אם אתם במרכז, יש לי הצעת צפיה בשבילכם. אם אתם בירושלים, גם.
"It Follows" ("משהו עוקב אחרי") היה אחד הפספוסים הגדולים של המפיצים בארץ בשנה האחרונה. זה אחד משני סרטי האימה המדוברים ועטורי השבחים ביותר של השנים האחרונות (השני הוא "הבאבאדוק", שאותו כבר הקרנו). בזמן הקצר יחסית מאז שיצא הוא כבר הפך למעין קלאסיקה מודרנית של הז'אנר. בעגבניות יש לו 97%. במשאל המבקרים שנערך ב"סריטה" (פרויקט מגניב, אגב, בלי קשר) הוא נבחר לאחד מעשרת סרטי האימה הטובים של המאה הנוכחית. אבל, מלבד הקרנה בפסטיבל חיפה ולפני שצבר את תהילתו, הסרט הזה לא הוקרן בארץ בקולנוע. וחבל.
אז כרגיל, אנחנו פה לתקן את זה. יום חמישי, 21.4, 21:00, סינמטק חולון: "משהו עוקב אחרי", הקרנה איכותית על מסך גדול, כולל תרגום לעברית. לפני הסרט: הרצאה קצרה שלי (אני דורון, היי) על מין ומוות בסרטי אימה, ולמה הם קשורים זה לזה.
אפשר לקנות כרטיסים כאן; השתמשו בקוד ההנחה "666" כדי לקבל כרטיס ב-28 ש"ח בלבד.
אירוע פייסבוק: הנה פה.
(ולחובבי אימה איכותית שלא מופצת בארץ, המשיכו לעקוב אחרי סינמטק חולון. יש מצב שיהיו לכם עוד הפתעות בקרוב).
גם לירושלמים יש מה לראות. כבר ראיתם את דדפול? אה, ראיתם כבר והיה אחלה? טוב, סבבה, בואו לראות שוב את דדפול. יום רביעי, 20.4, 21:00 בסינמטק ירושלים: דדפול. סיפור האהבה המרגש על גבר חולה סרטן סופני שיעשה הכל כדי לשמור על אהבתו. כולל להתלבש באדום-שחור, לכסח לאנשים את הצורה ולדבר על זה עם הקהל. בקיצור, דדפול, סרט גיבורי העל הכיפי ביותר של השנה בהפרש עצום (ולמי שאמר עכשיו "באטמן" או "סופרמן": פחחחחחחחחחחחחח).
כמובן, גם זה מגיע עם הרצאה קצרה: על הקיר הרביעי – גיבורים, מפריס ביולר ועד דדפול, שיודעים שהם חיים בסרט, ואין להם שום בעיה לדבר על זה עם הקהל.
כרטיסים – כאן.
עמוד פייסבוק: כאן.
חוץ מזה, אתם מוזמנים לראות אותי מדבר על סצינות הסקס הגרועות בכל הזמנים, על זומבים, על סרטי אימה שפחות הצליחו, על יציאת מצרים בקולנוע ועל תולדותיהם המוזרות של באטמן וסופרמן, ובכלל – עדיף שפשוט תיכנסו ל"דורון פישלר נגד העולם" ותראו איזה הרצאות אני עושה בזמן הקרוב באזורכם. ואם אין הרצאות באזורכם, דברו איתי ונראה מה אפשר לעשות בעניין.
לכל מי שלא ראה: לכו, קפצו על ההזדמנות.
רק המלצה שלי: תגיעו פחות עם ציפייה לסרט אימה נטו ויותר למותחן עם אלמנטים של אימה. אני לא חושב שהסרט הזה הפחיד אותי יותר מדי, ואני אחד שקל לעשות לו את זה. אבל זה כן בלי שאלה אחד הסרטים הכי מלחיצים, מורטי עצבים ועוכרי שלווה שראיתי בשנים האחרונות.
כן יש שמה את אחד הג'אמפ סקארים הכי טובים שראיתי
האיש הגבוה, תפס אותי לא מוכן
סרט מצויין
סרט מצויין, אחד מסרטי האימה הטובים של השנים האחרונות.
