פתאום אתה פוגש מישהו שנראה בדיוק, אבל בדיוק, כמוך. אתה עושה על זה סרט. ואז אתה מגלה שכמעט באותו זמן יוצא עוד סרט שנראה בדיוק, אבל בדיוק, אותו הדבר.
למעשה, שני הסרטים האלה עשויים להיות שונים לחלוטין, ושניהם מבוססים על חומר מקור ספרותי מכובד מאוד. ועדיין, הם נראים דומים זה לזה כמו שתי טיפות אייזנברג או כמו שני ג'ייקים.
זהו הטריילר ל"Enemy" בכיכובם של ג'ייק ג'ילנהול וג'ייק ג'ילנהול. ביים דניס וילנו ("אסירים"), וזה מבוסס על "האדם המשוכפל" של ז'וזה סאראמאגו.
זה הטריילר ל- "The Double" בכיכובם של ג'סי אייזנברג וג'סי אייזנברג. ביים ריצ'רד איואדה ("סאבמרין"), וזה למעשה מבוסס על הספר "הכפיל" של דוסטוייבסקי.
קריפי. קריפי.
אמממ.
הראשון – לא הבנתי. אבל חיכיתי לעכביש והוא הגיע.
השני – לא הבנתי. אבל: וולאס שון!!1
בדיוק תפסתי כמה דקות מ"הנסיכה הקסומה"
וחשבתי על כמה ויזיני מייצג טיפוס של מנהל נוראי (Hurry up, move that thing! and the other thing!), ואז הטריילר הזה.
הוא היה בוס מניאק גם
ב"משפחת סופר-על". בקולו כמובן.
זה רימייק של זה. לא?
http://www.youtube.com/watch?v=ToV9IdeJDgU
מעניין
מבין הספרים קראתי רק את "האדם המשוכפל" וזה ספר מדהים בעיניי, הכי טוב של סאראמאגו (זה לא יותר מדי א'?).
דווקא לפי הטריילרים, נראה שהסרט הראשון יהיה מין גרסת מתח גרועה של ספר והשני (עם אייזנברג) נראה מסקרן מאוד וגם עושה לי חשק לקרוא את הספר.
אולי זה כי רק אייזנברג שחקן הרבה יותר טוב, אבל הטריילר לסרט שלו ממש מעניין.
יש לי הרגשה
אני בטוחה שהסרט של אייזנברג לוקח:
א. הוא אף פעם לא איכזב אותי בשום סרט שצפיתי בו,הוא תמיד מצויין ואמין וגורם לי לאהוב כל סרט שהוא נמצא בו.
לדוגמא: הרשת החברתית ,זומבילנד,רוג'ר דוג'ר,ואפילו "אשליה".
ב. ג'ייק ג'ילנהול תמיד היה ותמיד יהיה גרוע ומשעמם עם פוזה משעממת שחוזרת על עצמה,חוץ מדוני דראקו שיצא לו בפוקס ,אני אפילו לא טורחת לצפות בסרטים שלו ,הוא לא מוסיף שומדבר מיוחד לאף סרט שהוא מופיע בו, וזה מזכיר לי את לאונרדו דיקפריו לעת זיקנתו (זקנתו מביישת את נעוריו).
קיצר מה שאני מנסה להגיד זה שג'סי אייזנברג מוכשר וג'ילנהול משעמם, ולי זה ברור מאליו שאייזנברג לא רואה את ג'ילנהול ממטר, והסרט שלו ייקח בעיניים עצומות(עוד לפני שראיתי את הטריילרים).
החלק המטריד ב-Enemy, הוא שויקיפדיה מסווגת אותו כ"מותחן אירוטי".
ובכל זאת, זה נראה מגניב. אני חושב שב"אסירים" דניס ווילנו הוציא מג'ילנהול את ההופעה הטובה ביותר שלו עד כה, ואני מקווה שהשחקן הזה יתחיל ללכת לכיוונים יותר מוזרים ומעניינים.
מה הקטע עם העכביש?
מישהו יודע?
חשבתי על זה
אבל כנראה מאוחר מדי.
מה, הדמיון לא ברור?
לאנשים עם כפילים יש חברות בלונדיניות.
הכפיל נראה הרבה יותר טוב
הוא יותר מסוגנן, (קצת) פחות מונוכרומטי מהראשון (כי כנראה זו הדרך היחידה שיודעים בהוליווד לייצר מתח בימינו), ובאמת מציג איזושהי מציאות אבסורדית. יכול להיות שהטריילר של הראשון הורס משהו בסיפור, אבל לפגוש מישהו שנראה בדיוק כמוך כפי שמוצג שם, כלומר כפשוט שני אנשים נפרדים שקיימים במציאות, כנראה אומר שהופרדתם בלידה או משהו, ובדיקת דנא פשוטה יכולה לגלות את זה. הטריילר לא ממש מספר למה צריך להיות פה מתח נורא ודרמה אימתנית כמו שהוא מציג.
הטריילר השני מראה בבירור את הכוונה של הסרט – להעביר תחושה של אבסורד וסוריאליסטיות. והוא מצליח מאוד טוב.
אגב,
עדיין אמנם מוקדם ועל שני הסרטים התפרסמו ביקורות מועטות, אבל מסתמן ששניהם טובים מאוד:
http://www.rottentomatoes.com/m/the_double_2013/
http://www.rottentomatoes.com/m/enemy_2013/
על "Enemy", אחד הציטוטים הוא:
מסקרן.
מה הסבירות שהם יגיעו לארץ?
(ל"ת)
בוא נראה
לפי ימד"ב, זכויות ההפצה בארץ של "אויב" (ג'ילנהול) נמצאות בידי סרטי אורלנדו. אז קודם כל, יפה להם. זאת נראית כמו מציאה לא רעה, וממשיכה את הסריה המוצלחת שלהם מ-2013. הוא כנראה יופץ בארץ בשלב כלשהו, אבל אין לי מושג מתי – אורלנדו בדרך כלל לא ממהרים.
בנוגע ל"כפיל" (אייזנברג), אין לי מושג, אני לא רואה שום אינדיקציה שהוא נרכש להפצה על ידי מישהו. אבל הוא נראה טוב, אני מקווה שהוא ייצא בארה"ב ובבריטניה ויצליח מספיק כדי לשכנע את אחד המפיצים הישראלים להביא אותו גם לכאן.
לגבי "כפיל" - אם לשפוט לפי הסרט הקודם של הבמאי...
(ולפי מספר סרטים בריטיים ששמתי את עיני עליהם בעבר), נראה כאילו למפיצים אין איזה רצון עז להביא סרטים כאלה לארץ, גם אם הם נחשבים לאיכותיים או למוצלחים בעיני המבקרים או הקהל מארצות הניכר. אני מאוד מקווה שאני טועה וסתם מדבר שטויות, אבל אני איבדתי קצת את האמונה שלי במפיצים הישראלים בכל הנוגע לשני נושאים, ואחד מהם הוא ההבאה של סרטים כמו זה. וחבל. (השני, אם תהיתם, הוא חוסר היכולת של המפיצים לתרגם שמות סרטים בצורה הגיונית. אבל אני משער שיש לי שותפים רבים לטענה השנייה הזו).
האדם המשוכפל
ספר מאוד מותח ומרתק לדעתי, אבל קשה לי לדמיין איך אפשר להעביר את העוצמה שלו לסרט קולנועי, במיוחד עם שחקן כזה (הייתי רוצה לראות את חואקין פיניקס בתפקיד).
הבעיה עם הסרט בהשוואה לספר היא שבספר קל מאוד להתחבר למתח ולאימה שהדמות חווה בזכות צורת הכתיבה הייחודית של סאראמאגו, ואילו בסרט יש צורך בבמאי ושחקן מאוד מוכשרים כדי ליצור אותה תחושה. לפחות מבחינתי הספר היה יותר חוויה מותחת ומרגשת מאשר סיפור עם עלילה מרתקת.
כבר היה עיבוד קולנועי לספר שלו "על העיוורון" (אחד הספרים הטובים ביותר שקראתי), ולא צפיתי בו משום שפחדתי שהוא יקלקל את חוויית הקריאה של הספר, והביקורות שקראתי רק חיזקו זאת.
הנושא של כפילים בספרות מאוד נפוץ, כנראה שזה פחד קמאי של כל אדם – לגלות שהוא בר-החלפה. יש גם ספר של ולדימיר נבוקוב בנושא, "ייאוש".
