ביקורת: היורשים

אף אחד, אפילו לא ג'ורג' קלוני, לא יכול להיראות שרמנטי כשהוא רץ בכפכפים
שם רשמי
היורשים
שם לועזי
The Descendants

‏"סרטו של אלכסנדר פיין, עם ג'ורג' קלוני" נשמע כמו דבר מוזר לומר על סרט. אלכסנדר פיין הוא ‏יוצר מוערך מאוד של דרמות קומיות, שאף פעם לא אהבתי – בעיקר משום שנראה שהוא משקיע ‏הרבה אנרגיה בהבעת בוז לגיבורי הסרטים שלו. ג'ק ניקולסון הפנסיונר הפתטי והמוזנח ב"אודות ‏שמידט", מתיו ברודריק נדרס מתחת לריס ווית'רספון חסרת העכבות ב"‏Election‏". הוא עושה ‏סרטים טובים על אנשים עלובים.‏

ג'ורג' קלוני, לעומתו, הוא ג'ורג' קלוני. ייתכן שתראו אותו לפני הסרט עולה לשמים עם מכונת ‏הקפה שלו. תפקידו של ג'ורג' קלוני הוא לא להיות אנושי, אלא להיות שרמנטי. הוא כובש לבבות ‏בחצי חיוך ומקבל מועמדויות לאוסקר בהנפת גבה. הוא לא שחקן, הוא כוכב. איך זה מסתדר עם ‏העליבות האנושית של פיין? האם פיין ישפיל את קלוני, או שקלוני יקלקל את פיין?‏

למרבה השמחה, ב"היורשים" פיין וקלוני נפגשו במקום טוב מאוד באמצע – המקום שבו קלוני רץ. ‏בסצינה מרכזית בסרט קלוני נועל כפכפים, ורץ. אז מתברר לצופים שאף אחד, אפילו קלוני, לא יכול להיראות ‏מכובד – שלא לומר שרמנטי – כשהוא רץ בכפכפים. קלוני רץ הוא אחד הרגעים המצחיקים ‏בסרט, כיוון שהוא נראה גמלוני, מגושם ומגוחך, ופתאום אפשר להאמין שהוא רק ‏בנאדם. גם כשהוא לא רץ, קלוני כאן הוא יותר שחקן משהיה אי פעם, ופיין מרוכך יותר משהיה אי ‏פעם. אין פה שנאת אדם, אבל יש דרמה טובה. כולם מרוויחים.‏

קלוני מגלם את מאט קינג, עורך דין עשיר תושב הוואי שהוא בן למשפחת צאצאים רחוקים של ‏מלכה הוואית. כתוצאה מכך, בידי משפחתו הופקדה חלקת אדמה יפהפה על החוף, אחד המקומות ‏הבודדים בהוואי שעוד לא מוסחר והפך לשרשרת בתי מלון. בני המשפחה לוחצים על קינג למכור ‏את החלקה תמורת בוחטה עצומה של מיליונים, אבל לו יש בינתיים דאגות חמורות הרבה יותר: ‏אשתו שוהה בתרדמת בעקבות תאונת סקי-מים. בהעדרה, הוא הופך להורה הגיבוי לשתי הבנות ‏שלו – שעד עכשיו ההיכרות שלו איתן, על אף הקרבה המשפחתית, היתה שטחית למדי. ואם זה ‏לא מספיק, נודע לקינג שאשתו האהובה הז"לית לעתיד היתה קצת פחות נאמנה מכפי שנהוג לספר ‏על אנשים בהספדים.

אין פה סיפור גדול, יש פה קבוצה של אנשים שלומדים להכיר זה את זה. זה היה יכול להיות רצף ‏קלישאות הוליוודי, אבל זה לא. דואגים לזה התסריט המצוין, הריסון של קלוני, ועוד יותר מזה, ‏שיילין וודלי בתפקיד הבת הבכורה (תחשבו על קריסטן סטיוארט עם כשרון). ב"אודות שמידט", ‏הדמות הנלעגת ביותר היא של בעלה של בתו של הגיבור, בעל שכל רפה ושיער מוזר. ‏ב"היורשים", נדמה בהתחלה, יש דמות כמעט זהה: לבת יש חבר סטלן (ניק קראוס) שכשרונו ‏היחיד הוא לומר את הדבר הכי לא נכון ברגע הכי לא נכון. הוא נראה כמו הפוגה קומית, דביל לשם ‏הדביליות בלבד – והסצינות איתו אכן מצחיקות – אבל עד סוף הסרט מתברר שגם הוא, אפילו הוא, ‏זוכה להתפתח ולהיות מוצג באור סימפטי יותר. אין פסלי ברונזה ב"היורשים" וגם לא קריקטורות: ‏זאת דרמה כמו שדרמה טובה צריכה להיות.‏


(פורסם במקור ב-NRG).