במקור: The Science of Sleep
תסריט ובימוי: מישל גונדרי
שחקנים: גאל גארסיה ברנאל, שרלוט גינסבורג, אלן שאבא, מיו מיו
הסצנה הפותחת את 'מדעי החלום' מתרחשת באולפן טלוויזיה, במהלך צילומה של תוכנית אירוח. המנחה, סטפן (גאל גארסיה בארנל), יוצא מגידרו כדי לבדר: הוא מרביץ סולו תופים קטן, ובלי שהות קופץ לאורגן כדי לסלסל שניים-שלושה אקורדים, מפלרטט עם הצופים, ואפילו טורח לכוונן את המצלמה שמוצבת מולו. אבל במקום מונולוג משעשע על פליטות הפה של בוש, סטפן נסחף להירהור נוגה על מות אביו, והאווירה הליצנית של השידור מתחלפת בטון עגמומי. בשלב הזה אפשר להבחין שלא עסקינן כאן בתוכנית אירוח סטנדרטית: סטפן לבדו באולפן, וחסרונם של סלבריטאים טורד את המנוחה. אולם העובדה שכל הסט, מן המכתבה ועד המצלמות, עשוי מקופסאות קרטון, היא שמסגירה את טבעה החלומי של ההתרחשות. סטפן, מסתבר, מארח אותנו בתוך הראש שלו. ואכן, מה שעובר שם עומד במרכז 'מדעי החלום'.
העלילה פשוטה: סטפן, אמן מוכשר בשנות העשרים לחייו, שב לפריז אחרי מות אביו, וחוזר לגור בדירת ובחדר ילדותו, כולל המיטה הצרה על מידותיו. אמו מסדרת לו מישרה מבטיחה בפירמת פירסום, אלא שהמישרה מתגלה כעבודת הדבקה טרחנית ומשעממת, והפירמה – כמשרד דחוס בעל גוונים קפקאיים. שם מתוודע סטפן לגאי (אלן שאבא), רווק מזדקן ותאב-חיים שלוקח אותו תחת חסותו. במקביל, עוברת לדירה מולו סטפני הענוגה והמלנכולית (שרלוט גינסבורג הענוגה והמלנכולית). מיד ניצת ביניהם זיק יצירתי, והם מעמידים בחלל דירתה של סטפני מיצגי אמנות זעירי-אנפין ומקסימים: תיבת נוח בה נטועים עצים, ים צלופן וענני צמר-גפן. השאלה הדחופה היא האם סטפני וסטפן יהיו, האם יוכלו להיות, יותר מידידים?
אך אם המציאות האובייקטיבית נדמת כפשוטה למדי, הרי נפשו של סטפן מסובכה כפקעת חוטי צמר שהחתול נטש בחוסר עניין. סטפן הוא אחד מאותם עלמים רגישים וחולמניים, על גאויות היצירה ושפלי המבוכה שלהם. סטפן חולם, והוא חולם בכוח, במרץ, במאמץ רב. הוא חולם בשנתו וחולם בהקיץ, וחלומותיו הולכים ומתפשטים ומאכלסים את ימיו. כפי שמעידה הסצנה הראשונה, מישל גונדרי, יוצר 'מדעי החלום', מעניק מעמד שווה, אם לא מועדף, לחלום על פני המציאות.
מרכיבים איכותיים, יאמר לכם כל מורה מנוסה לאמנות, הם תנאי הכרחי להצלחתו של המוצר המוגמר. 'מדעי החלום' צרוף כולו מחומרים בלאדי. גאל גארסיה בארנל מקסים בפרצי ההתלהבות שלו ושובה לב בחששנותו. בחליפה הסגולה ומרובעת הכתפיים שלו הוא נראה כמו הנסיך הקטן: טעון בכריזמה ילדותית, תמים ומבולבל. שרלוט גינסבורג עושה כאן את מה שהיא עושה הכי טוב – היא כל כולה אומרת פגיעות ורוחב לב, מטון דיבורה הרך והשקט, דרך שפת הגוף ההססנית וכלה בסודריה הצמריריים. אלן שאבא הוא הפתעה נעימה: הדמות שהוא מגלם, על אף המימד הקריקטורי הבולט שלה, היא כמו עוגן של פרקטיות בין עפיפוני \הדמויות האחרות. גאי הוא החזיר השובינסטי הכי חמוד, הליצן הכי אבהי והאשמאי הכי מתחשב שתזכו להכיר.
