כל מי שעוקב אחרי תעשיית הסרטים מכיר את תופעת הסרטים התאומים – שני סרטים (ולפעמים יותר) מאולפנים שונים, שעוסקים בנושא דומה מאוד, שיוצאים בסמוך זה לזה. "עבודת נמלים" נגד "באג לייף", "טרומן קפוטה" נגד "ידוע לשמצה", ובשנה הבאה – קרב השלגיות הידוע. זה קורה הרבה. הדבר שהתרחש בשבועות האחרונים בצרפת הוא כזה – רק בלתי שפוי.
בטבלת הקופות של צרפת בסוף ספטמבר הופיע משהו שנראה כמו טעות: במקום הראשון, עם סכום שווה ערך לכ-4 מיליון דולר, נמצא "מלחמת הכפתורים", בעוד במקום השני, עם כ-2.2 מיליון דולר, נמצא "מלחמת הכפתורים". המממ.
"מלחמת הכפתורים" (La Guerre des Boutons"") מאת לואי פרגו הוא ספר ילדים צרפתי שנחשב לקלאסי, אם כי ככל הידוע לי הוא מעולם לא תורגם לעברית. הוא עוסק במלחמה בין שתי כנופיות של ילדים משני כפרים שכנים; כשאחת מהכנופיות לוכדת את אחד מחברי החבורה היריבה, היא לוקחת ממנו כאות ניצחון את כל הכפתורים מהבגדים שלו. הספר עובד לסרט ב-1962, שמאוד הצליח וקיבל גם הוא מעמד של קלאסיקה (אבא שלי ראה אותו בתור ילד, והמליץ לי עליו; אני ראיתי אותו בגיל עשר בערך, והוא השפיע על חיי עד כדי כך שאני זוכר ממנו משפט אחד בדיוק. כל זה לא אומר שום דבר על איכות הסרט).
אפשר להניח שהסרט מ-1962 כבר התיישן, אבל הספר עדיין מוכר ועדיין נמצא בתוכנית הלימודים הצרפתית. זה היה צפוי שמישהו יעשה רימייק יום אחד. זכויות היוצרים של הספר פגו בשנה שעברה, כלומר – החל מהשנה, כל אחד יכול להסריט גירסה משלו של "מלחמת הכפתורים" בלי לשלם או לבקש רשות מאף אחד. שני מפיקים שונים עלו על הרעיון המבריק, ושניהם התחילו להסריט כמעט במקביל. דברים כאלה כבר קרו. בדרך כלל יש הרבה מלחמות אגו, אנשים מאשימים זה את זה בגניבת הרעיון, ובסופו של דבר מגיעים להסכמה או שאחד מהם מתקפל, ואחד משני הסרטים המתחרים מבוטל או נדחה למשך פרק זמן שיאפשר לקהל לשכוח שהוא כבר ראה את הסיפור הזה. אחרי הכל, אי אפשר להוציא שני סרטים המבוססים על אותו סיפור, עם שם כמעט זהה, בו-זמנית. זה מה שגרם לשלגיה א' לברוח אל ההרים (כלומר, אל מרץ) כששלגיה ב' קיבל תאריך הפצה באותו חודש.
אבל לא הפעם. האגואים של מפיקים צרפתיים פגיעים הרבה יותר, כנראה, ואף אחד מהם לא הסכים לזוז מילימטר מהתאריך שהציב לעצמו, ושני הסרטים יצאו בהפרש של שבוע אחד זה מזה. "מלחמת הכפתורים" יצא ב-14.9, ושבוע אחריו – "מלחמת הכפתורים החדשה".
על הסיפור אפשר לקרוא יותר בפירוט בוול סטריט ג'ורנל. בכתבה מצוטט המפיק של אחד הסרטים כשהוא אומר שהעובדה ששני הסרטים יוצאים בו בזמן תעזור להם, והם יעודדו זה את זה. את האמירה הזאת אפשר להסביר בטפשות, עיוורון או טירוף. הצרפתי הממוצע, שלא עוקב אחרי קורות התעשייה הקולנועית, אפילו לא מודע לכך שקיימים שני סרטים שונים. הוא רואה הרבה פרסומות ל"מלחמת הכפתורים", ואולי ישתכנע ללכת לקולנוע לראות את "מלחמת הכפתורים", אולי הוא אפילו יהנה ויחזור הביתה מרוצה, וכל זה בלי שיהיה לו מושג שמה שהוא ראה היה אחד משני סרטים בעלי שם זהה שמוקרנים בו-זמנית. שני הסרטים הצליחו באופן סביר למדי (אחד פתח עם כ-4 מיליון דולר, כאמור; השני עם כ-5 מיליון דולר – פתיחות שמדורגות בצרפת בין "סופר 8" לבין "קפטן אמריקה"). גם לפי הביקורות שהתפרסמו בצרפת, לא היה הבדל גדול בינהם. שניהם קיבלו ביקורות בינוניות באותה המידה בערך. אבל אין שום ספק שהסרטים אכלו זה את זה במידה מסוימת, ואילו היה יוצא רק אחד כזה – הוא היה מצליח יותר.
