פסטיבל אוטופיה, בסוכות, הוא כרגיל הזמן הכי טוב לצפות בסרטי המד"ב, הפנטזיה והאימה הכי מגניבים שלא יגיעו להקרנות מסחריות בארץ. השנה, יש לפסטיבל גולת כותרת אחת ברורה – שהיא גם סרט הפתיחה: הקרנת "סוף העולם" ("The World's End"), הסרט של אדגר רייט, עם סיימון פג וניק פרוסט – בקיצור, הצוות שיצר את "Shaun of the Dead" ("מת על המתים" אם אתם חייבים) ו"Hot Fuzz" ("שוטרים לוהטים" אם אתם לגמרי מוכרחים), ויחד איתם סוגר את מה שנקרא "טרילוגית הקורנטו". אלה הם שלושה סרטים מופלאים, מצחיקים ומבריקים, והסרט השלישי לא שובר את הסריה: זה סרט מעולה ממש. עוד דבר שמשותף לשלושתם הוא שהם לא הוקרנו בארץ מסחרית. לרוע המזל, כרגע זה גם הגורל הצפוי ל"סוף העולם", שההקרנה שלו באוטופיה היא כנראה אחת הבודדות בארץ.
החדשות הטובות: אתם יכולים לראות לא רק אותו, אלא את הטרילוגיה כולה. ביום שבת, 21.9, החל מ-16:30 יוקרנו כל שלושת סרטי הטרילוגיה בזה אחר זה, כולל "סוף העולם". אפשר לקנות כרטיסים במחיר מיוחד לטרילוגיה כולה, ואפשר לקבל כרטיסים במחיר עוד יותר מיוחד – 98 ש"ח – אם מזמינים טלפונית או בקופות עצמן, ומשתמשים במילת הצופן הסודית: עין הדג.
כמה סרטים אחרים שתוכלו לראות על מסך גדול באוטופיה: בכורה ל"בשר תותחים", סרט הזומבים הישראלי, ול"גולדברג ואייזנברג", מותחן ישראלי חדש ומבריק, לחובבי הזאב הרע; "ביזנטיום" – סרט הערפדיות של ניל ג'ורדן ("ראיון עם הערפד"); "סטוקר", הסרט האמריקאי של צ'אן-ווק פארק ("אולדבוי") עם ניקול קידמן; "אנחנו מי שאנחנו", סרט האימה המדובר העוסק במשפחה מסורתית עם העדפות קולינריות ייחודיות; "אלוהים יברך את אמריקה", על איש שהורג אנשים שצריך להרוג; "דו"ח אירופה", סרט מדע בדיוני ריאליסטי על מסע לאירופה, הירח של צדק, לא היבשת; טרום בכורה ל"כנס העתידנים" של ארי פולמן; והקרנות מיוחדות ל"התפוז המכני" ו"2001: אודיסיאה בחלל" של קובריק.
עוד פרטים, על עוד סרטים ועוד אירועים, בפייסבוק של פסטיבל אוטופיה, ובקרוב גם באתר הפסטיבל.
* הבהרה: פסטיבל אוטופיה אינו פסטיבל אייקון. פסטיבל אוטופיה הוא פסטיבל נפרד מפסטיבל אייקון, שנערך במקביל ובסמוך. אנשי כל אחד מהפסטיבלים לא אוהבים כשאני מזכיר את הפסטיבל האחר, אבל אני חושב ששום טובה לא תצמח לאף אחד מהתעלמות הדדית. עדיף שלקהל יהיה ברור עד כמה שאפשר שאייקון זה אייקון, ואוטופיה זה אוטופיה, והם נפרדים, אבל הם שכנים, ואם אתם באים לאירוע באחד אז כדאי מאוד לבדוק איזה דברים מעניינים יש גם בשני. שני הפסטיבלים מציעים תכנים מצוינים.
