השבוע, כידוע, תרועת הפסטיבלים במלוא עוזה. בחיפה – פסטיבל חיפה (עם סרט הפתיחה, "כנס העתידנים"!). בתל אביב – זה לצד זה, פסטיבל אייקון (כולל הקרנה מיוחדת של "כנס העתידנים"!) ופסטיבל אוטופיה (שבו בין השאר, תאמינו או לא, יוקרן "כנס העתידנים"!). בין אם אתם גיקים של מד"ב או סתם חובבי קולנוע, זה צריך להיות שבוע עמוס. יש הרבה מה לראות. כולל את כנס העתידנים.
אבל בין כל האפשרויות המצוינות האלה, אני רק רוצה להדגיש אירוע אחד – כלומר, שלושה: "דוני דארקו" יוקרן בארץ השבוע! אוקיי, זה לא נשמע כמו חדשות מרעישות, בכל זאת מדובר בסרט בן 12 שנים שכבר נחרש היטב היטב ב-DVD. ובכל זאת, זה חידוש. זאת, למעשה, הפעם הראשונה שבה "דוני דארקו" מוקרן בארץ באופן רשמי. "דוני דארקו" הוא אחד הסרטים הבולטים של האלף הנוכחי, אחד הבודדים שאפשר באמת לקרוא לו "תופעת קאלט", סרט שמעורר ומעורר מחדש דיונים גם שנים אחרי שהוא נוצר – אבל הוא מעולם לא הוקרן בארץ רשמית, בשום פורמט. לא רק שהוא לא יצא לקולנוע, הוא אפילו לא יצא ב-DVD עברי. בזמנו, הרמתי טלפונים לכל המפיצים בארץ בניסיון לברר למי שייכות הזכויות לסרט: כולם הכחישו. עד היום אני לא יודע למה הסרט הזה הועלם ממפת ההפצה בארץ באופן כל כך יסודי.
אבל עכשיו הוא מגיע. למי שרוצה לצפות, בפעם הראשונה או בפעם החמישים, ב"דוני דארקו" – הפעם על מסך גדול – יש לא פחות משלוש אפשרויות לעשות זאת, כולן מגיעות עם בונוסים:
ביום רביעי (25.9), בשעה 20:30 בסינמטק הרצליה, תוכלו לצפות בו בלוויית הרצאה קצרה של מבקר הקולנוע דורון פישלר. אוי, איזה קטע, זה בכלל אני. אז אני אהיה שם.
אם אתם לא יכולים לעזוב את תל אביב בגלל המצב, באותו יום ב-22:00 בסינמטק תל אביב, במסגרת פסטיבל אוטופיה – איזה קטע, הקרנה של "דוני דארקו". ב"סריטה" מבטיחים שמי שיגיע מחופש לפרנק הארנב יקבל שלושה כרטיסים חינם. צריך להיות מעניין לראות אם יהיה מי שיענה לאתגר. (אבל לא לשבת מאחוריהם בקולנוע).
ואם אתם בכלל בירושלים – [עודכן עקב טמטום] שמחתי מאוד לבשר על הקרנת הדאבל-פיצ'ר של "דוני דארקו" ו"רוג'ר ראביט", אבל מתברר שאני דביל עוד יותר משנהוג לחשוב ושההקרנה היתה בכלל אתמול. התנצלותי הכנה בפני הירושלמים.
כמו כן, השבוע יוקרן "כנס העתידנים"! שהוא, בתכלס, מוזר כמעט כמו דוני דארקו.
מצטערת לאכזב, אבל ההקרנה הירושלמית היתה אתמול
כך לפחות עפ"י תוכניית הסינמטק (לא הצלחתי להגיע אליה באופן אישי לצערי).
או ג'יזס פאק.
(ל"ת)
כתבתי על זה אפילו תגובה איפושהו, נדמה לי.
זה נשמע שילוב אדיר, דוני ורוג'ר – מישהו היה ויכול לחלוק רשמים?
