עכשיו כשיצא סרט ההמשך ל"הרץ במבוך" כבר מותר לדבר על הסוף של "הרץ במבוך" הראשון, כן? כלומר, ספציפית, כמה שהסוף הזה היה אידיוטי, ואיך שהוא הרס סרט שלם שהיה עד אז די נחמד ומבטיח. אם אתם מתעניינים בסרט ההמשך אז בטח אפשר כבר לספיילר לכם את הסרט הקודם, ולספר איך שהוא היה סיפור מסתורי להפליא על עולם שחוקיו אינם ברורים, ושבו נערים נשלחים בזה אחר זה, ללא זכרון וללא הסבר, אל "קרחת" בלב מבוך עצום, ממנו הם מנסים להימלט. זה היה מסקרן ומוזר ומעניין, ואי אפשר היה שלא לחשוב מה יכול להיות הפתרון לחידה הזאת. ואז התברר שהפתרון היה זומבים.
זהו, זה הכל. חידה מסובכת ומסקרנת, והפתרון – מתברר – הוא הקלישאה הכי פאקינג משומשת של העשור האחרון. אנחנו בעתיד כרגיל, העולם נחרב כרגיל, והיתה מגפת זומבים, גם כרגיל. ברור שאף אחד לא קורא להם זומבים, אבל זה בדיוק נמרץ מה שהם. וכדי למצוא מרפא למגפת הזומבים, הארגון המרושע "נתעב" (או שמא הארגון הנתעב מרושע) מחליט לכלוא נערים בתוך מבוכים ענקיים שאליהם הם נשלחים, אחד בחודש, ולמחוק להם את הזכרון, כי זה, מסיבה כלשהי שבאמת לא הוסברה כמו שצריך, אמור להועיל. איך ב"המתים המהלכים" לא חשבו על זה.
מדהים כמה שהסיום של הסרט הראשון לא עשה לי שום חשק לראות את סרטי ההמשך, אבל עדיין נותרה איזו תקווה קלושה, תיאורטית לפחות, לכך שאולי הסרטים הבאים יציעו איזה הסבר כלשהו שיהפוך את הסיפור לטיפשי פחות ואת העולם לקלישאי פחות. ובכן: לא. זה לא קורה. "הרץ במבוך: מבחני הכוויה" הוא בדיוק מה שהסוף של "הרץ במבוך" גרם לו להיראות. מכיוון שהוא חסר את החידה המרתקת של המבוך, מה שנשאר זה סרט פוסט-אפוקליפטי שגרתי כל כך שזה מכאיב.
אחרי שנמלטו מהמבוך, חבורת הנערים מגיעה לתחנת-מעבר כלשהי מלאה בנערים ונערות אחרים, שהגיעו, מספרים לנו, כולם ממבוכים אחרים. וואלה?! המבוך הבודד שראינו בסרט הקודם היה מבנה עצום ומורכב שבנייתו ותחזוקו בוודאי עלו מיליארדים רבים; אם בעצם נבנו כל כך הרבה מבוכים כאלה שחבורות של נערים מצליחות לפתור אותם על בסיס יומיומי, במשאבים שהושקעו במבצע הזה אפשר היה לבנות איזו תחנת חלל ענקית ולהטיס את כל האנושות לאלפא קנטאורי, ולעזאזל הזומבים. זה גם הופך את העובדה שהבסיס המרכזי של "נתעב", כולל כל הבוסים הגדולים, נמצא בדיוק מתחת למבוך "שלנו", למאוד מאוד לא סבירה. אבל לא נורא. בואו נפעיל את האידיוטומט על עוצמה גבוהה ונמשיך.
בכל מקרה, על המתקן ממונה איידן גילן – המוכר בעיקר כפטיר באיליש המניאק מ"משחקי הכס", ולא עושה שום ניסיון להיראות פחות מניאק אפילו במילימטר. ולכן זה מאוד לא מפתיע כשבתוך דקות בודדות מתברר גם לנערים שבעצם הם ברחו מסניף אחד של "נתעב" לסניף אחר, והם בורחים שוב – הפעם החוצה, אל העולם שהפך למדבר ציה שורץ זומבים וחול. ואז הם בורחים שוב, ואז הם בורחים עוד פעם; אחוז עצום של הטקסטים הנאמרים בסרט הזה "קדימה, קדימה!" או "לשם!" או "אנחנו חייבים לצאת מכאן!". אגב, יש בערך 56 סיבות לכך שהאנשים האלה – אנשים שמרוב הבחינות נולדו אתמול: הם נטולי זכרון, יכולת, ציוד או ידע כלשהו על העולם שבחוץ – לא היו מצליחים לשרוד אפילו יום אחד בשממה הפוסט-אפוקליפטית הזאת, אבל משום מה הם שורדים, גם אם הסרט לא טורח להסביר לנו מאיפה לעזאזל הם משיגים מים או מזון. אפילו מטרה של ממש אין להם: הם רודפים כל הסרט אחרי איזו קבוצת מורדים שאולי קיימת, ושכל המידע שלהם עליה נובע ממשפט אחד שהם שמעו מישהו מזכיר כבדרך אגב. באמת. אם הם במקרה היו עוברים מישהו שמפזם לו שיר של משינה הם היו מבלים את שארית חייהם בחיפוש אחר אותה מסילת רכבת מיתולוגית, שיש אומרים שנוסעת בלילות לקהיר.