"אנחנו מי שאנחנו" נראה מדהים. אשקול להגיע רק עבורו
אגב, במקרה שאתה מגיע מהצפון
"אנחנו מי שאנחנו" מוקרן גם בפסטיבל חיפה.
אני אשקלוני
אבל תודה אשתדל לבוא להקרנה הזאת.
ואגב, מרוב ההתלהבות שכחתי להמליץ על "סטוקר" למי שעוד לא ראה. מדובר בסרט מעולה שיספק את כל חובבי המתח והאימה.
אני בהמלצת נגד.
סרט נורא. להתרחק כמו מאש.
ואני אפשר ואומר כמו קמרלינג, שמדובר בסרט עם סיפור גרוע ועלילה נדושה אבל ממש וירטואוזי. ממש
ואני מסכים.
תוסיף לזה את העובדה שהוא משוחק מעולה. לדעתי העלילה לא מזעזעת אבל היא בטח לא יוצאת דופן, אבל הבימוי של פארק בסרט עושה אותו לאחד הדברים היפים שראיתי השנה: אלגנטי ומאופק כשצריך ומנגד גם וירטואוזי ומופרע. פשוט מעולה ומשכיח כל חיסרון שנובע מהעלילה ומהטוויסט המטופש.
אני לא מסכים בכלל
מי שאומר שהעלילה של הסרט נדושה כנראה עצם עיניים ברבע השעה האחרונה של הסרט. זה לא טוויסט מטופש, זה הסרט.
אפשר פירוט?
נימוק מדוע הסרט נורא – יועיל.
אהרו"כ
אוטופיה זה בעצם האייקון המקורי, לא?
אני אגיע ל"סוף העולם" בטוח, אבל לא הבנתי (גם לא מדף האירוע) אם אפשר לרכוש אליו כרטיסים בנפרד
לא.
אבל לפרט יהיה ארוך ומייגע.
ורק הבהרה, זו התשובה לשאלת אייקון, לא לשאלת הכרטיסים
(ל"ת)
אפשר לרכוש כרטיסים גם בנפרד.
(ל"ת)
כן.
אבל לפרט יהיה ארוך ומייגע.
למען האמת שני הצדדים הסכימו שלא.
וההסכם קיבל תוקף של פסק דין. אז… לא.
ההיסטוריה המטורפת של איקון בקצרה
חתולים נא לא לאכול את ה הזה.
איקון המקורי היה פסטיבל מד"ב שהיה בסינמטק ת"א וכלל הקרנות ודיונים. הוא הורץ על ידי אגודה ישראלית למד"ב ומה שהיה אז מועדון מסע בין כוכבים. בגדול הפסטיבל התרחב וכלל יותר הקרנות, יותר אורחים מחו"ל יותר ימים והתפשט לכיוון אשכול פיס.
אחד האנשים שהיו מעורבים בו במשך הרבה מאד שנים הוא אורי אביב. בשלב מסוים עבר חתול שחור בין אורי אביב והאגודה. בגדול אורי רצה שהפסטיבל יהיה יותר פסטיבלי ויתמקד יותר בתכני מדיה. האגודה רצתה יותר דברים שקשורים לספרות ופנלים. (אני מתעלם בכוונה מויכוחים על כסף, ארגון וכו')
אז כששואלים האם אוטופיה זה איקון המקורי אתה מתייחס ל
א. מה שהיה בשנים הראשונות (החל מ1999 שבה הייתי המפיק שותף של אורי אביב)?
ב. מה שהיה בשנים האחרונות שהיה יותר טבוע בחותמו של אורי אביב?
ג. שתי התשובות נכונות.
ד. אף תשובה לא נכונה.
ה. מה זה בכלל משנה לך, אם אתה לא מעורב בארגון של אחד מהפסטיבלים האלה? תפתח את האינטרנט שלך תבדוק איזה אירועים/הקרנות/דיונים/המחזות מדגדג לך את העצם הגיקית/עושה לך נעים בגב/מעסה לך את העיניים/ עושה לך טפול עשרתלפים למח ותלך אליו.