תכניית סינמטק ירושלים אצלי ביד ו- לא רואה שום דוני דארקו, לא ביום שישי ולא בשבת ולא בכלל
(ל"ת)
מוזר, זכור לי שפעם ראשונה שראיתי את דוני היתה על המסך הגדול
היה שם גם אחד, דורון פישלר, או מישהו עם שם דומה, ואנשים שרוקדים ריקוד מוזר על הבמה.
אני די בטוח ש"דורון פישלר" לא היה שם.
ככל הידוע לי זאת באמת היתה הפעם הראשונה שבה הסרט הוקרן על מסך גדול בארץ. רק שההקרנה ההיא היתה, הממ, פחות מרשמית.
(הלינק להתרשמות מהאירוע הפרה-היסטורי).
בתקציר באתר הסינמטק יש ספוילר
אם יש מישהו באתר הזה שלא ראה את דוני דארקו, אל תקראו את התקציר באתר של סינמטק הרצליה, הוא מספיילר את הסרט בצורה face palm-ית לחלוטין. כמו כן, אני רוצה תמונות קוס פליי של פרנק השפן ארנב, והייתי מנטפק ושואל איזה גרסה כל אחת מההקרנות, אבל כבר ראיתי את הסרט פעמיים וזה בהחלט הספיק לי.
אבל מי שבעניין, תהנו.
חג אייקון/אוטופיה שמח לכולםן.
אני חושב שכבר אפשר להגיד שאין מישהו באתר שלא ראה דוני דארקו
ואני חושב שלא.
(ל"ת)
הסרט כן הגיע לארץ, אבל בקושי
הוא שודר ב-yes לפני כמה שנים (ואפילו לא בגירסת הבמאי הנוראית), לא יודע אם שודר שוב מאז.
איזה סרט אוברייטד
האהבה לסרט הזה מייצגת הרבה מאוד ממה שרע בצעירים של היום (אני לא צוחק)
מי אמר שרק הצעירים של היום אוהבים אותו?
ומה זה בכלל הצעירים של היום? הסרט יצא לפני יותר מעשור. מה עם הצעירים שאהבו אותו אז? מה הם נחשבים היום? ומה דעתך על המבוגרים שאהבו אותו אז והיום?
"הצעירים של היום"
אוהבים את מיילי סיירוס, דמדומים והאח הגדול. אם נגיע למצב שבו "הצעירים של היום" אוהבים את דוני דארקו זאת תהיה התקדמות עצומה.
כן, הצעירים של היום
רק פילוסופיה של מסע בזמן יש להם בראש.
תפרט,
אין לי מושג איך הגעת למסקנה הזו – רוב התיכוניסטים שאני מכיר בכלל לא שמעו על הסרט – ואני גם בכלל לא בטוח שאני מבין למה אתה מתכוון כשאתה מדבר על מה שרע בצעירים של היום,בהקשר של הסרט הזה.
אל תאמר מה היה שהימים הראשונים היו טובים מאלה
כי לא מחכמה שאלת על זה
למה אמרתי את מה שאמרתי
דוני דארקו הוא לא סתם יצירה שמבכרת סגנון על תוכן, זה סרט שמנסה להסתיר בכל צורה שהיא את העובדה שאין בו שום תוכן. זה סרט שחושב שהוא מסוגל להסוות את הטמטום הגלום בו דרך האופן בו הוא ערוך ומבוצע.
הדבר היחיד שיש למעשה ב"דוני דארקו" זה גלוריפיקציה זולה של אנגסט נעורים (פילוסופיה של מסע בזמן? אתה רציני?). זה סרט של אפסים אל אפסים, שאיכשהו הצליח לשטות גם במבקרי קולנוע ולגרום להם להאמין שיש פה משהו מעבר לנסיון התחכמות ברמה אינטלקטואלית של ילד בן 14.
