ביקורת: חיית הלילה

ג'ק ג'ילנהול הוא אדם איום ונורא, וכל כך טוב בזה
שם רשמי
חיית הלילה
שם לועזי
Nightcrawler

לו בלום הוא קריפ. אלה העיניים המוזרות שלו, והאופן שבו הוא יכול לבהות כשהוא חושף את הלבן של העין מסביב לכל האישון. זה הפרצוף הכחוש מדי. זה ‏השיער המגורז מדי. זה משהו בצורה שבה הוא מחזיק את עצמו. מה שזה לא יהיה, ברור שמשהו ‏לא בסדר עם האיש הזה.‏

אבל ברגע שהוא פותח את הפה, הקריפ הזה הופך פתאום למרצה למנהל עסקים. לו בלום הוא ‏אפס – בתחילת הסרט הוא גונב גדרות מתכת כדי למכור אותן בגרושים לאתרי בניה – אבל הוא ‏אפס עם שאיפות ועם דרייב. הוא קרא את כל מה שהוא הצליח למצוא באינטרנט על טכניקות ‏ניהול, תקשורת בינאישית, וטקטיקות פרואקטיביות לקידום הצלחה, ולמד את זה בעל פה. הוא יכול לצטט משפטים שלמים ‏שנשמעים כאילו הם לקוחים מ"איך להשפיע על אנשים, לעורר מוטיבציה ולהוביל", כולם זורמים לו ‏מהפה כאילו היה מנהל קרן הון סיכון בשווי של 1.19 מיליארד דולר. עוד דבר שברור מהרגע הראשון הוא שלבלום ‏אין שום עכבות או מוסר. כששומעים אותו מדבר, ברור שהאיש הזה עומד להיות מאוד מצליח, אם ‏אף אחד לא יעצור אותו בזמן.‏

כל מה שבלום צריך זה לבחור קריירה, והוא נתקל במקרה בקריירה שמתאימה לו בדיוק: ‏עיתונות. סוג מאוד ספציפי של עיתונות. קיימת, מתברר, תעשייה קטנה של אנשים שמסתובבים ברחובות ‏בלילות עם רכב ומצלמה, מאזינים ‏לרשת התקשורת המשטרתית ומחפשים דם. תאונות דרכים, ‏מקרי שוד, שריפות, או אם יש לך מזל – רצח. כשהם ‏מאתרים מישהו בצרה, הם מזנקים מיד לפעולה במצלמות רושפות, ‏כמו גיבורי על, רק עם נצלנות במקום גבורה. הכוננות התמידית מאפשרת להם ‏להגיע לאסונות רגע אחרי, ולפעמים אפילו לפני, המשטרה ומכבי ‏האש. הם מתעדים, כמה שיותר ‏מקרוב, כמה שיותר מדמם. הצילומים האלה הולכים ‏מיד לרשתות הטלויזיה, לחדשות הבוקר ‏המקומיות – איזו מבינהן שתשלם טוב יותר.‏

אני מחבב את ג'ייק ג'ילנהול, אבל האמת היא שאני לא יודע כמה מהסימפטיה היא בעצם חיבה לדוני דארקו. מדוני ועד היום, בכל פעם שאני רואה את ג'ילנהול, ולא משנה באיזה תפקיד, הוא תמיד ‏נראה לי ‏כמו וריאציה על דוני דארקו: אפילו כשהוא גילם את הנסיך הפרסי. ג'ילנהול הוא מאוד סימפטי, הוא נראה כמו בחור טוב, וזאת הבעיה שלו: הוא בדרך כלל הגון ודי בסדר, ולכן קצת משעמם. ג'ילנהול כבר גילם דמויות סימפטיות עם צדדים אפלים, אבל "חיית הלילה" הוא הסרט הראשון שבו ‏הוא נעלם ‏לגמרי בתוך דמות שונה לחלוטין, גם פיזית (ג'ילנהול כנראה הפסיק לאכול לקראת ‏הצילומים) ‏ובעיקר מנטלית. אופן ההתנהגות שלו ‏כמעט-אנושי. בלום נראה לפעמים כמו מין רובוט, אינטליגנטי – אינטליגנטי מדי – ומסוכן. לו בלום הוא ממש לא דוני דארקו, והוא בקלות ההופעה הטובה ביותר של ג'ילנהול עד היום.‏

הסרט מסביב טוב, אם כי לא טוב כמו הדמות הראשית שלו. הוא קצבי, הוא מותח, ולפעמים הוא די מצחיק, בגווני הומור שבין שחור לבין שחור כהה. אבל משהו חסר בסרט כדי להיכנס לתוכו ממש: הזדהות עם הדמות הראשית. ככה זה כשהדמות הראשית היא כזה קריפ. זה לא שלא התעניינתי במה שיקרה לבלום, אבל לא נורא היה אכפת לי. אם הוא יצליח, יופי לו, ואם הוא ייפול, זה בהחלט מגיע לו. גם הסבירות של הסרט ‏מוטלת בספק: אני לא עורך דין, אבל לאורך הסרט בלום והאנשים שסביבו עושים דברים שנראים על פניו בלתי חוקיים ‏בעליל, ונראה שהוא ממשיך להסתובב ברחובות רק בגייל שיש לו פרוטקציות אצל התסריטאי.

העיסוק של בלום לא היה קיים אילו הוא היה החלאה היחידה. המערכת ‏כולה, המיוצגת על ידי עורכת חדשות שאפתנית בגילומה של בובת שעווה של רנה רוסו, מוצגת כרקובה מהיסוד. זאת תקשורת ‏שמחפשת את הסנסציה הגדולה ביותר להראות לאנשים בזמן ארוחת הבוקר. האנשים שאתם סומכים עליכם כדי שיספרו לכם מה ‏קורה בעולם ‏למעשה מנצלים את החולשות שלכם ומוכרים לכם פורנו זול; הקשר למציאות ‏והנאמנות לאמת לא ממש נמצאות בסולם העדיפויות. מה שעצוב באמת הוא כמה שהמסר הזה בנאלי. אפשר ‏לחשוב, קצת שחיתות תקשורתית, מה כבר קרה. ערוצי הטלויזיה שמופיעים בסרט הם מופת של ‏יושרה עיתונאית לעומת כמה מאמצעי התקשורת בישראל, היום.‏

לא שאלתי אותו, אבל אני מנחש שהסרט החביב על לו בלום הוא "הזאב מוול סטריט": יש הרבה דמיון בין הדמות שגילם לאונרדו ‏דיקפריו בסרט הזה לבינו. שניהם "גיבורים" ראשיים שהם אנשים מתועבים שמתמרנים את ‏המערכת הכלכלית לטובתם ולרעתכם. וכמו "הזאב מוול סטריט", גם "חיית הלילה" הוא סרט מבדר, ששקוע בייאוש: אם אין מה לעשות נגד השחיתות, אפשר לפחות ליהנות ממנה מרחוק.


פורסם במקור בוואלה