מוקרן בארץ כבר עכשיו, למעשה (רשמית, הסרט ייצא רק ב-‏‏16.6, ועכשיו הוא מוקרן בטרום-בכורה לקראת שבועות – אבל כשסרט מוקרן במשך חמישה ימים ‏רצופים, ב-24 בתי קולנוע שונים, לפחות ארבע פעמים ביום, צריך פרשנות מאוד יצירתית כדי לומר ‏ברצינות שהוא "לא מוקרן בארץ"). מבין כל אלה, רק בשני בתי קולנוע (סינמה סיטי ראשל"צ ‏וגלילות) מוקרנות גירסאות דו-מימד של הסרט, שתיהן מדובבות לעברית. הגירסה האנגלית לא ‏מוקרנת בדו-מימד בשום מקום. לי זה לא נשמע כל כך דומה ל"פריסה רחבה של ‏‎2D‎‏", אבל אני ‏מוכן לתת לגלובוס ליהנות מהספק ולחכות עד לתחילת ההקרנה הרשמית של הסרט כדי לראות ‏האם המצב ישתנה.‏

תגובת וורנר

למרות הסימנים המעודדים בתגובות של המפיצים האחרים, התגובה החביבה עלי ביותר (והקצרה ‏ביותר) הגיעה מיחצ"ני האחים וורנר, שמפיצים בין השאר את "הארי פוטר" ו"גרין לנטרן", בישראל:‏

"ודאי תשמח לשמוע‎ ‎שגם הארי פוטר וגם גרין לנטרן יצאו גם ב- 35 מ"מ"‎.‎

לשם הבהרה, כל התלת-מימד בישראל הוא דיגיטלי. עותק 35 מ"מ הוא עותק פילם, לכן הוא חייב ‏להיות דו-מימדי. אידיאלית, הייתי מעדיף לראות את הסרט בהקרנה דיגיטלית דו-מימדית, אבל ‏החיים לא מושלמים. בכל מקרה זאת התפתחות מאוד חיובית: יש לנו הבטחה ממפיצי הסרט ‏ש"הארי פוטר ואוצרות המוות, חלק 2" יוקרן בארץ גם בדו-מימד.‏

אז מבחינת הבטחות, המצב מעולה. צריך רק לחכות ולראות האם דברים ישתנו גם במציאות. אבל ‏בינתיים, הידד! יש הארי בדו-מימד! ‏