אז איך הסרט מייצג את מה "שרע בצעירים של היום" (הניסוח היה פרובוקטיבי במתכוון מן הסתם)? דרך המחשבה שאתה יכול להיות חכם אם תשתמש בסגנון מסויים כשלמעשה אתה מסתיר רִיק, ודרך ההאדרה הנבזית של אנגסט הנעורים.
ואו... טוב שהבהרת, עכשיו אני מבין
טוב, לפחות זה לא סרט של פלצנים מתנשאים אל פלצנים מתנשאים (הניסוח פרובוקטיבי במתכוון מן הסתם)
גם אני חשבתי על זה
אולי אם אני רואה אותו כל כך הרבה פעמים ואף פעם לא מבין אותו עד הסוף, אולי בעצם אין בו כלום. אבל לי זה לא מפריע מההנאה של הסרט, ואני נהנה בו כל פעם מחדש.
אתה זורק סופרלטיבים לא מנומקים,
גם אני חושב שבסופו של דבר הוא די ריקני,זה לא מפחית מההנאה שלי בניסיונות לפענח אותו כביכול.
עם או בלי זה,זה סרט סוחף,מרתק,מלא אווירה,ואחד הפסקולים המבריקים שיצא לי לשמוע.
אני מסתכל עליו מנקודה שונה לחלוטין משלך,לדעתי הוא לא מאדיר אנגסט נעורים,להפך,הוא מנסה לפענח אותו,לפרש אותו,הסרט נותן לנו להתחבר לדמות שמרגישה כאילו חייה תלויים בשאלה מאוד בסיסית: האם אני לבד?חוץ מזה,הטענה שלך לגבי 'הצעירים של היום'?כתיכוניסט,אני קורא את מה שאמרת ואין לי מושג למה אתה מתכוון. ראשית,Cut the bullshit,הצעירים של היום משקפים את המבוגרים של היום,אין לנו מקור השראה אחר,אם מישהו מתכוון להאשים את הנוער במשהו,שיאשים את עצמו.שנית,אם משהו ממש מעצבן אותי בתרבות של בני גילי,זה לא יומרה להיראות חכמים,אלא האדרה של שטחיות ופוזה,אפילו טמטום.אבל אין שום סיבה להאמין שזה לא היה כך עם הורינו בגילנו והוריהם לפניהם.
לא,כל – טוב נו,רוב – הטענות כלפי 'הנוער של היום' הן לדעתי שטות מוחלטת,חסרת כל בסיס.
הסרט הוקרן בכנס פנטזיקון
נדמה לי ב2002 או 2003, בסביבה הזאת. כשהכנסים האלו עוד היו ברמת גן. אם מישהו עוד זוכר… כשלאגודה עוד היה לוגו של עיגולים.
בשם הגולשים המפונקים
אין איזו הנחה לגולשי עין הדג לאירוע בסינמטק הרצליה?
בשם הגולשים העוד יותר מפונקים,
אין הקרנה בתאריכים אחרים שאינם יום רביעי או אתמול?
לראות אותו בפעם הראשונה על מסך גדול נראה לי משהו שצריך לעשות.
כמו כן, אם עד היום היו הכחשות ובריחה מאחריות לגבי הזכויות עליו, מה קרה פתאום עכשיו? מה נזכרו בו (לא שזה רע, כמובן)?
יש אפשרות נוספת
עוד הקרנה במסגרת אוטופיה, יום שישי הבא, 16:00 בסינמטק ת"א.
נראה לי שלא הבנתי את הסרט
דוני דארקו סרט טוב אבל לא ברור במיוחד לכל אחד יש תאוריה על מהו דוני יש איזשהו הסבר איפשהו?
היו לאנשים באתר כמה דעות בנושא
http://www.fisheye.co.il/donnie_darko/
פותח בהתנצלות
אבל אני לא הולך לדבר כאן על הסרט המצויין בעיני, ועל הפסקול המעולה, ועל התפקידים של דרו ברימור ונוח ווילי ומגי גילנהל ופטריק סוויזי, ועל המסע בזמן ועל כמה שהסרט זה כיפי בלי קשר לתיאוריות ותובנות. לא. אני רוצה לדבר על ג'נה מלון. איך זה שהבחורה המאד שווה הזו לא הפכה לכוכבת על?
