מהפכה בפרסי אופיר

האקדמיה החליטה להתנהג בהגיון ולתת פרסים רק לסרטים שכבר יצאו לאקרנים. איך לא חשבו על זה קודם

האירוע החשוב ביותר בתולדות פרסי אופיר הוכרז אתמול בסטטוס בפייסבוק.

מוש דנון, היו"ר החדש של האקדמיה (הוא נבחר לתפקיד בספטמבר) הודיע על שינוי שהתקבל בהנהלת האקדמיה, שמשנה לחלוטין את פרסי אופיר, את התפקיד שלהם, ואולי גם את לוח ההפצה של סרטים ישראליים בכלל. הסעיף החדש הוא:

"לא יתחרה סרט עלילתי בתחרות לפרס אופיר אלא אם יצא בהפצה מסחרית לפני כן".

למי שלא מכיר את הפרס וההיסטוריה שלו, זה נשמע מובן מאליו. אם אנחנו מחלקים, נאמר, פרס לסרט הטוב של 2015, הגיוני שניתן אותו לסרטים שיצאו בשנת 2015, לא? כן. הגיוני לגמרי. ובכל זאת, עד עכשיו באקדמיה הישראלית זה לא היה ככה. האקדמיה חילקה פרסים לסרטים שהוקרנו עבורה בשנה מסוימת, וברוב מוחלט של המקרים, הסרטים האלה לא יצאו לאקרנים עדיין בזמן חלוקת הפרס. ככה יצא שגם השנה, כמו כמעט בכל שנה אחרת, נערך טקס שבו התמודדו על הפרס זה מול זה סרטים שאף אחד (חוץ מחברי האקדמיה) לא ראה, וזכה סרט שאף אחד (חוץ מחברי האקדמיה) לא ראה. באופן לא מפתיע, המצב הזה גרם לכך שהטקס לא מעניין אף אחד (חוץ מחברי האקדמיה).

אבל זה, סוף פאקינג סוף, משתנה.

זאת לשון ההודעה של דנון:

ביום חמישי האחרון ה 24/12/2015 . קיבלה הנהלת האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה החלטה אמיצה חסרת תקדים.
"לא יתחרה סרט עלילתי בתחרות לפרס אופיר אלא אם יצא בהפצה מסחרית לפני כן" .

להחלטה זו ישנן כמובן השלכות תכנוניות וכספיות והיא משפיעה ישירות על מסלול ההפצה שמפיץ/מפיק/במאי מתכננים לסרטם. אולם המשמעות הגדולה יותר היא שהנהלת האקדמיה החליטה לשנות כיוון, לשנות דרך, לצאת מהבועה המצומצמת של תעשיית הקולנוע ובכך בין היתר לעזור למספר גדול יותר של סרטים להיחשף בפני הציבור הישראלי הרחב.
בעקבות זאת עולות שאלות רבות ומגוונות הנוגעות לאיך תתקיים התחרות, איך מונעים השתלטות עוינת בנושא הפצה ואיך באמת מגיעים למספר מקומות רב ככל האפשר לבצע את ההקרנות. לשם כך הקימה הנהלת האקדמיה ועדה "ועדת תקנון הפרס" בראשות המפיק חיים מקלברג אשר תדון ותבחן את כל ההשלכות תוך התייעצות עם גורמים מקצועיים שונים. ומכאן יתכן שאפשר יהיה ליישם את ההחלטה רק בשנת 2017. על כך נדע בשבועות הקרובים מאד.

בנוסף, התחייבה הנהלת האקדמיה לעצמה לפעול וללוות את הסרטים בכל דרך אפשרית לאורך המסלול בכדי לאפשר למפיקים וליוצריהם להפיצם בצורה נכונה וטובה.

אני משוכנע שהחלטה זו תשנה את פני תעשיית הקולנוע ובעיקר תנגיש את כלל הסרטים לציבור הישראלי הרחב מדן ועד אילת………בהצלחה לכולנו!!……….מוש

דנון מאוד צודק בכך שלהחלטה הזאת יש השלכות לא פשוטות בכלל, וצריך ליישם אותה בזהירות – ולכן היא לא תיושם בפועל עד 2017. מה זה בדיוק "הפצה מסחרית"? האם שתי הקרנות בחצות וחצי באולם 17 של סינמה סיטי גלילות הם "הפצה מסחרית"? ממתי עד מתי סרט צריך להיות מופץ כדי להתחרות על הפרס? ואיך מתמודדים עם העובדה שבארץ המפיקים הם גם המפיצים וגם בעלי בתי הקולנוע, ולכן מפיץ אקראי כלשהו, לצורך העניין נקרא לו אדרי, יכול לקדם את הסרטים של עצמו ולחסום סרטים אחרים מהתמודדות?

אלה שאלות קשות, אבל אף אחד לא אמר שלהיות אקדמיה לטלויזיה וקולנוע בישראל יהיה קל. והשיטה החדשה היא הדרך הנכונה לתת פרסים. מה אתם יודעים, יש מצב שבפרס אופיר של 2017 אנחנו אשכרה נכיר את המועמדים. וזה עשוי אפילו לעניין אותנו!

וישנה עוד שאלה: שתי התלונות הנפוצות על פרסי אופיר הן העניין הזה של מועד ההפצה, שעכשיו תוקן, ושאלת האוסקר. כלומר, העובדה שבישראל, בניגוד לכל מדינה אחרת, הזוכה בפרס "הסרט הטוב ביותר" נשלח לייצג את המדינה בפרס הסרט הזר באוסקר, דבר שלדעת רבים וטובים מעוות את התחרות והוא באופן כללי טפשי מאוד. מוש דנון לא אמר שום דבר על זה, אבל אם כבר עושים רעידות אדמה באקדמיה, אולי ינצלו את השנתיים הקרובות שבהן הפרס למעשה מוגדר מחדש, וישנו גם את זה? המממ? יותר מדי לבקש?

תגיות: