כבר היו גירסאות רבות מאוד לשייקספיר, אבל אני לא חושב שאי פעם ראיתי את שייקספיר מצולם כל כך יפה, נראה כל כך באד-אס, או כל כך כזה שיכולתי בקלות להתבלבל בינו לבין "משחקי הכס".
שלא יהיו טעויות – זה מקבת, המחזה של שייקספיר. מצולם ממש יפה ועם מייקל פאסבנדר ומריון קוטיאר. הסרט הזה הוצג בפסטיבל קאן וקיבל תגובות טובות (אם כי לא פרסים). כלומר, זה לא אמור להיות "300" – סתם סטייל מודרני חסר תוכן – אלא סרט טוב באמת. על הצילום, כמעט שכתבתי אוטומטית "רוג'ר דיקנס", אבל זה לא: זה צלם בלתי ידוע בשם אדם ארקפאו, אם כי על פי הטריילר בלבד קשה לי להאמין שהוא לא יקבל על הסרט הזה את המועמדות הראשונה שלו לאוסקר. עוד פרט מעניין: הסרט הבא של הבמאי, ג'סטין קורזל, הוא העיבוד למשחק "Assassin's Creed".
אחד הסרטים היותר מסקרנים בשנה הקרובה
מכמה וכמה סיבות:
1.שתי עיבודים אחרים של המחזה – העיבוד ספוקן וורד שמסתובב בארץ ו"כס הדמים" הם גירסאות נהדרות של המחזה ומעניין לראות איך הוא ישתווה מולם.
2. מריון קוטיאר ופסבנדר שני שחקנים אדירים בתפקידים ראויים להם (ומשומה אני רואה את פסבנדר מקבל מועמדות דווקא על מקבת ולא על ג'ובס אבל זה כנראה רק אני). (שניהם אגב, גם ממשיכים לעיבוד של אסאסינס קריד)
3. מעניין לראות עם הקללה של מקבת תמשיך בכל הנוגע לסרט
4. פדי קונסידיין בתפקיד בנקו
(ל"ת)
תסמונת כריסטופר נולאן?
לקחת 2-3 שחקנים ולרוץ איתם על כל פרויקט ב10 שנים הקרובות
פאסבנדר ליהוק מושלם
לתפקיד, קוטיאר ממש לא לטעמי, וגם בטריילר היא נראתה לא מתאימה.
קוטיאר זיקית
כמו בלנשט, דיי-לואיס וסטריפ (ועוד ועוד) – קשה לי לחשוב על תפקיד שהיא לא מתאימה אליו. אני לא יודע אם היא תהיה הליידי מקבת הטובה ביותר, אבל היא "מתאימה" לטעמי כמעט לכל תפקיד שאני יכול לחשוב עליו.
זאת דעתך,
אני לא ראיתי אפילו תפקיד אחד שהיא הרשימה בו. באינספשן היא עשתה את העבודה, לא יותר, ובעלייתו של האביר האפל היא היתה אולי החוליה הכי חלשה בסרט.
ומה עם שאר סרטיה?
חלודה ועצם, אידית פיאף, המהגרת, נראה אותך אוהב?
כשמביימים אותה בצורה מוצלחת, היא מוציאה את הטוב שבה.
כן, היא הייתה לא-מרשימה בסרטים של נולאן.
אבל הנה רשימת השחקנים שנולאן לא מצליח להוציא מהם הופעות מרשימות בכלל: כריסטיאן בייל, מייקל קיין, ליאונרדו דיקפריו, קן ווטנבה, סיליאן מרפי, ג'וזף גורדון לוויט, ג'סיקה צ'סטיין.
כמו שאראגונזו אומר: אדית פיאף, חלודה ועצם, המהגרת, נראה אותך אוהב, טקסי, ואולי ההופעה הטובה ביותר שלה, זאת שזכור כ"רגע, היא באמת הייתה מועמדת על זה לאוסקר השנה מה זה זה כמעט שהאוסקר יודעים מה הם עושים": יומיים ולילה.
עכשיו, רוב ההופעות האלה בצרפתית ואולי באמת שם עומד האתגר של קוטיאר אבל "המהגרת" לא היה בצרפתית והיא הייתה נהדרת שם.