היי, היא היתה ב"סאקר פאנץ'"
ואם זה לא הופך אותה ל… יודע מה, עזוב, זה אפילו לא מצחיק.
היא תהיה ב״משחקי הרעב״ החדש, אולי היא עוד תחזור לתודעה (נחזיק אצבעות?). היא אגב גם שיחקה ב״החיים כבית״ המצויין.
לא יודע, אבל כל פעם כש"גאולה"* המקסים בכיכובה
מופיע בערוצי הסרטים של הוט, אני קופץ מהתרגשות. דארקו או לא דארקו, הבחורה יכולה לסחוב סרט שלם על הגב שלה, כי מדובר באחד מסרטי הנעורים/היריון לא מתוכנן היותר חמודים של העשור הקודם.
אה, כשמשדרים את זה ביס זה נקרא ״נערה אמריקאית״.
אלא אם כן ג׳ינה מלון עשתה שני סרטים בהם היא ילדה בת 13 ממשפחת ווייט טראש שנכנסת להיריון לא מתוכנן, כמובן.
כן,
אכן שני סרטים שונים. אגב, ב-MGM, ברוח המסורת התרגומית שלהם שטורחת להבהיר לך על מה הסרט כבר בכותרת, "!Saved" משודר תחת "ג'יזס! אני בהריון". פרייסלס.
גרסת הבמאי
האם אחת מההקרנות תהיה של גרסת הבמאי?
אני מאוד מקווה שלא.
(ל"ת)
דווקא נראה לי הולם
שלסרט על מסע בזמן תפורסם הקרנה שתהיה אתמול.
אוף..
מזמן לא ראיתי את 'דוני דארקו' ולעשות זאת בנוכחותך או בנוכחות אנשים מבוגרים שמחופשים לארנבים בהחלט נשמע כמו חוויה, אך לצערי לא אוכל להגיע לאף אחד מהאירועים..
אגב, מה הקטע של הדאבל פיצ'ר של דארקו / רוג'ר? הנושא הוא ארנבים? היו כבר עושים מרתון ומוסיפים את לוני טונס. או 'גבעת ווטרשיפ'. או '8 מייל'.
יש לי שתי שאלות
בתכלס שתיהן די מיותרות כנראה, אבל אשאל בכל זאת:
האחת- מה קורה בגירסת הבמאי? צפיתי מספר פעמים בסרט ואני מאמין שאף אחת מהן לא היתה שונה וככל הנראה לא היתה גירסת הבמאי.
השניה- אני מודע לקיומו של "המשך" לדוני דארקו, עם אחותו הקטנה, אבל לא יצא לי לצפות בו (וכמיטב הבנתי עדיף שלא), אבל למה? מה הבעיה איתו?
תשובות
גירסת הבמאי: בעיקרון זה אותו סרט. עריכת הפסקול שונה (כלומר, אותם שירים מופיעים בנקודות שונות בסרט). יש כמה סצינות נוספות, שכביכול מעניקות יותר נפח, חלקן חביבות, אבל הן לא משנות שום דבר מהותי בעלילה. החלק המשמעותי ביותר הוא שמדי פעם מופיעים על המסך עמודים מתוך הספר "הפילוסופיה של המסע בזמן", שמסבירים את המתרחש. כך שהגירסה הזאת לא משאירה הרבה מקום לדיון במשמעות של מה שקורה, אלא פשוט מסבירה אותו שחור על גבי מסך – אבל ההסבר הוא כל כך מפותל, מסובך, מופרך ומגושם, שעדיף בהרבה לוותר עליו ולהשאיר את הסרט פתוח לפרשנות. אה, ומדי פעם מופיעה על המסך עין גדולה, והסצינה הכי יפה בסרט נהרסת על ידי המילה Purge שמהבהבת על המסך.