מכיוון שהמציאות של 'מדעי החלום' נשקפת דרך מסכי עיניו של סטפן, ומכיוון שהוא אמן של חומרי רדי-מייד ומה-שבא-ליד, מחלקת העיצוב של גונדרי עבדה שעות נוספות, וההשקעה ניכרת. ל'מדעי החלום' יש מראה מאוד ייחודי, שניתן לסכמו בארבע מילים: בתיה עוזיאל על אסיד. ככל שמתקדם הסרט, סוסי בד עם עיני כפתורים, מכונות כתיבה בעלות רגלי עכביש, עיר של עיסת נייר ומכוניות קרטון, הולכים ומשתלטים על המסך לקצבה המדוד של אנימציית סטופ-מושן. העיצוב הנפלא של הסרט לא נועד רק כדי להשוויץ; בעזרת האמנות היומיומית והפשוטה הזו, גונדרי מצליח ליצור אווירה פלאית ושגרתית כאחד, ובעזרתה לאפיין במדויק את הלכי הרוח של גיבור שאינו יודע להגיד את אשר על ליבו.
באופן מפתיע, מדובר בסרט מצחיק להפליא. יש בו קצת קומדית טעויות, כאשר סטפן נאלץ להעמיד פנים שהוא לא השכן של סטפני, חופן של סלפסטיק גמלוני והומור פסיכודלי בקטעי החלום, ואתנחתא קומית מהאסכולה הישנה בדמותו של גאי, החרמן הפרגמטי. ובכל זאת לא מדובר כלל בקומדיה, אלא בסרט עצוב עם חזות משעשעת, כמו קרקס אחרי שכיבו את האורות. 'מדעי החלום' הוא סרט עצוב משום שהוא סובב סביב דמות שאינה יכולה, או אינה רוצה, להתבגר, ומשום שעודף של חלומות, כמו עודף של ממתקים, אינו דבר רצוי.
גונדרי, שכתב הפעם גם את התסריט, עוזב את מושכות הסרט ומניח לו לרוץ לבד. נאמן לגיבור שלו, גונדרי לא טורח ליצור הפרדה ברורה בין דמיון ומציאות. ככל שהסרט מתקדם, הוא כולא את עצמו בעולם הדימויים והאסוציאציות הפרטי של סטפן, והשפה הקולנועית מתחילה להשתבש: העלילה קופצת קפיצות תמוהות, והדמויות מקבלות החלטות לא ברורות ומרגיזות. בדרך כלל חלומות קולנועיים מתפקדים כמו הערת שוליים לעלילה הראשית: שם יכול היוצר להרשות לעצמו להתפרע, כל עוד הוא מבהיר איפה החלום מתחיל ונגמר. במקרה שלנו, לעומת זאת, עצם ההבדלה בין מה שקורה לסטפן באופן אובייקטיבי ומה שסטפן חווה הולכת ונעלמת מהמסך. הסרט, שבתחילתו מזכיר מאד קומדיה רומנטית, הולך ומשתנה למשהו שקשה מאד לאפיין – אבל אם אפשר היה להסריט את הלא-מודע שלנו, הוא בטח היה נראה כמו 'מדעי החלום'.
הבחירות של גונדרי עלולות לעצבן צופים רבים, אבל לזכותו יאמר שהסרטים שלו תמיד נשאו חותם אישי מובהק. אי אפשר לקטלג אותם; הם פשוט "סרטים של גונדרי". לכן לא הופתעתי מהאווירה הכמעט אוטיסטית של 'מדעי החלום'. מדובר, בעיניי, בהתפתחות הגיונית מבחינתו של גונדרי: במקום לגולל עלילה על הסתבכות נפשית, הוא פשוט מתאר אותה. אם בוחרים לראות כך את הסרט, כדיוקן עדין ומתוחכם של מצב נפשי, הרי מדובר באחד הסרטים הכי יפים וחכמים של השנה. מי שלא יתחבר לראש של גונדרי עשוי להתייאש מחוסר הקוהרנטיות ומהיעדר תשובות לשאלות העלילתיות. אבל אם אהבתם את סרטיו הקודמים של גונדרי, כדאי, בכל זאת, לתת ל'מדעי החלום' סיכוי.
- אתר רשמי צרפתי
- אתר רשמי אמריקאי
- מישל גונדרי
- גאל גארסיה ברנאל
- שרלוט גינצבורג
- מדע השינה
- יומן חלומות
- בלוגונדרי
- טריילרים דו-לשוניים
- שמש נצחית בראש צלול
נשמע מצוין.
אני רק חוששת שמרוב ציפיות מגונדרי (האיש בכל זאת ביים את רוב הקליפים המדהימים שראיתי בחיי) אני עלולה להתאכזב.
ושאלה חשובה שהטרידה אותי מאז יציאת הטריילרים הדו-לשוניים:
המעבר מאנגלית לצרפתית בסרט, הוא אמין? הוא קורה יותר מדי? האם הסרט דובר יותר צרפתית מאנגלית, או להפך?
השפה היא גם נקודה חשובה בסרט, ואני לא רוצה לראות איך כל כמה שניות כל דמות מראה איך היא דוברת שתי שפות.
ושאלה חשובה שהטרידה אותי מאז יציאת הטריילרים הדו-לשוניים:
המעברים אמינים, ומוסברים בצרפתית הגרועה של סטפן. רוב הסרט באנגלית (גם אם במבטא צרפתי…).