אז כן,זיקית וכו'.
על בימוי השחקנים של נולאן
אנחנו מסכימים (ונזכור לטובה את גאי פירס).
אולי היא זיקית רק בצרפתית.
נראה מסקרן מאוד!
אסיסיין קריד קצת פחות .
Out, damned spot! OUT I SAY!!!1
א. מגנטו הוא מקבת. (וגם פרופסור אקס)
ב. נראה מגניב! בעקבות הבאזז ההתחלתי על הסרט והעובדה שרותי אסרסאי המהממת מגלמת אותה בקמארי, קראתי את "מקבת" בפסח. מסקנה – תרגומים של ברוידא מתחילת שנות ה-90 הם לא הדרך האידיאלית לחוות את שייקספיר ("צח נדלח, נדלח הוא צח". נאמן? כן. נהיר וקליל? פחות. מצד שני, ממתי נהירות וקלילות הן מעלה של טרגדיות שייקספיריות?). ועדיין, זה סיפור מגניב לגמרי. הדמות של הליידי היא לחלוטין אבן דרך בכתיבת נשים, גם אם יש בה המון בעייתיות כשקוראים אותה היום ("בואו, רוחות, עשו ממני לא אישה"? "בואו אל שדי הנשיים, שהחלב שלי יהיה למיץ מרה"? גיליאן פלין היא גלוריה סטיינם ליד שייקספיר. וזה עוד בלי "אילוף הסוררת"). אני מן הסתם לא בא עם האשמות מיזוגניה לכותב מימי הרנאסנס, אבל עדיין יש במחזה הזה שנאת נשים שמרתיעה אותי קצת. אני מניח שקריאה פמיניסטית של מקבת זהה לקריאה יהודית של "הסוחר מונציה" – בראשון יש מיזוגניה ובשני אנטישמיות, אבל לשתי הדמויות הבעייתיות מהמחזות הללו הוא שם טקסטים כל כך מדהימים בעצמתם שאין ספק שגם אם מדובר כאן בייצוג לא פשוט היום, הוא עדיין נותן להן קול בצורה שלא ניתנה להן עד אז. שיילוק הוא קריקטורה של יהודי קמצן ומנוול, והליידי היא פאם פאטאל מפלצתית, פתיינית והיסטרית, אבל הן עדיין אנושיות, מרגשות ומרהיבות. פאצ'ינו קיבל את התור שלו בתור שיילוק (ואני יכול רק לשער שהוא עשה עבודה נפלאה, הבנאדם מגלם יהודים סטריאוטיפיים נהדר), ועכשיו יש לנו עוד זוכת אוסקר שלוקחת דמות שייקספירית קלאסית. אני מקווה שהיא תצליח במשימה שלה – הטריילר עצמו נראה נהדר.
שנות ה-90? ברוידא תרגם בשנות ה-50
(לפי קטלוג הספרייה הלאומית, המהדורה הראשונה היא מ-1954, פשוט יצאו עוד איזה שמונה מהדורות אחריה.)
אני מניחה שזה מסביר את הבעייתיות של התרגום… אולי שווה לנסות את ויזלטיר? הסגנון שלו הרבה יותר מודרני (לפעמים אפילו קצת מודרני מדי, לטעמי).
בכל אופן, חוץ מהקטנוניות שלי לגבי היסטוריה של התרגום, רציתי להגיב בעיקר כדי לקשר לקומיקסים המעולים של קייט ביטון (המעולה) על מקבת':
http://www.harkavagrant.com/index.php?id=262
התרגום הראשון משנות החמישים, ואותו סבתא שלי למדה בתיכון,
אני קראתי את המהדורה האחרונה, שהוא הוציא ב-88׳-89׳
זה פחות נראה כמו משחקי הכס ויותר כמו ויקינגים במיוחד סצנת הסיום
בדיוק מה שבאתי לכתוב
זה באמת נראה יותר וויקינגס וזה מתבטה בזה שיש גיבור שהוא מתבלט על השאר, בשונה ממשחקי הכס (שאני אוהב יותר) שכולם שחקנים ראשיים פחות או יותר. גם בסגנון היחס לדת והלחימה זו ממש הוויקינגים.
