ביקורת: נברסקה

מזל טוב! את/ה הקורא/ת ה-100000 של הביקורת הזאת! כדי לאסוף את הפרס שלך אנא סור למשרדנו בסוף העולם שמאלה, נברסקה
שם רשמי
נברסקה
שם לועזי
Nebraska

צריך יומרה כדי לקרוא לסרט בשם של מקום. יש מיליון סרטים שמתרחשים במנהטן, ‏אבל רק אחד משמעותי שקוראים לו "מנהטן". לקרוא לסרט בשם הזה זו הכרזה: זהו סרט מנהטן האולטימטיבי. אף אחד שעושה סרט על שיקגו לא יוכל עוד לקרוא לו "שיקגו", כי כבר יש אחד כזה. לפעמים הסרט הופך למפורסם הרבה יותר מהמקום שעל שמו הוא נקרא (לגבי הרוב המוחלט של תושבי העולם, "קזבלנקה" היא קודם כל סרט, ורבים מהם יופתעו לגלות שבעצם זו גם עיר שבה גרים ארבעה מיליון תושבים). אז כשסרט לא מסתפק בעיר, אלא מנכס לעצמו מדינה שלמה – נגיד, נברסקה – זאת נשמעת כמו חתיכת הצהרה. אלכסנדר פיין לקח לעצמו שטח עצום, 200 אלף קילומטר מרובע, וחתם את שמו עליו. ‏זאת היתה יומרה גדולה מצידו, אילו למישהו היה אכפת מנברסקה.

האב ובנו, גיבורי הסרט, יוצאים למסע ממונטנה, דרך דרום דקוטה, לנברסקה. כולן מדינות שכף ‏רגלם של רוב תושבי ארצות הברית מעולם לא דרכה בהם. לכל היותר ייתכן שהם חלפו מעליהן ‏בטיסה משיקגו לאיזה מקום יותר מעניין אחר. זה האמצע הלא מעניין של אמריקה, כשהדברים החשובים מתרחשים בקצוות. אף אחד לא מתכנן טיול לנברסקה, אלא אם כן יש לו ‏משפחה שם. אף אחד אפילו לא עושה סרטים שמתרחשים בנברסקה, חוץ מאלכסנדר פיין. אז שייקח אותה, את כולה, בתור שם לסרט, למי אכפת. הרי מי יותר מתאים ממנו ‏לעשות סרט על אנשי האמצע העלובים.‏

וודי גרנט (ברוס דרן) מחליט ללכת לנברסקה כדי לאסוף את מיליון הדולר שבהם זכה. כמובן, לכל ‏בר-דעת ברור שוודי גרנט לא באמת זכה במיליון דולר. הוא רק קיבל את אחד מאותם מכתבי ‏דואר זבל שמבטיחים לך הרבה כסף אם אתה לא קורא את האותיות הקטנות, המקביל של עידן הטרום-אינטרנט לנסיך ניגרי שמחפש עזרה בחילוץ מיליונים מחשבון בנק בשווייץ. אבל גרנט הגיע לגיל ‏שבו לא בטוח שהוא עדיין בר-דעת. הוא מדבר בהגיון וזוכר דברים, אבל רוב הזמן יש לו מבט אבוד כזה, כאילו הוא לא לגמרי שם. אשתו ושני בניו של וודי מנסים ‏לשכנע אותו שאין שום מיליון דולר ושאין לו לאן ללכת, אבל הוא מתעקש כמו שרק זקן שמוחו כבר ‏לא עובד בפול גז יכול להתעקש. אחד מבניו, דייויד (וויל פורט) מחליט לקחת אותו לנברסקה – ‏כדי לתת לו מטרה כלשהי בחיים, אפילו אם זה לימים בודדים, וכי אין לו שום דבר יותר טוב לעשות.‏

בדרך לשם הם עוצרים בעיר שבה גדל וחי וודי במשך רוב חייו, ושם נתקעים. הם פוגשים שכנים, ‏קרובים ושותפים לשעבר, ששמחים לראות את הבן האובד שחזר, ועוד יותר מזה, כמובן, שמחים ‏לשמוע על העושר הגדול שנמצא בדרך אליו, ורוצים חתיכה. כולם מבוגרים, עייפים, אפורים (פועל יוצא של היותו של הסרט שחור-לבן), ולא יודעים שהם לוקחים חלק במסע אל אכזבה ידועה ‏מראש.‏

הסיפור נשמע אלכסנדר-פייני, אולי יותר מדי. גם "אודות שמידט" עסק במסע של דמות פתטית ‏משום-מקום אחד לשום-מקום אחר, ובדרך בפגישה עם הרבה דמויות קטנות אחרות, שמה שיש ‏להן בחיים הוא אמונה תמימה ומטומטמת בטריקים שיווקיים ציניים. אבל פיין קצת התרכך עם השנים. אם "שמידט" היה מלא בבוז ולעג כלפי כל אחד מהעלובים האלה, ב"נברסקה" יש ‏בעיקר אהדה. אפילו וודי גרנט הסב, התמים מדי והטועה, יוצא קצת נאצל בעקשנותו החמורית. אם בכלל, "נברסקה" מגיע קרוב עד להבהיל להפיכה לקומדית-מסע קיטשית אופיינית – הבן והאב יוצאים למסע שלאורכו הם ילמדו להכיר זה את זה, וכולם יהיו אנשים טובים יותר וכל זה. דבר דומה אכן קורה, אבל בקטן. בלי צעקות, בלי כינורות ברקע, בלי סצינת מונטאז' של נסיעה על רקע ‏מוזיקת רוק ומצלמת הליקופטר שמלווה את המכונית מלמעלה. החיים של אף אחד כאן לא יהפכו לגדולים. לכל הפחות הם יהיו קצת ‏פחות בינוניים.‏

אני כמעט ולא מכיר את ברוס דרן, שמגלם כאן את הסבא, ודווקא בגלל זה אני יכול לחלוק לו את המחמאה הגדולה ביותר שאפשר לתת לשחקן: שכחתי שהוא שחקן. הסבא המטושטש קלות שלו אמין לחלוטין. אותו הדבר נכון לגבי ג'ון סקוויב, המגלמת את אשתו הרטננית. וויל פורטה בתפקיד הבן פחות מדויק, ותפקידו בעיקר לתת את הבמה לסבא.

‏"נברסקה" הוא לא הסרט הכי נוקב או הכי חזק של אלכסנדר פיין, וגם לא יהיה הסרט ‏הפופולרי ‏ביותר שלו (כי ג'ורג' קלוני לא משתתף בו). הוא גם לא הסרט הכי בולט או הכי מרטיט של עונת האוסקרים הזאת. הוא קטן מדי.‏ אבל הוא ישיר, פשוט ויפה. כשמוציאים מ"סרט הזקנים" את הקיטש מקבלים משהו שבכל זאת שווה לראות.


פורסם במקור בוואלה