ביקורת: רידיק

אחרי שניסה לכבוש את הגלקסיה ונכשל, רידיק מצטמצם עם סרט קטן יחסית, ומוצלח הרבה יותר. ואז הוא שוב הורס הכל
שם רשמי
רידיק
שם לועזי
Riddick
סרט מס' 3 בסדרת רידיק

‏"מחקו אותי מהרשימה וחשבו אותי למת", מספר רידיק בווייס-אובר בפתיחת הסרט החדש הנושא ‏את שמו. זה תיאור מדויק של מצבה של הדמות, וגם של הפרנצ'ייז כולו. ואת הדמות, כמו גם את ‏הסדרה, הסרט "רידיק" החדש מצליח להשאיר בחיים – בקושי.‏

קיצור תולדותיו: רידיק, פורע-חוק אינטרגלקטי, פושע מבוקש עם אינסטינקטים של חיה ויכולת ‏ראיית לילה מובנית, הופיע לראשונה בסרט "פיץ' בלאק" בשנת 2000. זאת היתה הפעם הראשונה ‏שבה הקהל הרחב גילה את הבמאי דייויד טווהי, וחשוב יותר, את וין דיזל. זה היה סרט מדע ‏בדיוני קטן למדי ומוצלח למדי, ודיזל גנב בו את ההצגה באופן כל כך מוחלט שהוא שכנע את כל ‏העולם שהוא עומד להפוך לשוורצנגר של שנות האלפיים. אי לכך, ‏הסרט הבא בכיכובו של רידיק היה פרויקט שאפתני הרבה יותר: "רידיק: המסע מתחיל" ניסה ‏להיות לא פחות ממלחמת-הכוכבים-פוגש-את-קונן-הברברי פרימיום 2000 אקסטרה, עם גלקסיה ‏שלמה של יצורים ואינטריגות ומיתוסים וג'ודי דנץ' באחד התפקידים התמוהים ביותר שעשתה אי ‏פעם, ומתוך הנחת עבודה שזו תהיה ירית הפתיחה של סדרת סרטים אפית ומצליחה (ע"ע שמו ‏העברי של הסרט). זה לא עבד. הסרט נכשל, ומבחינת האולפנים ההוליוודיים, בכך המסע של ‏רידיק נגמר. מלבד הופעות במשחקי מחשב, רידיק מת.‏

אבל וין דיזל ודייויד טווהי נשארו מאוהבים ברידיק – גם אם אף אחד אחר בעולם לא הרגיש כמוהם – והתעקשו לא ‏לתת לו למות. זה לקח להם תשע שנים, אבל הם הצליחו בסופו של דבר להרים סרט חדש ‏בכיכובו, שנקרא, כמה לא מבלבל, פשוט "רידיק". כמובן, אחרי הכשלון של "המסע מתחיל" אף אחד ‏לא היה נותן להם שוב מאה מיליון דולר לשרוף, ולכן "רידיק" החדש הוא הפקה מצומצמת יותר: ‏פלנטה אחת, רידיק אחד, כמה דמויות משניות והרבה חייזריים מפלצתיים. הצימצום הזה, ‏מתברר, עובד רק לטובתו של הסרט. בלי עומס מיותר או יומרות להמציא מחדש את אופרת ‏החלל, עם עלילה פשוטה וחסכונית, רידיק חוזר למקורות של מה שהפך אותו למגניב מלכתחילה, ‏ב"פיץ' בלאק". למעשה, עבור מעריצי רידיק המושבעים (אם אכן ישנם כאלה. לא, וין, אתה לא נחשב) הבעיה ‏העיקרית של הסרט עשויה להיות שהוא דומה מדי ל"פיץ' בלאק". העלילה כל כך דומה שכמעט אפשר ‏להגדיר את הסרט כרימייק.‏

מי שלא ראה את הסרטים הקודמים – לא צריך להיות מוטרד מדי. הסרט אמנם מזכיר פרטים ‏משני הסרטים הקודמים בסדרה, אבל הקשרים כל כך תלושים (בעיקר הפלאשבק המיותר לגמרי ‏שמנסה לקשר בין סופו של הסרט הקודם לתחילת הסרט הזה) שאפשר בהחלט להתעלם מהם.‏

השליש הראשון של הסרט הוא מין "להתחיל מחדש" בחלל: רידיק תקוע לבדו על כוכב זר ופראי, ‏פצוע ומוקף ביצורי פרא חייזריים, ומנסה לשרוד. החלק הזה של הסרט עובר כמעט בלי מילים ‏ועובד נהדר. החלק השני של הסרט שונה לחלוטין: שתי חבורות של ציידי ראשים מגיעות לפלנטה ‏כדי לנסות לתפוס את רידיק – ומגיבור הסרט הוא פתאום עובר לתפקיד המפלצת, מין רוצח סדרתי ‏בסלאשר משנות השמונים, שכמעט ולא נראה על המסך מלבד כשהוא מגיח כדי להרוג מישהו ולהיעלם שוב אל תוך הצללים. ‏בסופו של דבר נכנסות לתמונה מפלצות נוספות, והסרט משנה צורה שוב, הפעם לעוד שיבוט של ‏‏"שובו של הנוסע השמיני".‏

