אוף. עוד טקס אוסקר הלך.
הסיכוי שסרט כלשהו מלבד "נאום המלך" יזכה בפרס הסרט הטוב ביותר הפך הרגע לזעום, אחרי שהסרט השלים זכיה בשלושה פרסי גילדות – המפיקים (PGA), הבמאים (DGA) ועכשיו גם השחקנים (SAG). מבאס.
בעצם, ב-SAG אין קטגורית "הסרט הטוב ביותר". הדבר הכי דומה שיש להם הוא "צוות השחקנים הטוב ביותר", ומכיוון שסרט הוא לא רק השחקנים שבו, רמת החפיפה לזוכי האוסקר בקטגורית הסרט הטוב ביותר נמוכה יחסית. אבל כשאותו סרט זוכה גם בפרס הזה וגם בפרסי המפיקים והבמאים, קשה מאוד לא לראות לאן נושבת הרוח הבריטית המלכותית המגמגמת.
בתחום פרסי המשחק האינדיבידואליים, ה-SAG הוא התחזית הטובה ביותר לאוסקר. אפילו רשימת המועמדים בכל ארבע הקטגוריות היתה כמעט זהה לזו של האוסקר. הזוכים בשלוש מהן ממילא ידועים מראש כמעט בוודאות: קולין פירת' ב"נאום המלך" – השחקן הטוב ביותר, נטלי פורטמן ב"ברבור שחור" – שחקנית, כריסטיאן בייל, "פייטר" – שחקן משנה. כולם יזכו גם באוסקר, אלא אם כן יקרה משהו מפתיע באופן קיצוני.
קטגורית שחקנית המשנה היא בעצם היחידה שבה התחרות נראית עדיין פתוחה. מליסה לאו ("פייטר") קיבלה את הפרס, אחרי שכבר זכתה גם בגלובוס הזהב בקטגוריה הזאת, מה שמסמן אותה כמועמדת המובילה לאוסקר. אבל להבדיל מהזוכים האחרים, האוסקר עדיין לא בכיס שלה ויש לה עדיין סיבה לכסוס ציפורניים במהלך הטקס.
גם "התחלה" יצא מהטקס עם פרס: ההופעה הטובה ביותר של צוות פעלולנים. באמת תודה.
שימו לב שצירוף המילים "הרשת החברתית" לא הוזכר כאן בכלל.
הזוי
אחרי הגלובוס, לכולם היה ברור שהרשת החברתית הוא זוכה בטוח. לאחר שבועיים בדיוק – דווקא נאום המלך הוא פתאום מועמד ודאי. לא מצמצם פערים, לא בעל סיכויים טובים – זוכה בטוח. מאפס אחוז סיכוי לזכות למאה אחוז – בשבועיים.
ואולי... "נאום המלך" פשוט הרבה יותר טוב ממה שנדמה?
כמה מאיתנו באמת *ראו* אותו?
לא ראיתי את נאום המלך אבל הרשת החברתית כל כך טוב בפני עצמו ואני חושב שמבין כל שאר הסרטים, מגיע לו לזכות באוסקר.
אבל עדיין "הרשת" לוקח יותר פרסים.
אני חושב שבכל הקשור לפרסי הסרט והבימוי, הסאג הוא לא תחזית טובה: משחק טוב לא קובע לגמרי את איכותו של הסרט.
ישנם סרטים בינוניים, כמו, למשל, "כנופיות ניו יורק" שהמשחק בהם מצוין ומעלה וזה עדיין לא מציל את מרכיבי הסרט האחרים.
