פעם בשנה בערך האקדמיה האמריקאית מעדכנת את חוקי האוסקר. בדרך כלל מדובר בשינויים טכניים קטנים, אבל בשנים האחרונות, כידוע, נעשו כמה שינויים משמעותיים מאוד: בתוך שנתיים עברנו מחמישה מועמדים בקטגורית הסרט הטוב ביותר לעשרה, ומשם למספר לא קבוע שמשתנה משנה לשנה של בין חמישה לעשרה מועמדים. שום שינוי כל כך דרסטי לא נעשה השנה – חוק ה"5 עד 10" נשאר בתוקף. אבל כמה שינויים נעשו בכל זאת.
אחד הנושאים שהאקדמיה לגמרי לא סגורה עליהם, חוץ מהמספר הנכון של מועמדים בקטגוריה הראשית, היא קטגורית "השיר המקורי הטוב ביותר". זאת קטגוריה ארכאית שמקורה בתקופה שבה הוליווד הפיקה המון מיוזיקלס, והיום היא קצת מגוחכת, ולפעמים מביאה למצבים משונים כמו ב-2006 וב-2007, כששלושה מתוך חמשת המועמדים היו מתוך אותו סרט ("מכושפת" ו"נערות החלומות"). מה שיותר גרוע, הקטגוריה הזאת מאריכה את הטקס נורא, כי נהוג לבצע את כל השירים המועמדים. מתוך כוונה מפורשת למנוע מצבים כאלה, לקצר את הטקס ואגב כך לדאוג שיהיו מועמדים שירים טובים בלבד ולא השירים הפחות גרועים, החוקים שונו – מה שהוביל לכך שהשנה היו רק שני שירים מועמדים ("Man or Muppet" מתוך "החבובות" ניצח שיר אחד מתוך "ריו"). וזה כנראה נראה מגוחך לא פחות. עכשיו האקדמיה שוב שינתה את דעתה, ושינתה את החוקים שוב, כך ששוב מובטחים חמישה שירים מועמדים בכל שנה. אז שוב נצטרך לסבול בטקס הארוך מדי ממילא שורה של שירים בינוניים? אני מקווה שלא.
עוד שינוי בחוקים השנה: קטגורית העיצוב האמנותי החליפה שם. עד עכשיו השם הרשמי שלה היה "Best Art Direction", עכשיו זה "Best Production Design". הכוונה נשארה זהה.
[Variety]
באמת מעצבן
למה צריך לסבול עכשיו 5 שירים (וכנראה גם פרסומות בין לבין)? בוקר טוב, אקדמיה, יש דבר כזה אינטרנט. אפשר לעשות מונטז' של סצינות השירים בסרטים (כמו בשאר הקטגוריות) ולבצע בלייב רק את השיר הזוכה או משהו.
וסתם שאלה שאני עצלן מדי לבדוק – מתי מכריזים על המועמדים?
אולי הם באמת יעשו את זה.
זה שיש חמישה מועמדים לא אומר בהכרח שכולם יבוצעו במלואם. אבל באמת, שיחליטו.
בשנים האחרונות המועמדים לא בוצעו
אני מניח שזה ישאר. יחסית לקטגוריה מיותרת, בעשור האחרון היא סיפקה לי את הרגעים הזכורים ביותר מן הטקס משום מה. בעיקר כשג'ון סטויארט הנחה את הטקס
Man or Muppet היה שיר חמוד
תכלס!
הם תמיד אומרים שהפרס הוא ל-Best Art Direction, אבל הוא מוענק ל-Prudoction Designer וה-Set Decorator. ה-Art Director לא מקבל כלום במקרה הזה… (ואני מקווה שיש פה מישהו שיכול לנסח יותר טוב ממני את ההבדלים בין 3 התפקידים האלה). העם דורש צדק אומנותי.
זכור לי אבל שהקטגוריה, למרות שקופחה,
קיבלה הנחייה די מעניינת של וויל פארל וזאק גאליפיאנאקיס.
לא, הם הנחו
את המוסיקה המקורית הטובה ביותר, בה ג'ון וויליאמס הועמד שלוש פעמים, אם איני טועה.
רק פעמיים
יש גבול אפילו לאהבה של האקדמיה לפסקולים של ג'ון ויליאמס.
זה היה לשיר הטוב ביותר.
http://www.youtube.com/watch?v=8sIBz-rEEW8
לא מסכים.
מאוד חסרו לי השירים בשני הטקסים האחרונים. לרוב השירים המועמדים הם טובים ולפעמים גם ממש אדירים ולא ידעתי עד עכשיו שיש הסכמה כלשהי על היותם בינוניים. והביצוע שלהן במהלך הטקס מעניין ומוסיף המון לדעתי. אני לא מבין איך זה יותר משעמם מלראות אנשים נואמים (ואף אחד מהשניים לא באמת משעמם לדעתי)?
אגב מזמן רציתי לשאול מה ההבדל באמת בין art director לבין production designer. עכשיו אני מבין שזה אותו הדבר, אבל מצד שני בקרדיטים בסוף כל סרט אפשר למצוא גם את זה וגם את השני, אז מוכרח להיות הבדל, לא?