אבל השפה המדוברת היא באמת לא הענין המרכזי כאן – הסרט ראוי לצפיה בכל שפה שהיא.
נשמע ממש מעניין
רצתי לראות.
אני אוהב הומור פסיכדלי.
נשמע מרתק, סוף סוף יש סיבה ללכת לקולנוע :-)
"נפשו של סטפן מסובכה כפקעת חוטי צמר שהחתול נטש בחוסר עניין" לול
הסרט נשמע די דומה לשמש נצחית, אז נראה לי שאני אלך לראות או לפחות אקח בדוד
אמא שלי התקשרה הרגע להגיד לי שהיא היתה ב"מדעי החלום" הערב אך נאלצה לצאת באמצע (דבר שהיא לא עושה בד"כ) כי הסרט משעמם בצורה בלתי נסבלת.
מדובר באשה שאהבה מאוד את "שמש נצחית". ומסוגלת לשבת בסרטים של עמוס גיתאי כמעט עד הסוף.
לתשומת לבכם, או משהו.
עוד מדגם
אחי ואשתו ראו את הסרט היום בצהריים. היא מאוד נהנתה, הוא השתעמם והחל להתעמק במדעי חלום משל עצמו.
ראיתי אתמול
זה סרט הזוי וממש מקסים. מומלץ מאוד.
גאל גארסיה בראנל
האם מישהו יודע, אם כבר מדברים על בראנל, אם הוא קיבל איזשהו אוסקר על המשחק שלו ב"חינוך רע"? (סתם לידע הכללי).
גאל גארסיה ברנל זכה בשלושה פרסים על ''חינוך רע''
שלושתם באירועים זניחים יחסית: פרס Chlotrudis שמוענק במסצו'סטס לסרטים עצמאיים, פרס Glitter ליוצרים על ומהקהילה ההומו-לסבית (שהוענק שנה קודם לכן ליוסי וג'אגר) ופרס השחקן בפסטיבל ולדיביה, אי שם בצ'ילה.
גאל גארסיה ברנל זכה בשלושה פרסים על ''חינוך רע''
היתה לי הרגשה כזו. משחק מעולה. תודה.
סוף סוף מתפרסמת הביקורת בעין הדג! הסרט הכי מדהים שאי פעם ראיתי כ"כ הזוי ומעביר בדיוק את התחושה של החלום…הכל בו כל כך יפה-רואים שהיתה ממש השקעה על כל פרט קטן ראיתי את הסרט כבר לפני יותר מחודש כשהייתי בפריז ועכשיו אני מתכוונת לראות אותו שוב – חיכיתי רק לזה! בצפייה ראשונה לא הצלחתי להתרכז בעלילה או בכלל בסרט עצמו פשוט נסחפתי -הופנטתי מהיופי ותחושה הכ"כ סוריאליסטית-יצאתי מהסרט בלי להבין למה נכנסתי רק הרגשתי שזו היתה חוויה מופלאה הרגשה שנשארה איתי עד עכשיו-הרבה יותר מסרט קולנוע! כניסה לחלום מופלא וקסום
זו תגובה ראשונה שלי באתר אחרי יותר משנה…אני עדיין בהתלבטות אם אני מעיזה לפרסם אותה…תגובה קצת מבולבלת אבל ככה אני מרגישה גם לגבי הסרט..
סוף סוף?
הם פרסמו את הביקורת בערב היום שהוא יצא בארץ. התגובה שלי הייתה – מה? כבר יש ביקורת בעינהדג?
יפה, קסום ועושה חשק לחלום
יש לי תחושה שאני נהניתי יותר מהסרט. בעיקר אהבתי את הדרך שבה הועבר כל העניין הזה של חלומות בזמן שאתה כבר ער (- למשל כשמעירים אותך באמצע החלום והכל מתערבב, או שאתה עונה למישהו מתוך שינה) אז בקיצור אהבתי לראות איך גונדרי מציג את זה בסרט. לא זכור לי אף סרט שהציג את תת הנושא הביזארי הזה בתוך תחום החלומות.
המאמץ שבלפקוח עיניים בבוקר, השלב בו אתה תוהה האם חלמת משהו או שהוא התרחש במציאות, ועצם החלום עצמו, כולם פרטים שהתלהבתי מייצוגם בסרט.