בכל מקרה, הטריילר של "הכפיל" הרבה יותר טוב, גורם לי לרצות לקרוא את הספר של דוסטוייבסקי טרם הצפייה בסרט.
עכשיו אני חייבת לקרוא את זה. שוב.
כי אני ממש בקושי זוכרת מהספר הזה דברים, מעבר לסוגיית השחקן זניח באיזה סרט שהוא השאיל בספרייה בטעות. ודברים כמו הסוף וזה. ושזה, כמו כל ספר אחר של סאראמאגו – ספר מצוין.
אכן
ניסיתי להבין למה העלילה של הכפיל לא מוכרת לי, ואז הבנתי שלא קראתי את הכפיל, אלא את ייאוש.
הרעיונות של הסרטים אולי זהים, אבל הטריילרים שונים לחלוטין.
לכפיל יש מראה גיליאמי-ברזילי, עם פער מאוד ברור בין התחושה הפנימית של הגיבור לתגובה של הסביבה, והטריילר הוא יופי של דבר. לשני עם ג'ייק ג'ילנהל יש מראה מכובס חום-אפרפר כזה של דרמות ריאליסטיות, והוא נראה לא אמין ולא מעניין.
אולי הם לא מייצגים נכונה את הסרטים שלהם, אולי הסרטים שלהם זהים יותר, אבל קשה לי לחשוב על טריילרים שונים יותר לרעיון כ"כ דומה.
הטריילר של ג'סי אייזנברג
תפס אותי יותר, כנראה בגלל האבסורדיות שהוא מציג. ששניהם לוקחים את אותו פרמיס (premise) לשני כיוונים שונים. "אויב" נראה מאוד מותח, או רק מתאמץ להיות מותח ולכן הטריילר שלו מאוד דרמטי. לעומת זאת ב"הכפיל" אייזנברג משדר כזה הלם שהולם מאוד את האבסורד ולכן הוא הרבה יותר מסקרן אותי.
וכן, הרעיון שיוצאים כמעט במקביל שני סרטים שעוסקים בכפילים (לסרט עצמו יש כפיל…) הוא קריפי למדי. רגע, פינת התאוריה המופרכת: ההקבלה ביניהם מכוונת, וההפקות שלהם מתואמות כדי לתעתע בצופים ובתחושת המציאות שלהם! וכך לעשות קידום מכירות, בלה בלה בלה.
וכמובן, יש עוד סרט דומה שיוצא בקרוב
הסרט הזה.
אבל ג'סי אייזנברג וג'ק ג'ילנהול בכלל לא דומים...
היציאה איפה? מימין? תודה.
התסביך הכי אקוטי בחיים של שני האנשים האלה..
היה צריך להיות שלא רק שיש להם כפיל אחד, אלא שיש להם שניים, ואחד מהם הוא כוכב קולנוע
מישהו בכלל ראה את submarine?!
לא קראתי אף אחד מהספרים האלה…ולמרות שאני מעדיף את יכולות המשחק של ג'סי אייזנברג על פני ג'ייק ג'ילנהול הסרט "הכפיל" לא נראה לי מבטיח בגלל שהטריילר שלו נראה כל כך מבטיח ושונה- כמו זה של הסרט צוללת של אותו במאי. כל כך התאכזבתי מ-submarine….פשוט הרגשתי שבזבזתי זמן מחיי. מכרו לי הבטחה לסרט מוזר, אזוטרי…ועוד מילות תיאור דומות… ובפועל היה סרט ארוך, נמרך, חסר כל פואנטה או תובנה וחלול בצורה מעליבה. אני מאוד מקווה שהבמאי לא יחזור על זה שוב…במיוחד כשבידיים שלו תסריט על פי ספר של דוסטויבסקי. אבל בכל זאת אני בטח אעדיף להמר בקולנוע על הסרט של ג'ילנהול על פני האחר…במיוחד אחרי ההופעות הטובות למדי שלו באסירים, זודיאק ו"אחים".
הסרט של ג'ילנהול הוא מתחת לכל ביקורת
אחד הדברים הגרועים שראיתי בזמן האחרון ובכלל. בזבוז זמן יומרני ועאלק אומנותי. ושוט הסיום הוא אולי השלוש שניות הכי מגוחכות בתולדות הקולנוע.