אוקיי, זה הולך להיות ארוך אז תאחזו במושבים שלכם.
אז ככה – נכון לעכשיו, בכל הנוגע לשאלה "מי יזכה באוסקרים?" לאף אחד אין ממש מושג. זה נכון עקרונית כל שנה, אבל לרוב אפשר לדעת את רוב הדברים מראש, או לנחש לאן הם הולכים, או לפחות כולם חושבים שמשהו הולך לקרות, אבל אז מתבדים. הפעם לא. מה שהתחיל עם מה שדיברתי עליו בפוסט הקודם – שאף סרט לא נראה לחלוטין סרט אוסקרים – מתגלגל לכך שעכשיו, אחרי שהעונה כבר התחילה, רוב הפרסים התפזרו בצורה כזאת שקשה לשים סרט כלשהו הרחק מעל השאר.
בשבועות האחרונים קרו הדברים הבאים (בלינק תוכלו לקרוא את כל הזוכים בפירוט, ברשותכם אתמצת לזוכים העיקריים):
- פרסי גותהאם נתנו את פרס הסרט הטוב ביותר ל"קרא לי בשמך" ואת סוג-של פרס הבימוי (בעצם פרס לפריצת השנה בבימוי, אבל אין להם פרס בימוי אחר) ל"תברח".
- הועד הלאומי לביקורת (ה-NBR) נתנו את פרס הסרט הטוב ביותר ל"העיתון" של ספילברג ונתנו את פרס הבימוי לגרטה גרוויג על "ליידי בירד", ובחרו בסרטים הבאים כעשרת הסרטים הטובים של השנה שאינם "העיתון" (שמסודרים כאן על פי הא"ב) : "בייבי דרייבר", "דנקרק", "חוטים נסתרים", "חי בסרט", "לוגאן", "לחיות בקטן", "ליידי בירד", "פרויקט פלורידה", "קרא לי בשמך" ו"תברח".
- פרסי המבקרים של ניו יורק נתנו את פרס הסרט הטוב ביותר ל"ליידי בירד" ואת פרס הבימוי לשון בייקר על "פרויקט פלורידה".
- פרסי המבקרים של לוס אנג'לס נתנו את פרס הסרט הטוב ביותר ל"קרא לי בשמך", ובמקום השני "פרויקט פלורידה" עם תיקו פרס הבימוי בין גיירמו דל טורו על "צורת המים" והבמאי של "קרא לי בשמך".
- מגזין "סייט אנד סאונד" הבריטי הכריז על "תברח" כסרט הטוב ביותר השנה ועל העונה השלישית של טווין פיקס כסרט השני הכי טוב השנה, כי אין שום משמעות להגדרות האלה יותר, כנראה, כי גם מגזין "מחברות הקולנוע" הצרפתי החליט שהסדרה הנ"ל היא הסרט הכי טוב שיצא השנה. נראה שנהיה קשה יותר ויותר להבדיל בין סדרה וסרט אה רגע לא זה סדרה, סרטים הם לא באורך 18 שעות תודה רבה. השנה נראה שהמגזין הצרפתי בחר ברשימה הזויה ואמריקאית ביותר שכוללת בין השאר את "ספליט",והסרט של אנג לי שכולם קטלו שנה שעברה ואפילו לא יצא בארץ ("מצדיעים לך, בילי לין!"), וגם בבחירות יותר נורמטיביות – "תברח" במקום הרביעי, ו"גוד טיים" במקום השביעי.
- הוכרזו המועמדים לפרסי הסרטים העצמאיים האמריקאיים – שם המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר הם "קרא לי בשמך" (עם 6 מועמדויות בכולל), "תברח" (עם 5, והיחיד שמועמד גם לתסריט, גם למשחק, גם לבימוי וגם לפרס הסרט), "ליידי בירד" (עם 4), "פרויקט פלורידה" (עם 2) ו"הרוכב" (עם 4).
- הוכרזו המועמדים לפרסי האנני אותם קוקו מוביל עם 13 מועמדויות, כאשר התחרות על פרס סרט האנימציה הטוב ביותר היא "גנוב על העולם", "מכוניות 3", "קפטן תחתונים: הסרט" ו"בייבי בוס", ועל פרס סרט האנימציה העצמאי הטוב ביותר מועמדים "המפרנסת", "לאהוב את וינסנט", " The Big Bad Fox & Other Tales", "Napping Princess" ו"בפינה הזו של העולם".
- וגם פרסי המבקרים של דטרויט (שעושים מועמדויות, שזה טיפשי, ושמובילים בהם "תברח" ו"צורת המים"), פרסי האינדי הבריטיים (שם "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" מככב) ופרסי הלווין (שבו מוביל "דנקרק", אבל לאף אחד לא ממש אכפת מהפרסים האלה).
הפונקציה שהפרסים הנ"ל ממלאים היא בעיקר פתיחת הראש לאקדמיה ולגילדות לגבי מועמדים אפשריים או ניסיון ליצור קונצנזוס שיכול לסחוף ולהמשיך הלאה לזכייה ופחות ניבוי מדויק של מי יזכה במה. אנחנו בשלב מאוד מוקדם במירוץ והרבה יכול להשתנות, אבל לא פעם כבר עכשיו יש קטגוריות שננעלות. אז כרגע, בזמן הזה, בוא נעבור על הקטגוריות השונות במירוץ ונראה מה המצב שלהם.