מכאן : מה שכן, היה לי קצת חבל שסטפן לא מתנער טיפה ומנסה לשפר את מצבו הנפשי. חסרה הייתה לי איזו שהיא נשיקה סמלית או נקודת אור כלשהי בשבילו ובשבילי. סוף הסרט העציב אותי כי ממש עד הסוף הייתי בטוחה שיחול מפנה כלשהו, שבסופו של דבר לא הגיע (למרות שBS טוען שהמפנה המיוחל כן הגיע בעצם העובדה שסטפני ליטפה לסטפן את השיער כפי שהוא ביקש, והחלום בסוף, אבל בעיניי היא בסך הכל רצתה לנחם אותו קצת, וממש לא מדובר בסוף טוב. לכן הוא רק חולם שהם רוכבים יחד לעבר השקיעה אך לא רואים דבר במציאות – דעות נוספות יתקבלו בברכה). סוף ה
פרט לכך כבר שיתפתי אתכם בעבר בתחושותיי לגבי השחקן הראשי במספר הזדמנויות, ולכן לא ארחיב מעבר ל"יאמי" קצר וקולע. וגם – השיר עם החתולים גאוני!!!
מה שכן, נראה לי שזה מסוג הסרטים שדי כדאי לצפות בטריילר שלהם קודם כל כדי לדעת למה לצפות, כי זה בהחלט לא סרט שמתאים לכל אחד (התגובות מדגימות את זה יפה), והטריילר מעביר בצורה מדוייקת למדי את האווירה בסרט.
__________________________________________________
אה וגם- לטענתי בכלל אצל כל אדם הידיים מחוברות ישירות לסינפסות, דרך העצבים, אבל מה אני יודעת, אני סטודנטית נטולת שינה למקצוע שאינו דורש יותר מדי תאים אפורים כך או כך.
יפה, קסום ועושה חשק לחלום
מה שמוזר זה שבדרך נס, ועם קצת עזרה מידידים, סטפן איכשהו שורד בעולם האמיתי. אולי לא מוכרחים לנסות לתקן אותו?
דווקא בחלום הוא מגשים את כל החלומות שלו ונראה מאושר. בעולם האמיתי הוא לחוץ. אותי זה השאיר עם טעם טוב שעכשיו הוא רגוע וטוב לו (אחרי שלפני רגע היה בסערת רגשות, ועשה דברים ביזריים).
ראיתי סרט על סכיזופרנית שחיה בסנטרל פארק עם להקת כלבים עזובים שאספה. יש לה עולם עשיר שבנתה לעצמה והיא לא נראתה סובלת. אנחנו היינו רוצים לתקן אותה, להפוך אותה למתפקדת, ואכן העובדת הסוציאלית דואגת לה לדיור והיא עוזבת את הפארק. אמנם הדיור היה הכרחי כי הגיע החורף והרסו לה את הבקתה שמצאה בפארק, אבל היא ממש לא נראתה מאושרת יותר – היא נראתה יותר במקומה הטבעי בפארק. שאלתי את עצמי אם אנחנו לא סתם כופים את מה שנכון עבור הרוב, ולא תמיד זה לטובת החולה הבלתי מזיק לסביבה.
הממפפ
אז רק כדי להסיר ספק – אני יודעת שאין נוירון ארוך ארוך שמחבר בין המוח לידיים, זאת פשוט הייתה התייחסות למחמאה שסטפן נותן לסטפני בסרט, מטאפורה, אם תרצה.
BS העביר את אותה המחמאה אליי ואני פשוט ניסיתי לגמד אותה קצת בכך שטענתי שזה ככה אצל כולם (כל ההסבר שלך – ניסיתי לפשט אותו לרמה של "דרך העצבים" וזהו). לא נורא, לא הצליח, טועים, טעות, טעינו. היו שלום ועל תטרידו את ראשי הקטן והמנומנם.
בתיה עוזיאל על אסיד- גדול!
הסרט הבא ברשימה שלי!
בתיה עוזיאל. על אסיד.
למה אין בית קולנוע בלוד?!
___________________________
גם הרוסי הקטן חולם בהקיץ, אבל הוא לא יתדרדר עד לכתיבת פורנו.
ציפיות
מישל גונדרי אמן נפלא, זה קונצנזוס, אין ספק.
הוא גם במאי לא רע בכלל, מקפיד על צילום מקורי ויודע לחבר את הצופים לרגשות הדמויות בסרט.
אבל כתסריטאי הוא על הפנים.
הסרט פשוט לא זורם, לא מתקדם, הסצינות תלושות אחת מהשנייה והצופה מרגיש מבוכה מסויימת נוכח האילתורים שגונדרי מחשיב כעלילה.
מי שרוצה לראות אומן מרכיב 100 דקות של קליפים יפיפיים מחוברים אחד לשני, יצא מרוצה.
אבל סרט זה לא, ולעניות דעתי "מדעי החלום" לא מגיע לקרסוליים של "שמש נצחית בראש צלול".
הבעיה עם ''מדעי החלום'' היא
… הפרסום שלו.
גם הטריילר, שמציג אותו כקומדיה רומנטית, וגם הבאזז סביב גונדרי אחרי "שמש נצחית" (וגם העובדה שהוא באנגלית), גרמו לאנשים לבוא לסרט ולצפות לסרט מסחרי, או לפחות כזה שברור מה קורה בו.
אבל זהו יותר סרט נסיוני, סרט תודעה שמתאר את מצבו של סטפן ולא מספר סיפור במובן הרגיל של המילה.
