כל הבמאים הגדולים היו פעם קטנים, וכמעט כל במאי של פיצ'רים עשה פעם סרטים קצרים. במאים הוליוודיים מקבלים לעתים קרובות למדי את ההזדמנות הראשונה שלהם לעשות סרט ארוך על סמך סרט קצר שעשו, ובימינו אפשר למצוא לעתים קרובות את הסרטים האלה ברשת.
ווס בול הוא במאי כזה. הפיצ'ר הראשון שלו הוא "הרץ במבוך", שייצא בסוף השבוע הקרוב בארץ (למעשה, אפשר לראות אותו כבר בסוף השבוע הנוכחי בהקרנות "טרום בכורה", מה שזה לא אומר. סרט טוב במידה מפתיעה, פרטים בהמשך). אבל לפני הסרט הזה, הוא ביים את סרט האנימציה הממוחשב הקצר הזה – "Ruin".
למעשה יותר מדויק להגדיר את "Ruin" כסצינה מתוך סרט, הוכחת קונספט באורך כמה דקות. אין פה כמעט עלילה – יש פה סצינת מרדף, שמתרחשת בעולם שלא מסופר לנו עליו כמעט כלום. זה נראה כמו סצינה (מוצלחת) מתוך משחק מחשב מושקע. אבל זה עבד: בעקבות הסרטון בול נפגש עם כמה אולפנים, ובסופו של דבר חברת פוקס קנתה את הזכויות לרעיון, מתוך כוונה לפתח אותו לסרט באורך מלא שבול יביים – ובינתיים גם נתנו לו את "הרץ במבוך", שאת נקודות הדמיון בינו לבין "Ruin" קל לראות. אני לא חושב שאני הייתי מפקיד על סמך הסרטון הזה סרט שלם בידי הבמאי: בסדר, הוא יודע לעשות אקשן ואפקטים, אבל מה עם שחקנים, דיאלוגים, משהו? אבל על פי "הרץ במבוך", מתברר שבול דווקא בסדר גמור גם בתחומים האלה. אולי בכל זאת האולפנים יודעים לפעמים מה הם עושים.
סרטונים קודמים ב"הקצרים שלפני":
"הקומה הבאה" של דניס וילנו, הבמאי של "אסירים"
"מורגן מ. מורגנסן" של ג'וזף גורדון לויט, הבמאי של "דון ג'ון"
"התקף פאניקה", מהבמאי של "מוות רצחני"
"מאמה" (הקצר), מהבמאי של "מאמה" (הארוך)
"האיש ללא ראש", מהבמאי של "הפוכים"
הוא היה צריך ללכת לעשות משחקי מחשב
אין פה שום אלמנט שקשור לבימוי סרט קולנוע.
משעשע,
כי הסרט "הרץ במבוך" ממש מרגיש כמו משחק מחשב.
סינימה סיטי
זכור לי שצפיתי בסרט הזה במתקן של ה7d בסינימה סיטי בראשל"צ, אין הרבה להגיד עליו, הוא בנוי בעיקר מפיצוצים(ראה: הטריילרים של מייקל ביי).
איזה קטע.
בהתחלה חשבתי שהכוונה בהרץ במבוך היא לטמפל רן.גם ההתחלה של הסרט דומה.
אוקי, ווס בול הוא זה שצריך לביים את הסרט של Uncharted
עוד לא מאוחר מדי להחליף את סת' גורדון, נכון? לתשומת לבכם קולומביה.
שאלה טכנית
להלן שאלה טכנית \ עסקית (ותיאורטית לחלוטין), בתקווה שלאחד הקוראים יש מושג קונקרטי שהוא קצת יותר מניחוש מושכל:
כתוב למעלה "במאים הוליוודיים מקבלים לעתים קרובות למדי את ההזדמנות הראשונה שלהם לעשות סרט ארוך על סמך סרט קצר שעשו". אבל איך מקבלים הזדמנות לעשות את הסרט הקצר? בסופו של דבר (וזה רושם של הדיוט – אין לי שמץ של מושג סגלגל בעשייה קולנועית) נראה שגם להפקת סרט קצר אך מרשים, צריכים להעסיק לא מעט אנשים (לפי הקרדיטים), להניח ידיים על ציוד יקר, להתעסק בהפקה סבוכה ומעל הכל – להשיג הרבה כסף.
אז ראשית – זה נכון? או שכל זב-חוטם עם ידע, כישרון וזמן פנוי יכול להפיק כאלה בבית בימנו (אנימציה או לא)? ושנית – ואם זה נכון, אז איך הסרטים האלה מגיעים לעולם? פיצ'רים – אני מבין. זה ביזנס. אבל מישהו מצפה להרוויח כסף מהסרטים הקצרים האלה? או שהיוצר משקיע בהם את כל חסכונותיו (או הלוואותיו) בתקווה שזה ישתלם לו בהמשך הקריירה (אסטרטגיה שעל פניו נשמעת לי מבטיחה כמו השתתפות בלוטו)?
יש לי חבר שביים סרט קצר
סרט מצולם, לא אנימציה, ואני משער שבגימור ובתקציב נמוכים יותר מהסרט הקצר הזה. אבל אני משער שהתהליך די דומה.
לאסוף בעלי תפקידים זה החלק הכי קל. האנשים שיוצרים את הסרטים הקצרים הזה זה לרוב אנשים שלמדו קולנוע/אנימציה והם יוצרים אותם עם אנשים שהם הכירו בלימודים או דרך כל מיני אתרים שמרכזים אנשי מקצוע. יש גם הרבה אנשים שמוכנים לעבוד בסרטים קצרים כאלה בהתנדבות או בתשלום סמלי.
המטרה של סרט קצר, חוץ מלהוות יצירה בפני עצמו, היא הרבה פעמים לקדם את האנשים שיצרו אותו. זה לא משהו ייחודי להוליווד – גם בישראל הרבה פעמים במאים יוצרים סרטים קצרים עצמאית או במסגרת לימודי קולנוע, ולאחר שהסרטים האלה מקבלים תגובות חיוביות, הם מנצלים את המומנטום כדי להשיג תקציב לסרט מלא. בגדול, ככה הגיע לעולם אפס ביחסי אנוש, שהיה מבוסס על סרט קצר שעשתה הבמאית שלו (אם אני לא טועה, סרט הגמר שלה כסטודנטית).
החלק היותר קשה זה עניין התקציב. יש אנשים שמביאים הון אישי, אבל בחלק גדול מהמקרים מדובר על סרטים שנוצרו במסגרת לימודית כלשהו, שהציוד הושאל מהמכללה/אוניברסיטה. בחלק מהמקרים אנשים מגייסים מימון באינטרנט דרך קיקסטארטר ודומיו (הסרט של חבר שלי נעשה בצורה כזאת, כמו גם סרטים עצמאיים כגון הרועה האחרון).
אני חושב שבשביל להפיק סרט קצר כמו Ruin צריך אנשים מיומנים והשקעה די גדולה של זמן. זה יותר מ"סתם" סרטון חובבים. אפשר גם להסתכל על עוד מידע שקשור אליו כאן: http://www.oddballanimation.com/concept-ruin
אני חושב שיש קשר לסרטון הבא
https://www.youtube.com/watch?v=4_7ojVm806c
http://www.platigeshorts.com/fallen-art.html
בזמנו לאחר צפיה בסרטון הזה, הגעתי ל-Ruin… אבל אולי אני טועה ורק העובדה ששני הסרטונים ב-CGI…
מה אתם חושבים -
זה בן או בת?
זכר לדעתי
לפי הידיים הגרומות (1:38) ומבנה הגוף (6:50)… אבל לא ממש רואים בבירור.
זאת דמות ממוחשבת. אין לה איברי או כרומוזומי מין.
(ל"ת)
עדיין יכול להיות לה מגדר
(ל"ת)
יכול. לא צריך.
(ל"ת)
אני חייב להגיד שזאת פינה חוזרת נהדרת
ולבקש אם אולי מתישהו היא תוכל להתרחב גם לאיזור הקליפים. אני יודע שג'ונז, גונדרי, פינצ'ר ועוד רבים התחילו שם ולמרות שזה לא בדיוק "סרט" אני חושב שזה יכול להיות פרוייקט מעניין.
במאים רבים גם עושים פרסומות טלויזיה מדי פעם.
אני יודע שסקורסזה, ז'אן פייר ז'נה, באז לורמן, אלחנדרו גונזלס איניאריטו, ג'ו רייט ועוד רבים היו מעורבים בבימוי פרסומת אחת לפחות בקריירה שלהם. אשמח לכתבה המאגדת כמה סרטונים כאלה.
בתור התחלה
אפשר בינתיים להסתפק בפוסט המעולה הזה של השכנים שעוסק בקליפים של גונדרי.
אחרי משחקי הרעב 2 עשיתי משהו כזה
צפיתי בלא מעט קליפים של פרנסיס לורנס. נתקפתי כזו נוסטלגיה אחר כך…
http://en.wikipedia.org/wiki/Francis_Lawrence#Music_videos
הוא עשה קליפים שמאוד אהבתי, למשל private emotio לריקי מרטין ו-never be the same again למלאני סי ועוד ועוד.
באופן מפתיע, למרות שהוא עשה כמה וכמה קליפים לבריטני ספירס ולביונסה, היו קליפים הרבה יותר מוצלחים לשירים שלהם בעייני, אף קליפ שהוא עשה להן הוא לא "אייקוני" בעייני.