היי, קוריולנוס היה באד-אס שייקספירי מעולה
אבל עם כל השאר אני מסכים. לא שמעתי על ההפקה הזאת עד עכשיו אבל הצפייה בטיזר/טריילר הקפיצה את הסרט לראש רשימת הסרטים שאני מצפה להם להמשך השנה.
מצחיק שאותו צוות בדיוק (הבמאי, מייקל פסבנדר, מריון קוטאיר) יעבדו גם על "אססין קריד"
"מקבת" קיבל ביקורות טובות בקאן אז זה כנראה סימן טוב.
האם סוף סוף נקבל סרט טוב שמבוסס על משחק וידיאו?! (אלא אם "וורקראפט" יקדים אותו).
טריילר פארק
פתאום יוצאים כל מיני טריילרים:
"אוורסט" – ג'ייק ג'ילנהול, ג'ייסון קלארק, ג'וש ברולין ועוד אנשים (שגם שמם כנראה מתחיל בג') יוצאים לטפס על הר. וכמובן שזה חייב להיות מבוסס על סיפור אמיתי, כי אי אפשר לכתוב סתם סרט על אנשים שיוצאים לטפס על האוורסט, מה מעניין בזה…לדעתי זה היה טריילר הרבה יותר טוב לו היה מסתיים ברגע שהסופה מגיעה, במקום להמשיך ולהפוך לקיצ'י ולזרוק עלי מילים אקראיות.
"ההליכה" – גם ג'ג"ל (עם מבטא צרפתי) מטפס לגבהים, הפעם של מגדלי התאומים. וגם זה סיפור אמיתי. רוברט זמקיס מאחורי המצלמה. אחד הסרטים המצופים שלי השנה.
"Z for Zacharia" – אהבה, תככים ומזמיות בין שלושה שורדים בעולם פוסט-אפוקליפטי.
"99 בתים" – מייקל שאנון מפנה את אנדרו גארפילד ומשפחתו מהבית, אז אנדרו גארפילד הולך לעבוד אצל מייקל שאנון.
באמת שאתה מצפה ל'ההליכה'?
כל דבר מהסרט הזה נראה כמו בדיחה.
גג"ל, עם כל אהבתי אליו, נראה מטופש אף יותר משהיה בלופר. המבטא לא יושב טוב.
וזה שכל חצי שניה הטריילר דואג לזרוק לנו משהו לפרצוף, שחס וחלילה לא נשכח שמדובר באיימקס "כפי שלא ראינו מעולם". נו באמת. כבר דאגתם לקחת חומר גלום שמצדיק את המדיום הזה, למה לזרוק לי כבלים וחצים לעיניים. טרחני משהו.
ובכלל, הסרט כבר קיים. למה שוב?
שחקן נהדר + במאי נהדר
ולי זה דווקא נראה מסקרן.
ואת השאלה שלך אפשר לשאול על הרבה סרטים מהשנים האחרונות. חלק מצדיקים את השחזור שלהם, חלק לא. וגם יש אנשים שלא ראו את הסרט הקיים, ואני ביניהם.
"אוורסט" נראה כמו סרט הוליוודי משעמם.
כלומר אני מת על סרטי הישרדות ("כוח משיכה", "הכל אבוד") אבל פה הכל נראה כ"כ קלישאתי ומתחנף לקהל. אין לי ספק שבארץ ובהרבה מקומות בעולם זה יהיה שובר קופות כי משום מה אנשים אוהבים את כל סיפורי אסונות הטבע הגדולים מהחיים שמבוססים על אירועים אמיתיים עמו "הבלתי אפשרי", אבל לי זה בעיקר גורם לפהק. ולא יכלו לצרף לפחות אישה אחת למשלחת או אפילו יותר אם הם ממש לארג'ים. זה מביך אותי שעדיין ב-2015 יש סרטים שבהם בזמן שהדמויות הגבריות מטפסות להם על הרים ועושים חיים, הנשים צריכים לטלפן בחרדה מהבית מדי פעם ותפקידן מסתכם בלהיות רעיות פולניות. אין לי מושג למה רובין רייט וקיירה נייטלי הסכימו לזה בכלל.