הטשטוש בין מציאות וחלום הוא המהות של הסרט הזה, ולכן הוא כלכך מבלבל ולא ברור. אם מראש הוא היה משווק כאוונגרד סוריאליסטי פרופר, שזה בערך מה שהוא, הוא היה מושך רק חלק מסוים מהקהל ולא מאכזב כל כך הרבה אנשים, שפשוט לא מבינים אותו או שהופתעו ממנו בצורה שפגעה מההנאה.
מצד שני – האם אפשר בכלל לשווק ככה סרט שאמור, בכל זאת להרוויח כסף? (אפילו אם הוא עלה "רק" 6 מיליון $)
לדעתי מדובר באחד הסרטים הטובים של השנים האחרונות. אני מחכה לצפייה חוזרת.
מצד שני
יחסית לסרט ניסיוני שמטשטש כל הזמן בין החלום למציאות הסרט די ברור, בחלק הראשון שלו (למעשה ברובו) קל להבחין בין המציאות לחלום- שיש ערבוב לא ברור הקהל כבר ידוע למה הוא נכנס. הסרט הוא לא רק סוראליסטי, יש בו בהחלט אלמנטים של קומדיה רומנטית, אפליו כזאת שמסופרת באופן לינארי יותר מסרטיו הקודמים של גונדרי, מהש לדעתי מונע מהסרט להיות לגמרי אוונגרדי. מ גם שלפחות לדעתי, הקטעים היותר זכורים לבסוף הם דווקא הקטעים שנראים מנקדות המבט של סטפני, כלומר היותר ריאלסטים – למרות שגם מאוד אהבתי את כל קטעי החלום. לגונדרי יש יכולת יפהפיה לראות לקהל את דימיונו – מה שעושה אותו לגאון קולנועי אמיתי, לפחות בעיניי.
הסרט מעורר חשק ליצור.
כמו סרטו הדוקומנטרי I'VE BEEN TWELVE FOREVER, גונדרי גורם לאצבעות לרקוד. היכולת שלו "ללוש" את הוידאו — בקליפים ואת הפילם והצלולויד בסרטים גורמת להתפעלות ורצון עז ליצור. החופשיות בה הדמויות מדברות בסרט וחוסר הדיוק של הדיאלוגים אותנטיים ומשחררים מהחיפוש אחרי תחכום עלילתי, צופים בפיסת חיים סובייקטיבית.
ראיתי את הסרט בקולנוע לב אלרם בצומת הרחובות ביאליק עם ז'בוטינסקי ברמת-גן (יש להקריא במילרע). בקהל ישבנו ארבעה אנשים ועשינו את מה שהכי כיף לעשות בקולנוע, צחקנו בקול רם !
מעניין לראות כיצד גונדרי משלב את חייו האישיים בתוך דמותו של סטפן (כפי שהוא מספר על עצמו בסרטו הדוקומנטרי — בו הוא מתאר בין היתר את זוועת כפות הידיים האישית שלו).
הגבולות בין גונדרי וסטפן מתטשטשות ממש כמו הגבולות בין המציאות והחלום בסרט.
מבחינה ויזואלית הסרט ממשיך את סגנונו הייחודי ועבודותיהם הקודמות של גונדרי והאנשים שעובדים איתו
הצבעים הפסיכדליים , המסתובבים נוצרים ונעלמים לאורך כל הסרט, הינם המשך לניסוי שגונדרי ערך בביתה של ביורק. ציורי האנימציה של המוח, והיתהוות האותיות והפונטים הינם אפקטים מקסימים ומהוים המשך לניסויים הויזואליים והמשחקים גם של סטפן וגם של מישל.
גונדרי משתמש באותן טכניקות של ז'ורז' מלייה מראשית הקולנוע, וכמו קוסם ואולי לא כמו אלא קוסם ממש, גורם לקהל לשאול "איך הוא עושה את זה לעזאזל?"
חלומי
כבר כמה ימים שהסרט לא יוצא לי מהראש, ואתמול התמכרתי קשות לשיר המושמע ברקע באתר הרשמי של הסרט.
עזבו עלילה… כשאני חושבת על זה, הסרט הזכיר לי את הודו במובן זה שכל הזמן קורה משהו מופרע או הזוי, או שהאסתטיקה והרעיונות משאירים אותך משתאה בעיניים פקוחות לרווחה… הביטוי "בתיה עוזיאל על אסיד" מאוד קולע. אני לא זוכרת סרט שבו היה לי כל כך ברור שהיתה בו מחלקת ארט, שהיא בטח היתה גדולה ושהיו בה אנשים נורא יצירתיים.
לא הייתי חושבת שזה מספיק, אבל יחד עם המשחק הטוב והסיפור הרומנטי הקלוש זה בהחלט החזיק אותי מרוצה.
ואוו איזה סרט!
