אז מה נשתנה? מסתבר שלא כזה הרבה.
כל ארבעת הזוכים בסקרים שנערכו בזמן אמת זכו גם בסקר החוזר (טרילוגית "שר הטבעות" ו"שמש נצחית בראש צלול"), ומתוך 40 סרטים שנבחרו לעשיריות בזמן אמת, 29 סרטים נשארו בעשירייה גם בסקר החוזר. שזה, טוב, לא הרבה שינוי. לכן, לפני שנדבר על המפסידים והזוכים, בוא ננסה להבין מה קרה פה ולמה. ובכן, יש כמה אפשרויות:
הראשונה היא ש-4 סקרים זה פשוט הרבה יותר מדי. אם בסקר הראשון הצביעו מספר רב של אנשים, לכל סקר שנערך לאחר מכן הצביעו פחות אנשים, ובהתאם לכך היה נראה שיש "פחות" שינוי מסקר לסקר (למרות שזה לא בדיוק נכון). השנייה, שהועלתה בתגובות, היא שכאשר יש דיווח על העשירייה משנים קודמות, זה ממקד את הפוקוס של המצביעים לעבר הסרטים הללו (למרות שאפשר לטעון שהדיווח היה בכל הסקרים, ואילו כמות השינוי מסקר לסקר כן הייתה שונה). השלישית היא שפשוט 17 שנה זה לא כל כך הרבה זמן, והטעמים שלנו לא השתנו כל כך הרבה מאז ועד היום. הרביעית כמובן יכולה להצביע על השיטה – לבחור 3 סרטים מתוך 30. האם זה יותר מדי? פחות מדי? אם היינו משנים את זה ל-1, האם הדברים עדיין היו נראים אותו דבר? ל-5? או שפשוט, בסופו של יום, הסרטים שהצבענו עליהם גם אז כסרטים הכי טובים הם פשוט באמת הסרטים הכי טובים שיצאו באותם שנים. וכמובן, צריך להתייחס לכך שאפילו עם העשיריות הראשונות השתנו מעט, היו שינויים מתחתיהם בעשיריות התחתונות, ולא פעם העשירייה השנייה הייתה חדשה לחלוטין (למשל, ב-2004 רק 3 סרטים מהעשירייה השנייה נשארו בה).
ובכל זאת, כמה דברים כן השתנו, אז בוא נדבר עליהם:
11 הסרטים שנכנסו לעשיריות הם:
ב2001: דוני דארקו, אמלי, הארי פוטר ואבן החכמים, הקיסר נפל על הראש.
ב2002: הפסנתרן, אושן 11, ספיידרמן, נפלאות התבונה.
ב2003: עיר האלוהים.
ב2004: מת על המתים וילדות רעות.
אפשר לחלק את החבורה הזאת ל3 קבוצות: סרטי הילדות והנוער של ילדים שעכשיו גדולים והם מתייחסים אליהם כקלסיקות נוסטלגיות ("הארי פוטר", "הקיסר נפל על הראש", "ילדות רעות"), הסרטים שלא הופצו באותן שנים בארץ ולכן לא היו בכלל בתודעה ("דוני דארקו" ו"מת על המתים") וסרטים שלמרות שקיבלו קבלת פנים צוננת (או הגיעו למעמד של "כמעט") אז, צברו מעמד והפכו היום לחלק מהקונצנזוס ("אמלי", "הפסנתרן", "אושן 11", "נפלאות התבונה","ספיידרמן", ו"עיר האלוהים"). אפשר להגיד הרבה דברים על הרשימה הזאת אבל מה שאי אפשר להגיד על הרשימה הזאת זה שהיא הומוגנית – יש כאן סרט שואה, פארודית זומבים/קומדיות רומנטיות, סרט תיכון, פנטזיה, אנימציה, גיבורי על, סרט שודים, שני סרטים זרים, סרט אוסקר ו..אה.. מה ש"דוני דארקו" לא יהיה.
ומה לגבי המפסידים? ובכן, רבים מהם מפתיעים בעצם כך שהיו בעשירייה מלכתחילה ("ג'יי ובוב השקט מכים שנית", "מלחמת הכוכבים פרק 2") אבל רובם נמצאים לא רחוק ממקומם המקורי במקומות 11-14, מתמרמרים על הילדים של היום עם הטעם הבלאי שלהם. היוצא דופן מבחינתי הוא "עידן הקרח", שלכאורה היה אמור ליהנות מאותה תמיכה לה זכו סרטי אנימציה וילדים אחרים ברשימה – ובמקום זאת נפל רחוק יותר מאשר בזמן אמת. האם זה בגלל שיצאו לסדרה יותר מדי המשכים שהרסו את הטעם של סקראט? האם זה בגלל שהוא פשוט לא היה חלק מהצפייה הביתית של אנשים? או אולי פשוט זה שלמרות שהוא סרט חמוד בסך הכל – בוא לא נגזים. יש לפחות 3 סרטים טובים ממנו בכל שנה נתונה. וכמובן, יש גם מפסידים יותר נסתרים – סרטים כמו "פיינל פנטסי", "סקיי קפטן" או "שליחות קטלנית 3" שבעבר נראו כאילו הם סרטים שלמישהו אכפת מהם והיום, ובכן, לא.