בניסוח קלוקל מאוד:
Art Director, Set Decorator ועוד כמה פחות מוכרים הם אנשים שאחראיים על אספקטים שונים של העיצוב, אבל ה-Prudoction Designer הוא הבחור שמנצח על כולם.
זה מעט יותר מורכב מזה.
בגדול (וממש בגדול, כי די קשה להגדיר במדויק תפקידים כאלה בהתחשב בכך שהדרישות של כל סרט הן שונות), Production designer זה פשוטו כמשמעו הדיזיינר – מעצב. העבודה שלו עשוייה גם להסתכם בתרשימים, הדמיות ותכניות לבעלי המקצוע השונים, ובמידה רבה בהבנה הטכנית של מבנים שיש להקים (נגיד, אם שחקנים אמורים לעמוד עליהם, צריך איזשהו ידע קונסטרוקטיבי ואסתטי כאחד). מבחינת מדרוג, מדובר בתפקיד הגבוה בהיררכיה. Art Director, שוב כשמו כן הוא – הדירקטור, כלומר תפקיד ניהולי, עובד מול הצוות שלו. כלומר, הוא מרכז את כל המידע הנחוץ, מייצר רשימות של חפצים ואנשי מקצוע ושולח את הצוות להשיג או לייצר את מה שצריך עבור הסרט, ונותן את האישור הסופי לכל אובייקט. Set Decorator, שוב, כשמו כן הוא – עובד על הסט (ולעניות דעתי "דרסר" זה מילה יותר ראויה מ"דקורטור". הוא מלביש את הסט. לא מקשט אותו), והוא מי שממלא פיזית את הסט בפרטים שבו, מטאפטים ותמונות, דרך מיקום ריהוט פר פריים ועד הצרור מפתחות שזרוק ליד הטלפון בכניסה.
כמובן שכל הכתוב לעיל לא רלוונטי כמעט בכלל לקולנוע ישראלי, בוודאי לא דל תקציב, שבו פעמים רבות התפקידים פחותים ובאופן טבעי גם האחריויות שלהם מתמזגות. אצלנו נהוג להשיג ארט דירקטור לתפקיד, ואם יש לו מזל יש לו גם דרסר, פרופסמן וכמה עוזרים, אבל זה ממש לא מחייב. וכמובן שיש גם הבדל משמעותי בין סרט דרמה לסרט מד"ב, נניח, וגם הבדל משמעותי בין צילומים בסט או בלוקיישן. בלוקיישן לא תמיד נחוץ מעצב, כי החלל קיים וצריך בעיקר למלא אותו.
דבר ראשון הלכתי לבדוק אם המשפט האחרון שלך
הוא סוג מתוחכם של פרודוקט פלייסמנט.
עוד קטגוריה ששמה שונה
היא קטגוריית האיפור הטוב ביותר, שהחל מהשנה תקרא "האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר". דווקא בקטגוריה הזו, שמתאימה לבערך כל סרט שאי פעם הופק, עדיין יש רק שלושה מועמדים.
מבחינתי, קטגוריית השיר המקורי היא מיותרת. אין לה קשר לקולנוע וחלק גדול מהשירים המועמדים אפילו לא משולבים בסרט עצמו. אין לי בעיה עם הופעות של המועמדים, אפילו ממש הייתה חסרה לי הופעה של השיר הזוכה מהחבובות. מצד שני, מאחר והקטגוריה הזו באמת לא חיונית, אפשר לנצל את הזמן בשביל קטעים מוזיקליים אחרים, מבדרים ומיוחדים יותר.
שינויים שטחיים שלא שווים הרבה בעיניי
כל הטקס הזה מאוד מיושן ושמרני, וגם עם כל השינויים שעורכים בו כל הזמן (אולי כדי לשמור על תדמית של חידוש ועדכון) הוא רחוק מלהיות מרהיב או בעל אמירה, לדעתי.
אתה סתם מריר בגלל שהפסדת ל"ג'אי הו!".
(ל"ת)
אני חשבתי
שהפרס לשיר ולפס-קול מילא את הפונקציה של סרט האנימציה הטוב ביותר לפני שהמציאו בשבילו קטגוריה מיוחדת…
לפני כמה ימים
הקליטו Flight of the Conchords שיר במסגרת אירוע התרמה לילדים חולים. כהשראה למילות השיר הם ערכו ראיונות משעשעים עם כמה ילדים ניו-זילנדים. קטע משעשע במיוחד בדקה 3:10 (למי שלא יודע, ברט מקנזי הלחין את השירים לסרט החבובות החדש)
http://www.youtube.com/watch?v=Ca4ty7tz9x0
ועוד למי שלא יודע:
ברט מקנזי הוא-הוא FIGWIT, הניצב שהופיע לכמה שניות ב"שר הטבעות" ואיכשהו הפך לאליל המונים ובעל אתרי מריצים.
וישחק גם ב"ההוביט" דמות בשם Lindir.
(ל"ת)
ראשי תיבות של מה זה?
(ל"ת)
אל תדאג, זה עוד יגיע.