אפשר להבין למה וין דיזל אוהב את רידיק. זה – כן, זה, ולא ההוא שנוהג במכוניות עצבניות – ‏תפקיד חייו. רידיק הוא אנטי-גיבור לא מתוחכם במיוחד, אבל אולי זה בדיוק מה שהופך אותו ‏לגיבור אקשן מרענן ומוצלח. היום כל גיבור סוחב איתו מטען כבד של מוסר, חוק וצדק. נקודת ‏המוצא של רידיק, לעומת זאת, היא רוצח נמלט, והוא לא שם קצוץ על שום דבר ועל אף ‏אחד. הוא צייד מתוחכם, ויש לו עקרונות מוסר, מסוג כלשהו, אבל העיקרי שבהם הוא "לא תעמוד בדרכו של רידיק". אם יש שחקן שיכול להביא לחיים דמות של ניאנדרטל אפל, וין דיזל הוא ‏השחקן, ואם יש דמות שמתאימה לקול העמוק מתהום והבעתו האדישה תמידית של דיזל, רידיק ‏הוא הדמות. ‏

צד חזק נוסף של סרטי רידיק מאז ומתמיד היה העיצוב, וגם כאן הסרט, ברובו, לא מאכזב. העולם ‏המדברי המאוד כתום שבו מתרחש הסרט מוזר ויפה. מה שמוזר עוד יותר הוא חוסר האחידות של ‏האפקטים: רגע אחד הסרט מציג כלבים-חייזריים ממוחשבים ריאליסטיים, בטכנולוגיה שהיתה ‏נחשבת לבלתי אפשרית רק לפני שנים ספורות, ומיד בסצינה הבאה אנחנו יכולים לחזות באנשים ‏רוכבים על אופנועי-חלל על רקע מסך ירוק שהיה מביך את ג'ורג' לוקאס ב-1983.‏ באמת שהפסקתי להבין מה נחשב לפשוט ומה למורכב בעולם האפקטים של היום.

אז. בתור בי-מובי חללי קטן ונחמד, "רידיק" מספק את הסחורה: עולם זר, עיצוב טוב, אקשן לא רע ‏ועלילה מטומטמת, שנשענת במלואה על כך שהדמויות בה יתנהגו כמו מפגרות (וזה כולל את ‏רידיק עצמו, שבשלב מסוים היה יכול פשוט לסיים את הסרט, אבל החליט שלא לעשות זאת, כנראה משום שיש עוד חצי שעה למלא). לא יצירת מופת בשום מובן, ‏אבל בהחלט כיף, ואני מעדיף את הסיפור הקטן והמהודק הזה על פני כמה מסרטי הקיץ שניסו להיות סופרמרקט שלם של אקשן.

ובכל זאת, רידיק היה חייב בסוף להרוס. אני ממש שונא להכניס נושאים רציניים וחשובים לסרטי אקשן טפשיים, אבל רגע אחד, שמגיע ממש לפני הסוף, היה כל כך בוטה שהוא הוציא אותי מהקולנוע עם טעם של קיא. "רידיק" הוא אחד מאותם סרטי גברים שכוללים מעט מאוד נשים, ועוד ‏פחות מזה – נשים לבושות. זה אולי מעצבן, אבל זה, מה לעשות, גם נפוץ. אבל מתברר שהסרט לא מסתפק בהעלמת נשים סטנדרטית, אלא מוסיף פרט עלילתי כל כך מרתיח, כל כך אידיוטי, שנראה כאילו הסרט עושה בכוונה תחילה ‏טרולינג לקהל: מתברר שרידיק, שהסרט כולו עוסק ‏בהאדרתו והערצתו, הוא כל כך גברי שבכוחו ‏אפילו "לרפא" לסביות. נכון, הפרימיטיביות של הדמות ‏היא חלק מהקסם שלה, ואני לא מצפה מרידיק להיות פוליטיקלי קורקט, אבל רבאק, אנחנו שבאולם לא חיים בגלקסיה רחוקה רחוקה לפני זמן רב מאוד, אלא בכדור הארץ ‏של שנת 2013. לא רק הדמות, אלא גם השחקן, הבמאי וכל אנשי ההפקה היו צריכים ‏לצאת מאותה ‏המאה שבה חי אורסון סקוט קארד כדי שקטע כזה אשכרה יעבור אישור ויוקרן בבית קולנוע. חבל, 13 שנה רידיק נאבק על חייו, ורגע קטן אחד עלול לגרום לכם לרצות לראות אותו מתפגר בהקדם האפשרי.


פורסם במקור בוואלה