למי שרוצה להסתכל על טבלה בעצמו מוזמן לבוא לעמוד הסיכום של הפרוייקט, שיתעדכן משנה לשנה.
וזהו, זה היה זה לשנת 2018. למי שפספס, כרגע מתנהל "מכסחי הנוקמים" ולקראת יוני הסינמונדיאל יחזור, ואחריו, בתקווה, אפילו עוד כמה דברים.
ג'יי וסיילנט בוב, וגם עידן הקרח סובלים לדעתי מאותו סינדרום
סרט שהוא נורא חמוד ונורא מצחיק (טוב את ג'יי וסיילנט בוב לא הבנתי גם בזמן אמת) אבל אין בו איזה עוגן אייקוני שישאיר אותו לנצח. העלילה בשניהם די גנרית, ההומור אידיוטי אבל לא עושה משהו יוצא דופן, הקולנועיות (סאונד, אנימציה, משחק, צילום, דיאלוגים) לא עשו משהו חשוב מספיק כדי להשאר איתנו.
אני חושבת שמבין השניים המפסיד הגדול הוא עידן הקרח, כי על ג'יי וסיילנט בוב גם אפשר לומר שהם היו חמודים בתור הופעת אורח בסרטי קווין סמית ולכן סרט ארוך בעיקר גרם להם למצות את עצמם. הם הרי לא מעניינים מספיק לסרט שלם (לפחות כך חשבתי ולצערי גיליתי שצדקתי כשראיתי את הסרט הנ"ל).
ג'יי וסיילנט בוב
הסרט הזה היה מאוד תוצר של הזמן שלו. קווין סמית ושות היו סופר פופולאריים אז עם כל טרילוגיית ניו ג'רזי ו"מכים שנית" היה ברובו קריצה למעריצי סמית עם מלא הומאז'ים ורפרנסים לסרטים האחרים שלו וליצירות אחרות מאותה התקופה (וגם סתם דברים שסמית אהב). זה סרט שלא באמת מצליח לעמוד בפני עצמו ובטח לא עומד במבחן הזמן.
אני דווקא ממש אהבתי את שליחות קטלנית 3
הוא בפירוש מכבד את הראשונים וסרט מוצלח בפני עצמו, לדעתי.
הכל היה יכול להיות נכון
אם שליחות קטלנית 3 היה קיים.
איזה מזל שהם עצרו ב-2 :)
מצד שני יש סרטים שחבל שלא עשו להם המשך - למשל מטריקס.
(ל"ת)
הגהה קטנה
אין ביטוי כזה בעברית "שהיו בעשירייה במקום הראשון" (כלומר תרגום ישיר של In the first place) צ"ל "שהיו בעשירייה מלכתחילה". (אלא אם פספסתי והתכוונת שהם היו במקום הראשון בעשירייה השניה)
אני שמח שיש סיכום
בחלק מהסקרים באתר אין סיכום ואם אני זוכר לחזור לסקר כשהוא נסגר אני אפילו לא יודע מי ניצח. אז תודה רבה על הפוסט הזה.
מפתיע עד כמה דברים לא השתנו
בין היתר כי גם היה להרגשתי שינוי מסויים באוכלוסיית האתר.
בכל אופן – מאמין שהפורמט של הצבעה לשלושה סרטים שירתה את הסרטים הפופולארים יותר.. אולי פעם הבאה יהיה אפשר לתת ניקוד שונה לכמה סרטים (כמו בסקר סוף שנה).
והכי חשוב, כמו שהוזכר בתגובות באחד הסקרים – "אפקט שרק" התגלה כבלוף, או במינימום – כלא חל על הסרט שרק.
פורמט של ניקוד נשמע מתיש וכנראה לא יקרה.
ואני גם חושב שיהיה לא נכון באמצע להחליף את סוג השיטה שבה מצביעים, למרות שאני לא מתנגד לזה נחרצות.
איך יכול להיות
שהסמוראי האחרון לא הופיע בסקר של 2003 (יצא בארהב) וגם לא ב-2004?
היום רק נזכרתי בו, אחרת הייתי מעיר בזמנו.
אגב, אין לו גם דף סרט
נראה לי שעצם זה שלקח שבוע וחצי להיזכר בו
מהרגע שכתבת הסיכום עצמה יצאה – זה.. ובכן, לפחות חלק מהסיבה.