הסרט היחיד שהרוויח בוודאות מהמריבה הזאת הוא "מלחמת הכפתורים" המקורי, מ-1962. הוא ייצא להקרנה מחודשת בסוף השבוע הנוכחי, והמריבה סביבו בוודאי היתה קמפיין פרסומי מוצלח מאוד.
הם צרפתים.
אין טעם להאשים את האגו שלהם. הם התקפלו מספיק פעמים במשך ההיסטוריה, כל הכבוד שפעם אחת הם עומדים על שלהם.כמה חבל שזה נגד עצמם.
הידיעה הזו מאוד מאוד משעשעת אותי.
"A person is smart. People are dumb, panicky...
…dangerous animals and you know it"
לצרפתים כיחידים, יש אגו ענק; כעם, הם מצויינים בלהרים ידיים.
חוץ מהדוגמה המפורסמת, מתי הצרפתים עוד הרימו ידיים?
כי אני לא חושבת שמקרה אחד משמעותו מצוינות. מה גם שבערך כל מדינות אירופה נכבשו ע"י הנאצים והרבה מהן שיתפו פעולה באופן זה או אחר, אז אני לא יודעת אם הצרפתים באמת יותר מצוינים בלהרים ידיים מאחרים.
צודקת
היסטורית, הצרפתים הארורים יותר כבשו מנכבשו, וניצחו יותר מלחמות מאשר נכנעו בהן. אבל הם עדיין חולירות אחד אחד, מדינה ארורה.
Je n'apprécie pas ça!
(ל"ת)
c'est la vie
(ל"ת)
במאות האחרונות
צרפת היתה אחת מהמדינות החזקות בעולם אין ספק בזה. הבעיה ב4 העימותים האירופאים הגדולים האחרונים שהם השתתפו בהם (מלחמות נפוליאון, מלחמת פרוסיה צרפת, מלחמת העולם הראשונה, והשנייה) בשתיים היא הפסידה בצורה מבישה לגרמניה (במלחמת פרוסיה צרפת בצורה הרבה יותר מבישה כשהקיסר הגרמני מוכתר בארמון וורסאי הצרפתי) במלחמת העולם I הם הצליחו לשמור על סטטוס קוו בחזית עד שהאמריקאים הצטרפו למלחמה והיטו את הכף. ובמלחמות נפוליאון הם אומנם יצאו טוב (למרות שהקואליציה הפרוסית-אנגלית-רוסית ושות' כמובן ניצחה בסוף) אבל תומכי תיאורית הצרפתים הם לוזרים טוענים שזה לא נחשב כי הם הובלו ע"י נפולאון הקורסיקאי (הוא בא מאי בשליטה צרפתית שנמצא יחסית רחוק מהחופים שלה) אז זה על רגל אחת למה צוחקים על הצרפתים :}
אכן צרפתים
בהחלט משעשע… אני חייב לומר שהסרט השני הצליח להראות יותר מעניין בטריילר מבחינתי. סך הכול זה תרגיל מאוד מעניין לראות איך עושים שני סרטים שונים על אותו סיפור, סטודנטים צרפתים לקולנוע יכולים למצוא את הנקודות החזקות בכל סרט…
השני
גם בעיני מצא חן יותר השני. מעניין אם זה אומר משהו. גם מעניין לי לבחון טריילר בלי להבין מה אומרים. מעניין אותי אם יש סיכוי שאחד מהם יגיע לארץ.
"לידתו של הסיפור המופלא"
בסרט השני יש ילד קטן שיכור
הסרט השני ניצח!
ההפצה המחודשת של הסרט הישן
הייתה בתלת-מימד?
אפילו בצבע לא.
(ל"ת)
מה? הסרט המקורי היה בלי צבע?
הסרט הזה השפיע על חיי עד כדי כך שאפילו לא זכרתי שהוא היה בשחור-לבן? חתיכת וואוו.
אין לי יותר מדי כלים לשפוט משחק בצרפתית, אבל הטריילרים הנ"ל מרגישים לי כל כך דהויים ותלושים שכולי תקווה שההקרנות המחודשות של הישן, שבתכלס לא ממש התיישן (את זה דווקא אני זוכר, והדבר נכון גם להיום, ככל שאני מצליח לתרגם לימינו את התחושות שלי בזמן הצפייה בסרט אי שם בסוף הניינטיז), תתעלנה מעל ההכנסות של החדשים.