מדהים מה שהם עשו עם תקציב כל כך זעום. הסרט מרגיש מצמרר לכל אורכו הם הצליחה להציג את כל הדמויות והאווירה באופן דיי מרוחק.
מצטרף להמלצות.
בדיוק חזרתי מצפייה שנייה ב"דרך קלוברפילד", ובסוף חשבתי שלא הרגשתי כזה מתח בסרט מאז "It Follows". אף פעם לא חשבתי שאלחץ כל-כך מלראות אישה זקנה הולכת לכיוון המצלמה. וגם הסוף שלו ממש נהדר וממש מעצבן בו-זמנית. בקיצור, לכו לראות.
לגבי ההפתעות בסינמטק חולון, אני מקווה שזו רמיזה להקרנה אפשרית של "חדר מנוחה", עוד סרט ממש פאקינג אינטנסיבי שנראה שאין לו תכניות הפצה פה, וזה חתיכת פספוס ענק. במקרה יצא לי לראות אותו ב"אוטופיה", ואני מאוד שמח על כך.
לא אהבתי
אני כאן בעיקר להציג דעת נגד שפשוט לא אהבתי.
לא אהבתי את הדמויות ריקות מתוכן וטיפשיות (בצורה שמקובלת לחלוטין בסרטי אימה טראשיים, אבל כשאתה מנסה למכור את עצמך כסרט אומנותי רציני זה כבר יותר בעייתי) ולא אהבתי את הניסיון לא להיצמד לתקופת זמן מסוימת שפשוט גרמה לדמויות להיראות כמו היפסטרים מגוחכים שיכלו לפתור את הבעיות שלהם בקלות רבה.
אך יותר מדבר אחד שלא אהבתי והרס לי את הסרט, בעיקר לא היה בסרט שום דבר שהלהיב אותי*. שום רגע של גאונות או של התלהבות כלשהי: האדישות האדירה של הסרט ושל הדמויות שבו גרם לו להישכח. שום דבר לא נילקח ברצינות על ידי הדמויות שמסתובבות ממקום למקום במשהו דמוי בהלה אבל יותר כמו שעמום, ולכן במהרה פרט להבהלות שבו לא נחקקים רגעים גדולים בסרט. וסרטי אימה שהם באמת טובים הם הרבה הרבה יותר מהבהלות פשוטות.
* – כן, הצילום יפהפה והפתיחה נהדרת. אבל שני הדברים האלה נכונים גם לגבי "האיש שנולד מחדש".
כבר התחלתי לחשוב שאני היחיד
מבחינתי כל מה שאמרת ותוסיף לזה גם את המוזיקה שהיתה נוראית בעיניי
המוזיקה היתה מצוינת.
פס קול אנדרגראונד-י אמיתי.
גם הסרט היה נהדר. הדמויות משועממות ולא לוקחות את העניין ברצינות? נו באמת, אולי הדמויות הן לא שיא העומק, אבל השחקנים נתנו תצוגות משחק מרשימות שמשדרות יפה מאד את תחושת הבהלה והפחד שלהם.
סצינות האימה של הסרט מצוינות כי הן באמת מפחידות מבלי להסתמך על תעלולים זולים. וגם מה שקורה בין לבין מפחיד ומעורר חוסר נוחות. חלק מזה נעשה בעזרת פס קול ופשוט בזכות הבימוי הטוב שיוצר תחושה של רוע שמתגנב לאיטו לחיים של הגיבורים.
סרט אימה מצוין שראוי לכל שבח שהוא קיבל.
אם כבר, אם הבאבאדוק לא אהבתי. אבל It Follows מדהים.
אני לא אהבתי את שניהם
אבל התלונות שלי נגד הבאבאדוק שונות, ובין השניים יש משהו שאני מחבב יותר בבאבאדוק מאשר ב"עוקב אחריי". ומה זאת אומרת סצינות האימה לא מסתמכות על תעלולים זולים? הסרט מורכב ברובו הגדול מ:
א. שוטים של מישהו קריפי מתקרב בצורה איטית (לא זול, אבל גם לא ממש מפחיד)
ב. הבהלות של "בו!"
האם פיספסתי משהו, או שמא אתה מתכוון בטענה הזאת למשהו אחר לחלוטין?
אתה לא האדם הראשון שטוען שיש כאן תצוגות משחק מרשימות, אבל אני פשוט לא מצליח להבין על מה אתם מדברים. הילדים נראים אפאטיים ומוזרים לכל דבר וכן, יש רגעים שהם מצליחים להעביר פחד אבל זה לא הייתי קורא לזה "תצוגת משחק מרשימה". מצד שני אולי אני פשוט דורש יותר מדי מהאימה שלי.
צפיתי בו לפני יותר מדי זמן בשביל שאכנס לדיון על דברים ספציפיים.
אבל זאת היתה ההרגשה הכללית שלי.
אוף טופיק
מישהו יודע אם יש כוונה להפיץ את הארדקור הנרי בארץ?
יש כוונה כזאת, כן.
אם הכוונה הזאת אכן תתגשם, לא לגמרי ברור כרגע. בכל אופן הסרט נרכש להפצה.
אגב, יהודה סתיו פרסם עליו ביקורת היום ב-7 לילות
המפיץ שכח לעדכן את המערכת שהסרט נדחה. מאוד מקצועי.
(למתעניינים הביקורת חיובית: "אחר, יוצא דופן, אינטנסיבי").
מקצועי מצד מי?
המפיץ לא היה צריך לעדכן את המערכת שהסרט נדחה כי המפיץ מעולם לא טען שהסרט יצא בארץ. לא יצאה עד היום שום הודעה מטעם המפיץ על הוצאת הסרט הזה בארץ, לא בתאריך הזה ולא בשום תאריך אחר. אפילו שם עברי רשמי אין לו. אם יהודה סתיו חשב משום מה שהסרט יצא השבוע, זאת אחריות שלו ושל העתון, לא של המפיץ.
לא רוצה להשמע נבזי,
אבל באופן כללי אני שם לב לכל מיני טעויות ושגיאות ב"7 לילות" בתכיפות מדאיגה. באמת ראיתי ש"הארדקור הנרי" היה בשבוע שעבר תחת "סרטים חדשים" למרות שלא היה לו זכר באף בית קולנוע. היה אפשר לצפות שהם יבינו את הטעות שלהם ויורידו אותו מהרשימה השבוע, אבל הוא עדיין שם, עם הביקורת הנ"ל.
בתקציר של "דרך קלוברפילד 10" כתוב "מי מאיים על צעירה הלכודה במבוך תת-קרקעי?" (3 חדרים זה לא ממש מבוך) ובתקציר של "ספר הג'ונגל" רשום "מוגלי מגלה את החיים מחוץ לחברת החיות" (לא, הוא די בחברתן של חיות ליטלרי כל הסרט). וגם הציון של "ברוס וויין" כשחקן ב"באטמן נגד סופרמן" (את זה הם דווקא תיקנו). אני יכול להבין אם קורות טעויות פה ושם, אבל בחייכם.
באתי להגיד משהו על "להתעורר מפחד", אבל המקרה שלו מוזר. מסתבר שהוא יצא בארץ שנה שעברה – כנראה לאיזה שבוע וחצי – ויש לו ביקורת באתר הזה ממש. אבל משום מה הוא מופיע ב"7 לילות" ב"סרטים רצים" ובאתר של יס פלאנט כתוב שתאריך היציאה שלו הוא 4 באוגוסט השנה. וואט דה פאק?
אין לי מושג מה דה פאק קורה עם "להתעורר מפחד".
