ביקורת: נון-סטופ

ליאם ניסן על מטוס! זה אמנם נראה כאילו הוא מנסה להיות ברוס וויליס, אבל בעצם הוא מנסה להיות הרקול פוארו

השנה היא 2014 וליאם ניסן הוא כוכב האקשן הגדול בעולם. אתם יכולים להצביע אולי על וין דיזל ‏או על דוויין ג'ונסון, אבל מה הם כבר עושים? מופיעים בסרטים עם מכוניות, פיצוצים וגל גדות, ‏שאנשים הולכים לראות אותם בשביל המכוניות, הפיצוצים והגל גדות. לעומת זאת, תשימו את ‏ליאם ניסן על מטוס, ואנשים יבואו לראות את ליאם ניסן על מטוס. אפילו בלי נחשים. ניסן הגיע ‏לשם בגיל מאוחר ובדרך משונה, והתעקש לא ללמוד קונג-פו או לפתח שרירים. ניסן הוא לא אח, ‏הוא אבא. הוא הדמות האחראית שאליה אפשר לבוא להתלונן אם הילד של השכן הרביץ לך או ‏חטף את הבת שלך או איים ‏לפוצץ את אולימפיאדת החורף בעזרת פצצת אטום, והוא יגיע מיד עם ‏פרצוף רציני לחלוטין ויטפל בעניין עד שהעניין יהיה מטופל טוב טוב.‏

‏"נון סטופ" נראה כמו אחד הסרטים האלה שבהם ליאם ניסן מנסה להיות ברוס וויליס, אבל זו ‏הטעיה – בעצם הוא מנסה להיות כאן הרקול פוארו. בעצם מדובר פה במותחן רכבת על מטוס: יש ‏מספר אנשים על רכבת, בכל פעם אחד מהם נרצח, כל האחרים חשודים, ועל הגיבור למצוא מיהו ‏האשם האמיתי לפני שהזמן יאזל. בתוך המטוס שבו מתרחש רובו הגדול של הסרט אין הרבה ‏מרחב, כך שאפילו את סצינת המכות ניסן נאלץ לערוך בתוך תא שירותים של מטוס – חלל שאפילו ‏ג'קי צ'אן היה מתקשה לערוך בו סצינת אקשן כמו שצריך‏. מסיבות מובנות, אין מרדפי מכוניות, ‏ומספר הפיצוצים מוגבל ביותר.‏

הסרט מתחיל מצוין: הוא מתחיל בקצב מהיר ואז הוא לאט לאט מגביר. באופן חסכוני ולא בומבסטי ‏הוא מציג את ניסן, את המטוס, וכמה מיושביו, שמקבלים הזדמנות קצרה מאוד להציג את עצמם, ‏בעוד אתם מקבלים הזדמנות לנסות להחליט מראש האם מדובר בטרוריסט, בנוסע תמים, או ‏בנוסע תמים שיוצרי הסרט מנסים לגרום לנו לחשוב שהוא טרוריסט. באמצע הטיסה, ניסן מקבל ‏הודעת טקסט המצהירה: בתוך 20 דקות מישהו הולך למות. ועשרים דקות אחר כך – שוב. זה ‏בונה מתח מלבנים מוצקות ומוגדרות היטב, וגורם לקהל לשאול שאלות ולהסתכל מסביב בחשש.‏

‏(אגב: התקשורת בין ליאם ניסן לבין החוטף – וגם בין אנשים אחרים – נעשית באמצעות הודעות ‏טקסט, שמוצגות על המסך כשהן מרחפות באוויר לצד מי שקורא אותן, כפי שנעשה כבר ב"שרלוק" ‏ובמקומות אחרים. מפתיע כמה מהר הסגנון הזה הפך מגימיק מעניין למשהו כמעט מובן מאליו, ‏בדיוק כמו שמובן מאליו שכשגיבור הסרט מדבר בטלפון אנחנו שומעים את קולה של השותפה ‏לשיחה ברמקולים. הצורה הזאת של תצוגת טקסט על המסך עובדת; איכשהו היא מיתרגמת ‏לקריאת ‏SMS‏-ים נורמלית. מעניין אם האופן הזה של הצגת טקסטים בדרך להפוך להיות חלק ‏בלתי נפרד, מקובל ואוטומטי מהתחביר בקולנוע בשנים הקרובות).‏

החלק הטוב של הסרט מתפרק עוד לפני סוף הפופקורן. כרגיל, מתברר שלבנות מסתורין קל ‏הרבה יותר מלפתור אותו. עוד לפני שמגלים מי למעשה עומד מאחורי האיומים ברצח, ברור שטוב ‏זה לא הולך להיות: המזימה הפשוטה כביכול מתפתלת שוב ושוב והופכת למורכבת במידה בלתי ‏סבירה לחלוטין, והחוטף האלמוני מגלה יכולות אלוהיות לדעת בדיוק איפה ניסן יהיה ומה הוא ‏יעשה בכל שניה ושניה – ולבנות על זה. בשלב מוקדם יחסית בסרט השאלה מפסיקה להיות "מי ‏עשה את זה" והופכת להיות "האם יצליחו לגרום לכל העסק הזה להיראות איכשהו מתקבל על ‏הדעת". התשובה היא לא. כשהפתרון מגיע בסופו של דבר, הוא לא מבריק וגם לא אמין, והסרט ‏אפילו לא מתאמץ לסתום את כל החורים שנוצרו בעלילה, שלא לדבר על גוף המטוס.‏

נו מילא, לא באמת ציפיתי ליותר. זה בסך הכל סרט מתח עם ליאן ניסן. אז אין הגיון, אבל יש ‏פרצוף קשוח מאוד, ובשלב זה אני מעדיף את הפרצוף של ליאם ניסן על זה של ברוס וויליס על ‏סרטי האקשן הבינוניים שלי. "נון סטופ" הוא לא יותר מסרט טיסה. כלומר, אילו היה סיכוי שיקרינו ‏אותו בטיסות.‏


פורסם במקור בוואלה