אוסקר 2012: אז מה היה לנו

האיראני, הרגל של אנג'לינה, התחת של ג'יי-לו והסטריפ. סיכום לא-חי של האוסקרים

שינה זה לחלשים. בואו נדבר על מה שקרה באוסקר.‏

הדיווח החי, עם רשימת כל הזוכים, נמצא כאן. הזוכים ב"הכה את האוסקר" יגיעו מאוחר יותר.

אנשים תמיד מדברים על השמלות על השטיח האדום. השנה, לשם שינוי, התלבושת שעוררה את ‏מרבית העניין – עוד כמה ימים לפני הטקס – היתה של גבר: המדים של סשה ב. כהן, או ליתר ‏דיוק, השאלה האם הוא יגיע בתור הדיקטטור או לא. אז בסוף הוא הגיע, כשהוא נושא איתו את ‏אפרו של קים ג'ונג איל, אותו הוא פיזר באלגנטיות על ריאן סיקרסט. קצת צפוי, אבל למה ציפיתם, ‏אלה האוסקרים, הכל פה צפוי, לא?‏

קריסטל

הטקס התחיל, ופתאום חזרנו בזמן לשנות התשעים המוקדמות. בילי קריסטל. בילי קריסטל ‏במונטז' שבו הוא נכנס לתוך סצינות מהסרטים המועמדים ומתלבט האם לחזור להנחות. בילי ‏קריסטל שר "‏It's a great night for Oscar‏". בילי קריסטל עם בדיחות בר מצוה. האיש עקבי. גם ‏כשהוא חוזר אחרי עשרים שנה, הוא לא שינה את הרפרטואר שלו במילימטר.‏

הוגו

אנחנו מתחילים את הטקס, רק מתחילים לקשקש על כמה שיהיה צפוי ובום! "הוגו" זוכה בפרס ‏הצילום! לא עוברת שעה וחצי, ובום! הוא זוכה גם בפרס האפקטים. אוף. אני באמת אוהב את ‏‏"הוגו". בעיקר אני אוהב את הצדדים הטכניים שלו. הוא היה מועמד לסאונד, ולסאונד השני, ‏ולצילום, ולאפקטים, ולעריכה, וכל אלה הגיעו לו. זה סרט שנראה ונשמע נפלא, וצריך לתת כבוד ‏למי שעובד בתלת-מימד כמו שצריך, ומשיג תוצאות נפלאות. אבל, אתם פסיכים?! פרס הצילום על ‏חשבון "עץ החיים"? פרס האפקטים המיוחדים על חשבון "כוכב הקופים: המרד"?! עם כל הפאקינג ‏כבוד להוגו, לא היה שם אפילו קוף אחד. סרטים עם קופים זה מעולה! בעיקר אם הם עפים. או ‏מדברים. איפה הייתי? אה, כן. זה לא שלא הגיע ל"הוגו", אבל להם הגיע יותר.‏

המנחים המוצלחים של הערב, חלק א'‏

כריס רוק. "באנימציה, אם אתה שמן אתה יכול לשחק רזה, ואם אתה שחור אתה יכול לשחק חמור ‏או זברה". הוא המשיך בהדגמת איך הדברים עובדים בתעשיית האנימציה, מה שהיה נורא מצחיק, ‏אבל גם הסבר ריאליסטי באופן מדכא על שיטת דרימוורקס. למה הוא לא היה כזה מוצלח כשהוא ‏הנחה את הטקס?‏

המנחים המוצלחים של הערב, חלק ב'‏

אמה סטון. היא נהית קצת מסוכנת. היא כל כך מוצלחת בכל מה שהיא עושה שיש סכנה שאני ‏אתחיל לשנוא אותה. חוץ מזה, או שהיא הגזימה עם הורמוני הגדילה, או שהיא הלכה על עקבים ‏בגובה חצי מטר, או שבן סטילר עבר לאחרונה מפגש עם כריש שאכל לו את החלק התחתון של ‏הרגליים. אני לא זוכר שסטון היתה אי פעם כזאת ענקית.‏

המנחים המוצלחים של הערב, חלק ג'‏

רוברט דאוני ג'וניור. כשרוב האנשים מסתכלים ישר למצלמה ואומרים "והמועמדים בקטגורית ‏הסרט התעודי הטוב ביותר הם" אנשים נרדמים בהמוניהם. כשרוברט דאוני ג'וניור מסתכל ישר ‏למצלמה ואומר "והמועמדים בקטגורית הסרט התעודי הטוב ביותר", אנחנו נשפכים לרצפה.‏