הלכתי לראות את הסרט לפני יומיים בלי לדעת למה בדיוק לצפות, מלבד הידיעה שמדובר בסרט של גונדרי, שאהבתי מאד את סרטיו הקודמים, ושגאל גרסיה ברנאל משחק בתפקיד ראשי, מה שלא יכול להזיק אף פעם.
הערבוב הזה של חלומות ומציאות, וההשתלטות של החלומות על המציאות במקרה של סטפן, מצחיקים-עצובים…
צחקתי המון בסרט, אבל הצחוק היה על דברים קצת עצובים, פתטיים או פשוט מפוספסים.
זה כמו לצחוק על הליצן העצוב שכל הזמן מפשל. כשיצאתי מהסרט התחלתי להרגיש גם את החמלה והעצב שקודם הצחיקו אותי.
מכיוון שלמדתי כבר מהנסיון עם גונדרי שלא יוצאים מסרטים שלו עם הבנה עמוקה של העלילה, לא ציפיתי לצאת ככה גם מהסרט הזה. יש כאלה שזה יפריע להם, אבל לדעתי זה משאיר אותנו עם התת-מודע או החלומות שלנו לגבי מה בדיוק קרה, קורה ויקרה לדמויות בסרט, ומה בעצם ניסו להגיד לנו פה…
ממליצה ללכת בראש פתוח בלי לנסות להבין הכל, אלא פשוט לספוג ולהרגיש.
וואו איזה סרט!
נכון! כל מילה בסלע…
חבל שלפי כמות התגובות פה, כנראה שהרבה אנשים יפספסו את הסרט בקולנוע.
זה מסוג הסרטים שצריך לראות בקולנוע – יש חשש שהחלומות לא יצאו מספיק הזויים ויצירתיים במסך הקטן.
אני מוקסם
כרגע סיימתי לראות את הסרט ואני פשוט בהלם מהחוייה שעברתי
זה סרט חוויתי התאור הטכני שלו הוא מיותר
אני התערבבתי עם הסיפור תוך כדי סוג של נמנום וקצת הרגשתי לא בנוח שאני נוטה להרדם בסרט אבל מה שקרה זה שהערבוב בסרט שבין מציאות וחלום קרה לי במקביל ובתום הסרט הרגשתי שהוא פתח לי את המעבר לעולם החלום גם אחרי שהסרט הסתיים…
ולו רק לזמן קצר…
רציתי לשאול משהו כשראיתי את הסרט
אוקיי, אז לקח לי חצי שנה להיזכר, אז מה?
בכל מקרה, אחד הקטעים המקסימים בסרט, לדעתי היה קליפ מוזיקלי שמתקיים בראשו של סטפן, כשהוא מאובזר בתחפושת חתול.
למרבה הצער, שכחתי מזה לחתולין עד אתמול משום מה, ועד שנזכרתי אני לא מוצאת לזה זכר בשום מקום ברשת.
מישהו יודע על מה אני מדברת? איך קוראים לשיר הזה? (מצאתי רשימה של פס-קול הסרט, אבל אין לי מושג מה מתוך זה זה זה, אם בכלל…)
תודג
מיאו
השיר שהוא שר נקרא If you rescue me,
והוא בעצם חידוש שונה-מילולית לשיר הנפלא afterhours של מחתרת הקטיפה.
תודה רבה!
דו''ד
תגידו, זה רק אני, או שה-DVD בהוצאה הישראלית היה באיכות ירודה למדי? לי הוא נראה מטושטש, לא מפוקס, ועם צבעים דהויים בחלק גדול מהזמן, ממש כאילו שהורידו אותו מאיזה אתר פירטי מפוקפק.
עוד רשמים מהסרט יבואו מאוחר יותר.
צריך לבדוק
אבל זאת התלונה השניה על האיכות המפוקפקת של דוידים של 'לב' שהגיעה לאתר בתוך כמה ימים (xslf השמיעה תלונות דומות על 'בבל').
הדויד שאני שאלתי היה בסדר גמור
מצד שני, היה כתוב עליו שהוא עותק למכירה, כך שאולי יש עותקים נפרדים להשכרה, שאיכותם ירודה.
הסרט עצמו די שעמם אותי. מישל גונדרי אולי במאי הקליפים הטוב בעולם, אבל נראה לי שהוא עדיין מתקשה להתמודד עם סרט באורך מלא. אפילו בשנב"צ שמאוד אהבתי, הייתה לי הרגשה שזה למרות ולא בזכות הבימוי.
''אם אסגור את הדלת, אז לעולם עוד לא אראה אותו שוב''
כשראיתי את הטריילר, חשבתי לעצמי שמישל גונדרי הגיע לעצמאות, ומסוגל לעשות בעצמו סרט שיהיה מדהים כמו "שמש נצחית", בלי שצ'ארלי קאופמן יעזור לו.
