ביקורת: רובוקופ

רגע, רגע, הרימייק ל"רובוקופ" הוא - מוצלח?! Does not compute

היה כל כך ברור שזה הולך להיות גרוע. כל הגל הזה של רימייקים לסרטי שנות השמונים הוא לא ברור ומיותר. אי ‏אפשר כבר לתת לסרט אהוב מהילדות לנוח בשלום על משכבו? הכל צריך לקבל גירסה מודרנית ‏‏"אפלה" בתלת-מימד עם בוהק עדשה? מה, "זכרון גורלי" המחודש היה כזאת הצלחה שהיה צריך לעשות את זה שוב? רובוקופ, השוטר-רובוט הדוהר ‏ברחובות הכרך מוכה הפשע של דטרויט, היה מאוד אייטיזי. הוא לא נראה כל כך טוב במבט לאחור. לאף אחד לא היה נחוץ רימייק, אז ברור שעשו אחד כזה. ‏ייבאו, כרגיל, איזה במאי לוהט מחו"ל כדי שיעשה פה את הסיפתח ההוליוודי שלו, וכך אחרי שהוא ייכשל אפשר יהיה לשלוח אותו בחזרה לברזיל או לפיליפינים או איפה שזה לא היה שהוא בא ממנו, ולא יפסידו כלום. ובדרך גם שינו, אלא מה, את העיצוב של הרובוט גיבור הסרט: הפכו אותו לאפל יותר. אלא מה. זה נראה רע. זה היה ברור שזה יהיה רע. היה כל כך ברור שזה יהיה רע שאפשר היה כבר לכתוב את כל הביקורות הקוטלות, והצפיה בסרט היתה רק שלב פרוצדורלי בדרך.

לכן זה כזה שוק ש"רובוקופ" החדש הוא סרט טוב. לא רק ביחס לציפיות התת-קרקעיות: סרט מוצלח, מהנה לצפיה וחכם מהממוצע. כן, זה מוזר. ‏

חלק מהסיבה היא שמלבד נקודות בודדות, עלילת "רובוקופ" החדש לא קשורה לסרט המקורי, לכן ‏אפשר לוותר מראש על ההשוואה בינהם. הפעם, ג'ואל קינמן ("ההריגה") הוא השוטר אלכס מרפי, ‏שבעקבות מאמצים כנים מדי לנקות את דטרויט מפשע הופך לקורבן ניסיון התנקשות. הוא שורד, ‏בקושי: נשאר ממנו מעט מאוד. השאריות של מרפי משובצות בתוך רובוט – משהו כמו 94% רובו, ‏ו-6% קופ – שיכול להיות הגירסה המכנית לבאטמן. הוא יוצא שוב לנקות את העיר, כולל את ‏הרוצחים של עצמו.‏ עד כאן הכל כצפוי.

אלא מה, העלילה הזאת כמעט שולית בסרט. מרפי הוא אולי גיבור הסרט, ‏אבל לאורך פרקים ארוכים בו הוא אפילו לא נוכח (וזה בסדר, כי ג'ואל קינמן לא יותר מבסדר). הרבה יותר תשומת לב ניתנת לגורמים השונים ‏שיצרו את רובוקופ ומנסים לשלוט בו ולנצל אותו למטרותיהם. רובוקופ נועד להיות מוצר של יחסי ‏ציבור, וכל הצלחה או כשלון שלו נמדדים במרחק שאליו הם מקדמים את בעלי האינטרסים – ‏שעוסקים בדברים גדולים הרבה יותר מאיזה שוטר מושחת או סוחר סמים אקראי. המושכים ‏בחוטים השונים מגולמים על ידי מבחר מפתיע של שחקנים טובים בתפקידים משניים מוצלחים: המדען ‏שהשיב את השוטר מהמתים (גארי אולדמן), מנכ"ל חברת הרובוטיקה שמעליו (מייקל קיטון), טקיטקן צבאי ‏המשמש גם כ"מאלף" רובוטים (ג'קי ארל היילי, שלעולם ייראה נאלח), ובין לבין, סמואל ל. ג'קסון המבדר כרגיל כמנחה ‏של מענין תכנית פוליטית בנוסח גלן בק. ג'קסון מעניק לאורך הסרט שיעור בספינים: הוא מדגים ‏שוב ושוב שלא משנה מה יקרה, הוא תמיד ימצא את הדרך להפוך את זה לכלי תעמולתי לטובת ‏האג'נדה שלו.‏ הפארודיה שלו על בעלי-דעה טלויזיוניים מניפולטיביים מוצלחת כל כך שצופים רבים (אלה שכועסים כשמישהו אומר מילה רעה על "השורד האחרון") לא ‏ישימו לב בכלל שזו פארודיה.‏

חוזה פדילה, הבמאי של שני סרטי "יחידת עילית" הברזילאיים, קיבל את הג'וב הזה מן הסתם ‏בשל היכולת המוכחת שלו לביים סצינות אקשן. דווקא בתחום הזה הוא לא מצטיין: יש אקשן רובוטי סביר ‏בהחלט ב"רובוקופ" החדש, אבל אין הרבה ממנו; אם הגעתם בשביל האקשן, כמות האקספוזיציה שצריך לעבור עד עליו תעצבן אתכם, וכשהוא כבר מגיע – הוא לא משהו מסעיר או יוצא דופן. ובכל זאת, פאדילה עבר בהצלחה ‏את ההגירה להוליווד – למרות שהוא נכנס חזק בפוליטיקה אמריקאית. הסרט עוסק, ברמיזות עבות כאופטימוס פריים, בנושא פוליטי אמריקאי אקטואלי: השימוש בכלי ‏טייס ‏לא מאוישים לתקיפות בפקיסטן. בשורות מסוימוות בסרט מכנים את הרובוטים "Drones" מה שמאפשר לשחרר הצהרות פוליטיות מפורשות באמצע סרט הוליוודי. משעשע. בנוסף, האופן שבו העיר מרושתת לחלוטין וכל אזרח תמיד נצפה ‏על ידי מכשירי מעקב ומצלמות נראה כמו חזון עתידני קודר, רק שהוא, בעצם, לא עתידני במיוחד.‏

כל העיסוק הזה בנושאים אקטואליים לא נעשה כמו שעת חברה, והוא לא מפריע ‏לסרט להיות כיפי. הוא גם לא מפריע לו לסבול מאותם ליקויי הגיון אופייניים לסרטים מסוג זה. עדיין דמויות מקבלות החלטות מטומטמות רק בשביל לקדם את העלילה, עדיין יש לרובוקופ נקודת תורפה מאוד בולטת בסנטר. זה לא הסרט החכם או המשובח של השנה, אבל זה רימייק שמצדיק את קיומו. מתברר שיש לרובוקופ מה להגיד גם היום, ובניגוד להרבה רימייקים אחרים, פאדילה עשה את הצעד הנכון כדי להביא את הפרנצ'ייז אל העידן שאחרי "האביר האפל". לא, זה לא אומר להפוך את הכל לאפל יותר – זה ‏רק אומר שאפשר ליצור סרט אקשן שיש לו משהו בראש. ‏


פורסם במקור בוואלה