במקור: The Ladykillers
תסריט ובימוי: ג'ואל ואיתן כהן
על פי תסריט מאת וויליאם רוז
שחקנים: טום הנקס, אירמה פ. הול, מרלון וויאנס, צי מא, ג'.ק. סימונס
'לחסל את הליידי' היה יכול להיות סרט נהדר. יש בו הומור מוצלח, סיטואציות חביבות, משחק משובח ואת טום הנקס. הוא היה יכול להיות סרט מצוין, אלמלא סבל מבעיה אחת חמורה ונוראית, שהופכת אותו לסרט בעייתי וסתמי – הוא סרט של האחים כהן.
אל תרביצו לי – אין לי שום דבר נגד האחים כהן. ההיפך הוא הנכון: אני מחשיב את האחוקים לבמאים דגולים ותסריטאים מצוינים. האחים כהן נמנים – יחד עם עוד כמה ביו-מגה-דאבל-סופר-סמאחים כטים ברטון, קוונטין טרנטינו ואחרים – על שורה של במאים שמצליחים לתת לכל סרט שלהם סגנון ייחודי שאף במאי אחר לא יכול לחקות. וכאן בדיוק טמונה הבעיה: מסרטים של הבמאים הללו אתה לא רק מצפה שיהיו טובים, אתה מצפה שהם יהיו סרטים קווין סמית'יים, או טרנטינואיים, או כהניים. וחסר להם אם הם מחליטים לעשות איזה סרט מדע בידיוני סטנדרטי על קופים.
כאן 'לחסל את הליידי' נופל, ובגדול. הוא אמנם סרט נחמד מאוד, אבל כל קשר בינו ובין האחים כהן מקרי בהחלט. מי שאוהב את האחים יתלונן שהסרט מכיל בדיחות פלוצים שלא היו נכנסות לעולם לאף אחד מהסרטים האחרים של הכהנים, ושהעלילה שלו קלישאתית והוליוודית לחלוטין. הם צודקים. העלילה באמת קלישאתית והוליוודית להפליא: כושי ייצוגי, בריון מטומטם, סיני קשוח, חננה מתלהב ופרופסור מלומד מתכננים שוד מתוחכם של איזו ספינת קזינו. תכנית השוד כוללת חפירת מנהרה ממרתף ביתה של ליידי קתולית המבלה את זמנה בסריגה, שתיית תה וניהול שיחות עם בעלה המת. משימה לא פשוטה. הפרופסור (איזה אחד קוראים אותו טום הנקס) שוכר חדר בביתה של הליידי ומשכנע אותה לתת לו להשתמש במרתף כדי לאמן את הלהקה הכנסייתית המפוברקת שלו. מכאן ואילך החבורה חופרת מנהרה במרתף, מנסה להתחמק מהליידי דלת ומסתבכת בצרות הרגילות.
פיתולי העלילה הם או נדושים, או מופרכים, או שניהם. כל מי שראה סרט שודים אחד במהלך חייו יודע שהשותפים יתחילו לריב על חלקו של כל אחד בשלל ויתקלו בקשיים בחפירה, ואת ההתרחשות המפתיעה היחידה יודע כל מי שקרא את שם הסרט בתחילת הביקורת. עצוב לחשוב שאחים כהן – אלה מ'בארטון פינק', אלה מ'הקפיצה הגדולה' – הם, ולא אחרים, אחראים לדבר הזה, נכון? אבל אם מצליחים לשכוח את שם הבמאים, ויוצאים מנקודת ההנחה שאת הסרט ביים אלן סמית'י, זרובבלה פיש או שי ל. כצנלבורגרסון פיק ( שם חיבה: שי ל. כצנלבורגרסון), אפשר לשים לב שהסרט דווקא לא כל כך נורא. בהשוואה לסרטים אחרים מהז'אנר, הוא פשוט מצוין.
נקודת אור ראשונה, או יותר נכון, זרקור אור בעוצמה מלאה ראשון, הוא טום הנקס. אני לא יודע למה בכלל מרשים לבן אדם שמשחק בצורה כל כך מושלמת את תפקיד הנבל, להיות כל הזמן בתפקיד הצדיק. הוא נכנס לתפקיד הפרופסור הממולח בשיא הרצינות והופך אותו לדמות מתלהבת, מרוצה מעצמה, מלוקקת, פלצנית ותחמנית אך בכל זאת לא מעצבנת. סבור אני כי השפה בה הוא שח הנה מלאכותית קמעה, אך עם זאת המשחק שלו אמין לחלוטין. ואם יורשה לי להוסיף, זו הפעם הראשונה שבה אני צופה בטום הנקס ולא חושב כל הזמן על זה שהוא טום הנקס, אלא מרותק כולי לדמות. אין ספק, שי ל. כצנלבורגרסון פיק יודע להוציא את המיטב משחקנים.
חוץ מזה הבדיחות ממש מצחיקות, להבדיל ממתוחכמות. קשה לי לשים את האצבע על מה בדיוק גרם לי לצחוק בקול באותן סצינות, אז אני אתן את הקרדיט לאופי הדמויות, שאמנם ראיתי כבר באלפי סרטים, אבל לא בכזו איכות. החשיבה הנוצרית והמיושנת של האלמנה השחורה באמת מעלה גיחוך. ואפילו הבדיחות הגופניות גרמו לי לחייך. למען האמת, דווקא הבדיחות היותר מפולפלות נראו לי שחוקות במקצת, כאילו ראיתי אותן כבר גוזיליוני פעמים. חשוב להזכיר שלפחות בנקודה אחת נדמה שהאחים גם ממחזרים סיטואציות שבהן כבר השתמשו בסרטים קודמים.
בתחום העיצוב הסרט עדיין נראה כמו יצירה של הכוהנים. מהרגע בו הסרט נפתח עם יופי של פסל מכוער, ברור שהעיצוב שלו יהיה מעניין, והוא אכן כזה: פרטים שוליים כמו ספינות מתחת לגשר או שערות של מטאטא נראים פתאום כמו מחזה מרשים. גם הצילום נראה מדהים בהתחלה, אם כי בשלב מסוים עולה החשש שמא זו אינה גאונות אלא סתם פילטר צהוב.
האם הסרט ממוסחר? כן. האם הסרט מוצלח בכל זאת? בהחלט. אם אתם ממעריצי האחים כהן ומחפשים משהו מעבר לצחוקים, סביר להניח שתתאכזבו, אבל בכל זאת הייתי ממליץ גם לכם לראות אותו (יכול להיות שהוא בכל זאת מכיל כמה רפרנסים לאודיסאה שעברו מעל ראשי). לשאר מומלץ בכל פה ללכת לסרט החמוד הזה. "דאחקות" היא לא מילה גסה.
האמ
זה בהחלט סרט שצפוי.
לרוב.
שמע
זה לא מפתיע, האחים כהן תמיד מביאים נקודות עיון ליוצרים, יצירות וסרטים ישנים בסרטים שלהם.
אם נתחיל פה פתיל של נקודות כאלה בסרטים שלהם, האתר הזה יקרוס. קח את "אחי, איפה אתה?" בלבד ותגיע איתו לטימבקטו.
ולי הנקס הזכיר את
קולונל סנדרס.
אמנם לא מצאתי רפרנסים לתרנגולות ותערובות 11 תבלינים סודיות אבל חייבים להודות שהוא נראה דומה.
אחלה של סרט שבעולם
אני יודע שיש את הקטע שאנשים מצפים מבמאים שעשו "את שלהם", להמשיך ולהבריק ולהמציא את הז'אנר שלהם מחדש כל פרוייקט, אבל אני חושב שהכהנים כאן, לוקחים הפסקה מלהיות יקירי פסטיבלים ושועלי ביקורות, ופשוט נהנים לעשות קומדיה שנונה ומצחיקה, שאבוי, לא תשנה את העולם כפי שאנו מכירים אותו.
גם זה דורש אומץ.
ואחלה של אומץ עשה אחלה של סרט. הנאה צרופה.
אחלה של סרט שבעולם
הכהנים הסבירו בראיון שזה סרט "מוזמן", כלומר שהם נתנו את שירותי הבימוי והתסריט לפרוייקט, ולא ממש פרוייקט שלהם. כנראה שזה מסביר חלק מהשוני בין הסרט הזה לעבודות אחרות שלהם.
אחלה של סרט שבעולם
אחלה, תודה, זה לא ידעתי..
אבל הסרט נורא טוב!!!
יש בו דברים נורא מהנים
נכון שהוא לא כהני מובהק, אבל הוא חבל על הזמן!
תהיות
כמה דברימים:
1. קודם כל, ביקורת מצוינת! "השפה בה הוא סח הנה מלאכותית קמעה"… אהבתי. :)
2. ושנית, לכל אלו מלמעלה שאמרו שבלי קשר לכהנים הסרט מצוין, אממ… כולל בדיחות ההפרשות?
אולי...
לאחים כהן כדאי להתחיל לסרב לפרויקטים מוזמנים.
אני חובבת של הסרטים שלהם, אבל 'אכזריות בלתי נסבלת' היה אחד הסרטים הרעים יותר שראיתי בחיי.
למרות, מאוד מסקרן אותי לראות את הנקס כאיש הרע, אבל כנראה שאחכה לסרט בדיוידי.
ביקורת משובחת
ומעקצץ לי בעצם הזנב ללכת לראות. אמנם נראה שמדובר ביצירה לא אופיינית לכוהנים, אבל שווה צפייה.
אין לזלזל בדאחקות בימינו!
I'm a celebrity!! *אמוטיקון רוקד בשימלת פייאטים*
"מכאן ואילך החבורה חופרת מנהרה במרתף, מנסה להתחמק מהליידי דלת ומסתבכת בצרות הרגילות." אני מפורסמת!!! חיחיחי! עכשיו נראה אם יהיה לי אומץ לשלוח את התגובה הזאת…
היה לך.
שמע, יש לך.
תנחומיי...
מי שמכיר קצת את אדגר אלן פו
ואני בדיוק קניתי (ואף התחלתי לקרוא) אוסף מעולה שלו (בכריכת עור!) יוכל להנות מכמה רפרנסים משעשעים לסיפוריו השונים.
-האשף הדגול
מי שמכיר קצת את אדגר אלן פו
אני מזמין לכשתסיים
סרט חביב
וטום הנקס מתעלה מעל האופי האנמי שלו בדרך כלל ומפגין משחק טוב לשם שינוי, אבל הסוף חפוז, מאולץ ולא אלגנטי.
מצטרף לאכזריות בלתי נסבלת כאחד מהסרטים הבינוניים של הכהנים.
טרם ראיתי אבל,,,
מאז ביג ליבובסקי אני קורא ביקורות על כל סרט שהם מוציאים שהוא "יותר מדי האחים כהן אבל לא מעניין" (האיש שלא היה שם) או "משעשע אבל לא האחים כהן" (אכזריות …), ואני מוכרח לציין שלדעתי שניהם היו בסגנון וברמה שניתן לצפות מהם.
באופן כללי ניתן לומר שהסגנון שלהם קשה לתיאור אבל ברגע שרואים סרט שלהם ברור של מי הוא.
טרם ראיתי אבל,,,
מה בקשר ל'אחי איפה אתה'? כהן טהור לעניות דעתי.
מדוע סמאחים מתכחשים באחרונה לסמאחיותם?
זה התחיל באכזריות בלתי נסבלת, ממשיך בקיל ביל ונגמר אלוהים יודע איפה (אקשן פעלולים של פון טרייר? קומדיה לכל המשפחה של קרוננברג?).
'קיל ביל' הוא התכחשות?!
מה פתאום? בין אם אתה אוהב אותו או לא, הוא טרנטינו טהור במלוא סמאחיותו.
דווקא בקשר לקרוננברג, זה כבר התחיל – הסרט האחרון שלו, 'ספיידר' היה מאוד נורמלי (יחסית, כמובן) ולגמרי לא קרוננברגי. וגם משעמם, אבל זה בלי קשר.
קיל ביל הוא לא דיאלוגים
ולכן הוא אינו טרנטינו במלוא טרנטיניוטו, למרות שהוא בהחלט סמאחי מבחינת התחכום (ההתחכמות?) שלו.
•וכאן נעצר עוד דיון קיל ביל לפני שיהיה מאוחר מדי•
'קיל ביל' הוא התכחשות?!
אני מבקש, "ספיידר" הוא סרט יוצא מהכלל: האיטיות שלו חיונית לחלוטין, ולא בגלל שלבמאי לא היה מה להגיד. הוא פשוט ההצגה הטובה ביותר של טירוף שראיתי בקולנוע אי פעם.
אבל אתה, אתה אוכל צ'יפס עם קטשופ, מה אתה יודע?
מתי יוצא לחסל את ביאטריקס גירל באכזריות בלתי נסבלת ?
זה מה שאני אמרתי
אפילו בקומדיה דלוחה לחלוטין האחים מסוגלים להכניס מהנשמה ומהסגנון המיוחד שלהם.
כנ"ל עם אכזריות בלתי נסבלת, שלמרות הקיטש שנטף ממנו בכמויות אכזריות ובלתי נסבלות, בהחלט התרומם מעל סטנדרט סרטי הג'וליה רוברטס.
וקווין סמית התחיל להצחין כבר בג'יי ובוב השקט. אבל זאת דעתי שלי והיא שלי בלבד.
להיות או לא להיות האחים כהן
אכן – הלכתי לקולנוע בהיסוס כלשהו, מפני שבתור אחת החובבות הכי גדולות שיש של האחים כהן – אכזריות בלתי נסבלת כמעט גרם לי לטראומה. התחילו אצלי חששות – אולי הם איבדו את זה – אולי הם אף פעם לא יחזרו למה שהם היו פעם. אולי פשוט צריך ללכת לראות את הסרט עוד פעם, ואז אני אקלוט משהו שפיספסתי….
ובכן – ב"לחסל את הליידי", חששותי התגברו. על אף שהוא היה הרבה הרבה יותר "כהני" מ"אכזריות", הוא עדיין רחוק מלהיות "פארגו" ו"אחי איפה אתה". אין את השנינות והמקוריות של "ביג לבובסקי", ואין את העומק של "בארטון פינק" או "האיש שלא היה שם".
כמו שכבר נאמר פעמים רבות – הוא סרט מעולה, מצויין ואף יצירת מופת בפני עצמו, אבל כשמדובר באחים היקרים שלנו – מדובר בקנה מידה אחר, שבסרט הזה הם פשוט לא עמדו בו….
בינתיים כל מה שיש לעשות זה לחכות לסרט הבא, ולקוות שהם יחזרו לעצמם… (פעם שלישית גלידה!?).
חביב? נחמד? מומלץ? אחלה?
איפה אתם חיים? זה סרט *רע*!
מרושל, לא מצחיק, לא סגור על עצמו, וממש-ממש לא מה שאפשר לצפות מהאחים כהן.
נכון, בתור קומדיית פשע סטנדרטית הוא לא רע. בתור קומדיה של האחים פארלי הוא יצירת מופת. אבל חבר'ה, זה האחים כהן, לעזאזל!
אני יצאתי מהסרט בתחושה גדולה של עצבות. נראה לי שהאחים פשוט איבדו את זה. אם ב"אכזריות" הטייס האוטומטי עוד תפקד, כאן הוא התרסק.
הדמויות לא מעניינות (הנקס נחמד, וחיבבתי את ההוא עם חומרי-הנפץ, אבל גם הם לא ממש התרוממו. שלא לדבר על האחרים).
לא היתה בדיחה אחת באמת מצחיקה או מתוחכמת.
לא היה פיתול עלילה אחד מעניין או מפתיע.
הכל כל-כך סטנדרטי…
ולא רק זה, אפילו סגנון הבימוי היה, ביותר מדי סצינות, סטנדרטי וחסר-יומרות. מקהלת הגוספל, למשל, נראתה כמעט כמו סרט תיעודי. איפה הסגנון הכהני שירומם את הסצינות האלה למשהו שלא ראינו בעבר?
אז הם הכניסו שם איזה כושי חמוד בחליפה שחורה שעשה פוזות למצלמה (וחזר על זה באותו אופן בכל הסצנות). זה? זה מה שיש לכם?
כן, היו שם כמה הברקות ויזואליות (הפסל, ספינת הזבל), שילוב נכון של מוסיקה (לפחות בחלק מהסצנות) וכמה דמויות מוקצנות (אם כי יותר מדי פשטניות ודביליות) – אבל בזה זה מסתכם.
מבחינתי, אם "אכזריות" ו"הליידי" זה מה שיש לכהנים להציע בימינו, אז הם (בדומה לטרנטינו, ברטון והוואשווסקים) כבר לא סמאחים. מקסימום "במאים טובים".
וזה עושה לי עצוב.
אם כבר בכושי עסקינן:
האיש השחור שמנצח על להקת הגוספל, הוא במקרה אדי מרפי? הוא משום מה נראה לי מאוד אדי מרפי-י.
אם כבר בכושי עסקינן 2
אני לא יודעת לגבי האיש השחור שמנצח על להקת הגוספל, אבל האישה הזקנה – בשנייה הראשונה שראיתי אותה הייתי בטוחה שזה אדי מרפי!
אוקיי, אז אולי היא לא.
ברטון טרנטינו ווארשווסקים?
מה זאת ההשוואה הזאת? ממתי ווארשווסקים הם סמאחים?
לעניות דעתי טרנטינו וברטון עדיין עושים סרטים מעולים, כמו גם הכהנים. ממש הגזמת. אולי אם כל הבמאים הטובים מאכזבים זה לא הם, אלא אתה? אולי ניפחת ציפיות יותר מדי, או שאתה סתם בתקופה נוסטלגיה או משהו? בדרך כלל אין כמו החוויה הראשונה אתה יודע, לראות קפיצת טריניטי בפעם המאה זה לא כמו בפעם הראשונה. אולי זאת הבעיה שלך?
-האשף הדגול
יש לי דברים יותר חשובים לעשות עכשיו
אבל בכל-זאת:
כן, הוואשווסקים היו סמאחים לרגע קצר, אחרי מטריקס הראשון, שהיה – מה לעשות – נהדר, מצויין, מופלא, מופתי, משובח, מהפכני ומשובב.
הם הוכיחו שאו שזה היה פוקס בלתי-מוסבר, או שהם איבדו את זה.
לגבי ברטון – כבר שכחתי מתי הוא עשה סרט באמת טוב. "ביג פיש" היה נחמד אבל סתמי (והסוף היה ממש לא לעניין), על "כוכב הקופים" אין מה להרחיב, וגם לפני זה היתה לו נפילה הדרגתית שהתבטאה בעיקר במיחזור עצמי נוראי.
את דעתי על "קיל ביל" אתה יכול לקרוא בביקורת. למעשה, עדיף שתקרא את התגובה של דן ברזל, שניסחה כ"כ טוב את מחשבותיי, עד שלא ראיתי לנכון להרחיב עליהן יותר מדי.
לגבי ברטון אני אישית לא מסכימה
ואני בטוחה שיש עוד כמוני שחושבים שסיפורי דגים היה נפלא ומנומק מהשוט הראשון ועד לסיום.
לגבי האחרים, לצערי הרב מאד, כן.
לדעתי
הסרט פשוט טוב!
מכיוון שקשה, קשה מאוד, לקבוע קריטריון כללי ומוחלט לבדיקת טיבם של סרטים (בשל המגוון הרחב ואינספור המאפיינים), הקריטריון היחיד שלפיו אני שופט האם סרט הוא "טוב" או "רע" הוא: האם הסרט *מעניין*. חוסר עניין הוא החטא היחיד שלכל סרט, מכל ז'אנר, בעל כל תקציב, בהשתתפות כל שחקן, בהשראת כל סיפור, …(הבנתם את הנקודה)…, אסור בשום פנים ואופן לחטוא בו.
לסרט לא מעניין אין זכות קיום. על כל השאר אפשר להתווכח.
"לחסל את הליידי" הוא סרט מעניין. צפוי, מעט-קלישאי, ובכל זאת מעניין. ועל פי הלוגיקה הנ"ל, הוא נחשב סרט טוב. מומלץ.
קריטריון בעייתי משהו.
מה יקרה למשל. בסרט משעמם בטירוף, שדופק הברקה אמיתית (ומעניינת) בחצי הדקה האחרונה שלו (יצרים לדוגמא).
מה יקרה אם ה"ענין" של הסרט לא ינבע מהעלילה הטקסטואלית שלו, אלא מרעיונות פנימיים ומוחבאים (מה שקורה אגב בלא מעט סרטים). האם ה"ענין" הזה מספיק או לא?
מה יקרה, בסרט בעל אידאולוגיה פאשיסטית (או גרוע מכך, אבל לא בא לי להפסיד את הויכוח בשלב כל כך מוקדם), שבנוסף גם מואכלת בכפית, ללא שמץ תחכום ואמביוולנטיות. אבל העלילה בו – מעניינת.
ומה יקרה, בכל הסרטים של דונלד קאופמן? (mind you – דונלד לא צ'ארלי)
קריטריון בעייתי משהו.
מי זה דונלד קאופמן? (לא ראיתי אדפטיישן).
אם לא ארדם לפני ההברקה האמיתית של החצי הדקה האחרונה, אז צריך לשקול אם ההברקה הזו מצדיקה סבל של שעתיים. בדרך כלל לא, אבל בהחלט ייתכן שכן.
למעשה אתה שואל אם ה"עניין" בסרט צריך להתפזר באופן שווה לכל אורכו. לדעתי זה מאוד מוסיף לאיכות הסרט (= סרטים שאתה לא יכול להוריד מהם את העיניים מתחילתם ועד סופם [לא מהפחד לפספס פרט כלשהו, אלא בשל עניין אמיתי], ולכן הם נחשבים לדידי סרטים טובים).
הברקה פתאומית אחרי שעתיים של שעמום כמעט בהכרח מורידה מאיכות הסרט, אבל היא בהחלט יכולה לפצות על מה שקדם לה ועל הטיב של הסרט כולו.
עניין של סרט בהחלט לא חייב לנבוע מהעלילה הטקסטואלית שלו. רעיונות פנימיים ומוחבאים (בתנאי שהם לא עד כדי כך מוחבאים שאי אפשר למצוא אותם) מוסיפים לעניין שלו. הרבה פעמים מגלים את זה רק אחרי הצפייה. ה"עניין" הזה בפירוש מספיק.
סרט בעל אידאולוגיה פאשיסטית (או גרוע מכך) נשפט בדיוק לפי אותו פרמטר של "עניין". אולי אשנא את הסרט בשל המסרים שהוא מטיף להם (ולכן גם לא אמליץ עליו), אבל זה יהיה למרות שהוא סרט טוב ולא בגלל שהוא סרט רע.
דונאלד קאופמן
האלטר אגו ההוליוודי להחריד של צ'ארלי קאופמן.
ולפירוט נוסף, בבקשה: כתבה מספר 1450
עם א' וב' שלך אני מסכים כמעט לחלוטין (מלבד שינויים קוסמטיים קטנים). עם ג', קצת פחות, אם כי גם פה אני מקבל ומבין (נו, הדוגמא הקלאסית – גיבור).
נו, אז אם מסכימים
אז כנראה שהקריטריון די תופס
חרא של סרט, לדעתי.
פרובקטור!
אבל לא מוצלח במיוחד!
כדי לעורר אצלנו התנפלות רבתי צריך להגיד יותר מ"2001 חרא סרט" או "פינצ'ר במאי גרוע". צריך להגיד משהו מפורט יותר.
רד פיש אוכל צ'יפס עם קטשופ!
הלו, זאת כבר דיבה.;
צ'יפס עם ריבה? דווקא נשמע לא רע.
האמת היא שזאת היתה אחת מהתגובות המוצלחות יותר, שאני זוכר בעין הד
ג
כי אלכס לא סתם כתב את מה שהוא כתב. אלכס כתב את זה בקונטקסט של הויכוח ביני ובין שרונגו שבכלל לא הזכיר את עין הדג. אלא רק סרטים משעממים מאד ברמה הטקסטואלית, שיכולים להיות מעוררי ענין בסאבטקסט.
אלכס, שהחליט שאין לו כח לכתוב. ניצל את הפיסקאות הארוכות למדי שלי ושל שרונגו, ורק הוסיף דוגמא קלאסית להמחשה. מבחינתי זאת היתה הברקה.
תודה
לא חושב שצריך ללכת רחוק עד כדי אחת התגובות המוצלחות וכו', אבל ההערה לגבי הקונטקסט הייתה בהחלט נכונה.
קריטריון בעייתי משהו.
כאשר יש סאבטקסט מעניין הכל בסדר.
אבל סרט של שעתיים שיש בו הברקה של דקה לא הייתי רואה.
אלא אם כן הייתי סטודנט לקולנוע והייתי חייב לדעת שאת ניצני האמירה הקולנועית של הסמאח היה ניתן לראות כבר בסרטו "ננסים בשמי ברלין" שיצא בשנת 1934.
ומה אם
ההברקה של הדקה שופכת אור חדש על הסרט כולו.
אגב, אני חייב לציין שגם מבחינתי, הברקה, גדולה ככל שתהיה, לא מספיקה בשביל להפוך את הסרט למופתי. יצרים (אני כל הזמן חוזר לדוגמא הזאת, אבל היא כל כך קלאסית), לא נחשב אצלי לאחד ממאה הסרטים הטובים שראיתי, ובכל זאת אין ספק שהדקה האחרונה היא אחת משלוש- ארבע הדקות הגדולות בתולדות הקולנוע, והחכמה שבהם.
בקיצור, אני בהחלט הייתי רואה סרט משעמם בשביל ההברקה של הדקה, אבל בהחלט לא הייתי משתפך מסופרלטיבים על הסרט כולו בגלל אותה הברקה אחת.
האמת
שדיי הפתיעו אותי הביקורות השליליות של הרבה אנשים פה. אני חושב שהסרט הזה יחודי במקוריות שלו. זה נכון שאולי העלילה קצת קלישאתית אבל גם את המוסיקה הכי פשוטה צריך לדעת לנגן. והאחים כהן יודעים לנגן את אומנות הקולנוע בצורה מקורית ויחודית.
אני נהנתי מאד מהסרט. לפי דעתי הוא מיוחד ומעורר מחשבה וטום הנקס נותן פשוט משחק מעולה. אני מחכה לסרט הבא שלהם…
בחן את עצמך: עד כמה אתה מכיר את אחיך?
http://film.guardian.co.uk/quiz/questions/0,5952,368424,00.html
ווויייי
אם אתה קורא אנגלית,
אתה יכול לקרוא את יתר עלילת הסרט כאן:
http://www.themoviespoiler.com/Spoilers/ladykillers.html
לרד פיש
תודה רבה עזרת לי
ועכשיו
אחרי שהתאכזבתי קשות מהגירסה הדרומית של האחים, הגיע הזמן לראות אם הבריטים עשו זאת טוב יותר, ועד כמה.
יום שבת, 13:55, ערוץ יס1, "חביבי הנשים" שזה הליידיקילרז המקורי מ55 עם אלק גינס.
ובצורה מפתיעה: לא.
אני לא יודע עם הבעיה איתי בכלליות אבל כל סרטי אילינג שנחשבים לפסגת הקומדיה הבריטית השחורה (טוב, השניים הגדולים – זה ו"Kind Hearts and Coronets") פשוט לא כאלה מצחיקים אותי. זה לא שאני לא מזהה את ההומור, פשוט הוא לא עד כדי כך מצחיק.. אבל אולי עובד לטובת הסרט של האחים כהן (שדי חמוד, בסופו של דבר) העובדה שראיתי אותו ראשון וידעתי פלוס-מינוס מה הולך לקרות. אבל בכלליות התחושה היא שלמרות ההחמצה של האחים כהן שלא הצליחו לייצר סרט אדיר באמת, הוא עדיין בסופו של דבר שיפור על הרימייק (כלומר, לדעתי. אני חושב שהקונצנזוס יילך נגדי פה).
לא ראיתי את הבריטי אבל לגבי השאר מסיכם איתך.
לדעתי בתור סרט קיץ הוא ממש מוצלח- כיפי, דמויות צבעוניות, מצחיק, קל כנוצה וכיף להעביר איתו שעתיים. גם סרטים כאלה מותר להם לעשות (אבל לעיתים ממש רחוקות, בכל זאת חבל לבזבז את הכישרון על סרטים כאלה. הרבה יותר אהבתי מאשר הסרט השני בצמד סרטי הקיץ של האחים כהן ("אכזריות בלתי נסבלת" שבקושי מתעלה מעל הקומדיה רומנטית המפגרת הממוצעת). מה שכן טוב שהתקופה הזאת מאחוריהם.
חתיכת זבל
עם קשר או בלי קשר לגאונות של האחים כהן מדובר כאן באחד הסרטים הגרועים שראיתי מימי. שבעים מיליון דולר והסרט הזה נראה כאילו אף אחד חוץ מהנקס לא ראה שקל. בדיחות לא מצחיקות, דמויות שאין שטחיות מהן. משחק מעצבן. בקיצור, הכל דרעק!
הצילום והפס קול היו מעולים
אבל חוץ מאלה, על אף חיבתי הרבה לאחים כהן, אני נאלצת להסכים איתך.
דבר אחד לא הבנתי
אה, עכשיו הכל ברור. דווקא יותר מחוכם משחשבתי… הם ממש מכינים לזה את הקרקע.
ראיתי.
סרט חביב. גרוע בסטנדרטים כהניים, מופתי לחלוטין בהשוואה ל"אכזריות בלתי נסבלת", ובסך הכל מחזק את התחושה שהכהנים די בבצורת (שלא לומר, גמרו את הסוס), רק שהפעם הם עושים את זה טיפה יותר בסטייל.
המון בעיות לסרט הזה:
א. הקונטקסט העלילתי והסגנוני לא ברור. אם זה אמריקה של ימינו, אז מה בדיוק עושה שם טיפוס ציורי כמו טום הנקס? ואם טום הנקס נמצא שם במסגרת הסגנון הכהני של הסרט, אז מה עושים שם כל הניגרז המאגניבים שהם הכי ריאליזם/קומדיה ריאליסטית מטופשת שיש? בכלל, הדמויות בסרט נראות כמו אסופה של רעיונות חביבים אך לא קשורים שהודבקו בכוח, ולא אחת גם הסצינות.
ב. טום הנקס. הוא דווקא משחק די טוב ומשתלב לא רע בסגנון הכהני, אבל בקצוות רואים את הזיופים, הוא לא שחקן מוקצן ברמה של טורטורו או גודמן וגם לא מגרד. כשהוא עושה את הצחוק הגרוטסקי זה בולט במיוחד לרעה.
ג. לא מספיק מצחיק. לא צחוקים על המשקל. הרוב די ישנוני, חסר ברק, חסר זהות.
ד. כל הקישורים לאדגר אלן פו היו חביבים מבחינה אחת, אבל גם קצת מעצבנים, כיוון שלא היתה להם *שום* משמעות. איפה שבסרטים הקודמים היחסים עם צ'נדלר, האודיסאה או "הזר" (ב"האיש שלא היה שם") נתנו עומק ורקע מורחבים לסרט, פה נראה שהכהנים פשוט משתעשעים ללא כל סיבה נראית לעין, מלבד שוויץ, בכישורי הרפרור שלהם.
ה. בהמשך לכך, עושה רושם שהסרט לא אומר כלום על כלום. מצטער, אבל בהקשר של הכהנים גם זה מפריע לי.
ו. רגע המוות של שחקן הבייסבול. בכמה סרטים אפשר לעשות וריאציה על אותו גג, חבר'ה?
מה שבכ"ז עבד:
א. מדי פעם צץ לו איזה משפט כהן קלאסי, משעשע וחד, כשהדוגמה הכי טובה שאני זוכר כרגע היא "לצוף על החיים כמו עלה על נהר. ולהרוג את הזקנה". הוא לא היחיד, הכשרון לכתיבת דיאלוגים עדיין שם. רק מתחבא תחת הר של שיעמום ועבודה אוטומטית.
ב. הסרט נראה טוב, בניגוד מוחלט ל"אכזריות", מלבד כמה פאדיחות של אנימציה ממוחשבת בולטת מדי, ועם כמה רגעים ממש חתיכים (במיוחד משחק הבייסבול בהתחלה שנראה נהדר). לפחות מהבחינה הזאת היתה כהניות.
ג. העלילה אמנם צפויה, אבל עשויה היטב, לא מופרכת מדי וזורמת בקצב נכון.
ד. ולא השתעממתי. למרות שזה לא היה סרט משהו, יחסית לציפיות הירודות שבאתי איתן נהניתי במידה ממה שהיה לסרט להציע ולא התעצבנתי ממש על כלום. גם זו מעלה.
אז נכון שבינו לבין "ברטון", "צומת" או "ליבובסקי" זורמים נהרות מיסיסיפי שלמים, וגם הפער מול "אחי, איפה אתה?", הסרט הכי חופף אליו בארסנל הכהני – בדמויות, בסגנון ובחזות – ניכר ובולט ("אחי" הוא בסך הכל קומדיה חביבה, אבל גם בה יש המון הברקות נהדרות, עלילה עשויה להפליא ופן תוכני שלם של ביקורת חברתית ששום דבר ב"ליידיקילרס" לא מעז להתקרב אליו בכלל).
ובכל זאת. אחרי "אכזריות", אפילו בעובדה שהכהנים לא לגמרי עושים בושות יש סוג של נחמה.
ראיתי.
אתה יודע, ראיתי ל מזמן שוב את "אכזריות", ואני חייב לומר שאם ניגשים אליו כקומדיה בלי ציפיה לערך מוסף, הוא נורא נורא מצחיק.
מבטא אנגלי יותר מגניב?
באתי להפנות את תשומת לבכם (ולו רק בגלל שהביקורת הזאת קפצה לפתע לבקר במתמשכים), שמחר יש שידור נוסף ל"ליידיקילרז" המקורי הבריטי המקורי מ1955 עם אלק גינס, תחת השם "חביבי הנשים" ביש אוסקר בשעת הצפייה הפופולארית 13:35.
מבטא אנגלי יותר מגניב?
תודה תודה! באמת רציתי לראות את המקורי.
באשר ל"אכזריות":
זה אכן הרבה יותר מצחיק כשמצליחים לשכוח את האנשים שמאחורי המצלמה.
סרט נחמד, אבל די בנאלי
הסרט נחמד, אבל אני ממש ממש מסכים עם מה שנאמר, ביחס לסרט של האחים כהן הסרט גרוע – עד כדי כך…
אם לרגע נעזוב את שם הבמאים, נראה סרט מצויןת שמבוים נחמד מאוד, זוויות צילום מעניינות.
לי, אישית, הסרט לא גרם לצחוק יותר מדי,אבל הוא מצטייר כסרט שבוודאי מצחיק.
לסיכום, אם יש משהו יותר טוב, אז תראו אותו, סרט נחמד ומשעשע, טיפה בנאלי.
גם אני אשמח לדעת
מאחר שאין ביקורת באתר על הסרט הזה (וחבל), לא העליתי עד היום את השאלה הזו.
עד כמה שאני אוהב את הסרט הנפלא הזה, ברור לי שיש בו דברים שפספסתי. קצוות שלא התחברו לי, רמזים שלא פיענחתי, רבדים שלמים שנעלמו מתחת לרדאר שלי… או כך לפחות נדמה לי. מישהו רוצה להביא אותה בניתוח מלומד?
תעשה חיפוש מתקדם
לפני שנים היה לי ויכוח לא קצר עם רייבי על הסרט הזה, ואני חושב שנכתב לא מעט.
כיום, עבר הרבה יותר מדי זמן מאז הסרט כדי שאצליח לכתוב עליו משהו משמעותי מדי. טוב, חוץ מהעובדה שהוא די נפלא.
יפה
ומעניין לזכור שאת התסריט הזה כתבו האחים בשלושה שבועות, כאשר היו נתונים במחסום כתיבה במהלך העבודה על התסריט של "צומת מילר".
תאוריה מעניינת
אבל אני לא מוצא עבורה מספיק סימוכין בגוף הסרט. באותה מידה ניתן לטעון שהסרט כולו הוא חלום (שזה בעצם די קרוב למה שאתה אומר).
מה שכן, התאוריה הזו מסבירה לא רע את הפרט שהכי לא מתחבר לי בסרט כולו – דמות האישה שיוצאת מתוך התמונה. הסצינה הזו היא למעשה הסיבה העיקרית שבגללה אני עדיין בתחושה שפיספסתי משהו בסרט.
נברתי בדיונים קודמים באתר, כולל אלו של נורטון ו-RAVY, ומצאתי המון תובנות מעניינות, אבל לא כאלה שהחמצתי בעצמי. איכשהו נראה לי שיש שם יותר מזה, ונדמה לי שדמות האישה בתמונה וסצינת הסיום על החוף הם רמזים בכיוון הרצוי.
אם למישהו יש הסבר ממצה לסצינת הסיום (וכזה שלא דורש ממני להאמין שרוב הסרט הוא חלום או הזיה), יבוא ויאמר את דברו.
שוב, הסבר רעיוני
כתבתי כבר בויכוחים שלי עם רייבי. האישה במציאות כאישה משכילה אך גם יפהפיה שמבטלת את הדיכוטומיה בין היופי החיצוני לבין העומק הפנימי שבו האמין פינק עד לרגע שבו הוא פגש בה.
הסבר עלילתי לאותה אישה אין לי. מלבד סוג של מקריות פול אוסטרית או משהו דומה.
גם אני ראיתי אותו מזמן (ספוילרים)
אולי אפילו יותר ממך. והדיכטומיה זכורה לי בבירור. מה שכן יתכן ולא הסברתי את עצמי טוב. ברור שגם היפה יכול להיות איכותי. אך הדיכוטומיה שאותו ברטון למשל החיל גם על דמותו של גודמן הוא שמה שנראה כטיפש, או לחילופין – העם, העמך, הכוכבים המטומטמים ודברים אחרים. הם באמת כאלה. קיימת דיכוטומיה בין העמוק לבין השטחי והנוצץ.
התמונה, שאותה הוא גם אהב הציגה בפניו את השטחי, את ההוליוודי והנוצץ. ברטון האליטיסט אולי נמשך לתמונה אך תמיד זלזל בה בדיוק כפי שזלזל בשכנו שגם מסביר לו את זה לקראת סוף הסרט. גם למה שנראה כמו הילבילי לפעמים יש שכל ורגשות ועומק.
וכך בסצינה המסיימת הוא מגלה שהדבר שאותו הוא חשב לאורך כל הסרט כחלק מאותו שטחי או נוצץ. כחלק מאותו אחר. התגלה כמשהו עמוק יותר ואיכותי יותר.
אתה זוכר בטעות
איך בערך הולך הדיאלוג ביניהם בסצינת הסיום?
לצערי. לא.
לא צריך זיכרון כשיש אינטרנט.
לא צריך זיכרון כשיש אינטרנט.
היא לא כזאת אינטליגנטית, זה רק מאשר עוד יותר את התאוריה שלי…