ה"המשך": "S. Darko" הוא כביכול סרט המשך, רק שאין לו שום קשר לריצ'רד קלי, יוצר הסרט המקורי. הדבר היחיד שבאמת משותף לשני הסרטים הוא דביי צ'ייס, ששיחקה את אחותו הקטנה של דוני בסרט המקורי, שמונה שנים לפני כן. לא ראיתי את הסרט הזה, אבל לכל הדעות ששמעתי מדובר בבליל מטופש שאין לו שום קשר אמיתי ל"דוני דארקו". הציון שלו בימד"ב הוא 3.7. מרשים.
מרשים זו לא מילה
לא רחוק בהרבה מהסרט של ג'סטין ביבר
סתם מסקרנות, אני כבר לא זוכר
באיזה סצנה מופיע Purge ?
בגרסת הבמאי הפסקול שונה
אם אני זוכרת נכון, ריצ'רד קלי רצה להשתמש במקור בשירים אחרים בחלק מהסצינות אבל לא היה לו מספיק כסף או משהו לשלם לזכויות עליהם, אז הוא נאלץ "להתפשר".
בגרסת הבמאי חלק מהשירים פשוט שונים. ההבדל הכי משמעותי שאני זוכרת זה שהסרט נפתח בביי מיי סייד של אינקסס במקום בקילינג מון. בקיצור, הרסו.
הוא גם "התפשר" על "עולם מטורף"
במקום שיר אחר שהוא לא הצליח להשיג את הזכויות עבורו. אחת הפשרות הטובות בהיסטוריה.
בכלל,
צפייה בגרסאת הבמאי הראתה לי שריצ׳רד אי קלי הוא יוצר מד״ב בינוני שכל הנסיבות הקוסמיות התאגדו נגדו וגרמו לו להוציא סרט מצויין.
הבנה שמתאששת בעקבות צפייה בכל שאר הסרטים שלו.
(ל"ת)
כמו ג'ורג' לוקאס.
(ל"ת)
ההמשך הוא ברובו סרט מיותר
ולא מגיע לקרסוליו של המקורי.
העלילה היא בזמן אחר ובמקום אחר ללא קשר בכלל לסרט הראשון, יכלו להחליף את אחותו במישהי אחרת וזה לא היה משנה הרבה. המשחק חלש, האוירה כבדה ומושכת יותר מדי לבידיוני ולא משאירה מתח או ספק.
הדבר היחיד שאולי מוסיף משהו זה שה"מסע בזמן" מגיע הפעם מזווית אחרת לגמרי.
just to be on the safe side -
הההרצאה מתחילה בשמונה וחצי בסינמטק הרצליה נכון? ולא הסרט עצמו.
כן.
(ל"ת)
אני מוחה בתוקף פישלר
הגעתי עד הרצליה, שילמתי על כרטיס פופקורן ושתייה ובסוף לא יצא לי בכלל לדבר איתך,
לפי דעתי צריך לעשות את זה מחדש רק את הסוף לשנות(שזה קצת דומה לסרט)
מצטער!
מקווה שלפחות מהסרט נהנית.
כמובן שכן, את הסרט ראיתי בעבר(ביס אבל עדיין) וידעתי מה אני הולך לראות,
עם כל זאת, לפי דעתי את חייב לי פגישה, מחר טוב לך?
היה מעולה!
הסרט הבהיר לי שבעצם בפעם הראשונה שראיתי את הסרט זו הייתה גרסת הבמאי- זה מסביר למה לא התלהבתי ממנו כל כך לעומת רביעי. קודוס למי שערכו את הסרט, הם הוכיחו חד וחלק עד כמה התפקיד הזה חיוני לתהליך היצירה והליטוש של סרט טוב.
ובנוגע למה שאמרת בהרצאה – נראה לי שאתה צודק, זה מקרה מיוחד של במאי שהצליח בטעות מה שלא הולך לו לעשות בכוונה.