אבל לא. מדעי החלום מאוד רחוק משמש נצחית. והתגובה הזו תהיה רצופה בהשוואות של "שמש נצחית" מול "מדעי החלום", ועשויה גם להיות הזויה בעצמה.
מאוד התלהבתי מקטעי האנימציה שמופיעים בטריילר. והם באמת יפים ומושקעים. אבל הבעיה היא שהם לא קשורים ברובם לעלילה, וסתם משמשים בתור תפאורה ובגלל זה הולכים לאיבוד.
גם החלומות של סטפן לא הצליחו לעניין אותי. קראתי כאן תגובות של אנשים שהזדהו עם אותם חלומות, אבל אני לא הצלחתי. בשמש נצחית, הפלשבקים באמת לימדו אותנו על מערכת היחסים של שני הגיבורים, אבל בסרט הזה, לרוב החלומות לא היתה משמעות (אם כי היה קטע בסרט, בו סטפן ערך בחלומו דיון עם סטפני לגבי איך היא תגיב אחרי שהיא תראה את ההפתעה שהוא הכין לה, וזה ממש הזכיר את הקטע בו ג'ואל שואל במוחו את קלמטיין למה היא מחקה אותו..)
והנה עוד אכזבה שרציתי לתאר, למרות שהיא לא ממש עשויה לעניין. אבל אני צריך להוציא את זה..
לפני כמה ימים שמעתי ב-88fm את השיר After hours של מחתרת הקטיפה (אפשר גם למצוא אותו ב-youtube). הקריינית אמרה משהו על זה שהסרט קשור למדעי החלום.
אז הייתי בטוח שהשיר הספציפי הזה (ולא הגרסה המותאמת לסרט עם המילים שהוחלפו) הוא חלק מהסרט.
בנוסף לכך, לא שמעתי נכון את המילים. ודמיינתי שהרעיון של השיר הוא משהו כמו זה:
"אם תקחי את ידי, נהיה מאושרים לתמיד"
זה נשמע מאוד יפה,
אבל לבחור אין עתיד.
ציפורים מחייכות, פרחים יפים
וחלומות עם יופי של עיצוב,
אבל אם אסגור את הדלת, אז לעולם עוד לא אראה אותו שוב.
דמיינתי את סטפני שרה את השיר הזה באיזה פאב, בשביל לנסות לשכנע את הקהל שסטפן לא מתאים לה.. וזה נראה לי כל כך מגניב. כל הזמן חיכיתי לקטע הזה בסרט, במיוחד אחרי שגיליתי שמי שמשחקת את סטפני היא שארלוט גינסבורג, שיש לה בערך שני שירים שאפשר לשמוע ברדיו.
אבל הקטע הזה, משום מה, אף פעם לא הגיע.
מזל שראיתי את הסרט הזה לבד. נראה לי שאם הייתי גורר מישהו לראות איתי את הסרט הזה, אז אותו מישהו לא היה נותן לי לבחור סרטים יותר.
נ.ב.: אפשר לקבל את הטלפון של זואי?
דיעה הפוכה
לדעתי, מדעי החלום מוכיח דווקא את היתרונות של גונדרי על-פני קאופמן כיוצר:
קאופמן מתחכם מדי בעיניי. יש בתסריטים שלו משהו כמעט מתמטי. הם פועלים בעיקר על השכל.
גונדרי עובד על הלב. הסרטים שלו מלאי רגש.
אחרי מדעי החלום המצויין, כל השטיקים התסריטאיים של קאופמן בשמש נצחית נחשפים ועולים על-פני השטח. פתאום נוחתת ההבנה שעל הדברים הטובים בשמש נצחית (הויזואליה והרגש) אחראי בעיקר גונדרי.
מדעי החלום מוצלח בעיניי בעיקר כי הוא לא מנסה להיות ברור לגמרי. הוא לא מתבייש להיות סואיראליסטי, הוא לא מתבייש לא לתפור את כל קווי העלילה, הוא לא מנסה להפוך למין משוואה מתימטית, כמו הסרטים של קאופמן.
ומעל כל זה נמצאים שני אלמנטים שהופכים את מדעי החלום ליצירת מופת:
1. קטעי האנימציה הנפלאים והכל-כך לא הוליוודיים (עם הרבה קריצות והומאז'ים דווקא לאנימטורים אירופאים).
2. היכולת של גונדרי לגרום לנו להתאהב בדמויות ולהזדהות איתן, ובעיקר יכולתו לפרוט על נימי הרגש ולהפוך את הצופה למשתתף פעיל בתהליך הנפשי שעובר על הדמויות.
בעיניי, מדעי החלום הוא הסרט הטוב של השנה.
לא הבנתי משהו,
זתומרת, לא הבנתי הרבה דברים, אבל דבר אחד במיוחד – למה סטפן מעמיד פנים שהוא לא השכן של סטפני? בשביל מה בעצם?
