אם תסרקו את סקלת ה-AM ברדיו ישן, אולי עדיין תוכלו לשמוע אותן: תחנות המספרים. זאת תופעה מסתורית, קריפית ואמיתית לגמרי. תחנות רדיו שכל מה שהן משדרות, ללא הסבר, הוא קול רובוטי המקריא בזמנים קבועים רצף אקראי לכאורה של מספרים, ולפעמים אותיות בקוד פונטי. רשמית, אף אחד לא מודה בקיומן של התחנות האלה או יודע מי משדר אותן ולמה. לא-רשמית, התכלית הברורה של תחנות מספרים הוא להוות אמצעי תקשורת בין סוכנויות ביון לבין סוכניהן השתולים בארצות אויב. כל אחד יכול לקלוט את השידורים האלה, בלי שום אמצעים מיוחדים מלבד טרנזיסטור; אבל את רצף המספרים אי אפשר לפענח, ואף אחד מלבד הסוכנים עצמם לא יודע האם משמעותו של "7403221" היא "ההפצצה תגיע עם שחר" או "תיקח אותו בטקסי ותרצח אותו בגן" או פשוט "אין חדש, המתן להוראות נוספות".
כל תופעה מעניינת בעולם האמיתי חייבת במוקדם או במאוחר לשמש בסיס לסרט הוליוודי, ובמקרה של תחנות המספרים – הן קיבלו את הסרט "תחנת המספרים", שבארץ כונה "קוד פרוץ" (אני די משוכנע שיש עוד חמישה-שישה סרטים בשם הזה). כמובן, כהרגלה של הוליווד בקודש, הסרט משבש לחלוטין את כל העובדות האמיתיות בקשר לתחנות המספרים. הסרט מתרחש ברובו בתוך בונקר אי שם בבריטניה, המשמש תחנת שידור עבור סוכנות ביון אמריקאית, ממנה היא משדרת רצפי מספרים לאי-שם. בתחנה נמצאים בדיוק שני אנשים: "מומחית לצפנים", שיוצרת את צופן המספרים ומקריאה אותו בקולה אל תוך מיקרופון, בזמנים אקראיים (איך הסוכנים אמורים לדעת מתי בדיוק להאזין לרדיו?) ומאבטח אחד.
תחנות מספרים היו קיימות מאז מלחמת העולם השניה לפחות; בשנות התשעים עוד אפשר היה לשמוע אותן בקלות, בכל מקום. בשנים האחרונות יש פחות ופחות מהן, כשסוכנויות הביון עוברות ככל הנראה לשיטות תקשורת מתוחכמות יותר – או אולי העניין הוא פשוט שבימינו כל מי שמחזיק טרנזיסטור AM בבית הוא אוטומטית חשוד. חובבי רדיו נלהבים מתעדים ועוקבים באובססיביות אחרי שידורי התחנות השונות, בידיעה ברורה שלעולם לא יוכלו לדעת בדיוק מה הן אומרות. ובכל זאת, ישנם פרטים שאפשר להבין: התחנות האלה נוטות לשדר יותר בתקופות של מתיחות פוליטית ועימותים, ובמקרים מסוימים נעשה ניסיון לחסום אותם על ידי שידורי אויב. יש מלחמה בלתי נראית באוויר. לכל זה אין שום קשר לסרט, אבל זה יותר מעניין ממנו. אוקיי, אז נחזור לסרט. איפה הייתי?
אה, כן. ג'ון קיוזאק, בפרצוף אדיש, מגלם סוכן CIA שלא ביצע נכונה את תפקידו – לרצוח את כולם. מתברר, על פי הסרט הזה, שה-CIA מתנהל כמו המאפיה, ועיקר עיסוקו הוא הוא לרצוח אנשים שיודעים יותר מדי, ואז לרצוח אנשים שהיו עדים לרצח וחוזר חלילה. בעקבות הפאשלה הוא נשלח אל אותה תחנה שוממה באמצע הכלום, שם הוא ייאלץ לבלות שלושה ימים בכל פעם במרתף אפל ומשמים. לעבודה יש רק בונוס אחד – השותפה לעבודה, המומחית לצפנים, היא מלין אקרמן . יום אחד הם מגיעים לעבודה, ומגלים שיורים עליהם. מישהו לוכד אותם בתוך תחנת השידור ומנסה לגרום להם לשדר את המספרים הלא נכונים, או משהו, ומכאן מתחיל מין "מת לחיות" לעניים מרודים, שמתרחש כמעט כולו בתוך אותו הבונקר ועם מספר מינימלי של אנשים, אקשן או כל דבר אחר. אני מצטער, אני לא מצליח להעמיד פנים שזה מעניין אותי, אכפת לכם אם במקום זה נחזור לדבר על תחנות מספרים אמיתיות? יופי.
