לא נורא.
רשימת תשעת הסרטים שמתוכם ייבחרו חמשת המועמדים הסופיים לפרס האוסקר לסרט דובר השפה הזרה הטוב ביותר (נשימה עמוקה. זה היה ארוך) התפרסמה. "למלא את החלל" לא שם. זה אומר שהשנה לא יהיה מועמד ישראלי לפרס בקטגוריה הזאת, אחרי שנציגי ישראל היו מועמדים ארבע פעמים בחמש השנים האחרונות (ולא זכו אף פעם).
תשעת הסרטים שעברו לשלב הבא הם:
ל"למלא את החלל" (כמו לכל סרט אחר שאינו צרפתי) ממילא לא היה שום סיכוי לזכות בפרס, וההישגים של הסרט – הסרט הישראלי המצליח של השנה, כשהוא מביס בין השאר את הקראוד-פליזר עתיר הכוכבים "העולם מצחיק" – לא קטנים בכלל, בעיקר בתור סרטה המיינסטרימי הראשון של יוצרת לא ידועה.
כל זה לא אומר שלא יהיו סרטים ישראליים בין המועמדים לאוסקר השנה – רק לא בקטגוריה הזאת. בקטגורית הסרט התיעודי הטוב ביותר, יש סיכוי טוב לנציגות ישראלית: רשימת 15 הסרטים מתוכם ייבחרו חמשת המועמדים הסופיים כוללת שני סרטים ישראליים – "חמש מצלמות שבורות" ו"שומרי הסף", שכבר הופיע בלא מעט רשימות "עשרת הסרטים הטובים של השנה" של מבקרים בארה"ב.
באסה
נכון שאף פעם אין לנו הרבה סיכוי, אבל לפחות כשמועמדים יש לנו נציגות וכמה ממזרים ברי-מזל טסים לטקס ומשפשפים כתפיים עם כל המי ומי.
אגב, למי שמעוניין, אני רואה ש"שומרי הסף" מוקרן בסינמטק ת"א בשבת הבאה ובראשון שאחריה. אני אישית שמעתי עליו מאבא שלי. הוא עבד במשרד הביטחון, ועכשיו הוא עושה הרצאות באונ' העברית בירושלים בנושא משפטים וביטחון. לא מזמן הוא אמר לי שהוא עומד להקרין לסטודנטים שלו את הסרט (וגם הבמאי מגיע). רק עכשיו אני מגלה שהוא מועמד (אולי) לאוסקר. יפה, יפה.
למה ש"אהבה" של הנקה לא ייצג את אוסטריה?
הבמאי (שהוא גם התסריטאי) הוא אוסטרי ומרבית התקציב גם בא משם. אז מה אם הוא צולם בצרפת? זה כמו שהגרמנים ייטענו ש"מטאליק בלוז" הוא שלהם ואינו ישראלי (לא ראיתי את הסרט, אבל הבנתי שהוא מתרחש ברובו בגרמניה).
ההדחה של "למלא את החלל" מהמרוץ מאוד מצערת אם כי צפויה, כל מי שאני מכיר שראה את הסרט שנא אותו וגם בתגובות פה באתר לא הייתה התלהבות כלשהי סביבו. אז אולי הבחירה בו לייצג את ישראל הייתה טעות. בכל מקרה, שנה הבאה ארי פולמן מוציא סרט, לא? אז אולי שנה הבאה.
הגדרת ה"מוצא" של סרט היא תמיד קצת מורכבת
אבל במקרה הזה, הסרט הזה נראה הרבה יותר צרפתי מאשר אוסטרי. זה שהבמאי נולד באוסטריה – זה נטול כל חשיבות; אם יוסף סידר יביים את "הנוקמים 2", זה לא יהפוך אותו לסרט ישראלי. גם מאיפה הגיע הכסף נראה כמו נושא מהותי פחות מאשר התוכן שלו. "מטאליק בלוז" לחלוטין לא דומה – זה סרט ישראלי עם במאי ישראלי ושחקנים ישראליים ותקציב ישראלי, שצולם בגרמניה.
אני לא מתיימר לפסוק חד משמעית לאיפה "שייך" כל סרט, אבל המועמדות הזאת של "אהבה" נראית כמו פירצה בחוק.
לא חשבתי שההדחה היתה צפויה
אולי לא היתה התלהבות סוחפת סביב "למלא את החלל", אבל אני נהניתי ועוד רבים (גם בדף הסרט). זה סרט קטן שלא צועק את מה שיש לו להגיד, ובכל זאת הוא קצת רכבת הרים רגשית, סיפור התבגרות עדין.
מאד אהבתי אותו ואני מצרה על כך שלא יקבל אפילו מועמדות.
לא כל כך בטוח שהבנתי למה זה היה צפוי ש"למלא את החלל" ישאר בחוץ. להתלהבות שהיתה או לא היייתה פה בתגובות אין שום משמעות, וגם מ"מחוברים לחיים" הייתה פה התעלמות גורפת *בזמן אמת*, למרות שהוא פוצץ פה קופות מהרגע הראשון, והוא בכל זאת הגיע לרשימה. "למלא" היה (לכל הפחות) אחד מחמשת הסרטים הזרים הבולטים בסצינת הפסטיבלים והסרטים הבינלאומית בחודשים האחרונים, דבר שבעזרת שיטת השורטליסט היה אמור להעניק לו לפחות מקום בתשיעיה הסופית (לסרט החדש והבינוני [עפ"י הרושם מהביקורות עד כה] של הבמאי שבגללו באה לעולם השיטה זה דווקא עזר). מצד שני, אם גם "ברברה" נשאר בחוץ, "למלא את החלל" נמצא בחברה לא רעה. עכשיו גם אפשר לעקוב אחרי הטקס בלי כל הקשקשת הפרובנציאלית ברקע.
לארי פולמן אין שום סיכוי שבעולם במירוץ לאוסקר בקטגוריה הקיקיונית ההיא בשנה הבאה מסיבה אחת פשוטה – מדובר בסרט דובר אנגלית. אבל אם, להבדיל מ"פלייאןף", הוא יהיה סרט טוב וראוי כמו שמצפים ממנו ואם הוא בכלל ייחשב סרט ישראלי, הוא יעמיד למבחן רציני מאין כמותו את שיטת ההצבעה הנוכחית של האקדמיה הישראלית בטקס פרסי אופיר.
וגו הנקה… או משהו.
אני בעד האחרון
אני חייב לציין שאני רוצה שהסרט האחרון יזכה. לא ראיתי אותו, אין לי מושג על מה הוא (ואני גם לא רוצה לדעת, אז על תטרחו לספר לי) אבל קוראים לו "מכשפת מלחמה" וזה פשוט לא שם של סרט שזוכה באוסקר: זה שם של סרט שהופק בתקציב של שניצל וחצי לערוץ SYFY בכיכובם של אנשים שלא שמעתם עליהם והרעיון של סרט כזה זוכה באוסקר כלשהו נהדר בעיני (האופציה השניה היא שזה האלבום החדש של Dragonforce – ואם הוא יזכה באוסקר זה יהיה אפילו יותר נהדר!).
מכשפת מלחמה קנדי בערך כמו שאהבה אוסטרי
הבמאי והתסריטאי קים נגויין אמנם קנדי, אבל הסרט מתרחש במרכז אפריקה, צולם ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו וכל השחקנים הראשיים הם ממוצא אפריקאי (לא יודע לגבי אזרחותם). כמובן שגם הוא דובר צרפתית שהיא לפחות שפה רשמית של קנדה (אם כי חוקי האוסקר כבר אינם מחייבים שיהיה בשפה רשמית של המדינה). לפני כמה שנים, קנדה הייתה מועמדת בזכות "מים", שצולם בהודו, עוסק בדמויות הודיות והשפה העיקרית בו היא הינדי. הבמאית, דיפה מאטה, נולדה בהודו והגרה לקנדה בגיל 23. החוקים מאוד מקלים בימינו ביחס לאלה שמנעו מ"מחבואים" של מיכאל הנקה לייצג את אוסטריה כי הוא בינלאומי מדי.
שאלה לרד פיש.
מה עושה אותך כל כך בטוח ש"מחוברים לחיים" הולך לזכות בפרס השנה? בכמעט כל פרס נחשב (וגם בין אלה שלא) "אהבה" הוא זה שזוכה בעוד "מחוברים לחיים" בהרבה מקרים אפילו לא מקבל מועמדות. הייתי אומר שהוא עם הסיכוי הכי טוב לזכייה במקרה ו"אהבה" לא זוכה. אז מה כל כך עושה אותו לפייבוריט מבחינתך?
לא מדברת בשם דורון
אבל נדמה לי שהסיבה היא שקטגורית הסרט הזר היא די מוזרה, ובגלל חוקי ההצבעה המשונים שלה הפייבוריט כמעט תמיד מפסיד לטובת סרט פחות מאתגר. מחוברים לחיים ואהבה הם שניהם סרטים על זקנה, מה שמן הסתם יקרוץ לקהל המצביעים המבוגר של הקטגוריה הזו, אבל מחוברים לחיים הוא סרט שכולם מתמוגגים ממנו, בעוד שאהבה, מסתבר, מאוד מדכא. אז באמת לא היה מפתיע אותי אם דוקא מחוברים לחיים יקח את הפרס.