יש להדגיש שוב עד כמה כל העסק הזה סטנדרטי. עולם פוסט-אפוקפליפטי, בעיקר כזה עם זומבים, הפך לקלישאה כל כך משומשת שהשאלה היחידה היא ממי הסרט מושפע יותר: "מקס הזועם" (בהחלט יש שם הרבה חול) או "מלחמת העולם Z". בסופו של דבר, נדמה לי שההשפעה העיקרית של הסרט היא סדרת "האויב שבפנים", כשכל המקומות שבהם מוזכר תאגיד אמברלה נמחקו והוחלפו ב"נתעב". הסרט הוא רצף של דברים שקורים בדרך כלל בסרטים פוסט-אפוקליפטיים. הקניון הנטוש, המדבר, קבוצת פורעי החוק, המבוך התת-קרקעי, וכו'. בנוסף לכל המכשולים האלה יש גם סופת רעמים, כי מסיבה כלשהי שהסרט לא טורח להסביר סופות רעמים הן עכשיו סכנה קיומית והן מנסות להרוג אנשים. אולי העננים עובדים עכשיו בשביל "נתעב", לא ברור. ובסוף, כמובן, מתברר שעדיין אין סוף. כי מדובר הרי בטרילוגיה, איך לא.
בתוך כל הסטנדרטיות הזאת מתברר – שוב – שווס בול הוא במאי אקשן ממש לא רע: יש כמה רגעי אקשן מצוינים בסרט הזה. אני אשמח לראות מה הוא יעשה אחרי שהוא ישתחרר מהסדרה הזאת. גם העיצוב לא רע בכלל, והעולם הנטוש היה יכול להיראות ממש מרשים אלמלא ראיתי כבר כל כך הרבה עולמות הרוסים שנראים פחות או יותר אותו הדבר, את חלקם – בטריילרים שמוקרנים לפני הסרט (הפרקים הבאים של "משחקי הרעב" ושל "מפוצלים").
כדי לנסות לייחד את עצמו בכל זאת במידה כלשהי, הסרט מנסה לחזור על אותו הטריק של הסרט הקודם: כלומר, ליצור איזו חידה מסתורית ומרתקת שהרצון לפתור אותה יהיה מה שישמור על הסרט מעניין. אבל מה שעבד אז, לא עובד עכשיו. הסרט מעלים מאיתנו מידע: אנשים אומרים "אני חייב לספר לך ש-" ואז שוכחים מהעניין למשך כמה ימים. יאללה יאללה. אחרי שחידת המבוך "נפתרה" באופן כל-כך אידיוטי ולא מספק, אני לא מאמין שלמישהו בסרט יש סוד מעניין או מקורי או מעניין יותר מאבקת כביסה.
הצד החיובי של "הרץ במבוך" הוא שהוא מסמן שכבר עברה שנה שלמה מאז שהתחילה סדרת פוסט-אפוקליפסה-לנוער חדשה. אפשר להניח, במידה רבה של תקווה, שאחרי שהסדרה הזאת ו"מפוצלים" ייסגרו, במהלך השנה הבאה, הז'אנר הטחון הזה יגווע ויתחלף באיזו אופנה אחרת. וטוב שכך. לא יאומן כמה שסוף העולם נהיה עניין משעמם.
פורסם במקור בוואלה
פתאום אני מבין כמה משחקי הרעב זה סרט טוב
מעולם לא התלהבתי ממשחקי הרעב, כאילו בסה"כ הם סרטים סבבה לגמרי, אבל הם לא הרגישו לי מיוחדים. פתאום אחרי 2 סרטי מפוצלים דבילים להחריד, ואחרי הדבר הזה שדווקא היה ניראה מבטיח בסרט הראשון – אני מבין כמה סדרת משחקי הרעב הם סרטים טובים, אפילו הסרט השלישי שכמעט ולא קרה בוא כלום, מרגיש לי הרבה יותר איכותי ליד אלו, מזל שיש לנוער עוד מה לראות.
