ביקורת: כלים שלובים

המנגינה מוכרת, אבל הנגנים מעולים.

‏"נתחיל באופוס 131 של בטהובן. יש בו שבע תנועות, וכולן מתחברות זו לזו. מבחינתנו, פירוש ‏הדבר הוא ‏נגינה ללא הפסקה. בלי מנוחה, בלי כיוון הכלים. באופן בלתי נמנע, כלי הנגינה שלנו ‏יסטו מההרמוניה, עם ‏הזמן, כל אחד בדרכו. מה עלינו לעשות? להפסיק לנגן? או להיאבק כדי ‏להמשיך ולהתאים את ‏עצמנו זה לזה, גם כשאנחנו כבר לא מכוונים?‏".‏

אוקיי, אולי זאת לא האלגוריה המעודנת ביותר אי פעם. אולי זה קצת ברור ושקוף. אבל זה יפה. ‏‏"כלים שלובים" (אגב, שם עברי יפה ל-"‏A Late Quartet‏") עוסק ברביעיית מיתרים ותיקה, ארבעה ‏נגנים שמנגנים יחד כבר 25 שנה. לאורך הסרט הם מנסים לנגן את אופוס 131, אבל מתקשים יותר ‏ויותר להישאר בהרמוניה זה עם זה – בנגינה ובחייהם. ‏

בורים וחסרי תרבות שכמונו לא יבינו זאת, אבל מתברר שרביעיות מיתרים הן כמו להקות רוק. יש ‏הרבה פחות מעגלי פוגו בקהל, ונדיר מאוד לראות את הצ'לן שובר את הכינור הראשון על הבמה ‏מרוב התלהבות, אבל מבחינת הדינמיקה האנושית – זה די דומה. אלה קבוצות הדוקות של ‏מוזיקאים שמבלים חודשים רבים בכל שנה בסיבובי הופעות, על כל המשתמע מזה: אהבה גדולה, ‏חברות, חדוות יצירה, גרופיז, חיכוכים, מריבות, חלוקה בלתי נמנעת לזוגות, חילופי זוגות, טינה, ‏פיצוץ, נתק, הופעת איחוד חגיגית. כשלהקה נמצאת יחד כבר 25 שנה, כמות הלחץ שמצטבר ‏מתחת לפני השטח יכולה להניע קטר.‏

זה מתחיל מאוד עדין ומנומס, כשכולם שמחים להיפגש לעוד עונת הופעות. ‏הכינור השני (פיליפ סימור הופמן) והויולה (קתרין קינר) נשואים מזה זמן רב, ובתם (אימוגן פוטס) ‏גדלה להיות נגנת דגולה בעצמה, ולוקחת שיעורים אצל הכינור הראשון (מארק איווניר). אבל אז ‏לצ'לן, המבוגר שבחבורה (כריסטופר ווקן) יש איזו בעיה ביד, והוא צריך להיבדק. והכינור השני ‏מחליט שאחרי כל כך הרבה שנים מגיע לו להיות קצת להיות כינור ראשון. והבת של הויולה לא ‏ממש סובלת את הכינור הראשון. צרימות קטנות הופכות לגדולות, וכל העסק הופך לדיסהרמוניה ‏מוחלטת.‏

ככל שהחיכוכים מתגברים, גם בתסריט עצמו מתגלות צרימות. מה שמתחיל כתיאור אלגנטי ואמין ‏של ארבע דמויות ריאליסטיות הופך בהדרגה לעלילה טלנובלאית מעט של מי-שכב-עם-מי, ‏קלישאות לא אמינות מרימות את ראשן, ועד סוף הסרט הוא מידרדר עד למהלכים עלילתיים ‏שלקוחים מסיט-קומים, כמו המאהב שנאלץ לברוח מחלון הדירה, אם כי הסרט מצליח להיחלץ ‏מהסצינה הזאת בכבוד יחסי.‏

ולמרות החריקות האלה, דבר אחד משאיר את הסרט ראוי וכדאי לצפיה: השחקנים. לא ברור איך ‏הבמאי הישראלי לשעבר ירון זילברמן השיג לסרטו הארוך הראשון כזה אנסמבל אדיר – אבל הוא ‏עשה את זה, והם לא באו לחלטר. כל אחד מהם מאסטרו בתחומו, ונהדר לצפות בהם עובדים. ‏העובדה שפיליפ סימור הופמן הוא שחקן אופי אדיר לא תחדש לאף אחד; גם לספר בשבחיה של ‏קתרין קינר לא יהיה מקורי במיוחד. עוד יותר מזה, כריסטופר ווקן – שאותו תמיד כיף לראות – ‏עושה תפקיד נוגע ללב במיוחד. השחקנים והשחקנים לבדם מעלים את הסרט הזה בכמה דרגות. ‏הייבוא הישראלי שמשלים את הרביעיה, מארק איווניר, הוא בלי ספק החוליה החלשה – אבל אין ‏בכך הרבה בושה כשהחוליות שלצידך כל כך מבריקות. הזיוף היחיד של הסרט בתחום הוא ‏הנציגות הישראלית השלישית, לירז צ'רכי, שקיבלה משום מה תפקיד קטן של רקדנית פלמנקו ‏ספרדיה, והיא טעות ליהוק מצערת.‏

בסיום "כלים שלובים" אתם עשויים לגלות שאת המוזיקה הזאת כבר שמעתם. אין פה אף צליל ‏חדש, אבל היצירה מוגשת נהדר על ידי מבצעים מיומנים, וזה די והותר בשביל ערב תרבותי ‏מספק.‏


פורסם במקור בוואלה