הסרט הזר הטוב ביותר
לפני שבוע בערך הארץ רעשה. ""פוקסטרוט" זכה בפרס הסרט הזר הטוב ביותר!!!" הכריזו העיתונים. וכן, "פוקסטרוט" אכן זכה בפרס הסרט הזר הטוב ביותר – אבל בואו נרגע. זה בסך הכל הועד הלאומי לביקורת – שדי מעפנים בכל הנוגע לניבוי באוסקרים. אם הייתי צריך להמר הייתי אומר שמועמדות ל"פוקסטרוט" היא אפשרות סבירה למדי בשלב הזה – אבל זכייה עוד רחוקה ממנו. שני איגודי המבקרים של ניו יורק ולוס אנג'לס, למשל, התעלמו מ"פוקסטרוט" לגמרי והחליטו לתת את הפרס ל"120 פעימות בדקה" (כאשר לוס אנג'לס נתנו לו את הפרס בתיקו עם "אהבה חסרה") , אבל גם לסרט הצרפתי הייתי מציע לחכות קצת לפני שהוא מתחיל לחגוג. צריך לזכור שאם יש קטגוריה אחת שבה באמת הכל יכול לקרות – הרי שמדובר בזאת. בקלות אפשר לדמיין שביום הצמצום ל-9 מועמדים נמצא שאחד או אפילו רוב הסרטים המובילים לכל אורך העונה פשוט הושמטו, וכל התחרות תשתנה מהיסוד. אבל נכון לעכשיו, בכל הנוגע למדד הגאווה הלאומית שלנו, אפשר לשמור על אופטימיות מסוימת.
סרט האנימציה הטוב ביותר
"קוקו". ולקטגוריה הבאה.
טוב, נו – עקרונית, אם יש מועמד אחד שיכול לנסות לנצח את "קוקו", זה אולי הסרט החדש מהאולפן שיצר את "שיר הים" ו"הסוד של קלס" שנקרא "המפרנסת" (שאתם יכולים ללכת ולראות אותו בטרום בכורה ביום חמישי ה21.12 בסינמטק חולון ביחד עם הרצאה של דורון) שזכה בפרס סרט האנימציה של מבקרי לוס אנג"לס שדי עקביים בבחירת סרטי אנימציה ייחודיים (כלומר: לא של דיסני/פיקסאר) – שנה שעברה הם בחרו בסרט הנפלא "השם שלך.", למשל. אבל לא באמת, "קוקו" שולט ביד רמה במועמדויות בפרסי האנני ובכל מקום שיש פרס אנימציה, ואם "קובו" לא הצליח בשנה שעברה לגבור על "זוטרופוליס", נראה שהאקדמיה שמחה להמשיך לתת את פרס סרט האנימציה הטוב ביותר לדיסני ופיקסאר עד שהשמש תגווע, וכל מי שרוצה באמת לחפש תחרות לא מכורה מראש יצטרך לחפש אותה במקומות אחרים.
צילום
שני פרסי המבקרים (היחידים שחילקו עד עכשיו פרסים בקטגוריה) לא חילקו את הפרס ל"בלייד ראנר 2049", אז מה לעזאזל קורה פה. כלומר, הלו, חברים – ראיתם את הסרט? להגנת מבקרי לוס אנג'לס הוא קיבל את המקום השני בפרס, ומדובר בארגון שפירגן לרוג'ר דיקנס (צלם הסרט) כבר ארבע פעמים בעבר (ואפילו פעמיים באותה השנה, בתיקו מול עצמו), אז אולי הם לא מרגישים צורך לצ'פר אותו שוב פעם. מה גם שנראה שהם כן מודעים לכך שהסרט יפהפה, אבל החליקו לתת את הכבוד הגדול למחלקת התפאורה והסטים שם הסרט זכה במקום הראשון ולא לצלם. סביר.
אצל ניו יורק, לעומת זאת, קרה משהו אחר והפרס הלך ל"פרחים בבוץ" – הסרט שנטפליקס מקווים שיצליח להביא אותם אל האוסקר השנה. אם אני רוצה להיות ציני עד מאוד, אני יכול לזעוק שהסיבה היחידה ש"פרחים בבוץ", סרט סטנדרטי ביותר בצילום שלו, זכה, היא שהצלם שלו היא בכלל צלמת, וניו יורק רצו לעזור במאבק לשוויון. אם אני לא רוצה, אני יכול להגיד שאולי כל המבקרים בניו יורק מטורפים, או שאולי על מסך גדול "פרחים בבוץ" נראה יותר טוב. קשה להאמין ש"פרחים בבוץ" אשכרה יגיע לאוסקר, אבל אם הוא יצליח להשיג כאן מועמדות, יהיה מדובר בהישג היסטורי כפול – גם מועמדות ראשונה אי פעם (!) לצלמת קולנוע, וגם מועמדות ראשונה לסרט עלילתי של נטפליקס, גם אם זה רק בקטגוריות הטכניות. כמובן, כל זה לא אומר שדיקנס ו"בלייד ראנר 2049" לא יזכו, ואפילו לא סימן מעורר חשש יותר מדי. לרוב אין קשר בין הבחירות של המבקרים כאן למה שהולך באוסקר בסופו של דבר.
תסריט
על פרס התסריט המקורי לא אתעכב הפעם, כי עדיין אין משהו משמעותי להגיד – נראה שאנשים אוהבים את התסריט של "חוטים נסתרים" (שזכה בועד הלאומי ובניו יורק) ואת התסריט של "תברח" (שזכה בגותהאם ובלוס אנג'לס), אבל קשה להסיק מסקנות מרחיקות לכת לכאן או לכאן.
במקום זאת, בואו ונלך למקום היותר מעניין שהוא פרס התסריט המעובד, ששומם לחלוטין מכיוון שפרט ל"קרא לי בשמך" אין אף מתמודד משמעותי שיכול להגיע לכאן, ולפתע הקטגוריה התמלאה בסימני שאלה. רק גוף אחד נתן פרס לתסריט מעובד עד כה (הועד הלאומי) והוא הלך עם מי שיכול להיות הפתעת העונה – "חי בסרט", שהוא השם הלא-משהו שניתן ל"אמן האסון", הסרט על הפקת "החדר". הסרט על טומי ויסו זוכה להרבה ביקורות טובות, ועכשיו גם פרסים מצד המבקרים, ומכיוון שהוליווד לא יכולה להגיד לא לסיפורים על עצמה, יש סיכוי טוב מאוד שהסרט ימשיך ויגדל ככל שהעונה תתמשך.