זה הטקס האחרון שרלוונטי לפני האוסקר
נותרו עוד שני טקסים גדולים יחסית, פרסי גילדת התסריטאים וטקס פרסי ה-BAFTA, אבל שניהם לא רלוונטיים כל כך לעימות בין נאום המלך והרשת החברתית. ה-BAFTA הוא טקס של האקדמיה הבריטית וזו תהיה הפתעה גדולה אם סרט כלשהו פרט לנאום המלך יהיה הזוכה הגדול. זו הייתה התחושה גם לפני שנאום המלך התחיל לנקנק את הרשת החברתית בכל מיני טקסים. פרס גילדת התסריטאים לא רלוונטי מכיוון שנאום המלך לא כשיר למועמדות (התסריטאי חייב להיות חבר גילדה כדי להיות מועמד) וממילא, הוא מבוסס על תסריט מקורי, בעוד הרשת החברתית מסווג כמעובד.
קיצר כל הגילדות מתנגדות לכך שהרשת החברתית תנצח כסרט הטוב ביותר אז בחרו ב'נאום המלך'.
כמה טוב.
או הסבר קצת יותר סביר
הם פשוט חושבים שנאום המלך הוא הסרט הטוב ביותר של השנה, עם או בלי קשר לשאר המועמדים. אני מציע לשמור את תאוריות הקונספירציה לאחרי האוסקר, כשיהיה קל יותר לגבות אותן בעובדות.
אם הם *באמת* חושבים את זה
צריך להחליף אותם, את כולם.
צריך לעשות טקס חלופי או אקדמיה חלופית.
כי טעם האקדמיה כבר מזמן הפסיק לשקף טעמים אחרים מלבד עצמם.
בשנים האחרונות, כשסרטי קיץ כבר נהפכו ללא פחות שווים אם לא יותר מהסרטים ה"אמנותיים" יותר והן הקהל והן המבקרים מסכימים על זה, רואים כמה חברי האקדמיה חיים בעולם בועתי משל עצמם.
טקס האוסקר אמור לייצג את השנה בקולנוע. במשך הרבה שנים לקהל לא באמת הפריעו הבחירות שלהם אז הם סוג של היו מנותקים מהטקס (חוץ מבכמה מקרים בודדים).
אבל עכשיו כשהקהל כבר גם מתערב ומתלונן זה ברור שהטקס הזה כבר לא מייצג את השנה נאמנה.
אתה מוזמן להרים טקס אלטרנטיבי משלך
הוא יהיה לגיטימי בדיוק כמו האוסקר, כי גם הוא יתבסס על טעם אישי. מה זאת אומרת שטעם האקדמיה כבר מזמן הפסיק לשקף טעמים אחרים מלבד עצמם? את הטעם של מי הם אמורים לייצג בדיוק, את שלי? את שלך? את של תיכון פולק? האוסקר מעולם לא התיימר לייצג משהו מעבר לטעם אישי. הסיבה שהוא נחשב למשמעותי כל כך, היא כמות המצביעים שלו והיוקרה הנלווית לזכיה או אפילו רק למועמדות. יחסי ציבור טובים הם מה שהופך אותו ל"חשוב" יותר מכל טקס אחר. הוא לא נועד לשקף את דעתו של מישהו מלבד המצביעים. למבקרים יש עשרות פרסים משלהם שמחולקים עוד לפני האוסקר. לקהל יש גם כל מיני טקסים לא זניחים בכלל, כמו People's Choice Award ופרסי MTV וקשה לומר שהם נותנים יצוג מכובד לעולם הקולנוע.
לא הייתי מייחס חשיבות לטקסי בחירות הקהל
שם כל אחד יכול להבציע באינטרנט ובשנים האחרונות נערות מנצלות את זה לגייס חברות שלהן שיצביעו לסרטי "דמדומים".
האקדמיה היא גם משהו כזה, כשחושבים על זה.
אנשים מארגנים קמפיינים וחברים כדי שיצביעו לסרט שלהם.
ואתה צודק שהטקס *אמור* לייצג טעם אישי. ואם היה נראה שזה באמת כך הייתי אומר "סבבה, זו דעתם". אבל מה, משום מה אני לא חושב שזה העניין פה.
אני חושב שיש פה כמה גורמים שמשפיעים על הבחירה שלהם.