במיוחד כשמשווים את גרסת הבמאי לגרסה הרשמית- ברור שהוא לא הבין מה הצופים שלו מחפשים בסרט יחסית למה הוא רצה ליצור… ולרוע מזלו זה הצליח לו על הפעם הראשונה והרבה יותר מידי טוב אז אין לו מניע פנימי חזק להקשיב לרעיונות אחרים.
מה שאתה כותב גורם לי לשמוח שהלכתי להקרנה של סריטה
למרות כל הבעיות הטכניות בה. דורון הוא ממבקרי הקולנוע האהובים עליי ובן אדם שאני חושב שמגיע לו הרבה מהקרדיט לפופולריות של דוני דארקו בארץ (ולעוד הרבה דברים מדהימים אחרים), אבל בתור אחד שמאוד מעריך את ריצ'רד קלי וחושב שגם בסרטים האחרים שלו הוא נע בין מעניין לרגעים של גאונות (גם אם הם בעייתיים והוא לא הצליח להביא עוד יצירת מופת), הייתי די מתבאס אם לפני שאני סוף סוף רואה את דארקו בקולנוע הייתה הרצאה על זה שהבמאי שלו הוא בעצן שרלטן חסר כשרון שבמקרה יצר סרט מדהים
אפשר לקחת את זה פחות קשה
הבמאי הוא לא שרלטן חסר כשרון.
לעניות דעתי בהחלט יתכן שהוא במאי מעולה, אבל לא מלוטש.
לא ראיתי סרטים אחרים של הבמאי הזה אז אין לי נקודת השוואה פרט לדוני דארקו.
ה"פינות" הן חוסר התיאום בינו לבין הצופים בגרסת הבמאי- וצריך לזכור שזה הסרט הראשון שהאיש עשה.
אני מעולם לא טענתי שמדובר בשרלטן חסר כשרון.
אני לא באמת מאמין שאפשר לעשות יצירת מופת בטעות. אבל בהחלט יכול להיות שזה איש שההצלחה הראשונית עלתה לו לראש ולאורך שאר הקריירה שלו (עד היום) הוא ניסה לחקות את עצמו. ויכול להיות שהיו פה צירופי מקרים שבמקרה או בטעות גרמו לו להיראות כמו יוצר טוב יותר מכפי שהוא. לא כל מי שיצר יצירה גדולה הוא יוצר גדול. אם לחזור לדוגמה הנדושה, אני חושב ש"החוש השישי" הוא סרט מעולה, אבל מ. נייט שמלאן הוא (נכון להיום) אחד הבמאים הכי גרועים שעובדים בהוליווד. הוושאבסקים עשו את "מטריקס", ומאז לא עשו שום דבר שאפילו מתקרב לרמה שלו. "Video Killed the Radio Star" הוא שיר מעולה, אבל זה לא אומר שהבאגלס הם הלהקה הגדולה של המאה.
״שרלטן חסר כישרון״ זה באמת הגזמה שלי
ופשוט ייצג את התחושה שקיבלתי מכל מיני מקומות שדיברו על הסרט הזה.
את מה שאתה אומר כרגע אני ממש מסוגל לקבל, ובאמת נראה שקלי קצת איבד את עצמו ומעמיס על כל סרט אלפיים דברים שהרבה מהם לא עובדים. אני מאוד מאוד אוהב את סאות׳לנד טיילס (בעיקר) והקופסה, אבל זה באמת סרטים שאתה צריך לסלוח להם על הרבה דברים בשביל להגיע לחלקים הטובים והמתגמלים, ואני מת שהוא יוציא עוד סרט שמראה את כל הדברים שהוא מצוין בהם בלי להתברבר ביותר מדי שטויות. אני מאמין שיש בו עוד סרט כזה, אבל גם אם לא אני נהנה ממה שהוא עושה בכל מקרה.
(אגב הוואשבסקים דווקא הוציאו את אחד הסרטים האהובים עליי משנה שעברה, אבל הם באמת איבדו את זה לתקופה די ארוכה)