אבל חוץ משני אלה – מי? מה? מה קורה כאן? מי בכלל יכול להיות מועמד? "פלא"? "וונדר וומן"? "חזק יותר"? "להעיר את המלכה"? "לוגאן"? "פרחים בבוץ"? נראה שהולכים להיות כאן כמה סרטים שהולכים לזכות מההפקר, והשאלה היחידה היא רק מי.
שחקנית משנה
הסרט שכבר כשחיברתי את הרשימה של המועמדים הבולטים לאוסקר בעטתי בעצמי על כך שלא הוספתי אותו הוא "ליידי בירד". סרטה של גרטה גרוויג (ואגב – לא סרטה הראשון, כפי שחלק מהאנשים מציינים, אלא סרטה השני) הוא מעין סיפור התבגרות קליל כזה שאנשים התאהבו בו בכל צורה ודרך – הוא הפך לסרט עם הביקורות הטובות ביותר בעגבניות רקובות, כאשר 185 ביקורות כולם הסכימו שמדובר בסרט טוב לכל הפחות. כרגע נראה שהקטגוריה הכי בטוחה שבה הוא יזכה זאת שחקנית משנה – לורי מטקלף (שאין לי מושג מי זאת) שמשחקת את אימה של הגיבורה זכתה ברוב הפרסים שהיו עד כה, חוץ מאחד שבו זכתה טיפאני האדיש, שדווקא יש לי מושג מי זאת (בעיקר בזכות "המופע של קרמייקל", סיטקום חביב ביותר) אבל מה לעזאזל היא עושה כאן.
ובכן, מסתבר שבארצות הברית יצא סרט שנקרא "טיול בנות", והיה מעין גרסה של ה"הנגאובר" רק לבנות- למרות שכבר היה כזה וקראו לזה "מסיבת רווקות", אבל הפעם הן שחורות אז זה בעצם גרסה של "מסיבת רווקות" רק עם אפרו-אמריקאיות. אני לא סגור על העלילה לחלוטין אבל נראה לי שזה בסגנון משהו משהו חבורת בנות שיוצאת לטיול מטורף ואז מלא הפרשות. לא ראיתי את הסרט אז אני לא יכול לשפוט אבל טיפאני האדיש כנראה הייתה מאוד מצחיקה או משהו, כי מבקרי ניו יורק החליטו שדווקא היא השחקנית משנה הכי טובה שהייתה השנה. ונראה שזה לא רק דעתם כי בבלוגספירה האמריקאית אנשים מאוד רוצים לראות אותה מועמדת וטוב, למה לא. אני עקרונית בעד שחקני קומדיה שמועמדים לאוסקר, פשוט הייתי מעדיף שהם לא היו צריכים להשתין מאומגה כדי לזכות במועמדות הזאת.
חוץ מהן, נראה ששמורים מקומות לאליסון ג'ני מ"אני, טוניה" והולי האנטר מ"חולי אהבה", ואולי אפילו למרי ג'יי בלייג' על תפקידה ב"פרחים בבוץ", בעוד קטגוריה שהסרט מקווה להיכנס אליה. אתם מוזמנים לשים לב שפרט להאדיש, כולן משחקות אימהות לדמויות ראשיות ולחשוב על זה מה שבא לכם.
שחקן משנה
נכון לעכשיו, מדובר בקטגוריה היחידה שכולם מסכימים לגביה – וילם דפו ב"פרויקט פלורידה" הוא שחקן המשנה הכי טוב שהיה השנה, אמרו כל מי שחילקו פרסים בדבר (למרות שהוא פספס מועמדות בפרסי האינדי, אבל נתעלם מזה). המועמד היחידי שעלול לעשות לו בעיות זה סם רוקוול מ"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" שנראה תמיד מרחק נגיעה מלזכות, אבל מסתפק בעיקר במקום שני. אני עדיין לא ראיתי אף אחד מהסרטים האלה אז אין לי מושג מי יותר טוב, אבל אני מניח שאם סם רוקוול יזכה הוא יעשה ריקוד קטן, אז כרגע בהפרש קטן אני מעדיף שהוא יזכה.
פרט להם, לא מאוד ברור מי ימלא את שאר המקומות. הגיוני שאחד מהגברים של "קרא לי בשמך" יצוץ בקטגוריה, אבל לא ברור אם ארמי האמר או מייקל סטולברג או שניהם. גם מארק ריילנס יכול לצוץ כמועמדות סמלית לכל הצוות של "דנקרק", וחוץ מזה יש כל מיני מועמדים שלא באמת נראה שמישהו להוט לשים אותם על המפה והם נראים יותר כמו תוצאה של חיפוש בנרות כאמצעי למלא את הקטגוריה – נניח בן מנדלסון ב"שעה אפלה" או מייקל שאנון ב"צורת המים".
שחקנית ראשית
בניגוד מוחלט לקטגוריה הקודמת, אם יש קטגוריה אחת שהיא קרב קשה, זה כאן. האם מריל סטריפ בדרך לזכייה רביעית על "העיתון" בעקבות זכייתה בפרס השחקנית בועד הלאומי לביקורת? האם סירשה רונאן בדרכה להיות אחת הזוכות הצעירות ביותר בתולדות הפרס (אחרי זכיות בגותהאם ואצל ניו יורק) על "ליידי בירד"? האם האקדמיה תיתן סוף סוף כבוד לסאלי הוקינס על "צורת המים" (שזכתה אצל מבקרי לוס אנג'לס)? או שמרגו רובי תעשה סיבובים על הקרח מסביב לכולם ותקבל פרס על "אני, טוניה"?ואולי בעצם פרנסס מקדורמנד צריכה אוסקר שני על "שלושה שלטים"?