(הערה לסדר, מכיון שאני לא חי בארץ אני לא מכיר את כל הפרטים הספציפיים של מי אמר למי, ומי עשה למי. ומי תרם יותר וכו' וכו'. בנוסף אני לא מחוה דעה על מה עדיף, מה יותר שווה, מי ומה תורם יותר לתרבות בארץ. אני חושב שהריחוק היחסי שלי מאפשר לי ראיה קצת יותר אובייקטיבית).
תודה על ההסבר
כוונת המשורר הייתה אכן לאייקון שכלל בתוכו יותר תכנים גיקים ופחות קולנוע, ובהיבט הזה אני מניח שאוטופיה הנוכחי הוא אכן לא האייקון המקורי.
בא לי שאארון סורקין יכתוב תסריט על כל הפרשה הזאת.
(ל"ת)
כל הכבוד
לפי כל מה שאני יודע התיאור שלך הוא די אובייקטיבי. בלי להמעיט מהתרומה של כל הצדדים להצלחה, ובלי להגדיל מהתרומה של כל אחד מהצדדים לפיצוץ.
(כנראה שצריך להיות מישהו שהוא גם גיק לא קטן, וגם איש קולנוע כדי להעריך מהצד את התמונה)
נראה לי שאנשי אייקון בעיקר יתנגדו ל"קטן".
הוא אכן קהילתי בהרבה וידידותי יותר להארדקור-גיקים (ממש לא רק), אבל בהתחשב בכך שמדובר בפסטיבל המוני וצפוף, שמתפרש על שלושה מתחמים ומגיעים אליו אלפי אנשים – אני לא חושבת שזה באמת תיאור מאוד מדויק.
אני גם לא לגמרי מסכימה עם תיאור הסכסוך, אבל באמת לא נראה לי שזה המקום.
לנסות לתאר את הסכסוך הזה באובייקטיביות גמורה
זה בערך כמו לנתח באובייקטיביות גמורה את המצב במזרח התיכון.
לכל אחד יש דרך אחרת לראות אותו, וכמות הפרטים והפרשנויות לגבי מה שהלך שם היא משהו שבטח לא ניתן לסכם בשלוש פסקאות קצרות.
בכל מקרה, נדמה לי שמקובל על כולם שזה מוחלט, אז נעצור כאן.
טוב, די
לא משהו אישי, כן? לי אישית אין בעיה שתדונו כאן על הסכסוך של אייקון או שלא, אבל נראה שכולם בשרשור הזה מודעים לכך ש"זה אוף טופיק ולא המקום" אבל לא נראה שזה מפריע להם להביע את דעתם כאן. תביעו אותה או אל תביעו אותה, אבל חלאס לכתוב "טוב, הפעם נעצור. אחרי זה:…"
"סוף העולם" הוא סרט נפלא שאני שמח שיצא לי כבר לראות.
חוץ מזה שהוא סרט מצוין בפני עצמו, הוא סיום נהדר לטרילוגיה (אני באמת חושב שניתן לשנות את הסדר בין שון והוט פאז במרתונים וזה לא ישנה הרבה, אבל וורלדס אנד תמיד יהיה חייב להיות בסוף), ובגלל זה אני יותר ממאושר שאוכל לראות את הטרילוגיה כולה על מסך גדול.
נ.ב.
שיט! פאק! למה לא חיכיתי עם קניית הכרטיסים בכמה שעות?! טוב, נו. הלכו 108 שקלים במקום 98.
Hear, hear.
(ל"ת)
פחחח.
אנשי פסטיבל אייקון אוהבים אותך נקודה.
מגניב!
