ביקורת: קוורטט

מה צריך בסרט חוץ מקשישים בריטיים עושים דברים חינניים בבריטיות חיננית?

הנה דרך פשוטה ויעילה להפליא לכבוש את לב הקהל: להיות קשישים בריטיים. כל דבר שאפשר ‏לומר או לעשות נראה חינני וכובש כשהוא מבוצע על ידי בן/בת גיל הזהב מאצולת שחקני הממלכה ‏המאוחדת. הם יכולים לחייך, לזעוף או ללהג, לזרוק הערות גזעניות או להטריד מינית, להקריא את "מיין קאמפף" או לשחוט אווזים, וכל עוד ‏יעשו זאת במבטא בריטי ובאינטונציה שמזכירה הזמנה לתה של מנחה, זה יהיה מקסים וכולם ‏יתפעלו מכמה שהם שחקנים גדולים. אפשר לעשות סרט שלם שכולו קשישים בריטיים עושים כל ‏מיני דברים יומיומיים, והוא יהיה להיט שיקבל תארים כמו "שובה לב" ו"אנושי". בעצם עשו כבר. ‏קוראים לו "קוורטט".‏

עלילת הסרט מתרחשת בבית אבות חמים ונעים שכל שוכניו הם מוזיקאים בדימוס. מדובר בבית ‏אחוזה ענק המוקף בקרקעות מטופחות, עם מדשאות מוריקות וחדרים שהיו יכולים לשמש ‏תפאורה לסרט על בית מלוכה כלשהו. השוכנים בו הם סימפטיים כפי שרק קשישים בריטיים – ‏ועוד מוזיקליים! – יכולים להיות סימפטיים. השירה לא תמיד מדויקת, אבל האווירה תמיד עליזה, ‏גם בשעת הריבים. ‏

אל המקום מגיעה דיווה מזדקנת (מגי סמית), שהיתה פעם זמרת אופרה מהוללת. ולא סתם ‏זמרת, ‏אלא חלק מרביעיה שכל שלוש צלעותיה האחרות כבר שוכנות באותו המקום. אחד מהם ‏שומר לה טינה ‏עד היום על מעשה שהיה לפני עשרות שנים. מכיוון שהיא כבר שם, עולה כמובן ‏האפשרות לאחד ‏מחדש את ארבעת המופלאים להופעה באירוע הגאלה השנתי. וזה לא סתם רעיון ‏‏– גורל המוסד כולו עשוי להיות תלוי בכך! רגע, מה? מתברר שבית האבות היוקרתי בטירוף נמצא ‏בקשיים כספיים, ואם לא יצליחו לגייס מספיק כספים, הוא עלול להיסגר עד השנה הבאה. טיפה ‏קשה להאמין. היה אפשר לצפות שבין חיי פאר לבין השלכת כל החוסים לרחוב ניתן יהיה למצוא ‏פשרה כלשהי – נאמר, סתם הצעה פרועה, למכור 25% מהקרקעות העצומות של המקום. אבל לא, ‏קלישאת "ההופעה למען הצלת הבית" חייבת להימשך, לכן זה הגאלה או לחדול.‏

ציניות בצד, כל העסק באמת מאוד סימפטי. זהו הסרט הראשון של דסטין הופמן כבמאי – בגיל 75 ‏הוא החליט לפצוח בקריירה חדשה – ובתור טירון בתחום, הוא לא לקח על עצמו משימה קשה מדי: ‏כל מה שהיה צריך לעשות זה ללהק את הסרט בשחקנים בריטיים ותיקים וטובים ולתת להם ‏לעשות מה שבא להם. הוראות הבימוי היו בטח משהו בסגנון "אתה יכול לעשות את זה עוד יותר בריטי"? בילי קונולי הוא הוא הזקן החצוף ‏שמנצל את גילו המתקדם כדי לפלרטט עם כל מה שזז (אם כי אני מודה שלאורך כל הסרט הייתי בטוח שמדובר בג'ון קליז); מגי סמית (מקגונגל לשעבר) קורנת זעף ‏מלכותי כמו שרק שחקנים עם היסטוריה שייקספירית יכולים, וכמוה גם שותפה לסגל הוגוורטס, מייקל גמבון. פאולין קולינס היא הסבתא המטושטשת ‏קלות, שלפעמים שוכחת שהיא לא בדרך לקנות ממתקים למסיבת הבת-מצווה שלה. אולי זה המקום לציין שאף אחד ‏מבינהם אינו באמת זמר אופרה. בתור סרט מוזיקלי, "קוורטט" מתחמק באלגנטיות מאילוץ ‏הכוכבים שלו להתמודד עם היכולת המוזיקלית האמיתית שלהם. ‏

יש, כאמור, משקעי עבר בין הארבעה, וזכרונות נעימים ופחות נעימים, וכמובן ייקח זמן עד שכל ‏חברי ארבעת המופלאים יסכימו לשתף פעולה. אבל וידווים קורעי לב וטראומות כואבות אין פה; ‏אפילו הקונפליקט העיקרי של הסרט נפתר בתוך כמה שיחות ידידותיות.‏ שום דבר לא עומד להעיב מדי על החביבות הכללית.

התמונה של הזיקנה שהסרט מצייר היא אידילית באופן כמעט מכעיס. הזיקנה אינה יפה, היא ‏מכוערת, ואפשר להניח שזה כך אפילו בבריטניה. אבל הקשישים שבסרט כולם חינניים וחיוניים, ואמנם ‏אוהבים לדבר הרבה על נעוריהם שחלפו ואיך היום הם כבר לא יכולים לשיר כמו פעם, אבל הם ‏נראים לגמרי בסדר. אל תנסו להשוות את בית האבות המוזיקלי והעליז הזה לכל "דיור מוגן" אחר ‏שראיתם – מקומות מלאים בכסאות גלגלים, קדרות וריר. אפילו כשהסרט מציג את אחת התופעות ‏האיומות של הזיקנה – הדמנציה – הוא מציג את זה באופן "חמוד". אוי, היא מתבלבלת לפעמים, ‏איזה מותק. אבל היי, זאת פנטזיה. אנחנו רואים סרטים על אנשים מעופפים או קומדיות רומנטיות על ‏אהבה לנצח ממבט ראשון, אז למה לא לפנטז שאת זקנתנו נוכל לבלות בגן-עדן של תה, עוגיות ואופרה?

אי אפשר לשנוא את "קוורטט". שום דבר בסרט לא מעורר התנגדות, כי יש בו מעט מאוד מלבד קשישים סימפטיים עושים ואומרים דברים סימפטיים. כך שבסך ‏הכל, הוא סימפטי. אבל אפילו לא טיפה מעבר לזה.‏


פורסם במקור בוואלה

תגיות: