יש מעט מאוד מישל גונדרי בעולם, ולכן חבל שהמעט שיש מתבזבז על סרטים כמו "הצרעה הירוקה". אבל יש מקום לאופטימיות: גונדרי הכריז על פרוייקט עתידי חדש שלו – עיבוד ל"יוביק" של פיליפ ק. דיק. הדיווח הופיע באתר הצרפתי Allocine.
וואו. איזה זיווג מושלם. המומחיות של דיק היתה סיפורים שמשחקים בראש, עם שכבות על גבי שכבות של מציאות שבהם קשה לדעת מה אמיתי ומה דמיון; וזה בדיוק מה שמישל גונדרי עושה הכי טוב, במדיום ויזואלי. "שמש נצחית בראש צלול" אמנם לא היה מבוסס על סיפור של דיק, אבל בהחלט הזכיר אותו ברוחו – וזה היה לא רק הסרט הכי טוב של גונדרי, אלא אחד הסרטים הגדולים של העשור הקודם. אם הייתי כותב באנגלית ובהומור נמוך הייתי אומר שגונדרי צריך דיק.
ההצהרה של גונדרי עדיין מאוד כללית, הוא לא מבטיח תאריך או אפילו שזה יהיה הסרט הבא שלו – יש לו עוד כמה פרוייקטים בקנה. לא בטוח גם שיהיה קל למצוא מימון למה שמן הסתם יהיה סרט מאוד מוזר. אבל זה נשמע נפלא.
מאז שנות השמונים, דיק הוא אחד הסופרים המעובדים ביותר לקולנוע, אבל רוב העיבודים השתמשו ברעיונות שלו בתור גימיק ראשוני ובנו מסביבם סיפור שונה לחלוטין ("נקסט", "צ'ק פתוח" "דו"ח מיוחד", "זכרון גורלי"), וכשנעשה ניסיון לעיבוד נאמן ומדויק לספר שלו – גם זה לא עבד ( "סורק אפלה"). אבל אף פעם לא קיבלנו עדיין עיבוד שנשאר "דיקי" גם מבחינת העשייה, ולא מבחינת הרעיון.
בינתיים, עוד סרט שמבוסס על סיפור של דיק ייצא בקרוב: "משרד ההתאמה" (שם עברי לא רשמי), הסרט הראשון כבמאי של התסריטאי ג'ורג' נולפי, עם מאט דיימון ואמילי בלאנט, אמור להגיע לארץ בסוף מרץ. הטריילר נמצא בדף הסרט, וזה נראה כמו עיבוד מהסוג הראשון: לקחו מדיק רעיון מגניב ובנו סביבו סרט אקשן. יש גם רימייק ל"זכרון גורלי" בדרך, עם קולין פארל במקום שוורצנגר, אבל עם התסריטאי של "סולט" והבמאי של "מלחמת האופל", הסיכויים לקבל כאן מדע בדיוני אינטליגנטי לא נראים גדולים.
גונדרי ודיק נשמעים דווקא כמו חיבור איום ונורא
גונדרי הוא במאי נפלא, אבל בסגנון מאוד ספציפי – יש תמיד משהו משועשע וקליל בסרטים שלו, וגם אם הנושא רציני, והגיבורים שלו הם תמיד ילדותיים ברמה זו או אחרת. "שמש נצחית בראש צלול" אכן היה סרט מופלא – אבל רק בגלל שהוא יצירה בקווים אלו.
פיליפ ק. דיק אמנם עוסק גם הוא במשחקי תודעה מורכבים, אבל הקו המאפיין אותו הוא אפל ופרנואידי, ללא שמץ שעשוע. במאים שהיו מתאימים לו באופן מושלם הם כריסטופר נולאן או דיוויד פינצ'ר, ממש לא גונדרי. זה כמו ההבדל בין ג'ויינט קליל לאסיד פלאשבק.
מקווה שאתבדה, אבל נראה לי שאם הפרויקט יתממש, זו תהיה קטסטרופה מביכה.
ניסחת מצויין
את תחושת הפקפוק שלי (חוץ מ"קטסטרופה מביכה". הכי גרוע שיכול לצאת זה סרט סתמי. מביך זה מוגזם). אבל, אני לגונדרי כמו בת שתים עשרה לג'סטין ביבר, אז ממש לא אכפת לי מפקפוקים. אני אחכה לסרט הזה.
לא מסכים בכלל, ומשני הכיוונים
ביצירות של דיק יש -בתוך האווירה המסויטת והטרגית- הרבה הומור, אמפתיה ואירוניה, שלא להזכיר רגש. הסירוס המתמשך של הפנים הללו בעיבודים הקולנועיים לספריו, הוא עוול שדורש תיקון. ובקשר לגונדרי, הנפלא לדעתי- הוא בדיוק הבמאי שמסוגל לרתום את עקרונות משחקי התודעה כדי לגלות לנו משהו על הדמויות ועל עצמנו, במקום להתאהב בפוזה המתוחכמת של הטוויסט. הוא העביר אותי חוויה כזו יותר מפעם אחת. ואף על פי שהדמויות שלו נוטות להיות ילדותיות, הסרטים סביבן נוטים להיות אמיצים, נבונים, וגם מאוד מדכאים.
