[REC •]

סרט האימה בנוסח "חומרים שנמצאו" הטוב ביותר שנעשה אי פעם הוא ספרדי. ויש לו, למרבה הצער, גם שני המשכים

בסוף השבוע הזה, כמו בשנה שעברה ובזו שלפני ובזו שלפניה, יגיע סרט חדש בסדרת "פעילות ‏על טבעית" – חוד החנית, קופתית לפחות, של סרטי האימה בשיטת ה"חומרים-שנמצאו". ‏"פעילות על טבעית" היא הסדרה המצליחה ביותר בז'אנר, אבל באותה השנה שבה יצא הסרט ‏הראשון בסדרה – 2007 – יצא סרט נוסף ושאפתני הרבה יותר, שזכה לפחות תשומת לב ‏אך ורק בשל היותו דובר ספרדית: "[‏REC‏]" (כשהסרט הגיע באיחור של שלוש שנים להפצה ‏של שתי שניות בבתי הקולנוע בארץ הוצמד לו השם האידיוטי "פחד, מצלמים", שממנו אני מעדיף להתעלם). הוא אמנם לא שבר קופות כמו "פעילות", אבל הסרט זכה ובצדק להצלחה גדולה – עבור ‏סרט אימה דובר "שפה זרה" – בעולם, ובהמשך הופק לו גם רימייק אמריקאי בשם "Quarantine", וכמובן, גם סרטי המשך. למרבה הצער, הכלל הקובע שאף סרט אימה מצליח לא יתחמק מהמשך התברר כאן כנכון, וכמוהו ‏גם הכלל הגורס שסרטי המשך הם כמעט תמיד נחותים מהמקור. מתברר שלהיות ספרדי לא ‏פוטר אותך מהעונש הזה.

‏[‏REC‏]‏

עכשיו כשסגנון ה"חומרים ‏שנמצאו" בשיא האופנה, חשוב לזכור שסרט אחד עשה את זה מוקדם (יחסית) וטוב יותר מכולם. ‏כתבת וצלם של רשת טלויזיה מקומית מלווים את פעילותה של תחנת כיבוי אש לאורך לילה אחד, ‏לצורך תכנית תיעודית. הם מגיעים עם הכבאים אל בית דירות שממנו הגיעה קריאה לעזרה, ומגלים שבבניין מתפרצת מחלה מוזרה, שגורמת לאנשים להיות תוקפניים במיוחד ולנשוך.‏

צילום סרט בשיטת ה"חומרים שנמצאו" הוא אתגר לא פשוט: זה אפקטיבי מאוד כשזה מצליח, אבל ‏צריך למצוא סיבה למקם את המצלמה נכון בכל שוט, ולהעביר את כל המידע הדרוש לצופים בלי ‏לפגוע באמינות של הצילום. "[‏REC‏]" צריך להיחשב ליצירת המופת של התחום, הסרט שיש ללמוד ‏כדי לדעת איך עושים זאת נכון. בלי שום פשרות על סגנון הצילום מגוף ראשון, שני הבמאים – ‏חאומה בלגוארו ופאקו פלאזה – הצליחו לעצב סצינות נהדרות ועלילה אמינה שלוקחת את ‏הגיבורים ואת המצלמה לסיור במעלה ובמורד הבית השרוי בהסגר. אה, כן: וזה מפחיד. ההבהלות ‏בסרט רבות ויעילות, ונקודת המבט של אנשים שאין להם מושג למה הם נכנסו היא נכונה, ומנטרלת את האינסטינקט לקרוא לזה "עוד סרט זומבים".

‏2[‏REC‏]‏

ההצלחה הגדולה של "[‏REC‏]" הביאה את אותו זוג במאים ליצור סרט ‏המשך, שמתרחש באותו בניין וממשיך ישירות את ההתרחשויות בסרט הראשון. הפעם אלה צוות ‏ימ"מ עם מצלמות-קסדה, ושלושה ילדים עם מצלמת וידאו, שנכנסים לבניין ומגלים מיד שזו ‏היתה טעות. ‏