אבל... בסיפור האמיתי זה באמת היה ככה :|
לא היו נשים באף אחת מהקבוצות האלה, או יותר נכון הייתה אמורה להיות אחת אבל גם במציאות היא הייתה בהריון בדיוק א זה היא לא באה :|
ואני לא יודע אם אתה מכיר את הסיפור האמיתי או לא, אז רק תן לי לומר שאלא אם כן הוא הולך לשנות את ההתרחשויות לגמרי, אז "מתחנף לקהל" זה הדבר האחרון שהוא יהיה, והטריילר מטעה במקרה הזה.
אוקיי, תיקון, כן היו שתי נשים באחת הקבוצות האלה.
אבל גם במציאות אף אחת מהן לא הייתה במרכז ההתרחשות והעניינים של מה שקרה שם, כי אני מניח שמפולות השלגים והטבע היו מיזוגניים באותו יום.
אני הנחתי שהתווית הזאת של הסיפור האמיתי
היא יותר בשביל למשוך קהל (דבר שאף פעם לא הבנתי, אם אנשים רוצים לראות דברים שקרו במציאות שיפתחו חדשות, לא קולנוע) והם לא באמת נאמנים לה יותר מדי. אם ב"בלתי אפשרי" שינו את המשפחה מספרדית לבריטית לבנבנה אז אני די בטוח שהם יכולים לעשות בערך מה שהם רוצים. בכל מקרה גם אם הסיפור עצמו ייגמר בצורה טרגית (מטפס צריך להרוג את חברו בשביל לשרוד או ווטאבר) הרושם שלי מהטריילר הוא שהסרט עדיין יהיה פוצי מוצי לקהל, עם נאומים חוצבי להבות ושאר ירקות. אני מוכן להתערב כבר עכשיו שתהיה לפחות סצינה אחת שתלך ככה:
מטפס 1: אתה חייב להבטיח לי שאם אני לא אצא מכאן תמסור לאשתי וילדיי שאני אוהב אותם הכי בעולם.
מטפס 2: אני מבטיח.
או המקרה הקלאסי של אחד מהמטפסים שמתחיל לברבר על איך הוא הולך להרים את הילדה שלו, ללטף את הכלב שלו ולחבק את את אשתו כשהוא יחזור הביתה ובסוף הוא מת.
או שפתאום חלק מהמטפסים ייזכרו דווקא עכשיו להביע שאיפות מוגזמות לעתיד (כשאצא מכאן אני מתכוון להשלים את התואר במדעי המדינה ולהיות נשיא ארה"ב) וזה יהיה כל כך עצוב וטרגי שהם ימותו ולעולם לא יוכלו להגשים את חלומותיהם.
בקיצור הבנת את הפואנטה. יכול להיות שאני טועה והסרט הזה יהיה יצירת מופת לדורות אבל אני לא יודע כי עדיין לא צפיתי בו. זה הרושם שהטריילר נתן לי, מוטעה או לא.
ניסיתי לראות את הטריילר של "אוורסט"
אבל השתעממתי אחרי 15 שניות אז הקפצתי לנקודה אקראית בהמשך הטריילר:
"If you go, I'm dead"
"I'm not leaving you behind".
יאללה ביי.
"Z for Zacharia" נראה מצוין
זה עיבוד לספר שנחשב לקלאסיקה של ספרות דיסטופית/פוסט-אפוקליפטית לנוער משנות ה-70, אחד האבות הקדומים של "משחקי הרעב". יחסית להפקה דלת-תקציב הבמאי גייס קאסט מרשים, והסרט קיבל הרבה מחמאות בסנדאנס – גם היו כאלה שטענו שהוא לא ממש מצליח להחזיק את כל משך הזמן שלו עם הדינמיקה בין שלוש דמויות.
בכל מקרה, מסקרן.
ל"ההליכה", מתברר, קוראים בעברית "על חבל דק".
(ל"ת)
אני אוהב את השם הזה.