בינתיים הקרב בעיצומו בלי מובילה לכאן או לכאן, שכן הפרסים ניתנים לכל עבר – וזה עוד לפני שמכניסים לזירה את ג'סיקה צ'סטיין ("המשחק הגדול", שעד לאחרונה קראו לו "המשחק של מולי"), אמה סטון ("קרב המינים"), ג'ודי דנץ' ("להעיר את המלכה") ועוד שחקניות שהיו רוצות חלק מהעוגה.
שחקן ראשי
קטגורית שחקן ראשי נכון לעכשיו ריקה.
כלומר, כן, גארי אולדמן כוינסטון צ'רצ'יל ב"שעה אפלה" נמצא שם וכנראה הולך לזכות, אבל אחרי שמסיימים להשתפך עליו כולם מסתכלים אחד על השני ומנסים להיזכר באיזה עוד הופעה של שחקן גדול הם צריכים לשים שם. לכאורה דניאל דיי לואיס, אבל כל המבקרים התעלמו מההופעה שלו עד עכשיו ב"חוטים נסתרים". לכאורה טום הנקס ב"העיתון" שזכה בפרס השחקן הטוב ביותר בועד הלאומי, אבל האקדמיה קצת מניאקית להנקס בשנים האחרונות. אולי השחקן הראשי ב"קרא לי בשמך" שזכה בשני פרסי המבקרים לשחקן הראשי הטוב ביותר ועוד שלל פרסים על "תגלית השנה", אבל הוא נורא נורא צעיר בשביל הקטגוריה הזאת ורק להשיג מועמדות יהיה אתגר מבחינתו. המצב נתן פתח לכמה הצעות מקוריות שלא חשבו עליהם עד כה כמו דניאל קאלויה ב"תברח", ג'ייק ג'ילנהול ב"חזק יותר" או ג'יימס פרנקו ב"חי בסרט" על תפקידו כטומי ויסו. למען האמת, ג'יימס פרנקו במצב יותר טוב מכל שאר חבריו: הוא זכה בפרס משחק אצל גותהאם וקיבל עוד אזכור כמקום שני אצל פרסי לוס אנג'לס מה ששם את השם שלו בין המועמדים האפשריים במקום די גבוה, ואולי אפילו כזוכה פוטנציאלי אם משהו יקרה לאולדמן. אז כנראה שנראה את טומי ויסו, לכל הפחות בגרסה אחת, בטקס האוסקרים הקרוב. ימים מוזרים.
בימוי/סרט
בשלב כזה מוקדם במירוץ, קשה עדיין לדבר על הפרדה בין הקטגוריות אז בוא נדבר עליהם יחדיו (למרות שאם יישמר הרצף מהשנים האחרונות, כנראה שהפרסים יילכו לשני סרטים שונים). אם עד עכשיו כל הסרטים נשמעו לכם כמו סרטים שאתם לא מכירים ואולי בעצם אף אחד לא מכיר, אתם לא לבד. המבקרים נוטים להעדיף את האינדי על פני האולפנים, ולכן הבחירות שלהם נראות בהתאם. בשנים האחרונות האקדמיה זרמה איתם, וכך נוצר מצב שמי שהיו פעם בעיקר פרסים שנועדו לפנק את סוג הקולנוע שמדבר אליהם הפכו למנבאים די סבירים לכל העניין של האוסקרים. אפשר לראות ש"קרא לי בשמך", שזכה בפרס הסרט הטוב ביותר אצל פרסי גותהאם, פרס מבקרי לוס אנג'לס, מועמדות בפרסי האינדי ואזכור כאחד מ10 סרטי השנה של הועד הלאומי נראה בפער קטנטן כמועמד המוביל מבין הסרטים ה"קטנים", עם "ליידי בירד" (שזכה בניו יורק בפרס הסרט, ובועד הלאומי בפרס הבימאית ובאיזה פרס ניחומים מוזר בלוס אנג'לס) בעקבותיו ו"תברח" ו"פרויקט פלורידה" עם פרסי בימוי כאלה ואחרים לא רחוק מאחוריהם. ו"צורת המים" ו"שלושה שלטים", שספגו מכה קלה בכך שהרבה לא התייחסו אליהם נמצאים בכל זאת נמצאים עדיין במשחק. אבל צריך לזכור שתמיד יש את האפשרות שסרט אולפנים גדול יזכה – "העיתון" הרי זכה אצל הועד הלאומי, ויכול להיות שהגילדות יעדיפו את צמד סרטי מלחמת העולם השנייה "דנקרק" ו"שעה אפלה" על פני כל האינדי-שמינדי הזה.
כל זה בא להגיד – וואלה, אני פשוט לא יודע. כלומר, רשימת המועמדים נראית די סגורה. למרות שהועד הלאומי שם סרטים כמו "בייבי דרייבר" או "לוגאן" ברשימת 10 סרטי השנה שלו, אני לא חושב שיהיו הפתעות גדולות מדי ברשימת המועמדים וככל הנראה המועמדים הסופיים לא יהיו שונים בהרבה מהרשימה הקודמת (פרט לתוספת של "ליידי בירד" ואולי "חי בסרט"). אבל לגבי הזוכים בפרס הסרט ובפרס הבמאי, כמו שרשמתי בתחילת הפוסט- אין לאף אחד מושג כרגע. הכל יכול לקרות. אנחנו נמצאים כרגע במצב נדיר שבו העונה הזאת לא נראית לחלוטין ברורה מראש. והלוואי שזה יישמר ככה – כי הרי העניין בעונת הפרסים הוא העניין. עונה שבה כל הזוכים ידועים מראש, אפילו אם היא מצליחה לתת את הפרסים לכל הסרטים שכולם אוהבים, היא משעממת בסך הכל. ובעוד שהצצה בחדשות עלולה להכניס מישהו לחרדה קיומית, זה נחמד שיש מירוץ עם אקשן וטוויסטים בעלילה וללא חשיבות אמיתית על חיינו כדי להסיח את הדעת.