זה אומנם לא יעזור לי, כי ככל הנראה אני ארכוש כרטיסייה ואראה רק את שני הסרטים הראשונים במרתון, בעוד את "סוף העולם" אראה בשלישי, אבל ממש מגניב שהאתר לוקח בזה חלק ושגם אם זה לא קון רשמי לפי הבנתי זה פשוט כיף שאפשר להשיג מחירים מיוחדים להרבה אירועים מגניבים. אני בהחלט מתכנן להיות בשני שליש ממנו, יהיה אדיר.
I'm in lesbians with you
אני כול כך שם.
אגב
למי שבמקרה לא יכול להגיע במוצ"ש ה21.9, "סוף העולם" יוקרן באוטופיה גם ביום שלישי, ה24.9.
*מידע זה מועבר כשירות לציבור וללא שום קשר לזה שב21.9 במקביל ל"סוף העולם" מתרחשת הקרנת הבכורה של "הרועה האחרון", ממש ממול.
http://ladymanson.com/galleries/movies/MoviesNQ/displayimage.php?pid=187290&fullsize=1
פאק יה!
ידעתי שיש מחיר מיוחד לטרילוגיה בקופות, אבל אם גם יש הנחה מעין הדג זה עוד יותר טוב. בימים הקרובים אקפץ לי מעל כמה גדרות אל הסינמטק וארכוש לי כרטיסים למה שכנראה יהיה האירוע הקולנועי הכי מגניב מאז "באטקון".
הסרטים האחרים לא נראים כאלה מעניינים, חוץ מ"אלוהים יברך את אמריקה" שרציתי לראות, אבל כנראה שלא אעשה זאת בפסטיבל. עוד שתי הקרנות שלא צוינו, למי שמעוניין – ב 22.9 יש הקרנה של "אולדבוי" ("שבעה צעדים", משום מה), אם בא לכם לראות לפני שמגיע הרימייק האמריקאי. וב 25.9 יש הקרנה של "הזאב הרע", למי שעדיין לא יצא לו לראות.
אני אצטרך "להסתפק" בסוף העולם בלבד
כבר קניתי כרטיסים להקרנה שב-24.9.
לא ממש מסכים
Worlds end בעיקר התיש אותי והיה הרבה יותר מדי more of the same למי שראה את שני הסרטים הקודמים.
ועכשיו שאלה, כשצפיתי בסרט היתה לי תחושה של דז׳ה וו לסרט אחר שבו יש חבר׳ה בפאב והשירותים הם פתח לעולם אחר או משהו כזה. אאז״נ גם סרט חבר׳ה שהיה קצת אימה וקצת קומדיה. בהתחלה חשבתי שמדובר בסרט אחר של פג אבל לא.
בקיצור יש למישהו מושג על איזה סרט אני מדבר? הזיכרון שלי נמחק לו לאיטו
Frequently Asked Questions
About Time Travel?
אכן. תודה!
מישהו יכול לזרוק מילה על איכות ההקרנה ב"אוטופיה"?
והסאונד גם, כמובן.
DCP וסראונד
(ל"ת)
על הקרנת הסרט
״התפוז המכני״ לא צוין באופן ודאי שיהיה DCP, יתכן שהוא יוקרן בפילם.
הסרט היחיד שיוקרן בפילם הוא אולדבוי, כל שאר העותקים הם דיגיטליים…
אוקיי
בד״כ באתר של הסינמטק דואגים לציין מתי סרט ישן מוקרן דיגיטלית.
אין לי שמץ מה זה DCP
וגם מויקיפדיה לא לגמרי הבנתי. במדדים שאני יכול להבין – אם 0 מייצג את קולנוע גלובוס ו10 את יס פלאנט, כיצד הייתם מדרגים את הצפוי באוטופיה?
