לתת פרס למיכאל האנקה בפסטיבל קאן זה צפוי כמעט כמו לתת פרס לטרנס מאליק בפסטיבל קאן. וזה גם מוצדק, לדעת רוב האנשים שהיו שם.
"אהבה" של האנקה זכה, רבים יגידו כצפוי, בדקל הזהב, הפרס הגדול של הפסטיבל. הסרט שעוסק בזוג קשישים בני שמונים פלוס היה אחד הסרטים הכי אהודים ביקורתית בפסטיבל, וככל הנראה אחד ה"מסחריים" בו. את המילה הזאת צריך להכניס למרכאות, כי ברור שלא מדובר פה בסרט על טיילור קיטש שמציל את העולם מחייזרים, אבל לפי הדיווחים זה בהחלט סרט שאני יכול לראות נרכש על ידי קולנוע לב, מוקרן בהצלחה רבה בארץ, מקבל הפצה מוגבלת אך מכובדת מאוד בארה"ב, ומקבל בסופו של דבר מועמדות לאוסקר בקטגוריות הסרט, ואולי גם הבמאי והשחקן/ית.
דבר דומה למדי קרה בשנה שעברה, עם "עץ החיים" – בהחלט לא מיינסטרים, אבל סרט שהצליח להגיע לרמה של קיום גם מחוץ למעגל הפסטיבלים. עוד סרט שהוקרן לראשונה בפסטיבל קאן הקודם היה "הארטיסט", שיצא ממנו עם פרס השחקן בלבד, אבל אחר כך קיבל כל פרס אפשרי אחר. נראה שהפסטיבל והמיינסטרים קצת מתקרבים זה לזה לאחרונה.
את "הפרס הגדול", או בתכל'ס הפרס השני, קיבל "ריאליטי" של מתאו גארונה, הבמאי של "גומורה" – די מפתיע, בשביל סרט שלא קיבל המון תשומת לב. את הפרס השלישי קיבל קן לואץ' על "The Angel's Share". "חיות הדרום הפראי" עטור השבחים מסאנדנס קיבל את פרס סרט הביכורים (כמה אקטואלי) הטוב ביותר.
אם הסרט של מני זכה בפרס
איך זה שזה לא רשום בשום מקום?
אנטישמיות.
לא, לא באמת. "פסטיבל קאן" הוא למעשה כמה פסטיבלים שונים שמתרחשים במקביל. לצד הפסטיבל הראשי נערכים "שבוע המבקרים" ו"השבועיים של הבמאים", שבכל אחד מהם מוקרנים סרטים אחרים ומוענקים (או לא מוענקים) בהם פרסים אחרים. הם מכובדים בפני עצמם, אבל נחשבים פחות מהמסגרת הראשית של הפסטיבל.
"הסרט של מני" – כלומר, "המשגיחים", הסרט הישראלי של מני יעיש – הוקרן במסגרת "שבוע המבקרים", ואכן זכה שם בפרס – הפרס השני או השלישי בחשיבותו שם, אני לא לגמרי סגור על זה.
הנה אורי קליין, שמן הסתם מבין בזה יותר ממני:
http://www.haaretz.co.il/gallery/cinema/1.1716408
אני חושב שהרווחתי את הזכות לקרוא לו מני
בכל זאת, הוא למד איתי במנשר וזה, אבל העניין של קאן עכשיו הרבה יותר ברור.
כפי שצפית
"אהבה" נרכש בידי סוני פיקצ'רס ויופץ בארה"ב החל מ-19 בדצמבר. אכן תאריך מכובד, עם כוונות ברורות לצבור מועמדויות לפרסים.
http://www.hollywoodreporter.com/news/cannes-winner-amour-hit-us-330446
ואוקי4 כבר דיווח
שהסרט אכן נרכש להפצה בארץ ע"י לב.
לב דיווחו שהם רכשו אותו להפצה עוד לפני הפסטיבל עצמו
(ל"ת)
לא שלפני כן זה היה שונה
אבל אני חושב שזה שהסרט נרכש ע"י SPC ולא ע"י הוויינשטיינים משמעו שהסרט יהיה פחות משמעותי בקטגוריות המרכזיות ויותר בקטגוריית הסרט בשפה זרה. SPC, כידוע, הם אשפים בקידום סרטים בקטגורייה השולית, אבל אני חושב שיהיה להם קשה מאוד לדחוף סרט דובר גרמנית (צרפתית זה כבר עניין אחר) לקטגוריות הראשיות. אפילו עם "חיים של אחרים" החד פעמי הם הסתפקו רק פסלון על סרט הזר למרות ים הבינוניות של הסרטים בקטגוריות המרכזיות.
בכלל, האנקה ואוסקר נשמע לי כמו מדע בדיוני.
האמת, זה לא נשמע כמו סרט שהיה לו צ'אנס בקטגוריה המרכזית
ממילא. כנראה מינימליסטי וקודר מדי. את "הסרט הזר הטוב ביותר" הוא יכול לקחת בהליכה.
והיי – גם פינצ'ר והאוסקר, או האחים כהן והאוסקר, או דני בויל והאוסקר, או אפילו פיטר ג'קסון והאוסקר, נשמעו כמו צירופי מדע בדיוני פעם.
במקרה של פינצ'ר זה עוד נכון.
מועמדות או לא האקדמיה לא נותנת לו ממש לזכות.
כן,
רק שבשביל להניח ידיים על האוסקר כולם (אולי למעט האחים ו"ארץ קשוחה") פתחו רגליים ועשו משהו קליל. האנקה עדיין נשאר לא ידידותי לקהל הרחב.