המקרה שלו באמת מוזר. הוא יצא בארץ, למשך דקה וחצי, בשנה שעברה, וכאמור, התפרסמה עליו ביקורת כאן (למיטב ידיעתי זאת היתה הביקורת היחידה שפורסמה עליו בארץ, ואחת הבודדות בעולם). הוא לא יצא בארה"ב. אבל אז הוא פתאום הופיע שוב בלוחות ההפצה, בתאריכים שונים ב-2016. לא התייחסתי לזה, כי רבאק, אני יודע בוודאות שהסרט הזה אכן יצא כי ראיתי אותו, בהקרנה מסחרית, בבית קולנוע בארץ, בשנה שעברה. ובכל זאת, נראה שיונייטד קינג הוכו באמנזיה והחליטו שהם מוציאים אותו שוב, ואז התחילו להתייחס אליו כמו אל כל יתר הסרטים שהם "מוציאים" באופן ייצוגי בהקרנות חצות – כלומר, לבעוט בו הלוך ושוב לרוחב לוח השנה באופן אקראי פחות או יותר. ההסבר היחיד שלי לסיפור הוא שליונייטד כל כך לא אכפת מהסרטים האלה שלהם שהם לא שמים לב אפילו האם הם כבר הוציאו אותם או לא.
אוף-טופיק: רונית אלקבץ נפטרה בגיל 51 ):
מה לעזאזל?! מאיפה זה הגיע?!?!
אני פשוט… איזה דיכאון.
אני לא יודע מה אני ראיתי
ואני לא רוצה להרוס את החגיגה אבל בעיניי the follow היה אחד מסרטי האימה הגרועים שראיתי. עלילה קיצית, מחוררת ברמות, לא מעניינת, לא מפחידה, לא מובנת. סרט אימה בנאלי ומשעמם להחריד.
אני באמת לא יודע מה אנשים ראו פה, אבל הסרט הזה בקושי שווה התייחסות, נהנתי יותר מטעות בכיוון 4 מהחרא הזה.
סרט חביב
לא הרבה יותר מזה.. יש בו אווירה די ייחודית (ואפילו נוסטלגית, אני אפרט עוד שנייה), ואולי זה מה שעלה את קרנו בעייני כל כך הרבה צופים.
הסרט נתן לי תחושה של משחק מחשב של פעם. המוזיקה, השוטטות בדרכים ובעולם הפתוח, הנופים שטופי האור (אפילו בסצנות הלילה, הכל מואר!), הנבל שרודף אחריך לא משנה לאן אתה בורח… אני קיבלתי תחושה חזקה של נוסטלגיה בזמן הצפייה בו, וחיבור חזק לאווירה הכללית.
לעומת זאת כמו שהשכילו לתאר כאן, לא היו רגעי שיא של ממש. זה יחד עם חוסר עקביות קל במניעים ובדרך הפעולה של המפלצת (אני דווקא לא חושב שהדמויות טיפשיות במיוחד, הן היו בסדר) פגעו ביכולת לש הסרט למנף את עצמו. אני לא חושב שהוא ראוי לביקורת המהללות להן זכה, וכדי למקסם חוויה הייתי מוריד צפיות, ככל שאפשר אחרי ה97% ברוטן.
It follows - לא לכולם
אני בדרך כלל לא מתחבר לסרטי אימה, אבל הביקורות המהללות כאן סיקרנו אותי.
ובכן, אני שמח לראות שעוד כמה לפחות חשבו כמוני אפילו אם אנחנו בדעת מיעוט הפעם.
הסרט ממש לא מדהים, תצוגות המשחק לא להיט, החוקיות בנוגע ליכולות ה follower לא מובנות (ונראה לי שיש סתירה פנימית), והסוף סתם השאיר את הסיפור לא גמור, ובאותה מידה יכל להסתיים חצי שעה יותר מוקדם בדיוק עם אותה הנקודה.
ולכל מי שאהב והילל את הסרט, אין לי מה להגיד חוץ מ
Well, that's like, your opinions, people
:)
אני גם ממש לא אהבתי את הסרט
זה סרט אימה סטנדרטי. לא מה מצטיינים או מה מעניינים אפילו. לא באמת מפחיד. לא באמת מותח. לא באמת מענין. פיהוק.