בזמן הקרוב יהיו המועמדויות של טקס פרסי המבקרים, עשרת סרטי השנה של המכון האמריקאי ושבוע הבא גם המועמדים לגלובוס הזהב ולגילדת השחקנים, ושלל דברים אקראיים כמו פרסי מבקרים של ערים פחות נחשבות או צמצום קטגוריות של האוסקר בכל מיני מקומות, שיעזרו לנו להבין (או אולי בעצם לא) לאן המירוץ הזה הולך.
אשמח אם טיפאני האדיש תחליף את שמה לטיפאני האדישה.
נורא מבלבל, העניין הזה של תיעתוק אנגלי-עברי.
אם פוקסטרוט יהיה מועמד לפרס הסרט הזר
זה יהיה ההפך הגמור מגאווה לאומית.
מה? מי?
נראה לי שאתה במקום הלא נכון…
זכייה של "פוקסטרוט" תהיה מרגיזה
בעיקר בגלל שזה אומר אי זכייה של "אהבה חסרה", נכון לעכשיו הסרט הטוב ביותר של 2017 לטעמי.
נראה שהקטגורייה הזאת הולכת לכיוון של BPM בלי שום קשר, שזה קצת מאכזב כי מדובר בסרט די בינוני, אבל ניחא.
סבבה אחי
(ל"ת)
אזכור כלשהו לאמא! בקטגוריות הצילום והעריכה?בכל זאת נדמה לי שלפחות בתחומים הללו יש הסכמה שהעבודה היתה די מרשימה
אני ממש בספק שדבר כזה יקרה
"אימא!" הוא סרט לא מאוד אהוב, הצלם שלו הוא לא מחביבי האקדמיה ופרס העריכה צריך עריכה יותר נוצצת מזה או מועמדות לפרס הסרט הטוב ביותר.
אני רוצה שThe Disaster Artist יהיה מועמד למשהו
רק בשביל הסיכוי שמישהו ייתן לטומי וויסו להגיש פרס.
כבר אפשר להיות בטוחים שיהיה לפחות גאג כלשהו איתו בטקס
ולגבי מועמדות, כאמור – תסריט מעובד
התכוונתי להתלונן על ההערה המזלזלת בעניין לורי מטקאלף, אבל החלטתי לא להרוס את היום החגיגי עם ריבים מיותרים
בכל זאת, תוך מספר שעות בירת הנצח של העם היהודי הולכת לקבל חותמת כשרות מדונאלד טראמפ בכבודו ובעצמו. הכבוד האבוד של אחת משחקניות האופי הטובות בהוליווד יצטרך לחכות עד אחרי שמעגלי הריקודים הספונטניים בחוצות ערי ישראל ימוגו להם, אי-שם לקראת בוקר המחר החדש.
אני חושב שהבורות שלי נובעת מהמחסור הקיצוני שלי בצפייה טלווזיונית
לא התכוונתי חס וחלילה לזלזל.
אני קצת מגזים, אבל היא באמת משפרת כל דבר שהיא מופיעה בו - כולל אפילו "המפץ הגדול"
(ל"ת)
גם לי ההערה לגבי לורי מטקלף קצת צרמה.
כי היא באמת עשתה הרבה ואחת מהמוצלחות. הכי מוכרים שלה זה אכן רוזאן והמפץ הגדול, אבל היא מהשחקניות האלה שכל הזמן עשו מלא דברים. (אגב – היא גם הקול של האמא בצעצוע של סיפור)
וגם – אליסון ג'אני, לא ג'ייני. נכון שהיא מוכרת יותר מהטלויזיה אבל אני חושבת ששישה פרסי אמי (ועוד חמש מועמדויות) צריכים לתת לה מספיק קרדיט כדי לכתוב את השם שלה נכון…עוד אחת המוכשרות שהופכת כל סרט/סדרה שהיא משתתפת בו ליותר טוב. היא איכשהו גרמה לי לראות ארבע עונות של אמא, למרות שלכולם ברור שזו סדרה גרועה של צ'אק לורי, אבל כל דבר שהיא משתתפת בו משתפר בשלוש דרגות.
התעתיק המקובל באתר הוא אליסון ג'ני
וידעתי את זה, וזה חמק ממני. את ג'ני אני דווקא מכיר מלא מעט מקומות (כי היא נמצאת גם בקולנוע) ומחבב מאוד.
פרסי המועמדים למבקרים עוזרים לא להבהיר את הנקודה
פרסי המבקרים הם אולי הפרסים הכי חשובים כי הם אלה שמתרחשים במספרים הגדולים ביותר, ולכן יכולים, אולי, לתת לנו הצצה לגבי מה יקרה באוסקר.
העשירייה שלהם של סרטי השנה מורכבת מהשמות הצפויים: קראלי-תברח-דנקרק-ליידיבירד-העיתון-צורתהמים-שלושהשלטים-פרויקטפלורידה ועם זריקת עידוד לשעה אפלה והפתעה בצורת "חולי אהבה", אבל המועמדים לפרס הבמאי מצמצמים את המועמדים ה"רציניים" לכל הסרטים למעלה חוץ מפרויקט פלורידה, שעה אפלה וחולי אהבה.