כל סוכנות ביון גדולה בעולם הואשמה או נחשדה בהפעלת תחנות מספרים, וזה כולל, כמובן, גם את המוסד. הסוכנות הישראלית מפעילה, או לפחות הפעילה בעבר – על פי פרסומים זרים, כמובן – רשת ענפה של תחנות המכונה E10, ששידוריה נשמעו בין השאר ברוסיה, בקנדה ובתל אביב. E10 לא שידרה מספרים אלא אותיות בקוד פונטי – מייק אינדיה וויסקי אלפא 0 1 בראבו 0 1 צ'רלי 1 0" וכו' (וזה היה ציטוט. בזה הרגע כנראה הפרתי את חוקי בטחון שדה). אם זה היה קוד שניתן לפצח, אף אחד מעולם לא פיצח אותו. שידורי E10 הופסקו סופית במרץ 2011, או לפחות עברו לצורות תקשורת אחרות. ווטסאפ, אולי.
אוף. זאת אמורה להיות ביקורת. טוב, עוד כמה מילים על הסרט הזה, שבכלל יצא באמריקה לפני כמעט שנה. אניוויי. יש דרכים לנצל ביעילות משאבים מוגבלים: סרטים שמשתמשים בסביבה סגורה ומספר מינימלי של שחקנים כדי ליצור סיפור מותח ("איפה אליס", "מי מפחד מהזאב הרע") יכולים להיות נהדרים. לא תמיד חייבים מרדפי מכוניות והרס רכוש בקנה מידה גדול. "קוד פרוץ" מנסה להיות סרט קטן ויעיל כזה: זה סרט ריגול שכולל יותר דיבורים ויחסים ומחשבות יעני עמוקות על מוסר מאשר יריות. אבל התחושה שהוא נותן היא שכל זה נעשה בחוסר רצון, רק משום שלא היה תקציב לקרבות ומרדפים גדולים יותר. למרות היומרות הלא אפויות לעומק, זה פשוט סרט אקשן עם מעט מאוד אקשן. אני מצטער, אני נכשל לגמרי בניסיון לכתוב על הסרט הזה ביקורת: ההישג העיקרי שלו הוא לקחת נושא מרתק ולהפוך אותו לסרט משעמם. במקום לצפות בו, אני ממליץ בפה מלא להאזין לפודקאסט הזה של "99% Invisible" על תחנות מספרים. באמת שעדיף.
במרץ 2006 אחת מתחנות המספרים המקושרות למוסד עשתה היסטוריה קטנה כששידרה את המסר היחיד אי פעם שהגיע מתחנת מספרים ופוענח במלואו (בקלות). המסר היה: G1O2O3D4N5I6G7H8T. פיצוח נעים.
פורסם במקור בוואלה
הקוד פוצח.
לצפות לדפיקה של "הרשויות" על הדלת?
מעבר לזה, תודה על המאמר המעניין.
החכמתי:)
מסוג החידות שנראות כמו רצף אקראי של אותיות ומספרים,
ואחרי שאתה קורא את הפתרון הן נהיות כל כך פשוטות שבא לך לבעוט בעצמך. אוף.
פישלייק. מרתק.
המלצה: חובבי התעלומות ימצאו את תחנות המספרים לצד תעלומות הזויות נוספות ברשומה הבאה מהבלוג של יואב בלום:
http://www.nekudotaim.co.il/?p=1568
עוד המלצה: המאגר הכי מקיף שאני מכיר
לתחנות מספרים, עם הקלטות, תמלילים ואנקדוטות, נמצא כאן:
http://www.simonmason.karoo.net/page30.html
מילת אזהרה: אין שום הגיון בצורה בה הדף הזה בנוי ורוב האנשים יכולים לנווט יותר טוב באמצע לילה חשוך במדבר, מאשר להסתדר במאגר הזה. השיטה שלי היא שימוש אינטנסיבי ב-Ctrl+F.
לא היה כבר סרט בשם הזה? התבלבלתי.
(ל"ת)
אני חושב שאת זוכרת את "קוד שמור". כמו שדורון ציין למעלה,
השמות על משקל "קוד קטול" נהיים יותר ויותר פופולריים לאחרונה.
לא... מעולם לא שמעתי על סרט בשם הזה.
(ל"ת)
Mercury Rising, מ- 1998
גם סרט זניח לחלוטין שתורגם לעברית כ"קוד פרוץ".
ברוס ויליס עם איזה ילד מפגר?
(ל"ת)
כן
(ל"ת)
וכמובן 'קוד שבור' משנות ה-90
רגערגערגע
סליחה שאני מדבר על הסרט ולא על הנושא המעניין בהרבה של תחנות מספרים – אבל ה- CIA שולח אותו למרתף במשך שלושה ימים עם מלין אקרמן בתור *עונש*?
גם לי זה נשמע מוזר
כי ראיתי אותה לראשונה בסדרה 'children's hospital' והיא נהדרת שם. אבל אך ורק שם (ואולי קצת ב'the romantics'). ייתכן שהוא מבלה את זמנו עם מלין אקרמן שמככבת ב… ובכן, כל דבר אחר שמלין אקרמן מככבת בו.
מלין אקרמן בסרט הראשון של ג'וש רדנור עם השם הטיפשי
הייתה נהדרת, והפעם הראשונה שבה חשדתי שאולי כדאי לי לשים לב אליה.
מעניין
בדיוק לפני כמה ימים חזרתי לשחק ב Call of Duty: Black Ops וגם שם יש רצף מספרים שרק מישהו אחד יכול להבין וכו'.