אולי ראית את העיבוד האירי מ-1994.
http://www.imdb.com/title/tt0111666/
יש סיכוי שזה מגיע לארץ? לפחות לדיוידי?
רוב הסיכויים שלא, אבל אי אפשר לדעת
היחסים של המפיצים בארץ עם הקולנוע הצרפתי מוזרים: המון סרטים צרפתיים (יחסית) מוקרנים בארץ, אבל בלי שום הגיון נראה לעין – אלה לא הסרטים המדוברים או המצליחים ביותר. אולי אחד המפיצים הקטנים (שובל, שפירא או אורלנדו, למשל) יקנה את הזכויות לאחד משני הסרטים החדשים, אבל נכון לעכשיו אני לא יודע על משהו כזה.
דווקא בדרך כלל המצליחים והמדוברים מגיעים
בנוסף לא מעט סרטים מצליחים טיפה פחות שנקנים על ידי המפיצים אבל מדלגים על הקולנוע ומגיעים ישר לדיוידי\ויאודי\ערוצי הסרטים. בדרך כלל הסרטים הצרפתים שיצאו בארץ לקולנוע הם אלו בכיכובם של הכוכבים הוותיקים (דפרדייה, בינוש, מארסו וכד') ושפונים לקהל מבוגר יחסית, ובעיקר נשים.
סרטי ילדים ונוער שנעשים לא מעט בצרפת כמעט לא מגיעים לכאן. יוצא דופן הוא 'החברים של ניקולא', שהיה הסרט הצרפתי הכי מצליח ב-2009 ולכן הגיע לכאן, ועד כמה שאני יודע הצליח לא רע.
אתה צודק.
(ל"ת)
יש לך איזשהו פאק במה שכתבת
"במקום הראשון, עם סכום שווה ערך לכ-4 מיליון דולר, נמצא "מלחמת הכפתורים", בעוד במקום השני, עם כ-2.2 מיליון דולר, נמצא "מלחמת הכפתורים"…
ובפסקה הלפני אחרונה:
"שני הסרטים הצליחו באופן סביר למדי (אחד פתח עם כ-4 מיליון דולר, כאמור; השני עם כ-5 מיליון דולר"
פרט קטן אבל סתם מסקרן אותי לדעת מהו הסכום המדויק יותר ומי בעצם מהשניים "ניצח".
למיטב הבנתי זה לא פאק, הם יצאו שבוע-אחרי-שבוע.
הנתון הראשון הוא מהקופות בשבוע יציאתו של הסרט השני, והנתון השני הוא מהפתיחה של כל סרט בנפרד.
ייתכן, אבל זה לא מצוין בכתבה
(ל"ת)
זה מצריך טיפה פענוח, אבל זה כן.
הפענוח להלן:
1. "בטבלת הקופות של צרפת בסוף ספטמבר הופיע משהו שנראה כמו טעות: במקום הראשון, עם סכום שווה ערך לכ-4 מיליון דולר, נמצא "מלחמת הכפתורים", בעוד במקום השני, עם כ-2.2 מיליון דולר, נמצא "מלחמת הכפתורים"." – שני הסרטים מופיעים בטבלה באותו השבוע.
2. "האגואים של מפיקים צרפתיים פגיעים הרבה יותר, כנראה, ואף אחד מהם לא הסכים לזוז מילימטר מהתאריך שהציב לעצמו, ושני הסרטים יצאו בהפרש של שבוע אחד זה מזה. "מלחמת הכפתורים" יצא ב-14.9, ושבוע אחריו – "מלחמת הכפתורים החדשה"." – שני הסרטים יצאו שבוע אחרי שבוע, מה שאומר שהנתונים שמובאים בסעיף אחד הם מהשבוע השני (או אחרי) של אחד מהם.
3. "שני הסרטים הצליחו באופן סביר למדי (אחד פתח עם כ-4 מיליון דולר, כאמור; השני עם כ-5 מיליון דולר" – הפתיחה של הסרטים, כלומר סוף השבוע הראשון של כל אחד מהם, היתה של 4 ושל 5 מליון דולר.
מכך ניתן להסיק כי:
ב-14.9 יצא הסרט "מלחמת הכפתורים" ועשה 5 מליון דולר. שבוע לאחר מכן, יצא "מלחמת הכפתורים החדשה" ועשה 4 מליון דולר, כש"מלחמת הכפתורים" יורד למקום השני עם 2.2 מליון דולר בשבוע השני שלו.
טוב
(ל"ת)
למרות הכפילות, עד כה שני הסרטים הצליחו יפה
אחד עשה מעל לעשרה מיליון, והשני קצת מעל ל-11. בסך הכל אלו תוצאות יפות מאד לסרטים צרפתיים. לא הצרפתים הכי מצליחים של השנה אבל בטח בטופ 15.