מכיוון שמספר המועמדים שלהם לא מוגבל, לגבי כל השאלות וההיסוסים שכתבתי למעלה התשובה שלהם בכל קטגוריות המשחק הייתה "כן". 7 מועמדים לפרס השחקן (שכוללים את כל השמות שנמצאים למעלה), 6 מועמדויות לפרס השחקנית (שכוללים את כל השמות הרציניים פלוס צ'סטיין), 6 לשחקן משנה (שפה דווקא יש הפתעה נחמדה בדמות פטריק סטוארט ב"לוגאן") ו7 מועמדויות בשחקנית משנה (שכולל את השמות שהוזכרו למעלה פלוס אוקטיביה ספנסר ב"צורת המים" והונג צ'או ב"לחיות בקטן").
עכשיו, הקטע עם הארגון הזה, שקצת מוריד מהיוקרה שלו – זה שבנוסף לקטגוריות המשחק הרשמיות יש להם עוד לא פחות ממשחק בקומדיה ופרס לשחקן צעיר בגלל שהם לא רוצים שאף אחד חס וחלילה ייעלב. (אני מניח שהשם הכי מפתיע זה שכריס המסוורת' קיבל מועמדות על "תור: ראגנארוק") .
ויש להם גם מועמדים לפרס סרט האימה/מד"ב הכי טוב (בלייד ראנר 2049-זה-תברח-צורת המים) ומועמדים לפרס סרט האקשן הטוב ביותר (תור 3- וונדר וומן-לוגאן-בייבי דרייבר- כוכב הקופים 3) וקומדיה (שמורכב בעיקר מסרטי דרמה-קומדיה כזה).
ישראל פספסה את קטגורית סרט הזר, אבל למי אכפת, הם לא משהו בניבוי הקטגוריה הזאת.
התסריט המעובד על פי הם מורכב מ"קרא לי בשמך", "חי בסרט", "פרחים בבוץ", "פלא" ו"המשחק הגדול" מה שהגיוני, אם כי לא מחייב לקראת האוסקרים.
בקיצור, הבעיה עם הפרסים האלה היא שכל דבר שני מועמד בהם כך שקשה להבין מהם משהו רציני, אבל הם לא מכניסים עוד שחקן משמעותי או פוגעים בשחקן אחר. יש יתרון במועמדויות ל"צורת המים" אבל זה רק בגלל שהוא גם שולט בקטגוריות הטכניות ביד רמה שרוב שאר הסרטים לא יכולים להשתוות לה.
דפו ועוד
ברור שווליאם דפו בתפקיד מדהים, מה שקצת חבל הוא שאני לא רואה את השמות של האם והבת ב"פרויקט פלורידה" כמועמדים בולטים (האם בתפקיד משנה, הבת בתפקיד ראשי), כששתיהן בעיניי מדהימות באחד הסרטים הטובים שיצאו בשנים האחרונות בהוליווד ובכלל.
וכן, הוא טוב יותר מרוקוול, שנותן אמנם תפקיד טוב ב"שלושה שלטים" אבל בהחלט פחות טוב מאשר דפו (וגם פחות טוב מפרנסס מקדורמנד באותו סרט ממש שעשויה לזכות באוסקר ראוי).
לגבי טיפני האדיש, Girls Trip' הוא סרט לא פחות ממזעזע. מהסרטים הבודדים בחיי שהפסקתי באמצע. קולני, לא משעשע ודוחה לגמרי. סרט חסר ערך לחלוטין ולמרות שטיפני הנ"ל אכן בולטת שם לטובה יחסית לאנמיות של שאר הקאסט, גם היא קולנית, צעקנית ובאופן כללי נותנת הופעה שאם עבורה היא תזכה באוסקר במקום ברוקלין פרינס או בריה וניט (של "פרויקט פלורידה") זאת תהיה בושה של ממש.
ואכן, לורי מטקאלף מלכה.
מסכים לגמרי על Girls Trip
זה סרט מביך במיוחד.
לפעמים, ולאחרונה לעתים קרובות מידי, המבקרים בארה"ב פשוט לא ברורים לי בשום צורה.
מסכים לגבי מה שאמרת גם על פלורידה וגם על טיול בנות.
(ל"ת)
מה עם 'כל הכסף שבעולם'
מה שום קטגוריה? כלום? אפילו לא מישל וויליאמס על משחק?
רגע, הסרט עדיין לא יצא…
רגע, אז מה באמת עם כל הסרטים שעדיין לא יצאו [באמריקה לפחות]?
אז עם סרטים שעדיין לא יצאו
יש פאדיחות.
כלומר, אין מה לעשות – סרטים שעדיין אף אחד לא ראה, אף אחד לא ראה ואי אפשר להעניק פרס לסרט שלא ראית ולכן למה בכלל מישהו מסכם את השנה בתוך דצמבר???
אבל היגיון הוליוודי עובד אחרת, וכולם רוצים להשפיע על דעת הקהל ולכן סרטי דצמבר נוטלים על עצמם סיכון: הם יכולים להתגלות כנהדרים ולסחוף את כולם לעבר הלהיט הגדול החדש, או ללכת לאיבוד במירוץ שכבר התחיל לפניהם. זה מוביל מדי פעם למבוכות (ארגון המבקרים, למשל, ערך משאל האם להכניס את "מלחמת הכוכבים" לפרס הסרט הטוב ביותר לאחר שיצא כי אנא ערף) אבל ככה זה עובד.
אם "כל הכסף שבעולם" יתגלה כלהיט אני עדיין חוזה לו קושי להיכנס לבימוי או סרט אבל יש שני קטגוריות פתוחות שהוא יכול להיכנס אליהן יחסית בקלות: שחקן משנה (פלאמר) ותסריט מעובד.