הסרט מאוד משתדל לחזור על מה שעבד בסרט הראשון: אותם טריקים שעבדו בפעם הראשונה חוזרים שוב ‏ושוב, והם עדיין בסדר, אבל הסרט כולו מקבל ריח של סל מיחזור. הסרט הראשון תיעד את האסון, התפרצות המגפה, בעודו מתרחש; הסרט השני מתחיל כשהאסון כבר קרה, כך שאין לדמויות החדשות מה לעשות ‏מלבד לשוטט במסדרונות שורצי המתים-החיים ולקוות שלא יקפוץ עליהם איזה זומבי מתוך איזו ‏דלת – כפי שכמובן קורה לא אחת. הזומבים המקפצים מתחילים לחזור על עצמם בשלב מוקדם, הדמויות אינן ‏מעוררות הזדהות כמו בסרט הראשון, ואחרי הפעם השלישית שבה נכנס מישהו אל הבניין בלוויית ‏מצלמה שאותה הוא לא מניח מהיד לעולם, האמינות של הקונספט נמתחת עד נקודת השבירה.‏

אבל הבעיה העיקרית של סרט ההמשך היא שהבמאים החליטו, משום מה, כבר בדקות הראשונות של הסרט לשנות ‏לחלוטין את טבעו של האיום, ולקחת אותו לכיוון הרבה יותר דתי ועל-טבעי. כל מה שחשבנו שהבנו ‏על הבניין ועל מה שקרה בו מתברר כלא נכון, וההסבר החדש פשוט לא מוצלח כמו הקודם. יש סרטי ‏‏"חומרים שנמצאו" גרועים הרבה יותר מ"‏2[‏REC‏]‏", אבל את "‏‎[REC]‎‏" היה עדיף להותיר כפי שהוא; הניסיון ‏לחלוב מהסרט עוד קצת עלילה רק פוגע בו.‏

‎[REC]3‎

הסרט האחרון בסדרה (נכון לעכשיו), שיצא בספרד בתחילת השנה והגיע רק לאחרונה למדפי ‏הספריות אצלנו, עורר הרבה זעם, פשוטו כמשמעו, בקרב מעריצי הסדרה. בתגובות על הסרט אנשים לא סתם מאוכזבים – הם כועסים. אחרי הצפיה בו, ברור למה: זה לא משום ‏שהוא אינו סרט טוב, אלא משום שהוא אינו באמת סרט [‏REC‏].‏

נתחיל מזה שלעלילת הסרט אין שום קשר לשני קודמיו. מילא – ניתן היה לקרוא לו "המשך ברוחו", רק שזה גם ‏לא זה: אמנם יש זומבים בסרט, אבל הטון שונה לגמרי – במקום חרדה תמידית ומאיימת, "‏‎"‎[REC]3‎‏ הולך על אווירה קאמפית, ‏לפעמים קומית. סצינות הלחימה בזומבים מזכירות קומדיות כמו "מת על המתים" ‏ו"זומבילנד". ואמנם אין רע בקצת סלפסטיק מדמם בפני עצמו, אבל כשזה בא באמצע סדרה ‏שעד אותו רגע היתה נטולת הומור כמעט לחלוטין, בשינוי הגישה הפתאומי הזה הסדרה ערפה לעצמה את הראש. וגרוע מכל: אחרי פתיחה של כמה דקות, הסרט נוטש את שיטת הצילום בגוף ראשון ‏ועובר לצילום קולנועי סטנדרטי לגמרי – ובכך הוא מאבד את הזכות האחרונה שנותרה לו ‏להיקרא "[‏REC‏]".‏

הסרט מתרחש במסיבת חתונה, שהופכת במהירות למרחץ דמים כשאחד האורחים מביא איתו את ‏הנגיף הזומבי, והחברים וקרובי המשפחה מתחילים לאכול זה את זה כאילו אין קייטרינג בעולם. ‏הוא לא מפחיד. אין בו את האינטנסיביות והקלוסטרופוביה של הסרטים הקודמים. זה לא שאין מה לראות – אחרי פתיחה קצת ארוכה ‏מדי, יש בו כמה רגעים משעשעים מאוד של אלימות זומבית, ואין להכחיש שלטישיה דולרה ‏היפהפיה, בשמלת כלה קרועה, לוחמת בזומבים בעזרת מסור חשמלי, הוא מראה ששווה לצפות ‏בסרט רק בשבילו (אבל אפשר לעשות קצת פאסט-פורוורד עד חצי השעה האחרונה). עבור מעריצי הסדרה שציפו לעוד מאותו הדבר זאת יריקת דם בפרצוף, אבל דווקא ‏משום שהוא נטול כל קשר לקודמיו, "‎[REC]3" יכול להיות צפיה חביבה לחובבי זומבים שלא ראו את ‏הסרטים הקודמים ורק רוצים כמה רגעים של ביתור איברים משעשע.‏


פורסם במקור בוואלה