לגמרי.
בהשוואה לסרטים האחרים בז'אנר, כי מתברר שזה ז'אנר, "משחקי הרעב" היא סדרה גאונית.
דורון אתה כאילו לא לומד???
"משחקי הרעב היא סדרה גאונית"
דורון פישלר, וואלה.
אם הם רוצים למצוא
ציטוט של דורון משבח את משחקי הרעב, הם יכולים לחפש בביקורות שלו. לשם שינוי, הם לא יצטרכו לעבוד קשה כדי להוציא משם משפט טוב.
אני דווקא מאוד אהבתי את מפוצלים הראשון
באתי בלי יותר מידי ציפיות וחשבתי שזה חיקוי זול (במקרה זה דיי יקר) של משחקי הרעב ומפוצלים 1 דיי הפתיע אותי לטובה. הסרט השני היה הרבה יותר חלש.
הסרט השלישי של משחקי הרעב בו לא קורה כלום היה שם כי מישהו חשב לעשות קופה. זה דיי מוזר לקחת את הספר השלישי (הפחות טוב מבין השלושה) ולפצל אותו ל 2 חלקים בלי שום סיבה. מה הפלא שהוא יצא כמו שהוא יצא.
אני טוען שהוא לא היה גרוע כמו שאומרים
פשוט הסופרת לא התכוונה להוציא ספר שלישי ורק להשאיר אותנו אם העובדה הזאת (מי שלא ראה את הסרט השני/שלישי ולא קרא את הספרים לא לקרוא כי זה ייספלר) שהמרד פרץ ,פיטה נתפס על ידי הקפיטול ומחוז 13 קיים אבל בגלל ביקוש גדול מצד אוהביי הסדרה וגם בקשה די גדולה מצד ההוצאה לאור(אני מנחש שהשתלבה לזה העלאה בכסף שהיא מקבלת על ספרים) ,הסופרת החליטה לכתוב ספר שלישי שיכלול את כל המאפיינים של משחקיי הרעב בלי המשחקים עצמם ואם פי 10 (או 1000 )יותר מתים מי מספרים הקודמים ואזור יותר גדול של כלום.
וכמה מהמיתות הכי מפורטות קרו בספר הזה לגיבורים ולסתם אנשים שאין לי מושג איך נותנים לילדים לקרוא את זה
ביקורת מוצדקת לחלוטין
אני גם אוסיף כי הז'אנר של הסדרת ספרים הזו דומה לרעיון של "אבודים" או "מהפכה" – כלומר מה שמחזיק את העלילה, את הסקרנות של הצופה ואת המשך הסדרה כולה היא הפתרון למצב המשונה שבהתחלה – המבוכים.ברגע שהתעלומה נעלמת מהעלילה, או יותר נכון – פשוט נזרקת הצידה, כל העניין נעלם לגמרי.
בקיצור יש כאן בזבוז משווע של סדרה שהייתה יכולה להיות הרבה יותר מסתם סרט YA. הם היו יכולים לוותר על כל העניין של דמות ה"מיוחד" בשביל לשכנע פסיכולוגית את קהל היעד הצעיר שלהם שהם מיוחדים במשהו ולהתקרב קצת יותר לעולם האמתי בדרך שבה העלילה ממשיכה. קצת מוזר שמלהקים שחקנים מ"משחקי הכס" – סדרה מאוד אכזרית וחפה מאשליות בנוגע לאנושות – בשביל לפנות לבני נוער בסדרת סרטים שמוכרת להם שהם "מיוחדים בגלל סיבה X".שלא לדבר על כל הכשלים הלוגים שדורון העלה כאן. סה"כ מאכזב אך מהנה בדרכו הכושלת.
רק מהטריילר ברור שהסדרה איבדה את עצמה לדעת.
(ל"ת)
אני גם אהבתי את הראשון
הייתה שם דינמיקה טובה בין הדמויות, הוא לא גלש לקיטש והגיבור לא היה מעצבן מדי. מבחינת זה שבניית העולם מטופשת, פה יש בעיני נקודה לזכות הסרט. ב׳משחקי הרעב׳ ו׳מפוצלים׳ בניית העולם מטופשת לא פחות, רק ששם אין לך דרך להתחמק ממנה. פה לפחות השאירו את העניין מסתורי כך שיש עוד מקום לתקווה. וזה שהפתרונות למיסתורין מטופשים אם חושבים עליהם יותר משנייה וחצי, טוב נו, כנראה שאחרי ׳אבודים׳ קשה לאכזב אותי.
ואגב לא ראיתי את השני ואני לא מתכוון לראותו בקרוב, נתפוס אותו עוד שנה כשיגיע לטלוויזיה.
בתור מוכר כרטיסים ביס פלאנט
האם הסרט מצדיק היותו +16?
אני נאלץ לבקש תעודות זהות מילדים תמימים שרוצים לראות סרט נוער
האם הצנזורה עשו בחוכמה או שזה סוף עידן בתי הקולנוע?
לא ראיתי את הסרט,
אבל באתר של יס פלאנט כתוב שההגבלה היא 14+ ולא 16+.
לפי IMDB ההגבלה בכל העולם היא בין 12 ל-15, אז אני מנחש שלא הגזימו:
http://www.imdb.com/title/tt4046784/parentalguide?ref_=tt_stry_pg#certification
כאחד שלפעמים מונים ממנו להכנס לסרטי 16+ (בן 15)
ההגבלת גיל לא עוזרת. ממילא אפשר לראות את זה בבית. אתם סתם מפסידים על זה כסף ומבאסים ילדים :\
זה לחלוטין תלוי בסרט
לפני כמה שנים רציתי להיכנס לצפות ב"רק אלוהים סולח" כאשר הייתי בן 15, הקופאי לא הסכים לי ולחבריי לקנות כרטיסים ובדיעבד הוא הציל אותי מאחד הסרטים הקשים שראיתי בחיי (בדיעבד הוא סרט שעשוי ממש מעניין אבל בגיל 15 הייתי מתמקד רק בסצנות המזעזעות וכנראה מצלקות)
מי שקרא את הספרים
הספרים היו ממש בסדר,אפילו דיי טובים לטעמי,סוג של ספרי טיסה שנחמד לקרוא והסרט הראשון פחות או יותר עקב אחרי הספר הראשון עד הסוף ששונה לגמרי.
אבל הסרט השני, אין בו שום דבר, אשכרה שום דבר מהספר, בחיים לא ראיתי דבר כזה, לא במשחקי הרעב ושום סדרה אחרת אבל זה כאילו מישהו קרא את העמוד הראשון של הספר השני ופשוט החליט לשרוף אותו. וזה ממש הכעיס אותי בלי קשר לזה שבתור סרט אקשן ואו זומבים הוא ממוצע להחריד הם פשוט הרסו כל דבר טוב שהיה בספר, והיה לא מעט. פשוט חבל .
אז כנראה
שלא ראית את סרטיי פרסי ג'קסון ,שהיו יריקה בפרצוף של קוראיי הסדרה ,הם לחלוטין ערכו ושינו לגמרי קטעים חשובים בספר והעלימו קו עלילה אחד בשביל אחר ואז עוד ציפו שנרצה ללכת לסרט אחריי זה.
הערה דבילית
אבל ראיתי את הפרסום לסרט בארהב, וחשבתי שיהיה משעשע יקראו משחקי חריכה (קונוטציית של חניכה…). לא עבד לי.
למי שקרא את הספרים זה נראה פחות גרוע :)
אומנם הזומבים הם באמת זוועת עולם(תרתי משמע), אבל בספרים יש הרבה פחות חורים בעלילה :)
אהבתי את הסרט ואוהב את הז'אנר האמת...
אני מודה שבין הסרטים שאהבתי בזמן האחרון נמצאים להם סרטי "העולם נחרב לנוער". אני נהנה מהרעיונות האלו, אפילו שהיו מופרכים לפעמים, של המיעוט ששולט ברוב עם סודות וכוחות הזויים ואז הרוב מתקומם וכול שאר הבלה הבלה. לרוב הם עשויים טוב, משוחקים יפה ובסך הכול מהנים. ולעיתים אפילו מעוררים מחשבה.
דוגמה למקרה שזה נכשל ואני מתכחש לקיום שניי הסרטים
פרסי גקסון….אחחמ…ופרסי גקסון וים המפלצות ….אחחמ..
(אני יודע שיש הרבה שלוש נקודות ).
נ.ב. הדבר הטוב היחיד בסרטים האלה שכשבדקתי את העמוד שלהם בויקפדיה מצאתי קישור לעין הדג ומאז אני קורא של האתר.
לי זה התחיל דווקא בביקורת על כוכב הקופים השחר...
קראתי ומאז כמעט שאין יום שאני לא נכנס לאתר…