חוץ מהקמפיינים כמובן, פשוט לא נראה שחברי האקדמיה אוהבים להעניק פרסים לסרטים "גדולים".
הם די אוהבים בכוונה ללכת עם האנדרדוג.
הם אוהבים לבחור בהפך ממה שכולם אוהבים.
זה נראה לי יותר אגו מטעם אישי.
אני גם מוכן להתערב איתך שהרבה מחברי האקדמיה לא רואים הרבה מהסרטים שזוכים, והם פשוט מסמנים אותם כי הם זוכים בטקסים המוקדמים – הכי נראים להם כטעם האקדמיה.
חוץ מזה, רד פיש סיכם את זה טוב מאוד פה:
http://www.fisheye.co.il/%D7%9C%D7%A2%D7%96%D7%90%D7%96%D7%9C-%D7%A2%D7%9D-%D7%94%D7%90%D7%A7%D7%93%D7%9E%D7%99%D7%94/
אבל שוב, אם האקדמיה תבחר במה שכולם אוהבים
זה יצא די גרוע (ע"ע דמדמים, רובוטריקים, ג'סטין ביבר בהופעה בתלת מימד).
השנה זה משהו מיוחד, כשהסרט שכולם אוהבים הוא גם הסרט הטוב של השנה (הרשת החברתית), ומתחרים בו סרטים של חבר'ה ענקים כמו האחים כהן ודארן ארונופסקי (ואין נולאן…). אבח אני לא חושב שאם הם יבחרו ב"הרשת החברתית" זה בגלל סיבות כמו, "זה סרט דל תקציב, וסרט דל תקציב צריך לנצח מתישהו", "צריך סגור חשבון עם פינצ'ר", "אם לא נבחר בסרט על פייסבוק יחשבו שאנחנו זקנים" וכיוצא מזה.
הם יחברו ש"הרשת החברתית" כי הוא סרט טוב. כמו שכבר אמרתי, הם בחרו ביותר סרטים טובים מהיסטוריה מאשר בסרטים גרועים.
אבל, אם אתה באמת רוצה לבטאות את מחשבותיך על בחירות האקדמיה, תעשה את מה שעשה בעל ערוץ ה"KENDALLAWARDS" ביוטיוב.
הבחור שאיני יודע את שמו מפרסם (או פירסם) לקראת האוסקר את המועמדים והמנצחים לדעתו בקטגוריות הסרט וארבעת קטגוריות המשחק. נכון, לפעמים מי שמועמד אצלו גם מועמד ואף זוכה באוסקר, אבל הרשימות אף פעם לא חופפות את אלה של האקדמיה באופן מוחלט.
אני ממליץ לך לעשות משהו דומה, זה יפרוק את זעמך וגם יהיה מעניין לצפייה.
לינק לערוץ שלו:
http://www.youtube.com/user/TheKendallAwards
אני לא מבין למה זה כל כך מטריד אותך.
אתה לא חושב שהאוסקר שווה את הכבוד שעושים לו? סבבה. אתה חושב שצריך להיות טקס חלופי, אבל לא מעריך את הטקסים החלופיים שכבר קיימים? בסדר. אני אף פעם לא מבין למה מי שאומר שהאוסקר לא רלוונטי, תמיד יהיה גם זה שהכי יתלונן על הבחירות של האקדמיה.
טקסי המבקרים רלוונטים.
כי אני מאמין ששם זה באמת טעם אישי.
שאר הטקסים לא.
טקס נבחרי הקהל מהסיבה שציינתי כבר למעלה.
ושאר הטקסים של האגודות השונות גם לא כי רובם מנסים לבחור בסרט שלדעתם יזכה באוסקר.
וזה מטריד אותי כי זה הטקס שאמור לייצג את שיא השנה של הקולנוע האמריקאי.
