לאן נעלמו כותרות הפתיחה?

בזמן האחרון נראה שכותרות פתיחה של סרטים הן זן נכחד. ואולי עדיף כך

הלכתי לראות את "קוד פרוץ" אתמול. המקצוע מחייב. לפני הסרט היו פרסומות וטריילרים, ‏כרגיל, אחר כך היו לוגואים של חברות הפקה, אבל אז קרה דבר מוזר: במקום שהסרט יתחיל, ‏במשך דקות ארוכות כל מה שהוצג היה מין מונטאז' של תמונות לוויין ומספרים, לצלילי מוזיקה, ובמקביל, הוקרנו כל מיני שמות של אנשים שעשו דברים בסרט. השמות של השחקנים הראשיים, למשל, ומי עשה את ‏הקאסטינג. שם הבמאי הוצג פעמיים. בקיצור, היו כותרות פתיחה.‏

זה לא היה צריך להפתיע אותי. בכל זאת, ראיתי כמה סרטים בחיי, וברובם היו כותרות. אבל ‏פתאום שמתי לב שבתקופה האחרונה אני אמנם לא רואה פחות סרטים, אבל אני רואה הרבה פחות כותרות פתיחה. הטרנד הזה לא התחיל אתמול, כבר שנים ‏שכותרות פתיחה לסרט כבר אינן דבר מובן מאליו, אבל נדמה כאילו השנה מועצת יוצרי הסרטים ששווים ‏משהו (מי-סה-ש"ם) התכנסה והחליטה פה אחד: מרגע זה והלאה – כותרות הפתיחה נגמרו.

מבין תשעת הסרטים המועמדים לאוסקר בקטגורית הסרט הטוב ביותר השנה ראיתי, בינתיים, ‏שבעה (עדיין לא הגעתי ל"נברסקה" ו"פילומנה"); לאף אחד מהם, אף לא אחד, לא היו כותרות ‏פתיחה מלאות. ב"חלום אמריקאי" כתוב על המסך "אולפני זה וזה מציגים", ואז שם הסרט. שום ‏דבר מעבר לזה. ב"קפטן פיליפס", כנ"ל. ב"היא", כותרות הפתיחה במלואן מורכבות משלוש אותיות בלבד: שם הסרט. גם ‏ב"12 שנים של עבדות", "מועדון הלקוחות של דאלאס" ו"כח משיכה" לא מוצג בפתיחה על המסך שום קרדיט מלבד שם הסרט. ב"הזאב מוול סטריט" אין אפילו את זה: הסרט מצטרף לקבוצת הסרטים ‏ההולכת וגדלה בפני עצמה, שבה לסרט אין שום סוג של כותרות פתיחה, והפעם הראשונה שבה ‏שם הסרט מופיע על המסך היא בסוף הסרט.‏

כל כך הרבה סרטים כאלה ראיתי לאחרונה, שכאשר נקלעתי שוב לסרטים שהיו בהן סיקוונסי ‏כותרות מלאים, כמו "השורד האחרון" למשל, זה פתאום נראה כמו שריד מגושם וקצת מגוחך ‏מימים עברו. אה, "אולפני יוניברסל מציגים" את הסרט הזה? יופי שאתם אומרים לי, כי לא שמתי ‏לב ללוגו הענק המלווה במוזיקה בומבסטית שהוצג שניה לפני שהסרט התחיל. אה, זה "סרטו של פיטר ‏ברג"? טוב לדעת, אולי כדאי שתזכירו לי את זה שוב בסוף הקרדיטים (במאי: פיטר ברג) כדי ‏שלא אשכח. אה, משתתף בזה מארק וואלברג? זה מידע מאוד חשוב שבוודאי לא ידעתי לפני כן ‏‏(אם הלכתי לסרט בלי לדעת עליו שום דבר, ומעולם לא הסתכלתי אפילו על הפוסטר) ולא יכולתי להסיק לבד ‏‏(כשאראה את מארק וואלברג על המסך, ברגע שבו הכותרות האלה ייגמרו סוף סוף).‏

זה לא נכון שכותרות הפתיחה נכחדות לגמרי. יש סוג מסוים של סרטים שבהם הן עדיין חיות וקיימות, ולא מראות שום סימן שהן הולכות לשום מקום: סרטים גרועים. למעשה, ‏נדמה לי שכרגע אפשר לקבוע בקירוב טוב עד כמה מוצלח יהיה הסרט על פי כותרות הפתיחה – ביחס הפוך. ככל שסיקוונס כותרות הפתיחה יותר ‏ארוך, מורכב ובומבסטי, כך הסרט שאחריו צפוי להיות גרוע יותר. יש יוצאים מהכלל הזה, כמובן, אבל בדרך כלל זה עובד. זה הפך למין סמל סטטוס הפוך: מי שיודע שהסרט שלו הוא טוב (כמו המועמדים לאוסקר הנ"ל) יכול להרשות לעצמו להיות צנוע, בידיעה שהסרט ידבר בשם עצמו. רק סרטים חסרי ביטחון צריכים להכריז על בואם בתרועת חצוצרות ושלטי ניאון. אילו ‏בכל פעם שהייתי נכנס לחדר הייתי מכריז "רמי ויהודית פישלר הפקות גאים להציג: דורון פישלר! קבלו ‏אותו!", גם אתם הייתם חושבים שאני טיפה מלא בעצמי.‏

אין שום דבר רע בהכרח בסצינת כותרות פתיחה טובה, בעיקר אם היא יצירתית, משתלבת היטב בסרט וגורמת לך להיכנס לאוויר הולשקוע בכיסא בנוחות. אני אדרוש את ‏הכסף בחזרה אם אי פעם אלך לסרט ג'יימס בונד ולא אקבל סצינת כותרות פתיחה ארוכה על רקע שיר ‏גרנדיוזי ואנימציה הכוללת צלליות של בחורות ערומות.‏ אבל האמת שברוב המקרים – זה פשוט לא נחוץ יותר, אם זה היה נחוץ אי פעם. אני יודע לאיזה סרט הלכתי, ואת שם הצלם אני יכול למצוא ב-IMDb אם ארצה. יש לי מיליון דברים אחרים לעשות, הרגע צפיתי ברבע שעה של פרסומות ועוד שבע וחצי דקות של טריילרים, ואני אשמח כבר לראות את הסרט עצמו, ולא איזה קליפ עם שמות. אם כותרות הפתיחה עומדות להכחד, האמת היא שאני לא חושב שאתגעגע.