בן קינגסלי הוא אריכטקט עשיר מאוד, שלצערו הרב, גוסס. הוא הגיע לשלב שבו הוא כבר לא יכול לקנות לגוף שלו שנות חיים נוספות, לכן הוא מחליט להשיג לעצמו אחד חדש. הוא פונה לחברה שמבטיחה לעשות דבר חדשני: לקחת את התודעה שלו ולהעביר אותה לגוף צעיר ובריא. הגוף של ריאן ריינולדס. הגוף הזה, מבטיחים לו בחברה, הוא כלי ריק, שגדל במעבדה. התהליך מצליח, ריאן ריינולדס משאיר את גופו של בן קינגסלי להירקב באדמה ומתחיל חיים חדשים ונוחים מאוד, של צעיר חתיך ועשיר בניו אורלינס. אבל אז הוא מגלה תופעת לוואי משונה: הוא מקבל פלאשבקים מחיים שאינם שלו. הגוף החדש שלו, מתברר לו, הוא בעצם לא חדש אלא יד שניה. יש לו היסטוריה, הוא היה פעם אדם אחר, ואולי יש אפילו אנשים שמתגעגעים אליו. הוא יוצא לחקור את העניין, ובשום שלב של התהליך הוא לא חובש כובע מצחיק.
וזה חבל מאוד.
"חי פעמים" הוא סרטו של טארסם סינג, במאי שנודע – אם הוא בכלל נודע – כיוצר חזיונות ויזואליים מופרעים. הוא ביים את "The Fall" המופלא, וגם את "תא קטלני", "בני אלמוות" ו"מראה מראה". גם כשהסרטים שלו לא מוצלחים – ורובם בהחלט לא היו יצירות מופת – הם מרהיבים. הסרטים של טארסם לא נראים כמו שום דבר אחר. יש בהם עיצובים גרנדיוזיים, חצופים, סוריאליסטיים, תלבושות שנמצאות בקצה הרחוק של ספקטרום הביזאריות, ואנשים תמיד חובשים בהם את הכובעים הכי מופרכים שתראו אי פעם. כשהולכים לראות סרט של טארסם, אפשר לסמוך על זה שגם אם העלילה תהיה סתם, יהיה אפשר לשטוף את העיניים בתצוגה מדהימה של זרם-תודעה ויזואלי. וכובעים.
והנה ב"חי פעמיים" – ההיפך המוחלט. המראה של הסרט הזה רגיל להפליא. הוא מתרחש בעולם המודרני של היום, אנשים לובשים חליפות רגילות עם עניבות רגילות ונוסעים במכוניות רגילות. אפילו החלקים המדע-בדיוניים שלו מתרחשים בחללים רפואיים סטריליים, לבנים ולא מעניינים. אף אחד לא חובש אפילו כובע טמבל, שלא להזכיר כובע ענק בצורת ספינת מפרש עם תותחים פעילים. אז מה הטעם? בשביל מה אתה טארסם? בשביל סרט כזה היינו יכולים להסתפק במייקל מאן.
מלבד הבמאי, גם הרעיון של הסרט מתבזבז. החלפת תודעה היא לא רעיון מאוד חדש, אבל יש הרבה מה לעשות איתו: אנשים יכולים להפוך להיות אנשים אחרים, שחקנים יגלמו כמה דמויות שונות, אפשר לעשות טוויסטים מגניבים או לשאול שאלות מסקרנות על מהות התודעה והאני. אבל זה לא מה שקורה כאן. בן קינגסלי/ריאן ריינולדס מגלה את המזימה של החברה המרושעת, ואז אנשי החברה רודפים אחריו במכוניות ומנסים לירות בו. וברגע שסרט כלשהו מגיע לשלב "ואז הרעים רודפים אחרי הטוב במכוניות ויורים בו באקדחים" – זה כבר לא משנה אם הם רודפים אחריו בגלל שהוא גלגולו החדש של ג'ינגיס חאן שהגיע מהחלל, או סתם בגלל שהוא גנב איזה יהלום. המרדפים אותם מרדפים, היריות אותן יריות. הרעיונות הבידיוניים הופכים שוליים לגמרי לאקשן שגרתי. מכוניות. אקדחים. פה ושם להביור.
וכך מסרט עם טונות של פוטנציאל, "חי פעמיים" הפך לסרט אקשן בינוני שמתאים לצפיה במטוסים. ריאן ריינולדס ובן קינגסלי, שני שחקנים טובים שבאופן קבוע מבזבזים את כשרונותיהם על סרטים גרועים, מצליחים שניהם להתבזבז בגילומה של אותה דמות באותו סרט, וגם זה סוג של הישג. שום דבר בסרט לא גרוע באופן מכעיס, אבל באמת, עם כזה רעיון וכזה במאי, אפשר היה בהחלט לעשות סרט שיתבלט באופן כלשהו, ולא יבלע מיד אחרי הצפיה בערפילי הזיכרון. או לכל הפחות לשים משהו מצחיק על הראש.
פורסם במקור בוואלה
האם זו ההשראה לסרט הזה?
אם כן, הוא נסחף קצת
http://m.imdb.com/title/tt1270120/
להיפך?
"טרנספר" לוקח רעיון דומה ומשתמש בו באופן הרבה, הרבה, הרבה יותר מעניין.
טרנספר מומלץ?
יש לו ציון לא כל כך טוב ב-IMDB ואין לו תמונה…
הוא מעניין
ראיתי אותו ממש מזמן. אם אני זוכר נכון, הוא לא ממש עשוי טוב כסרט (והוא מאוד דברני ולא מאוד קולנועי), אבל הוא מעלה הרבה רעיונות מעניינים ומעורר מחשבה. ומבחינתי זה עדיף בהרבה על עוד סרט מקצועי אך גנרי לגמרי כמו "חי פעמיים".
חבל על בזבוז של רעיון נפלא.
לתומי חשבתי שהרעיון לסרט מבוסס על הנובלה של חניף קוריישי "הגוף". זה סיפור מרתק על סופר מזדקן שמחליף את גופו הזקן בגוף צעיר, על הדילמות שכל העסק מעלה. לא מצאתי קשר בין שתי היצירות; חבל -תמיד חשבתי כמה הספר של קוריישי יכול היה להפוך לסרט מעולה.
זה אכן רעיון מבריק, וחבל שהביצוע שלו מביך כל כך. מה שמוכיח תמיד שהסיפור בסרט פחות חשוב מהשחקנים והבימוי שלו.
לא כבר עשו את זה?
כבר עשו סרט על אותו רעיון ב 1992. קראו לסרט פריג'ק והופיע בו מיק ג'אגר בתור ה Evil henchman.
מיק ג'אגר עדיף על 1000 כובעים
ואני בכלל ציפיתי לרפרנס לזיכרון גורלי
משהו עם כובע שמסתיר שלושה ציצים
וכולם -
"לכובע שלי שלושה …, שלושה … לכובע שלי".
עד כמה יכול סרט להיות בינוני
אם אני קורא את הביקורת וחושב "נשמע שface/off" סרט מוצלח ממנו בהרבה?
face/off היה ונשאר סרט מצוין
(ל"ת)
האיש שנולד מחדש?
אהה…לא חשוב…
התחלתי לקרוא וחשבתי "יש! מסריטים את אלמוות בע"מ!"
ואז הבנתי שלא.
אוף.
מה זה?
כבר הסריטו אותו פעם
הסרט שעמית הזכיר בתגובה שלו הוא עיבוד ל-"אלמוות בע"מ".
אני אוסיף לרשימה הארוכה
את Fat Farm של אורסון סקוט קארד
למה נעלמו התלבושות היחודיות?
Eiko Ishioka, מי שהייתה מעצבת התלבושות הקבועה של טארזם, הלכה לעולמה אחרי העבודה על מראה מראה (שגם הוקדש לזכרה).
כנראה שתם עידן הכובעים
רק לי הסרט הזה הזכיר את "היום השישי" עם ארנולד שוורצנגר?
הקטע הזה שהאיש הרע משתמש במתנקשים שלו ומחפיץ אותם לכדי כך שכל פעם שהם מתים הוא מחזיר אותם בגוף חדש כדי להמשיך לרדוף אחריו?
ובעוד כמה הזדמנויות…
מעניין ששנה לאחר מכן יצא סרט טיפה הפוך - זה שבו קווין קוסטנר מקבל את הזכרונות של ראיין ריינולדס.
וגם שם היו רעיה ובת אוהבות ודאוגות – "קרימינל".
כמעט בכל אחד מהזבלונים האלה יש רעיה ובת דואגות ואוהבות. אם הן לא היו נמצאות בסרט אז זה היה ראוי לציון.
(ל"ת)