לא הבנתי משהו,
כי היא פחדה שבעלת הבית תתעצבן עליה כשתגלה מי עשה לה חור בקיר. מכיוון שבעלת הבית היא אמא של סטפן, הוא פחד לגרום לסטפני מבוכה ואז, אולי היא לא תתעניין בו. זה מסתדר עם הנטיה של סטפן להגזים ולנפח חששות.
השתעממנו
אני מקווה שזה לא רומז על רמתי השכלית הירודה, אבל אני ובנהזוג השתעממנו. למעשה, אחרי יותר מדי WTF הפסקנו לראות את הסרט.
הברווז דווקא מאוד נהנתה, וטענה שאם היינו צופים בסרט על המסך הגדול כמוה, היינו נהנים.
נו שוין.
משמש נצחית, אגב, מאוד נהנינו, עד כדי קניית הדוד. מה שאומר כנראה שאנו טיפוסים שכלתניים יותר ופחות מחוברים לחלק האסוציאטיבי בנו. או משהו כזה.
זה מסובך
אני חושב שאני מבין סרטים די טוב אבל זה השאיר אותי פעור פה מבולבל ודי משועמם(זה צירוף מוזר) הקטעים של החלום בהתחלה היו מוזרים אבל מאוד חביבים אבל הסרט פשוט סירב להתפתחכאילו סטפן נהיה דפוק יותר וזהו חביב אבל רק לאנשים שבטוחים שיבינו את הסרט כי אחרת זה חוויה משעממת ולא נחוצה(אבל לא איבדתי תיקווה מהבמאי!)
וואו. מקסים. מדכא.
אני ממש אוהב קולנוע.
כל מילה בסלע.
מישהו מוכן אולי לעשות רשימה של הקליפים שגונדרי ביים?
תודה :]
ויקי עשתה את זה (הרשימה לקראת הסוף)
http://en.wikipedia.org/wiki/Michel_Gondry
פשוט חלום
הסרט הזה פשוט גאוני,הוא מגדיר בצורה הטובה ביותר מהו חלום ולכן העלילה כאן בכלל לא חשובה ואפילו מתבקש שהיא לא תהיה ממש רציפה..
ראיתי את הסרט כבר בפעם העשירית וכל פעם הוא נהיה יותר מעניין מהפעם הקודמת. הוא מלא כל כך עד שכל פעם מגלים עוד פרט.
שתי עינים
צפיתי בסרט בשתי עינים שהגיעו למסקנות שונות לגבי טיבו.
עין א': סרט נפלא, אנושי, רגיש, בעל חן. לעולם לא נצליח ליצור עדינות שכזו ביצירה קולנועית או אחרת.
עין ב': גונדרי קונבנציונאלי למרות הפוזה המקורית. גיבור הסרט הוא מהסוגה שברא טריפו לפני עשרות שנים ואפילו דומה לו פיסית. החן הגאלי? בסדר, ומה מעבר לזה? אין לדמיון של גונדרי היבט מעמיק, הוא נטול חיבור לאינטליגנציה, כלומר לא מעורר או מעשיר את נפש הצופה.
ועוד משהו: לא מצא חן בעיני שהטיפוס הגס והדוחה בד"כ מהעבודה, גי, מגולם על ידי שחקן יהודי דוקא [אלן שבת]. שהרי התרבות הנוצרית באופן מסורתי מזהה ביהודי מי שהוא נטול רוחניות, ריאליסט חמרני, יצרי-שטני [משום שלא קיבל את תורת ישו הגואלת]. העין הישראלית לא מבחינה בפרט הזה ואף דוחה אותו בכעס. העין היהודית, הנבונה יותר, לא מרפה מכך. בבונוס של הדיווידי מספר גונדרי לתומו שהטיפוס גי מבוסס על אדם אמיתי שהיה "חזיר".
אם יהדותו לא מודגשת בסרט, זו נראית לי טענה מוגזמת.
יש יהודים חזירים.
מה הבעיה בהצגת אחד כזה בקולנוע?
לכל מי שחשב שזה רק סרט...
אז זהו שלא, הסרט הזה הוא מציאות אמיתית של חיי, או לפחות שהיו, לאחר שנים של נסיונות הדחקה על מנת להשתלב ב"חברה הנורמלית" שסביבי.
את האולפן שלי (במקרה האישי במת תאטרון) אני משתדל להשתיק, ואת השקיעה לתוך החלום מפסיק השעון בבוקר שמכריח אותי ללכת לעבודה מסודרת. נאלצתי לשחק אותה בוגר, להיות מעודכן בחדשות, לדבר על מכוניות, משכורות, בורסה וכו.
הסוף שלי קצת שונה. התחתנתי, הקמתי משפחה, ועכשיו עם הילדים אני מרשה לעצמי קצת לצאת…
וכשראיתי את הסרט פשוט נפעמתי איך הבמאי הצליח לתאר את פיזור הדעת ותהליכי החלימה של הגיבור.
רק אחד שחווה את המצב הזה יכול לעשות סרט כזה.