פעם היו עושים סרטים על פי תסריטים. היום עושים סרטים על פי תסריטים קצרים. פעם היתה ה"בלאק ליסט" – רשימה שנתית של התסריטים הטובים ביותר שטרם הופקו, כפי שנבחרו על ידי מפיקים, יוצרים ויצורי הוליווד אחרים; היא עדיין קיימת, אבל בשלוש השנים האחרונות הצטרפה אליה ה-"Viewfinder List", רשימה של הסרטונים הקצרים (כולל קליפים, פרסומות וכו') המבטיחים ביותר על פי אותם אנשים.
מתברר שאם אתם רוצים להיות במאים הוליוודיים גדולים, לעשות סרט קצר מושקע ולהעלות אותו ליוטיוב זה היום המסלול בעל סיכויי ההצלחה הטובים ביותר. אחרי ההצלחה האדירה של "מחוז 9" – המבוסס על סרטון קצר של הבמאי – זה הפך למגפה: כבר לגמרי לא נדיר לשמוע על סרטון-רשת קצר שנקנה על ידי אולפן כלשהו כדי להפוך אותו לסרט ארוך, או לכל הפחות, שהבמאי שלו קיבל חוזה הוליוודי מכובד. מתוך רשימת Viewfinder של השנה, כמה סרטונים – כולל שני הראשונים ברשימה – כבר נקנו וכבר בדרך להפוך להיות סרטים.
מעניין לראות שרוב הזוכים, לא רק השנה אלא גם בשנים קודמות, הם סרטי מדע בדיוני ששמים דגש על עיצוב עולם עתידני משכנע. רובם נעשו בתקציבים זעומים, אבל מוכיחים שוב ושוב שכיום חוסר בתקציב הוא לא תירוץ להיראות רע, ואפשר לעשות דברים מדהימים גם עם כמה תוכנות מהמדף והרבה מאוד זמן פנוי.
דוגמה טובה לכך הוא הסרט שהגיע למקום הראשון השנה: "True Skin" בבימויו של סטיבן זלוטסקו. כאמור, הסרט הזה כבר השיג את מטרתו: הזכויות להפיכתו לסרט באורך מלא נרכשו, והבמאי של הסרט הקצר צפוי לביים גם את הסרט הארוך. וזה מתבקש. הסרט הזה לא חזק בעלילה, אבל בניית העולם שלו מדהימה. זה כמו "בלייד ראנר", רק מכוון רחוק יותר לעתיד ועם הרבה יותר טכנולוגיה. בקיצור, יותר משזה סרט קצר זה נראה יותר כמו פיץ', טריילר לסרט שעדיין לא קיים. אבל זה לא אומר שאתם לא צריכים לצפות בו.
בימים הבאים אעלה עוד כמה פוסטים עם כמה מהסרטונים הטובים ברשימה, אחד בכל פעם. כמובן, אתם לא מוכרחים לחכות – הרשימה המלאה נמצאת כאן.
מרשים.
אני זוכר שלפני כמה שנים קראתי פוסט של אנימטור שטען שלא רחוק היום בו כל מי שירצה יוכל לעשות סרט כמו "פארק היורה" עם ציוד ביתי. חשבתי שהוא מגזים. כנראה שהוא צדק.
לא מסכים
אין שום בעיה, במיוחד במד"ב, לעסוק בשני קונספטים נפרדים שאחד מהם הוא הפוקוס של הסיפור והשני הוא רק גורם חשוב בעיצוב ובהווייה של העולם. יש אפילו דוגמאות לסיפורים שעשו את זה ספציפית עם הטכנולוגיה של קיברנטיקה ו-augmentations: ניורומנסר ו-Deus Ex המקורי שניהם סיפורים מעולים שמכילים הרבה רפרנסים והתעסקות ב-augmentations אבל זה ממש לא הפוקוס המרכזי שלהם.
זה נכון, אבל בתור טריילר/פיץ' אתה מצפה ממנו לספר יותר
על החלק השני של העלילה, בעיקר אם הוא המשמעותי יותר.
הטכנולוגיה בסרטון שקישרת אליו יותר מרשימה
כיוון שהיא מאפשרת אינטראקציה אמיתית עם האובייקטים. מיקרוסופט, עד כמה שאוהבים להשמיץ אותה, מצויינת בקונספטים מהסוג הזה.
אבל גם בסרט המוצג יש אינטראקציה.
היא קצרה מאוד ולכן מגניבה פחות, אבל בעקרון זה זהה – מישהו "לוקח" שם משהו.
מגניב, יש גם נציגות ישראלית ברשימת ה-ViewFinder
הסרט הקצר sight, שנוצר בארץ. סרט וקונספט מעולים, לדעתי. http://vimeo.com/46304267
ראיתי אותו פעם
והוא מאוד יפה.
השחקנים שלו ישראליים?
(ל"ת)
מזכיר לי יותר את ניורומנסר מאשר את בלייד ראנר.
שתלים ביוניים, אינטרנט בכל מקום, גיבוי זכרונות, גניבת פטנטים וכו'. סייברפאנק קלאסי ושמרני לעילא ולעילא.
צפיתי בכמה מהסרטונים האחרים והם מחזקים את הסברה שלמד"ב נגמרו הרעיונות העלילתיים וכל מה שנשאר לו זה לשחק עם האסתטיקה. הסרטון המשעשע ביותר שם הוא Monster Roll.
מזכיר לי מאוד את אחד מהטריילים של Deus Ex: Human Revolu
http://www.youtube.com/watch?v=TODogtsDYTQ
לקרוא לזה "בליידראנר" זה עלבון לאמנות הקולנוע
כל מה שיש כאן כרגע זה רעיון מאוד כללי של עתיד סייבורגי, מבוצע באופן בינוני למדי (מכובד יחסית למשהו שמישהו עשה בבית, אבל תכל'ס, רוב התוספות המכניות/דיגיטליות נראות מודבקות). בליידראנר היה הרבה יותר מאשר עיצוב התפאורה והתלבושות שלו. לסרט הקצר שהקדים את "מחוז 9", לדוגמא, היתה גם מקוריות בקונספט הקולנועי (שילוב ראיונות דוקו על מהגרי עבודה), והוא גם בוצע הרבה יותר טוב טכנית, אפילו שזה היה לפני כמה שנים.
מה עם קצת show, don't tell?
האפקטים מגניבים. הרעיון שחוק. והביצוע? הביצוע הוא פאראפרזה רעה על קריינות פילם-נואר, שמצליחה להיות מפורטת יתר על המידה, מעקרת ממשמעות, ומבוצעת רע עם שחקן מאוד לא משכנע. אם זה אמור להציג רעיון ועיצוב, מילא, אבל אם זה אמור להציג במאי מבטיח – אז יש כאן בעיה. אלא אם כן מחפשים את הסניידר הבא: במאי עם חוש ויזואלי מדהים והיכולת לספר סיפור של בטטה ממוצעת.