לא, לא 'הצרעה הירוקה'. אני מודה.
אגב, מבחינה חזותית, 'יוביק' הוא ספציפית עיבוד שנראה לי מאוד מתבקש להצמיד לגונדרי. משהו בכל עניין הטכנולוגיה הנסוגה, ואולי גם רעיון ה'כוחות-קוסמיים-אדירים-במיכלי-תרסיס', מתחבר לי לסגנון הלואו-טק שכה מזוהה איתו.
גם אני לא מסכים עם האמירה שפיליפ ק. דיק הוא אפל ורציני. יש לו המון חוש הומור. הסיפור עליו מבוסס זכרון גורלי, למשל, הוא במקור פארסה שלא ניתן לקחת ברצינות. הדיאלוגים בסורק אפלה היו מאוד מצחיקים בספר, אבל איכשהו איבדו משהו בסרט, ככל הנראה באשמת לינקלייטר (אם טרנטינו היה עושה את הסרט הזה… אפשר רק לדמיין).
אבל יוביק, מה לעשות, הוא בעיה: דברם מאוד דומים לעלילה שלו כבר נעשו במספר סרטים אחרים, כולל סרט ספרדי מסוים, ורימייק אמריקאי שלו. הטוויסט הגדול בסוף לא יהיה טוויסט לאף אחד שהלך לקולנוע בעשור האחרון. גונדרי יעשה טוב אם יקח משהו אחר של דיק – למשל Eye in the sky – שגם עוסק בתסריט דומה בו המציאות משתנה, אבל מזווית קצת פחות "טוויסטית" ויותר מעניינת פסיכולוגית.
שכחת את הסרט הכי טוב שמבוסס על ספר של דיק
איך אפשר לכתוב על פיליפ ק.דיק מבלי להזכיר את הסרט המדהים בלייד ראנר ,שמבוסס על הספר שלו "האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות"
אחד הסרטים\ספרים הטובים!
סורק אפלה לא עבד?
לדעתי זה היה סרט ממש טוב ועד כמה שאני זוכר, הוא קיבל תגובות חיוביות בעיקר.
גונדרי Loves דיק
הייתה המחשבה הראשונה שלי עוד בעמוד הראשי :)
אה, ועשית לי חשק לראות שוב "טוטאל ריקול". הייתי נורא צעיר פעם אחרונה שצפיתי בו, ואני בעיקר זוכר, לא נעים להגיד, גמדה עם 3 שדיים חוטפת כדור באמצעי. שווה לנסות צפייה חוזרת? או להשאיר את זכרון הילדות התמים כמו שהוא?
זו יצירת מופת
(ל"ת)
QUUUAIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIID
(ל"ת)
מוזר קצת להגדיר "זכרון ילדות תמים"
סרט עם טונות של אלימות מחליאה ומיותרת, וסקס שעל גבול הפורנו. (אגב, הזכרון שלך קצת התבלבל – היתה גמדה, והיתה אישה עם שלושה שדיים, אבל זו לא היתה אותה אחת).
אני חושב ש"זכרון גורלי" הוא תסריט מעולה שהפך לסרט גרוע. אם היו נותנים את אותו התסריט עצמו לבמאי פחות איום מפול וורהובן, ולשחקן פחות גרוע משוורצנגר, זה באמת היה יכול להיות סרט מצוין – אם לא יצירת מופת, אז לפחות משהו ברמה של "דו"ח מיוחד".
יש לי משהו שמתחבר לבימוי של פול וורהובן אז אני לא ממש מסכים.
אני חושב שהסגנון של וורהובן גס מאוד וזה מה שיפה בו. הסרט עובד ברמה התסריטאית וגם האקשן משובח.
וכן, אני אוהב את "ספר שחור".
גם באותה תקופה היתרון הגדול של שוורצנגר היה בבחירת תסריטים. אבל זה לא לגמרי קשור.
מסכים לגמרי ! למרות שאת ספר שחור פחות אהבתי,
אני חושב שזיכרון גורלי היה סרט מעולה ביחס לתקופה שבה הוא יצא , וגם יש בו את אלמנט ה mind fuck סטייל אינספשן שאתה לא לגמרי בטוח מה מציאות או דמיון ( או חופשה דמיונית) ,
וגם הוא עשה את אחד מסרטי האקשן האהובים עלי, starship troopers שהוא סרט ציני להפליא.
אני עדיין מחכה שהוא יביים איזה סרט אקשן רציני מאז.
"זכרון ילדות תמים" נאמר בציניות כמובן
אוקיי. הדעות חלוקות.
מה שכן, קולין פארל ברימייק נשמע יאם, ואולי הפעם התסריט המעולה ייהפך לסרט טוב גם.
גונדרי זה אחלה, דיק זה ממש ממש אחלה,
אני מאוד אופטימית לגבי הסרט הזה.
הוא לא, לפחות לא רשמית.
(ל"ת)