אבל שמרנות ואגו מונעים מחברי האקדמיה לבחור סרטים ראויים ושנה אחרי שנה הם ממשיכים לבחור בסרט הלא גדול, הלא מייצג. הם בוחרים בסרטים שכמעט אף פעם לא מופיעים ב-10 הגדולים של הרבה מבקרים, אוהבי הקולנוע והקהל הרחב.
שני דברים
קודם כל, גם פרסי המבקרים נוטים לבחור סרטים בקבוצות. זה לא שכל כך הרבה מבקרים חושבים ש"הרשת החברתית" הוא הסרט הטוב ביותר של השנה, כמו שהוא הסרט שמשיג את מרב הקולות בכל הצבעה שלהם. זה כמו שאני הצבעתי למרצ, אבל עדיין קבלתי את נתניהו כראש ממשלה. זה לא תואם את הטעם או העמדה שלי, אבל ככה יצא, כי עוד אנשים הצביעו. נוסף על כך, אפשר לטעון גם כלפי המבקרים שהם בוחרים את הסרט שלדעתם יזכה באוסקר, או לפחות את זה שיעשה יותר כותרות, במקום את הסרט שהם הכי אוהבים באמת. אלא שצריכה לבוא פשרה איפשהו ומשמעותה שלא כל אחד יראה את הסרט האהוב עליו (או המייצג ביותר של השנה לדעתו) זוכה, אלא יזכה הסרט שהכי הרבה מצביעים ראו ואהבו. במקרה של האקדמיה, פעם טענו שהם מעדיפים באופן לא הוגן אפוסים גדולים ויקרים שפונים למכנה משותף נמוך יחסית ולא בסרטים איכותיים באמת. היום טוענים שהם מתעלמים מסרטים גדולים, לטובת סרטים שרק אחוז קטן מהקהל ראה בקולנוע. ככה זה, אי אפשר לקלוע לטעם של כולם.
הדבר השני הוא שאתה לא יכול לפסול את החשיבות של פרסי בחירת הקהל רק כי הם לא בוחרים במתמודדים האיכותיים יותר. נכון, זה מעצבן לראות את "רובוטריקים" או כל סדרת "דמדומים" קוטפים פרסים, אבל זו המציאות. התפקיד של האקדמיה היא לא לבחור את הסרט המייצג ביותר של השנה, או זה שיזכר לאורך זמן. הם רק צריכים להביע דעה וכמו עם פרסי הקהל ופרסי המבקרים, המכנה המשותף הכללי יותר אמור לזכות. אותי מרגיז שבפסטיבל קאן מעניקים את דקל הזהב לסרטים זניחים יחסית ומגלים חוסר חיבה מופגן להפקות גדולות שפונות לקהל הרחב. זה הופך את הבחירה שלהם לאיכותית יותר, אם הם לא יבחרו בסרט של מייקל ביי? לא, אבל זה אומר שהם פונים לחתך אוכלוסיה אחר מפרסי בחירת הקהל והטקסים האלה משלימים זה את זה. האוסקר נמצא במעין מלכוד מכיוון שהוא מגשר בין הסרטים הגדולים שכולם רואים ומדברים עליהם, לבין הקטנים שרק סינפילים רציניים מכירים. זה מביא לתלונות גם מאלה וגם מאלה והתלונות תמיד יהיו ותמיד יהיה מי שלא יסכימו עם בחירות האקדמיה. אי אפשר לייצג שנה שלמה בסרט אחד ורק הזמן שחולף מכריע מה יהפוך לקלאסיקה ומה ישכח או יתיישן. זו הסיבה שלא צריך לקחת את האוסקר כל כך ברצינות. זה בסך הכל פרס.
"ככה זה, אי אפשר לקלוע לטעם של כולם."
אני לא מדבר פה רק על זה שהם מתעלמים מהפקות גדולות.
יש פה משהו יותר גדול מזה. הם מראים דפוס של התעלמות (חוץ במקרה "לא ארץ לזקנים") מהסרטים החשובים. אלו שהרבה מאמינים שיזכרו גם בעוד הרבה שנים.