(ל"ת)
ולגרסה הארוכה יותר:
http://www.youtube.com/watch?v=py_30jZGUYk
איך קטגורית האנימציה מיותרת פחות מקטגורית השיר?
למה באמת צריך פרס שלם רק לסרטי אנימציה למרות שאנימציה היא בסך הכל היא דרך נוספת לעשות סרטים שבסוף נשפטים כמו כל סרט אחר. ולסרטי אנימציה בהחלט מותר להתחרות על פרס הסרט הטוב ביותר כמו כל סרט אחר, אז למה היא גם צריכה פרס בנפרד? אם הייתה לנו גם קטגוריית סרט הלייב-אקשן הטוב ביותר היה אולי אפשר להבין, אבל כרגע היא סתם נראית לי מיותרת לגמרי. כנ"ל גם לגבי קטגוריית הסרט הזר.
סרטי אנימציה וסרטים זרים הם סרטים.
אפשר בהחלט להתווכח על הנחיצות של הקטגוריות האלה, והאם הם מועילים או מזיקים לתחומים שהם מגדרים, אבל לפחות הם סרטים. שירים הם לא סרטים, ולכן זה מוזר שיש קטגוריה כזאת בטקס שעוסק באמנות הקולנוע.
עדיין מדובר בשירים מתוך סרטים, לא?
השירים נשפטים לא רק לפי איכותם אלא גם לפי איך שכל אחד מהם תורם לסרט בו הוא מוצג, בדיוק כמו ששופטים כל קטגוריה אחרת (התלבושות נשפטות לפי איכותן וגם לפי תרומתן למראה של הסרט). אז מה עושה אותם פחות רלוונטיים מכל קטגוריה טכנית אחרת?
השיר הזוכה בשנה שעברה, למשל, man or muppet מ"החבובות" היה הקטע הכי מוצלח בסרט כולו, לדעתי. והשירים באותו סרט היו ללא ספק משמעותיים וחשובים הרבה יותר מהתלבושות והתפאורה שהיו בו.
ומה עם "I need to Wake Up" מתוך "אמת מטרידה"?
או "Into the West" מתוך "שיבת המלך" או השיר מ"טיטאניק"? השירים האלה, שזכו באוסקר, אפילו לא היו בסרטים ממש – הם הושמעו רק בקרדיטים. יש מה לומר על התרומה של השיר שמושמע בזמן הקרדיטים על מצב הרוח של הקהל שיוצא מהסרט, אבל מספיק כדי להקדיש לזה פרס באוסקר? לא נראה לי. לא כל עוד אין פרס לכותרות הפתיחה הטובות ביותר.
בחלק מהמקרים השיר הוא אכן חלק מהסרט (כמו "Man or Muppet"), אבל גם אז, הוא בסך הכל סצינה בסרט. אז למה יש פרס לסצינת השיר הטובה ביותר, ולא לסצינת האקשן הטובה ביותר? או סצינת האהבה? או סצינת הפתיחה? או הדיאלוג הטוב ביותר? אחרי הכל, יש בימינו מעט מאוד סרטים (יחסית) שכוללים סצינות שיר משמעותיות, אבל ב-99% מהסרטים יש דיאלוגים. אם כבר לתת פרס לסצינה ספציפית אחת, למה לא לבחור סוג סצינה נפוץ יותר? התחרות תהיה הרבה יותר גדולה, ויהיו פחות מקרים של רשימת מועמדים מביכה.
צודק.
point taken. למרות שאני עדיין נהנה לשמוע את השירים מבוצעים בטקס, ונדמה לי שהרבה מלחינים היו משקיעים פחות בשירים אם קטגוריה זו לא הייתה קיימת. אז אנחנו לא ממש מפסידים כלום.
חצי אוף טופיק
האל דיוויד, שכתב שירים לסרטים רבים, הלך לעולמו בגיל 91. הוא היה מועמד לאוסקר (עם המלחין ברט בכרך) על השירים שכתב עבור "מה חדש, חתלתולה?", "אלפי" ו"קזינו רויאל" (גרסת 1967) וזכה על השיר "Raindrops Keep Falling on my Head" מתוך "קיד וקסידי".
http://www.youtube.com/watch?v=VILWkqlQLWk
שירים נוספים שכתב מופיעים בקרוב לשלוש מאות סרטים וסדרות טלוויזיה. עם כל הביקורת שיש לי כלפי קטגוריית השיר המקורי באוסקר, חלק מהזוכים בה באמת הופכים לקלאסיקות.
אוי, השיר הזה מקסים!
שמעתי אותו פעם ראשונה ב"ספיידרמן 2", ועד היום אני זוכר אותו כאחד הדוגמאות הטובות ביותר של סצינה שלא הייתה אותו דבר בלי המוזיקה הספציפית שמלווה אותה. הסרט המצויין הזה אולי זכור בזכות סצינות האקשן, אבל זאת ללא ספק הסצינה האהובה עליי ממנו:
http://www.youtube.com/watch?v=4R3ywUSqrn8
יהיה זכרו של האל דייוויד ברוך.
* אחת, לא אחד.
(ל"ת)