אני יודע שהרבה כאן לא יבינו את זה אבל וונדר וומן
לפחות לפאטי ג'נקניס מגיע הערכה, היא אומנם לא תקבל עכשיו אפילו מעומדות, אבל לדעתי ככל שיתקרבו לגלובוס הזהב ובחירה של פרסים מתוך התעשייה יש לה סיכוי טוב לקבל מעומדות.
הרבה חושבים שוונדר וומן זכה להערכה וביקורות טובות בגלל שהגיבורה הראשית היא אישה. – זה לא נכון! אבל זה גם קצת נכון. העניין הוא כזה לצלוח סרט עם גיבורה ראשית זה בכלל לא משימה קלה. יש כל כך הרבה מקום לטעויות, שהרבה לא לוקחים בחשבון ולכן נדרש מלאכת טון לדמות. איך נוגעים בכולם? איך מגיעים ללב המיינסטרים וצולחים אותו ללא ליפול לתפיסות פרימיטיביות איך צריכה להתנהג בחיים ובסרטים. אם כל הכבוד לדמות כמו שרה קונור, היא רק התחילה את המשא בזמנו לייצר לאשה גם צד של כוח בדאסית, אבל זה העניין זה רק צד. הרעיון של וונדר וומן שהוא מביא שדרוג רציני לתפיסה הזו, אם שרה הראתה שהיא יודעת לשחק במועדון של הגברים, לדיאנה יש מועדון נשים משלה שיש לה שם גם דברים שמשדרים כוח 'כמו של גברים' אבל זה לא מונע ממנה להביע גם צדדים ' נשיים' כמו חמלה אהבה ורוך – היא כנה. וזו הצגה של שיוויון אמיתי בין המינים. גם היה את עניין הלבוש מצד אחד אייקוני קצר וסקסי מצד שני לא מסיט את הסיפור מהגיבורה עצמה ומאבייקט אותה (כל גיבורה שנראתה לפני בסרטים?) ושם זה לא נגמר כמובן, הכי חשוב זה להציג איך אישה כזו מתנהלת בין גברים ובמיוחד איך במערכת יחסים? גם כאן הייתה תשובה ברורה מפאטי ומציגה את הקו הפשוט הם שותפים וגם כאן המצב יכול להיות מסובך, אז נקטין את הגבר כאלם במצוקה – הגברים לא יהיו אמפטים לדמות כזו. יעשו את סטיב עם יותר סיי ודומיננטי – אז למה שהוא יביא צל על הגיבורה הראשונה הרצינית (ככה כיוונו ויצא) על המסך? האיזון היה חשוב מאין כמוהו והבמאית ידעה לשחק איתו ולאזן אותו בצורה מדהימה וייחודית.
וונדר וומן לא הייתה הפמיניסטית של 2017, היא גם לא הייתה האישה שנתפסת בעיני גברים ב1984, היא הייתה פשוט אשה שעומדת בין נשים וגברים וכאישיות מוצאת את מקומה וכמובן גם את כוחה בעולם ומאמינה שאין שום דבר שהיא לא יכולה להשיג כולל זוגיות, אהבה, שותפות וחברות. הכול זה ניצחה הבמאית פאטי ג'נקינס ביד רמה תזמורת שקולה נשמע מהעתיד. על זה מגיע לה אוסקר, או מועמדות או לכל הפחות הכרה.
אני ממש אשמח למועמדות לג'נקינס
אבל לא רואה את זה קורה.
וונדר וומן היתה תופעה חשובה מכדי להתעלם ממנה ומצד שני זה סרט קומיקס.
ניחוש שלי – בין התלבושות בתימסקירה, לשחזור של לונדון ומלחמת העולם הראשונה – הוא יקבל איזה מועמדות (ובמקרה מאוד קיצוני אולי אפילו אוסקר) על תלבושות, כדי שלא יגידו שהיתה התעלמות מוחלטת.
נו באמת
אני מבין את הטיעון שזה סרט "חשוב", אבל להאמין שלג'נקינס הייתה איזושהי השפעה על איך הדברים שהופכים אותו לכזה זה לא להבין מה מערכת היחסים בין במאי לאולפן בהפקות הוליוודיות בסגנון הזה.
כל אחת מההחלטות שתוארו בתגובה של Roy היא תוצאה את קבוצות מיקוד, סקרים והקרנות מבחן. לג'נקינס אין קשר לאף אחד מהדברים האלו, ובכנות זה לא סרט שעבודת הבימוי שלו טובה במיוחד גם אם היא הייתה באמת אחראית עליה מא' ועד ת'.
אין שום סיבה להעמיד אותה לאוסקר על זה, במיוחד בשנה שבה יש המון במאיות שראויות לזה הרבה יותר ממנה.
יצא טריילר לעולם היורה 2.
כותרת משנה: "ממלכה נופלת".
כותרת משנה שלי: "יותר פיצוצים מדינוזאורים" (אולי מייקל ביי השתלט על הסט, לכו תדעו).
https://www.youtube.com/watch?v=vn9mMeWcgoM
AFI וצמצום דוקומנטרים
הAFI הכריזו את עשרת סרטי השנה שלהם, וזה די הרשימה שציפינו לה + וונדר וומן:
Get Out
Call Be By Your Name
The Post
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
The Shape of Water
Lady Bird
The Florida Project
Dunkirk
The Big Sick
Wonder Woman
מה שמעניין זה שבעבר, הAFI מנבאים די בעקביות 7/10 מהסרטים שיילכו לאוסקר. אז וונדר וומן כנראה לא יגיע, ואולי גם לא חולי אהבה – אבל כנראה שעוד סרט כאן חלש יותר משציפינו, ואולי יפול על חשבון חברו הבריטי "שעה אפלה". כרגע מסתמן שזה יהיה "פרויקט פלורידה".