ואלוהים יודע שבכל שנה יוצא יותר מסרט אחד שכזה, אבל הם תמיד הולכים על סרט קטן וחסר חשיבות. זה שישכח מהר מאוד.
העניין הזה קיים כבר הרבה זמן, אבל רק מאז שיצא מצב בו בשנים האחרונות (בעיקר בזכות פיקסאר והאחים נולן) ההפקות הגדולות היו טובות יותר מההפקות הקטנות וה"איכותיות" יותר זה נהיה בולט יותר ואנשים התחילו לתת לזה יותר יחס.
עובדה, בכל השנים שעין הדג פעל לפני שנסגר ראית את רד כותב כתבה שלמה נגד האקדמיה? ראית בלוגרים ברחבי הרשת נסערים כל כך? ראית אנשים מהקהל הרחב אומרים בראיונות שהאקדמיה לא יודעת על מה היא מדברת?
שהאקדמיה אשכרה מקשיב לתלונות האלה ומשנה משהו בתקנות (הרחבת המועמדויות לעשרה)?
זה מה ש"האביר האפל" ו"וול-E" שינו.
ובשנה שעברה המקרה הזה חזר על עצמו עם "אווטאר"\"ממזרים חסרי כבוד"\"למעלה" שהפסידו לסרט הקטן יותר שאף אחד כמעט לא שמע עליו וירד מהר מאוד מהאקרנים ("מטען הכאב").
והשנה זה גם הולך לחזור על עצמו עם "התחלה", "צעצוע של סיפור 3" וכנראה גם "הרשת החברתית" שיפסידו ל"נאום המלך".
חוץ מזה
אתה צריך להגיד את זה לא רק לי, אלא לכל שאר האנשים שדיברתי עליהם שגם כעוסים על האקדמיה.
זה לא כאילו אני היחיד…
תראה, אני יודע שכל התלונות שלי ושל אחרים לא באמת יובילו לשום מקום (לשינוי בתקנונים של האוסקר? כן. במי יזכה? לא)
אבל עדיין מדובר פה בפרס הקולנועי המשפיע בעולם, שמוענק על ידי גוף של אלפי קולנוענים, ולכן הוא חשוב ואי אפשר להתעלם ממנו. אז זה שהבחירות שלו הן כל כך מנותקות זה מכעיס, וזה תמיד יכעיס. ואנשים תמיד יתלוננו, ואני אהיה בינהם.
תמיד?
במערב אין כל חדש, חלף עם הרוח, טיטאניק, הסנדק, לורנס איש ערב, איש הגשם, רשימת שינדלר, פורסט גאמפ, הדירה, סיפור הפרברים, צלילי המוזיקה, קן הקוקיה, הרומן של עם אנני, אמדאוס, רוקי, חופי הכרך, הגשר על הנהר קוואי, קזבלנקה, כל אלה סרטים קטנים וחסרי חשיבות? נכון שיותר מפעם אחת (אוקיי, הרבה יותר מפעם אחת), האקדמיה מפספסת סרטים חשובים בזמן אמת, למרות שלכולם ברור שהזוכה באוסקר הרבה פחות משפיע על התמונה הכוללת. שוב, אז מה? זה שסרט זוכה או לא זוכה באוסקר לא הופך אותו למשמעותי יותר או פחות. זה רק אומר שהוא הצליח לנצח בתחרות. סרטים אלמים שיצאו לפני כינון טקס האוסקר לא נשכחו רק מכיוון שלא היה פרס יוקרתי לזכות בו. הסרטים של האחים מרקס מוסיפים להיות פופולריים ו"האזרח קיין" לא נפל לתהומות הנשיה רק כי הפסיד לסרט נשכח יחסית כמו "מה יפית עמק נוי". באותה מידה, אף סרט לא הולך לאבד מהחשיבות שלו רק כי לא יזכה באוסקר השנה.