הרגע המביך ביותר 1: קמרון דיאז וג'ניפר לופז‏

תודה לכן, קמרון דיאז וג'ניפר לופז, על כל מה שעשיתן לקידום מעמד האישה. כל הכבוד. באמת, ‏עכשיו, אחרי שאישה כבר קיבלה את פרס הבימוי – בפעם הראשונה אחרי 83 שנים – אין יותר לאן ‏לשאוף, ואפשר לעמוד עם הגב לקהל כדי להציג לציבור את התחת שלכן, שאף אחד לא יפספס ‏חלילה. אני לא פמיניסטית זועמת, וזה לא שאני לא נהנה מהמראה של התחת של קמרון דיאז ‏במקום ובהקשר הנכון, ובכל זאת יש לי כמה מילים לומר לדיאז ולופז כרגע, ואף אחת מהן אינה ‏מילה יפה במיוחד. במקומן הייתי מקפיד מאוד להתרחק מהתקבצויות של איגודים פמיניסטיים ב-‏‏15 השנים הקרובות.‏

הרגע המביך ביותר 2: אנג'לינה ‏

אנג'לינה, היי, שלום, איך הילדים, תגידי, את מודאגת? מה קרה, לא זכית במשאל האישה הסקסית ‏בעולם של "בלייזר" כבר שנתיים, ואת מתחילה להיות נואשת? כן, אנחנו יודעים שיש לך רגל. ‏אנחנו יודעים שיש לך שמלה עם שסע. את לא היחידה. זו לא סיבה לעמוד על הבמה בתנוחה כל ‏כך לא טבעית רק כדי לחשוף את הרגל, כאילו את מנסה לתפוס טרמפים על הכביש לבאר שבע ‏בלילה או משהו. זאת התנהגות שהייתי מצפה לראות ממייגן פוקס. אבל היי, לפחות לא הסתובבת ‏כדי להראות את התחת.‏

הרגע המבריק ביותר בלי שום ספק: ג'ים ראש עושה אנג'לינה

ג'ים ראש, אחד התסריטאים של "היורשים", מקבל את האוסקר ומיד מתייצב בעמידת אנג'לינה ‏ג'ולי. יש מעט מאוד אנשים שניצלו את 15 שניות התהילה שלהם באופן כל כך יעיל ומוצדק.‏

סרט זר

אז "פרידה" ניצח. זה לא היה מפתיע. ו"הערת שוליים" באמת הביא הרבה כבוד בעצם המועמדות, ‏ואפילו ראו לרגע את יוסף סידר וליאור אשכנזי מאחורי בילי קריסטל. הבמאי האיראני הקדיש את ‏הפרס "לבני ארצי, לאנשים שמכבדים את כל התרבויות והבזים לכל יריבות או טינה"‏.‏

מה שאני אוהב זה את הטוהר של התחרות. העובדה שכל כלי התקשורת מקבלים כל כך יפה את ‏זה שמדובר בתחרות בין סרטים ולא בין מדינות, שזה לא "איראן נגד ישראל", שהבמאי של ‏‏"פרידה" הוא לא אחמדניג'ד, שאין לו שום כוונה להפציץ את ישראל בזמן הקרוב, ושאף אחד לא ‏מפזר בדיחות אידיוטיות על "נקמה" או קושר בין הנצחון הזה לבין תקיפה עתידית באיראן. זה כל ‏כך יפה שאף אחד לא מידרדר לבדיחות אידיוטיות כאלה. הבגרות שכולם מפגינים נהדרת. אל ‏תספרו לי אחרת. לא שומע כלום. להלהלהלהלהלהלהלהלהלהלה

סטריפ

מריל סטריפ היתה מועמדת לאוסקר 17 פעמים. אין אף שחקן או שחקנית, חי או מת, ‏שמתקרבים ‏לזה. לקתרין הפבורן יש 12 מועמדויות, ולא יהיו עוד. לג'ק ניקולסון יש רק 12, והוא ‏לא עובד בקצב של ‏סטריפ. חוץ מזה היא גם זכתה פעמיים, אבל ההתמחות האמיתית שלה היא ‏להפסיד בשיא ‏האלגנטיות, ולהיות תמיד היחידה שבאמת נראית שמחה בשביל זאת שזוכה. אם ‏אלה פוקר-פייס (או ‏במקרה שלה: סטריפ פוקר), אז היא באמת שחקנית מעולה. הפעם זאת היתה ‏אמורה להיות ויולה ‏דייויס שעבורה סטריפ תמחא כפיים בשמחה, אבל לא: היא קיבלה את הפרס ‏בעצמה, בפעם ‏השלישית. זה היה כל כך מפתיע שלרגע שכחנו שבעצם זה היה הדבר הכי צפוי ‏שיכול להיות: הרי ‏‏"מריל סטריפ בתפקיד מרגרט תאצ'ר" סומנה כמובילה לאוסקר עוד לפני שנה, ‏הרבה לפני שמישהו ‏ראה את הסרט. ‏

הארטיסט

שחקן, במאי, סרט. כאן אין הפתעות. הבעיה העיקרית עם כל הפרסים המקדימים האלה היא ‏שאנשים כבר יודעים שהם יזכו, לא נורא מתרגשים, והנאומים שלהם משעממים. יאללה, שיהיה. ‏בשנה הבאה, חסר להם שהם לא מסדרים לנו טקס עם האביר, ההוביט והטרנטינו.‏