זה עניין של מצביעים, לא של חוקים
אהבה זוכה בהרבה פרסי מבקרים, אבל חברי האקדמיה אינם מבקרים. הטעם שלהם קרוב לקונצנזוס הביקורתי, אבל לא תואם אותו. רובם נמצאים באמצע בין דעת המבקרים הכללית לבין דעת הקהל. במקרה של קטגוריית הסרט בשפה זרה, מדובר בחברי אקדמיה שהתנדבו לראות את כל הסרטים המועמדים ולשם כך, נדרש מהם הרבה זמן פנוי. במילים אחרות, רבים מהם אכן מוותיקי השבט. בעוד גם אהבה עוסק בזקנים צרפתיים עם נכות מסוימת, הוא בוים בידי מיכאל הנקה, שהסגנון שלו רחוק ממה שהאקדמיה נוטה לבחור בו. מחוברים לחיים הגיע להשגים הקופתיים שלו לא במקרה. הרבה יותר הגיוני שחברי האקדמיה לא יפתיעו, אלא ילכו על הקראוד פליזר ולא על חביב המבקרים, כי זה דפוס ההצבעה בקטגוריה הזו.
מאכזב.
טוב, אבל כולנו יודעים לאחרונה שהאוסקר הוא בכלל מלחמה פוליטית. או יותר נכון בדיחה אנטישמית. סליחה על הבורות שלי, אבל איך הולכת הבחירה של הסרטים הזרים לאוסקר, ולמה ברברה או שלגי הקילימנג'רו המכובדים לא מופיעים שם?
בדיחה אנטישמית שבארבע מתוך חמש השנים האחרונות
נתנה לישראל מועמדות? כולל שנה שעברה על סרט שפשוט נוטף נושאים יהודיים?
זה עובד ככה
X מדינות שולחות X נציגים לתחרות, כל אחת בדרך הבחירה שלה. במקרה של ישראל, הזוכה בפרסי אופיר נשלח אוטומטית, אלא אם אינו כשיר מסיבה טכנית ואז יוחלף בסרט הכשיר הבא שזכה למרב הקולות. השנה השתתפו בתחרות 71 סרטים, כל אחד מייצג מדינה אחרת.
לאחר שחבר שופטים המתנדב למשימה צופה בכל הסרטים המועמדים בקולנוע (אסורה השתתפות מי שלא מגיע להקרנות), הוא מצביע על שורטליסט של תשעה סרטים שמתקדמים לשלב הבא בתחרות. מתוך הרשימה הזו, יכולים להיות עד שלושה סרטים שנוספו בנפרד בידי ועדה מיוחדת של האקדמיה, בכדי למנוע מצב בו סרטים בולטים במיוחד אינם עוברים את השלב הראשון. לאחר שבחרו שורטליסט, קבוצה קטנה יותר של מצביעים, המונה כשלושים חברים, צופה בכל תשעת הסרטים ובוחרת מתוכם את חמשת המועמדים הסופיים. את הזוכה בפרס יכול לבחור כל חבר אקדמיה שצפה בכל חמשת המועמדים בהקרנות מיוחדות. זוהי הקטגוריה היחידה, לצד קטגוריית הסרט התעודי הטוב ביותר, שמחייבת את המצביעים לנכוח בהקרנות כל המועמדים הסופיים.
"ברברה" לא מופיע ברשימה כי לא עבר את שלב ההצבעה הראשון, ממש כמו "למלא את החלל". "שלגי הקילימנג'רו" לא מופיע, כי צרפת החליטה לשלוח את "מחוברים לחיים" ויש מגבלה של סרט אחד לכל מדינה.
לקרוא לפרס שישראל הייתה מועמדת אליו 4 פעמים בחמש השנים האחרונות בדיחה אנטישמית, זו אכן בורות. במיוחד כשהוא מחולק בידי גוף שיושב בהוליווד. איראן זכתה בשנה שעברה, אבל החליטה להחרים את התחרות השנה בגלל צאת הסרט האמריקאי "תמימות המוסלמים". יתכן וההחלטה להחרים הושפעה מכך שלא היה להם השנה סרט עם פוטנציאל גבוה למועמדות. לפני מספר שנים, כש"גן עדן עכשיו" היה מועמד, התחולל ויכוח כיצד לקרוא לגוף המדיני ששלח אותו. האקדמיה סרבה להתייחס אל הסרט כנציג פלסטין ורשמה את המועמדות לזכות Palestinian territories.