אל תגידו שאתם מופתעים. אני, לפחות, לא מופתע. מהרגע שיצאתי מ"מי מפחד מהזאב הרע" היה ברור שאם אהרון קשלס ונבות פפושדו רק ירצו, יש להם שני כיסאות במאי מוכנים איפשהו בלוס אנג'לס מזרח. למעשה, לקח להם הרבה יותר זמן מהמקובל – כבר אחרי "כלבת" היה להם כרטיס די פתוח, ובראיון שערכתי איתם ב-2011 הם סיפרו על הצעות שקיבלו מחו"ל. מבחינתי זאת לא היתה שאלה של האם, אלא מתי הם יביימו את הסרט ההוליוודי הראשון שלהם, ואיזה סרט זה יהיה.
ובכן, הזמן הוא עכשיו והסרט הוא רימייק לסרט ההונג-קונגי "Vengeance" של ג'וני טו, כפי שמדווחים היום Deadline וכל העיתונים הישראליים. הפפושלסים יכתבו ויביימו את הסרט; אולפני סוני הם האנשים עם הכסף ואלה שהלוגו שלהם יופיע בהתחלה. הקשר הסגנוני למותחני נקמה אלימים מהמזרח הרחוק מובן מאליו.
פרט מעניין בקשר ל-"Vengeance": זה לא נחשב לסרט טוב במיוחד. וטוב שכך. לנסות לעשות מחדש את מה שכבר מושלם זה מרשם בדוק לאסון (ע"ע: "שבעה צעדים" של ספייק לי). לקחת סרט עם פוטנציאל ועם בעיות, ולעשות אותו מחדש, טוב יותר – זאת הדרך הנכונה לעשות רימייקים.
טכנית, זאת לא העבודה הבינלאומית הראשונה של קשלס ופפושדו: הם יצרו גם סרט קצר – האות F – באנתולוגית האימה "ABCs of Death 2" שעושה עכשיו סיבובים בפסטיבלים, ותצא לקולנוע בארה"ב בסוף החודש.
העסק הזה, אם לטבול לרגע בפסימיות זהירה, מפחיד. זאת לא הפעם הראשונה או השניה או העשירית שבה במאים מארץ לא-דוברת-אנגלית כלשהי עושים סרט או שניים מאוד מצליחים בתחומם, ומקבלים בעקבות זאת הזמנה להוליווד; רק מעטים מהם שורדים את משבר הסרט האמריקאי הראשון. יש הרבה יותר מדי דוגמאות לבמאים מבטיחים שהיצירות ההוליוודיות הראשונות שלהם היו כושלות – אפילו קים ג'י-וון, הקוריאני שהפפושלסים הושפעו מאוד מסרטי הנקמה הקוריאניים שלו, ברגע שהגיע להוליווד יצר איזה קשקוש בלתי מזיק עם שוורצנגר. קשלס ופפושדו הם אנשים נבונים, והם לא קפצו על ההזדמנות הראשונה שנקרתה בדרכם. כמו כן, בניגוד ל'קים ג'י-וון, הם מדברים אנגלית. אני מאמין שגם את המשוכה הזאת הם יעברו.
אני מחזיק להם הרבה אצבעות, רובן שלי.
יש לי שאלה שתפקידה למתן את הפסימיות:
האם יש במאי מצליח כלשהו הפועל כיום בהוליווד שהתחיל את דרכו ברימייק לסרט זר?
אני יכול לחשוב על דיוויד פינצ'ר ו'הנוסע השמיני 3' כסוג של דוגמה, אבל שם מדובר בהמשך, לא ברימייק, מה שמקנה (אני חושב) טיפה יותר חופש אמנותי.
לפינצ'ר לא היה חופש אמנותי.
פוקס רבו איתו ולא נתנו לו לערוך את הגרסה הסופית של הסרט. וכך זה עובד בכל סרטי האולפנים, הם שמים את הכסף והם מחליטים מה יראה או לא יראה הקהל (לפחות עד שאתה מגיע למעמד של כריסטופר נולן).
נולאן, סקוט, שפילברג, קמרון, סקורסזה..
(ל"ת)
רידלי סקוט לא שייך לרשימה הזאת.
(ל"ת)
טוני?
(ל"ת)
מה אתה אומר..מאז גלדיאטור הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה
(ל"ת)
לא.
"פרומיתאוס", "רובין הוד", "היועץ" ו"ממלכת גן עדן" סבלו מקיצוצים רבים ומשמעותיים. טוב, "רובין הוד" רק הרוויח מזה ולגבי "היעוץ" אני לא יודע כי ראיתי רק את גרסת הבמאי, אבל בכל זאת.
תחליף את סקוט בטרנטינו
(ל"ת)
טרנטינו וסקורסזי נחשבים לבמאי אולפנים? זה חדש לי
(ל"ת)
הם עובדים עם האולפנים הגדולים, אז כן
(ל"ת)
אפשר להוסיף גם את גור וורבינסקי,
ואז להודות שבסך הכל, הידיעה כאן היא לא ממש חדשה משמחת.
באמת חסרים עוד בינוניים בהוליווד
שיצרו סרטים שצורחים עליך "אישה במקרר" בכל רגע אפשרי, כי באמת חסרים סרטים מיזוגניים בעליל, יחד עם עלילה ברורה מעליה ובינונית ומשחק בינוני. ללא ספק, מה שחסר בהוליווד זה הייפ מוגזם והיסטרי.
מהטריילר נראה
שזה משהו שהקשלס-פפושדו בהחלט יכולים לעבוד איתו.
https://www.youtube.com/watch?v=beD4E_uVpOs
כן, זה כנראה סרט אקשן חסר עומק ועטוף דם, אבל הי- יש זוויות צילום מעניינות, וסלואו(מואושן), וכל אינסטרומנט הוא מחבוא יעודי לירות מאחוריו, ואם רוצים לירות בצלחות מעופפות, אז למה לא, אני שואל.
אז יש פוטנציאל, ועכשיו נשאר רק להחליט באיזה מיקום ובאיזו מאפייה הסרט יעסוק. כמובן יש את האפשרות שהסרט יישאר בסין, ובמקום בחור צרפתי יהיה הגיבור אמריקאי(מיועד לתפקיד אלון אבוטבול). יכול להיות שהסרט יתרחש בארה"ב ויעסוק בישראלי לשעבר אשר מסתבך עם המאפייה באמריקה(מיועד לתפקיד הראשי ליאם ניסן, עם מבטא כבד). ויכול להיות שבכלל הגיבור יהיה אמריקאי ויסתבך עם המאפייה היהודית בברוקלין!(במקרה זה את ראש המאפייה ישחק זאב רווח, ומשה פרסטר יהיה הסיידקיק המרושע שלו).
אז בקיצור שיהיה להם בהצלחה
זה התקציר של הסרט המקורי:
"שף צרפתי, אשר מחפש נקמה לאחר התקפה אלימה על משפחתה של ביתו בה נהרגו בעלה ושני ילדיה, שוכר שלושה מתנקשים שעובדים עבור המאפיה כדי לעזור לו במציאת הרוצחים".
ואלה המחשבות שלי על הסיפור: "מגניב סיפור נקמה". "מעניין אם זה קשור לפגישה עם טרנטינו", "הסרט הקודם שלהם גם עסק בנקמה", "יש לי קצת בעיה עם סרטי נקמה, כי זה נותן "מנוע" די מוגדר לסרט בצורת השבלונה: Y עשה לX משהו רע. עכשיו X צריך להתכונן ולהתאמן כדי לנקום בY. סוף כל סוף, X נקם בY. קתרזיס. קרדיטים", "אבל רגע. לא ראיתי את הסרט. יכול להיות שזה רק נראה ככה", "אם קשלס-פפושדו באמת מכירים את הז'אנר, ואני מאמין שכך הדבר, הם לא היו בוחרים בסיפור נקמה גנרי אלא במשהו עם יותר בשר", "אני מחכה לסרט הזה".
אם אתה רוצה לראות סרט נקמה מרענן
אני ממליץ לך בחום על I Saw the Devil, שגם לו מיועד רימייק אמריקאי כמובן. חותם לך שדבר כזה עוד לא ראית. אלא אם כן, אתה יודע… ראית כבר את הסרט.
באמת סרט מעולה,
שקשלס ופפושדו עצמם העידו שהם הושפעו ממנו מאוד (ולגמרי אפשר לראות את זה בזאב)
איך בדיוק "נקמה" לא נחשב לסרט טוב במיוחד?
כן, בימד"ב יש לו 6.6 שזה לא מזהיר אבל בעגבניות רקובות הוא עומד על 91% טריות עם 7.2 כציון ממוצע ובמטאקריטיק הוא עומד על 76/7.8. מה שכן – גם בימד"ב, גם בעגבניות וגם במטאקריטיק בולט דבר אחד – אף אחד לא ראה את הסרט הזה. 22 ביקורות בעגבניות, 5 במטאקריטיק ו4580 בימד"ב. גם זה משהו.
דווקא
ממש רציתי לראות את המערבון שהם רצו לעשות עם המנדט הבריטי
הלוואי
גם לדעתי יהיה מעניין יותר לראות את הצמד עושה מערבון מקורי בישראל, מאשר רימייק אמריקאי לסרט סיני.
אבל הם יצאו בהצהרה די משונה לא מזמן:
הפקת הסרט נדחית כיוון שהם "לא רוצים שהממשלה תנצל את הסרט למטרותיה"
(http://www.haaretz.co.il/gallery/cinema/1.2453619)
טענה ממש תמוהה לדעתי.
אז למתי בעצם הם דוחים את צאת הסרט? לסופו של הסכסוך?
בכל אופן, נקווה שילך להם טוב שם מעבר לים…
ושבכל זאת נזכה גם לראות קאובוי'ז יהודים על המרקע, עוד בימי חיינו.
למה הידיעה הזו מדכאת אותי:
כי אני לא קשלס ופפושדו.
מבחינתם, אלו חדשות מצוינות. זה נתיב פריצה להוליווד שהוא גם בבחינת נתיב מילוט. לא רק שהם עוברים למגרש של הגדולים, הם גם יוצאים מהביצה הקטנה של הקולנוע הישראלי, שבו צריך להתחנן לכסף ממיליון גופים, צריך להיזהר לא להגיד שום דבר פוליטי או להיות מחויבים להגיד רק דברים פוליטיים, ולא להעליב אף אחד כי כולם מכירים את כולם. לא שאין כאן חסרונות – שם לא מכירים אותך ואם לא תעשה כסף, הלך עליך – אבל בגדול, זו הצלחה עצומה ואני מאחל להם שהם ימנפו אותה לקריירה משגשגת.
אבל כמה שהקריירה הזו תהיה משגשגת, היא לא תהיה בארץ. והבעיה כאן איננה בריחת המוחות, אלא בריחת היצירות של אותם המוחות. קשלס ופפושדו עשו שני סרטים שכמוהם עוד לא עשו בארץ, לפחות לא ברמת המיומנות הזו. הם הצליחו להעביר לארץ ז'אנר שעוד לא היה כאן, ולגרום לו לדבר עברית שוטפת. שוטר רודף אחרי חשוד ראינו כבר מליון פעם, אבל שוטר רודף אחרי חשוד שלא מצליח לעבור ברחוב כי ואן הובלות חנה איפה שאסור לו? זה לגמרי ישראלי.
הסרט הבא של הצמד הזה לא יהיה ישראלי. בוודאי, הישראליות שלהם תשפיע עליו, אבל הוא יעשה בסביבה שאיננה ישראלית, לקהל שאיננו ישראלי, ורוב העוסקים במלאכה לא יהיו ישראלים. הם לא יעשו אותו בשבילנו, ואפילו אם הוא יהיה טוב, הוא בעצם יהיה good.
ולכן, הרווח שלהם הוא ההפסד שלנו. כי אנשים שעושים סרטים מיוחדים, כולל סרטים שהם מיוחדים כי מי שעושה אותם לא נולד בארה"ב, יש בהוליווד הרבה, באולפנים ובאינדי. אבל בארץ עושים מעט סרטים, ואף אחד לא עושה אותם כמו קשלס ופפושדו. ולפחות בשנים הקרובות, גם לא יעשה.
אני מסכים ולא מסכים.
קשלס ופפושדו עושים סרטים במיומנות שכמעט ואין שנייה לה בארץ, בעיקר בתחום הז'אנרים הלא קיימים בארץ.
אני אתחיל בהודאה שלא התרשמתי מאוד מהסרטים שלהם, ובעיקר לא מ'מי מפחד מהזאב הרע'. מדובר בשני *במאים* מצויינים, שיודעים לבנות סרט, לייצר מתח, לבחור שוטים מעולים, אבל למרות זאת הסרטים שלהם לא מספקים את הסחורה. אבל זו דעה אישית.
לגבי הישראליות שלהם, הטענה העיקרית נגדם, ובצדק, היא שהסרטים שלהם לא דוברי עברית. לא העלילה, לא הדמויות, לא הדיאלוגים, לא ההתרחשויות. כלום. הסרטים שהם כותבים לא מיועדים לקהל הישראלי, ולא מושפעים מהתרבות הישראלית בכלל. אני יכול להצטער שהסרטים *בעברית* יסבלו ממחסור בז'אנרים, אבל אני לא הרגשתי שהסרט שהם עשו היה ישראלי. ודווקא בגלל זה, אני חושב שהסרטים שלהם ירוויחו מהמעבר לארה"ב. שם האילוץ להכניס סיפור לא ישראלי למסגרת ישראלית, לא יהיה קיים.
לא נחשב סרט טוב במיוחד? סיי וואט?
זה סרט מעולה, מתרחק כמובן ממוסכמות של קולנוע אמריקני ויש לו הרבה מרכיבים בלתי צפויים לצד מסוגננות ויזואלית מרתקת. קשה לי לראות איך הפפושלסים מתעלים על זה אבל סומך עליהם.