ובינתיים, רשימת הדוקומנטרים מצטמצמת ל15 סרטים בלבד:
ראיתי כרגע רק 3 מהם – "אנשים ומקומות" הנפלא, "לרדוף אלמוגים" היפה כשהוא מצלם את הים ומאוד בינוני כשהוא אומר לנו שיש התחממות גלובלית ו"סטרונג איילנד" שאני חושב שכנראה עובד הרבה יותר טוב כשהוא לא בנטפליקס.
השם הכי גדול שהחמיץ זה כנראה דוקומנטרי החתולים Kedi או הסרט Jim & Andy, אבל נראה שהקטגוריה תסתדר גם בלעדיהם. אני מקווה להשלים מפה עוד כמה סרטים בימים הקרובים.
גלובוס הזהב
מועמדויות
ובכן, אם לשפוט על פי הגלובוס המועמדים הרציניים הם "צורת המים", "שלושה שלטים" ו"העיתון" שכולם הרוויחו מועמדויות בבימוי, סרט, משחק ותסריט. קצת מאחוריהם "דנקרק" (שאין לו מועמדויות במשחק או תסריט) ו"ליידי בירד" (שחסר לו מועמדות בימוי) שזה, כמובן, לא קשור בכלל למה שאמרנו מעלה, ולכן מאוד מעניין.
מבחינת הפתעות, יש כמה השמטות (קטגורית הסרט הזר לא הולכת להיראות ככה, בין אם פוקסטרוט יצטרף או לא לרשימה) ובעיקר כניסה די משמעותית ל"כל הכסף שבעולם" עם 3 מועמדויות: מישל ויליאמס כשחקנית ראשית, רידלי סקוט כבמאי וכריסטופר פלאמר בקטגורית שחקן משנה.
אה, וגם כל מיני דברים בטלוויזיה שאני לא מספיק מבין בהם.
האמת?
קצת בא לי שכריסטופר פאלמר יזכה… מתי בכלל הם הספיקו לראות את הגרסה עם כריסטופר פאלמר??? היא לא יצאה לפני דקה ורבע בערך?
ולגבי הטלויזיה נראה לי שזו השנה של סיפורה של שפחה.
זאת הייתה השנה של סיפורה של שפחה,
היא זכתה באמי. מהבחינה הזאת גלובוס הזהב אולי יחזה את האוסקר אבל הוא די מאחר את האמים.
הכוונה היתה שנראה לי שצפויה זכייה כפולה
אמי+גלובוס.
מה בהתחשב ברמה של הסדרה ובאקלים הפוליטי הנוכחי לא יפתיע אף אחד.
זה היה בהקשר של ההודעה של קרקר שהוא לא מבין בטלויזיה.
למיטב הבנתי כל בחירה אחרת תהיה בגדר הפתעה
מצמצתם שתי שניות ועכשיו כל המירוץ התהפך
אוקיי, עקרונית כאשר יוכרז זוכה במרץ זה כנראה לא יהיה הפתעה – אבל הוא כן ישבור, בוודאות, חלק מהסטטיסטיקות שנבאי אוסקר משתמשים בהם כדי להבין מי הולך לזכות במה. למשל, אפשר עדיין לחשוב ש"העיתון" או "קרא לי בשמך" הולכים לזכות, אבל אז צריך לנסות להבין איך זה מסתדר עם הזובור שהם קיבלו מגילדת השחקנים.
עכשיו, גילדת השחקנים הם לא ארגון שמדייק בניבוי המועמדויות ב100%, אבל הוא מכניס שחקנים לקלחת ובעיקר עד היום מוציא סרטים מהמירוץ. חשבנו ש"לה לה לנד" ישבור את הסטטיסטיקה שנה שעברה אבל אז מסתבר שכוחו של "אור ירח" ניצח אותו ולכן זהו עדיין אחד הסטטיסטיקות שעוזרת למנבאים.
חמשת הסרטים שמועמדים בפרס האנסמבל הם:
"שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי" שמאז הפוסט שלמעלה מצבו השתפר מאוד ונראה בריא יותר ואולי אפילו המוביל, שמוביל את כל המועמדויות עם 4 – לאנסמבל, לשחקנית ראשית ו2 לשחקן משנה
"ליידי בירד" עם עוד 2 המועמדויות הבטוחות שלו לשחקנית ראשית ושחקנית משנה
"תברח" עם עוד מועמדות אחת לשחקן ראשי
"מאדבאונד" שבטח משמח מאוד את נטפליקס, עם עוד מועמדות למרי ג'יי בלייג'
ו"חולי אהבה" (יששש) עם עוד מועמדות להולי האנטר.
ההפתעות הגדולות הם המועמדות של סטיב קארל על "קרב המינים" במקום מישהו מ"קרא לי בשמך" + 2 מועמדויות לשחקן משנה בשביל "שלושה שלטים", המועמדות של ג'ודי דנץ' על פני מריל סטריפ בשחקנית ראשית, והמועמדות של דנזל וושינגטון על פני דניאל דיי לואיס או טום הנקס.
כל המועמדויות פה
לורי מטקלף - אתה באמת לא יודע מי זאת?...
התפרסמה במקור בתור אחות של "רוזאן", היום מוכרת בתור אמא של שלדון ב"המפץ הגדול", ועוד המון המון הופעות אורח ותפקידים ראשיים… כדאי להכיר, שחקנית מעולה.
מטקלף, אליסון ג'אני, הולי האנטר, שלוש שחקניות מצוינות שאני אוהבת. מחכה לראות את הסרטים שלהן. אני הולכת בשבילן ולא בשביל השחקנים הראשיים.
The Big Bad Fox and Other Tales
מישהו יודע אם הסרט יוקרן בארץ?
אני חושב שהסיכוי הכי טוב שלו זה לצוץ מתישהו בסינמטקים או בפסטיבל כלשהו
(ל"ת)