אנשים התעצבנו על רשימת המועמדים והזוכים מאז ומתמיד. בשנות השלושים, היו אפילו כמה טקסים בהם הרשו להצביע לשמות שלא הופיעו ברשימת המועמדים, בגלל אותה מחאה. אני יכול להבטיח לך שגם בעתיד יוסיפו להתעצבן ולומר שהאקדמיה לא בוחרת בסרטים הראויים. זה לא משנה את העובדה שזה רק טקס. אמנם טקס יוקרתי שזוכה ליותר תשומת לב מכל טקס פרסים אחר במערכת השמש, אבל עדיין רק טקס. אני מודה שתמיד מסקרן אותי לחקור ולשער מה עומד מאחורי בחירות האקדמיה, אבל אני מתייחס לזה כספורט בלבד. לא חייבים לנו שום דבר ואנחנו בטח לא מחוייבים להסכים עם שום בחירה.
לא, לא תמיד.
אבל אני והרבה מאוד פה כולל אותך היינו צעירים מאוד או לא חיו בתקופה שאתה מתאר.
אני מדבר על השנים בהן אני זכיתי לעקוב אחרי הטקס.
ואתה צודק, לא חייבים לנו כלום, לא משנה את העובדה שהטקס – בין אם הם רוצים בכך או לא – אמור לייצג משהו בתור הטקס שמסכם את שנת הקולנוע. בתור הטקס שנחשב לחשוב ביותר בעולם הקולנוע.
וזה שהם בוחרים בסרטים בגלל קמפיינים, אגו, אג'נדה פוליטית או לא יודע מה זה מעצבן, וזה ימשיך לעצבן. עד שכל הזקנים ששם ימותו או יעזבו וכולם יתחלפו בדור שגדל על הפלייסטיישן וסרטי קומיקס. אז (כנראה, אני מקווה) יהיה שינוי משמעותי.
FACEPALM
קלקלת את המכונה… והזמנת ~אלף~ כרטיסים לסרט "הקשת בענן". סבבה?
*אנחה*
(ל"ת)
עדיין, נניח שהאביר האפל או וול-אי היו מועמדים
ואפילו מנצחים (אני יודע של*זה* באמת לא היה סיכוי לקרות, אבל תדמיין) ב-2008, האם עדיין הייתה לך כזאת תעבת רצח לאקדמיה?
בקיצור,
הולכים להתבאס קשות ב-27 בפברואר.
עם כולם המעלות של "התחלה", משחק, הוא דווקא הצד החלש של הסרט. אני לא מבין את האכזבה מכך שהסרט יצא בלי פרסים מרכזיים מהטקס.
אני אישית חושב שפרס "אנסמבל שחקנים בסרט" הוא חשוב מאוד, ולא יזיק אם תהיה קטגוריה כזאת גם באוסקר. למרות שהסא"ג עשו מעצמם צחוק, כשבחרו בצוות (הבינוני) של "נער החידות" על הצוות (המדהים, אולי הטוב ביותר בעשור הקודם) של "ספק".
מי מאוכזב? אף אחד לא הזכיר את "התחלה".
(ל"ת)
אתה הזכרת אותו
ה"באמת תודה" שלך נשמע קצת ממורמר.
האמת שלטעמי להתחלה מגיע איזשהוא אנטי-פרס מהסא"ג. בלי להתייחס לאיכויותיו (או מגרעותיו) התסריטיות של הסרט, מתי הפעם האחרונה שסרט אחד גיבש יחד כל כך הרבה כשרון משחק וכריזמה ועשה איתם כל כך מעט?
אה. טוב, לא באמת ציפיתי לכלום בתחום הזה
ואין מה להתאכזב מכך ש"התחלה" לא זכה באף פרס, כיוון שהוא גם לא היה מועמד לאף פרס (מלבד הפרס לפעלולנים). ואני מסכים איתך שבתחום המשחק גם לא מגיעים לו פרסים.