מלחמת הכפתורים השניה

איך קרה ששתי גירסאות מחודשות לאותו סרט יצאו בצרפת בהפרש של שבוע זו מזו, ומי הרוויח מזה

כל מי שעוקב אחרי תעשיית הסרטים מכיר את תופעת הסרטים התאומים – שני סרטים (ולפעמים יותר) מאולפנים שונים, שעוסקים בנושא דומה מאוד, שיוצאים בסמוך זה לזה. "עבודת נמלים" נגד "באג ‏לייף", "טרומן קפוטה" נגד "ידוע לשמצה", ובשנה הבאה – קרב השלגיות הידוע. זה קורה הרבה. הדבר שהתרחש ‏בשבועות האחרונים בצרפת הוא כזה – רק בלתי שפוי.‏

בטבלת הקופות של צרפת בסוף ספטמבר הופיע משהו שנראה כמו טעות: במקום הראשון, עם ‏סכום שווה ערך לכ-4 מיליון דולר, נמצא "מלחמת הכפתורים", בעוד במקום השני, עם כ-2.2 מיליון ‏דולר, נמצא "מלחמת הכפתורים". המממ. ‏

‏"מלחמת הכפתורים" (‏La Guerre des Boutons"‎‏") מאת לואי פרגו הוא ספר ילדים צרפתי שנחשב ‏לקלאסי, אם כי ככל הידוע לי הוא מעולם לא תורגם לעברית. הוא עוסק במלחמה בין שתי כנופיות ‏של ילדים משני כפרים שכנים; כשאחת מהכנופיות לוכדת את אחד מחברי החבורה היריבה, היא ‏לוקחת ממנו כאות ניצחון את כל הכפתורים מהבגדים שלו. הספר עובד לסרט ב-1962, ש‏מאוד הצליח וקיבל גם הוא מעמד של קלאסיקה (אבא שלי ראה אותו בתור ילד, והמליץ לי עליו; אני ‏ראיתי אותו בגיל עשר בערך, והוא השפיע על חיי עד כדי כך שאני זוכר ממנו משפט אחד בדיוק. ‏כל זה לא אומר שום דבר על איכות הסרט).

אפשר להניח שהסרט מ-1962 כבר התיישן, אבל הספר עדיין מוכר ועדיין נמצא בתוכנית ‏הלימודים הצרפתית. זה היה צפוי שמישהו יעשה רימייק יום אחד. זכויות היוצרים של הספר פגו בשנה שעברה, כלומר – החל מהשנה, כל אחד יכול להסריט גירסה משלו של "מלחמת הכפתורים" בלי לשלם או לבקש רשות ‏מאף אחד. שני מפיקים שונים עלו על הרעיון המבריק, ושניהם התחילו להסריט כמעט במקביל. ‏דברים כאלה כבר קרו. בדרך כלל יש הרבה מלחמות אגו, אנשים מאשימים זה את זה בגניבת ‏הרעיון, ובסופו של דבר מגיעים להסכמה או שאחד מהם מתקפל, ואחד משני הסרטים המתחרים ‏מבוטל או נדחה למשך פרק זמן שיאפשר לקהל לשכוח שהוא כבר ראה את הסיפור הזה. ‏אחרי הכל, אי אפשר להוציא שני סרטים המבוססים על אותו סיפור, עם שם כמעט זהה, בו-זמנית. זה מה שגרם לשלגיה א' לברוח אל ההרים (כלומר, אל מרץ) כששלגיה ב' קיבל תאריך הפצה באותו חודש.

אבל לא הפעם. האגואים של מפיקים צרפתיים פגיעים הרבה יותר, כנראה, ואף אחד מהם לא ‏הסכים לזוז מילימטר מהתאריך שהציב לעצמו, ושני הסרטים יצאו בהפרש של שבוע אחד זה מזה.‏ "מלחמת הכפתורים" יצא ב-14.9, ושבוע אחריו – "מלחמת הכפתורים החדשה".

על הסיפור אפשר לקרוא יותר בפירוט בוול סטריט ג'ורנל. בכתבה מצוטט המפיק של אחד הסרטים כשהוא אומר שהעובדה ששני הסרטים יוצאים בו בזמן ‏תעזור להם, והם יעודדו זה את זה. את האמירה הזאת אפשר להסביר בטפשות, עיוורון או טירוף. ‏הצרפתי הממוצע, שלא עוקב אחרי קורות התעשייה הקולנועית, אפילו לא מודע לכך שקיימים שני ‏סרטים שונים. הוא רואה הרבה פרסומות ל"מלחמת הכפתורים", ואולי ישתכנע ללכת לקולנוע ‏לראות את "מלחמת הכפתורים", אולי הוא אפילו יהנה ויחזור הביתה מרוצה, וכל זה בלי שיהיה לו ‏מושג שמה שהוא ראה היה אחד משני סרטים בעלי שם זהה שמוקרנים בו-זמנית. שני הסרטים ‏הצליחו באופן סביר למדי (אחד פתח עם כ-4 מיליון דולר, כאמור; השני עם כ-5 מיליון דולר – ‏פתיחות שמדורגות בצרפת בין "סופר 8" לבין "קפטן אמריקה"). גם לפי הביקורות שהתפרסמו בצרפת, לא היה הבדל גדול בינהם. שניהם קיבלו ביקורות בינוניות באותה המידה בערך. אבל אין שום ספק שהסרטים אכלו ‏זה את זה במידה מסוימת, ואילו היה יוצא רק אחד כזה – הוא היה מצליח יותר.‏

הסרט היחיד שהרוויח בוודאות מהמריבה הזאת הוא "מלחמת הכפתורים" המקורי, מ-1962. הוא ייצא להקרנה מחודשת בסוף השבוע הנוכחי, והמריבה סביבו בוודאי היתה קמפיין פרסומי מוצלח מאוד.