לגבי השם, נראה לי שהתנהלה שם שיחה כזאת:
"לסרט קוראים במקור Numbers Station."
– "טוב, ברור שאי אפשר לתרגם אותו כמו שהוא. יחשבו שזה סרט על אלגברה במקום סרט אקשן! מה כתוב בטאג-ליין?"
"The code has never been compromised. Until now."
– "בינגו! תקרא לו…קוד פרוץ!"
"אמממ, אתה בטוח? ב 2012 היה 'קוד שמור' ושנה לפני כן היה 'קוד מקור'. חוץ מזה, כבר יש סרט עם השם הזה מ 1998."
– "נו, בחייך, גם ככה בטח יראו אותו רק נערים משועממים שלא היו קיימים ב '98."
"אבל…"
– "תעשה את זה או שאני נועל אותך בחדר ל 3 ימים עם סקרלט ג'והנסון!"
3 ימים עם סקרלט ג'והנסון
לא נשמע כמו איום של ממש.
או בכלל
(ל"ת)
דרך אגב ישלי פלשבק
לפה:http://www.fisheye.co.il/%D7%94%D7%97%D7%98%D7%95%D7%A3/ פסקה שש שורה שלוש
וואו! פתרת לי עכשיו עניין שבמשך שנים תהיתי על קנקנו!
בדיוק כפי שאמרת, בתחילת שנות ה-90 העליזות (של המאה הקודמת, עדיין אין לי דלוריאן), עת הייתי נער צעיר ומשועמם, שיחקתי לא מעט עם הרדיו בחדר שלי. בתחנות ה-FM, שמדי פעם הצלחתי לקלוט בהן רעשים משונים אך מחזוריים, קלטתי פתאום קול של אישה מקריין במחזוריות: "צ'ארלי, אינדיה, אוסקר, צ'ו (2?)". כל הזמן. במשך שעות (כלומר, הייתי זז לתחנות אחרות, חוזר אחרי כשעה ועדיין זה היה אותו רצף. לא הייתי *עד כדי כך* משועמם). מצאתי תחנות אחרות ברבות הימים עם קריינויות אחרות, אבל את זו זכרתי הכי בבירור. ברור שלא היה לי מושג מה זה אומר לעזאזל בזמנו, ותייגתי את זה בירכתי מוחי יחד עם עוד כמה תעלומות משנות הנעורים המוקדמות שלי, שהתקבלו בשוויון נפש כי זה עדיין השלב הזה בו תעלומות, קסמים ודברים בלתי מוסברים כמו בסרטים של דייויד לינץ' יכולים להפציע לתוך חייך לכמה דקות, לעשות את הקטע ההזוי שלהם ולהיעלם בדיוק כלעומת שבאו. ולחזור, או לא לחזור.
ועכשיו, זה. אני לא יודע, אולי באיזשהו מקום חלק קטן בי היה מעדיף לא לקרוא את הביקורת הזו, כדי להשאיר את המסתורין… אבל לפחות עכשיו אני גם יודע שאת הסרט הזה אין צורך לראות. ואולי המסר הזה הוא בין המסרים החשובים ביותר שצריכים לעבור אי פעם בין תחנות המספרים הגוועות.
אה, זה נשמע בערך ככה?
http://www.swldxer.co.uk/cio.wma
לא בערך. בדיוק ככה.
ואם מצאת בדיוק את זה, ובכתובת הזו, זה בטח אומר משהו ולא כ"כ סודי. יש לך מושג מה?
הייתי מהמר שזה ממלא מקום
שאומר איפה נמצאת התחנה.
אולי בזמנים מסויימים היו מקריאים טקסטים אחרים.
ואולי…
המסר היה נמצא בתדירויות שבני אדם לא מסוגלים לשמוע.
שיטת ההצפנה של תחנות המספרים
שיטת ההצפנה של תחנות המספרים היא מאוד מעניינת.
מדובר בצורת הצפנה מושלמת שלא ניתנת לפיצוח, ולא צריך מחשב בשביל להצפין או לפענח את ההצפנה.
השיטה נקראית פנקס חד פעמי (One time pad).
השיטה פועלת דרך פנקס שמכיל רשימת אותיות אקראיות שמעבירים מראש לסוכנים, ובאמצעות הפנקס הזה יוצרים את הטקסט המוצפן. ורק עם הפנקס אפשר לפענח את הטקסט.
אגב, הבנתי שגם ב-Lost היו תחנות מספרים..
זה הדבר הכי קל לפיצוח
תהרוג את הסוכן וקח ממנו את פנקס הרוזטה. זה כמו הסיפור עם מכונות אניגמה.
זאת הצפנה מושלמת כשלעצמה
וגם, להרוג סוכן זה לא כל כך קל כמו שאתה חושב. תאמין לי שניסיתי.
סתם שאלה
אם השידור במילא לא מוצפן למה צריך לשדר אותו מתוך בונקר?
לא נראה לי שזה בעייתי.
זאת פעולה שקשורה לסוכנים. יעדיפו לעשות אותה מתחת לפני האדמה.