באנגלית זה לא עובד כי הביטוי הוא 'על קרח דק', אבל נשמע לי כמו מקרה יוצא דופן שהעברי יותר מוצלח.
ועוד אחד
Sicario
יש כאן הרבה אנשים שאני מאוד אוהב: ברולין ודל טורו שתמיד טובים. דניס וינלב, שכל מה שעשה בחמשת השנים האחרונות היה מעולה. ומעל כולם אמילי בלאנט הנהדרת.
קיבל הרבה מחמאות בקאן.
וזה פשוט נראה ממש טוב.
טריילר
בדיוק היום נתקלתי בטריילר הזה
מבלי ששמעתי עליו דבר לפני כן, ומיד חיכיתי לראות מתי הוא יתפרסם גם כאן.
דבר כל כך יפה ועם שחקנים כה מרשימים לא יכל שלא לקבל תשומת לב ראויה.
Always call it the scottish play!
הבעיה שלי היא שלמחזה הזה היו כל כך הרבה עיבודים, פארודיות, דקונסטרקציות וכו', שאני לא יכולה לצפות בטריילר מבלי להיזכר בסצנות משם ולגחך.
למה הם לוחשים לאורך כל הסרט?
(ל"ת)
אדם ארקפאו אלמוני?
הוא "בסך הכל" צילם את הסדרות True Detective ו-Top of the Lake והסרט זוכה פסטיבל סאנדנס "ממלכת החיות".
המון גברים עם תספורות מודרניות
(ל"ת)
חבל שבסוף הטריילר כתוב
coming soon במקום tomorrow and tomorrow and tomorrow….
כמוכן
יש גרסת סרט טלוויזיה של הBBC עם ג'יימס מקאבוי בתפקיד מקבת', בה כל העלילה מתרחשת במסעדה (מקאבוי הוא האקזקיוטיב שף שרוצה להרוג את השף הראשי). היא גם הייתה ממש מוצלחת, אבל לא נראתה כמו משחקי הכס.
יש לזה תאריך יציאה בישראל?
או שבגלל שזה מבוסס על שייקספיר המפיצים נכנעו מראש וויתרו על הסרט?
לא יודע, אבל יצא לפני איזה יומיים טריילר חדש ומהמם.
https://www.youtube.com/watch?v=oyFAn5IaFS0
Something awesome this way come!
הביקורות גם מהללות.
העובדה שאותו הצוות בדיוק עובד עכשיו על Assassin's Creed מאוד מעודדת.
רק אני הולכת להתבאס אם לא יקרינו בישראל?
או אם יקרינו רק בסינמטקים? זה סרט שצריך מסך מפלצתי לא פחות מכל שובר קופות משבט מארבל.
אגב אם כבר הזכרתם, ג'יימס מקאבוי שיחק את מקבת' גם בתיאטרון ובאחד הראיונות שלהם בקידומים לאקסמן הם דיברו על זה שג'יימס עזר למייקל לעבוד על הדמות.
הוא (ג'יימס מקאבוי) גם שיחק אותו בסרט טלווזיוני בעיבוד מודרני
שנח אצלי בבית ומחכה שיום אחד אני אצפה בו.
אני יכול להעביר ימים שלמים
בצפיה בשוטים מתוך הטריילר הזה. זה נראה מרהיב בכל קנה מידה אפשרי. אפילו אם הסרט יקבל ביקורות שוחטות, אני אלך לראות את זה ולו בשביל הויזואליה.
ראיתי היום בלונדון בקולנוע
סרט מרהיב, פאסבנדר וקוטיאר נותנים הופעות מדהימות, הצילום אדיר והבימוי מצויין. חבל מאוד שבמקום להביא עוד סרט מעפן לארץ לא מביאים את זה. חובה לראות על מסך ענק עם מערכת סאונד טובה!
חייב להגיד שזה מאוד גורם לי להתלהב מאססין קריד.
סרט משחקי המחשב הטוב הראשון?
למי שדאג
הסרט אמור להיות מופץ ע"י לב במהלך 2016 (סביר להניח שבסביבות פברואר-מרץ אבל לא בטוח).