DCP היא המקבילה הדיגיטלית של פילם, עותק ההקרנה האיכותי ביותר שקיים כיום. אותו דבר לגבי סאונד
האמת היא
שדווקא די קיוויתי להקרנת פילם ״התפוז המכני״
גם אני הייתי שמחה להקרנות פילם, אבל לצערנו כבר אין כמעט עותקי פילם של כלום בארץ ומה שיש לרוב נמצא במצב מזעזע
אוטופיה דיגיטלית – כנס לאנימציה, אפקטים וגיימינג
הפסטיבל יכלול השנה גם כנס לאנימציה, אפקטים וגיימינג, מטעם המכללה הישראלית לאנימציה.
בין המרצים, אנימטורים ואמני תלת-מימד שעבדו בהפקות כגון "ההוביט", "טינטין", "לוני טונז" ועוד.
פרטים כאן:
http://www.ani-mator.com/digital_utopia
ויש גם שתי תערוכות:
1. תערוכת "סוףמשחק: אוטופיות דיגיטליות"
אוצר: שלו מורן
תערוכת משחקי מחשב השואבת השראה מתנועת "הארקייד החדש" המקרבת בין מדיום המשחקים ועולם האמנות. יוצגו משחקים חדשים של יוצרים מרחבי העולם המייצגים את טווח המשמעויות מאחורי האוטופיה – כרעיון פילוסופי, חברתי ואסתטי. בואו להכיר את הארקייד החדש, ולשחק באוטופיה.
הפעילות בתמיכה וסיוע של מייקרוסופט והמכללה הישראלית לאנימציה.
2. תערוכת "Lord of the Games"
תצוגת היצירות הזוכות בתחרות Lord of the Games, המפגישה בין סרטי קולנוע למשחקי מחשב.
התערוכה תכלול גם פסלים שנוצרו במחשב והודפסו במדפסת תלת-מימד.
פרטים כאן: http://www.ani-mator.com/lord-of-the-games
התערוכות כוללות מכירה של ציורים?
אם כן – באיזה מחירים ושיטה??
את מי רואים מחר??
ב"סוף העולם"?
מיני ביקורת על "אנחנו מי שאנחנו"
תפסתי את הסרט בסוף בהקרנה החוזרת שנערכה ביום ראשון. מאד חיכיתי לסרט הזה ובכוונה נמנעתי מלצפות בסרט המקסיקני עליו הוא מבוסס. אני לא בטוח אם אני יכול להמליץ עליו או לא.
למרות שהסוד האפל של המשפחה נחשף כבר בטריילר, הסרט בחציו הראשון מתעקש להסתיר זאת מאיתנו ולבנות את המתח עד לחשיפה "המזעזעת". זה לא עובד וזה מיותר.
השחקנים מצוינים (עובדה חריגה בז'אנר), הצילום מעולה ומאד אווירתי וקריפי ופס הקול מדהים. אבל לאחר שמתפעלים מכל אלה נשאלת השאלה "על מה בעצם הסרט?" וכאן מגיעה האכזבה (שלי לפחות). לאורך כל הסרט יש קו עלילה מקביל שמתרחש במאה ה-18 ומספר על הולדת הסוד שהמשפחה מסתירה. עד כאן טוב ויפה, אלא שאין לנו כצופים שמץ של מושג לגבי למה לעזאזל המשפחה דבקה כל כך במסורת הזאת ומה כל כך מיוחד בה שיש צורך להיות כה קנאים לה גם במאה ה-21.
אל תבינו אותי לא נכון, זה לא סרט רע בכלל. אבל אני הרגשתי שהיתה כאן הזדמנות מצוינת לתת תמונה הרבה יותר עמוקה ורחבה שבלעדיה הסרט מרגיש טיפה חלול וסתמי.
יש כאן עוד דגיגים שנכחו באחת ההקרנות של הסרט?
WAWWA screening
עבורי ולהבנתי, התמה הרחבה של הסרט היא מסורות, ועד כמה אנו כבולים להן, לא משנה מה
אני מבין.
אבל השאלה שלי היא למה?
כדי שזה יהיה הגיוני ואמין, המסורת צריכה להיות מובנת לצופה. כאן היא פשוט לא.