סינמונדיאל: סיבוב רביעי

כמה ממרסקי הקופות הגדולים נפגשים בסינמונדיאל היום: נולאן נגד קמרון, וגם ג'קסון וקוארון בתמונה

אמש בסינמונדיאל: דייויד פינצ'ר ניצח את יוסף סידר בהפרש גדול, וזה היה הקרב הקל היחיד. שני המשחקים האחרים היו צמודים מאוד: בראד בירד ניצח את ווס אנדרסון בהפרש של 2% (אגב, אותי התוצאה הזאת הפתיעה מאוד – חשבתי שקהל חובבי אנדרסון גדול יותר) ודני בויל הצליח לסגור על הובלה מוקדמת של וודי אלן, וניצח אותו – גם הוא על חוט-שערה או שניים.

את טבלאות הבתים המעודכנות אפשר למצוא בכתבת הפתיחה של הסינמונדיאל.

אנחנו פותחים את משחקי היום הרביעי בקרב ענקים. קופתית, לפחות, מדובר בשניים מיוצרי שוברי הקופות הגדולים של ימינו. כריסטופר נולאן הוא במאי שקפץ מאפס למלך העולם בתוך עשור. הוא נחשב לבודד שפיצח את הנוסחה – איך לעשות סרטים שגם מרסקים קופות, גם מלהיבים את המבקרים וגם גורמים לאנשים להרגיש אינטליגנטיים. נולאן הוא הבמאי בעל ההיסטוריה המפוארת ביותר בתולדות סקרי השנה של עין הדג: שלושה סרטים שונים שלו קיבלו את תואר "סרט השנה" ("האביר האפל", "התחלה", "עלייתו של האביר האפל" ושלושה אחרים ("ממנטו", "באטמן מתחיל", יוקרה") נכנסו לעשיריה.

אבל מול נולאן מתייצב יריב עצום בפני עצמו: ג'יימס קמרון. פורץ דרכים טכנולוגיות סדרתי, במאי אקשן מהגדולים שיש והאיש שיצר פעם אחר פעם את "הסרט היקר ביותר אי פעם" וגם את "הסרט המצליח ביותר אי פעם". עשה את "שליחות קטלנית", "שובו של הנוסע השמיני", "המצולות", "שליחות קטלנית 2", "שקרים אמיתיים" "טיטאניק" ו"אווטאר". הבמאי של הסרט הראשון אי פעם שהכניס יותר ממיליארד דולר וגם של הסרט הראשון אי פעם שהכניס יותר משני מיליארד. כשהוא לא מביים סרטים הוא יוצא למסעות לתחתית האוקיינוס. כאילו, לא וירטואלית, מעשית.

בית ו', משחק 1

  • כריסטופר נולאן (77%, 577 קולות)
  • ג'יימס קמרון (23%, 171 קולות)

מס' מצביעים: 748

Loading ... Loading ...
cin-dir-spielberg

בית ז' מפגיש נציגויות מספרד, מקסיקו, ניו זילנד וניו יורק סיטי. פדרו אלמודובר הוא יוצר כל כך תמהוני שלא ברור איך הוא זכה לפופולריות כל כך גדולה ברחבי העולם, אבל זו עובדה. אלמודובר עשה סרטים קינקיים, שמערבבים זהויות מיניות והומור ייחודי, שנראה כאילו היה אמור להגביל אותו לקהל מצומצם – אבל במקום זה הוא הבמאי ה"זר" הפופולרי ביותר בארץ. מבחר מסרטיו: "חוק התשוקה", "נשים על סף התמוטטות עצבים", "עקבים גבוהים", "קיקה", "הכל אודות אמא", "דבר אליה", "חינוך רע", "לחזור" ו"העור בו אני חי".
במשחקו הראשון, אלמודובר הוצב מול ההוביט הענק הניו זילנדי, פיטר ג'קסון. מי שהתחיל כיוצר סרטי אימה מדממיים וחולניים בטעם רע, המשיך ל"יצורים שמימיים", ואז החליט יום אחד לעשות את אחד הפרויקטים הקולנועיים הגרנדיוזיים ביותר אי פעם. הפרויקט הזה היה "שר הטבעות", טרילוגיה שלא רק שינתה את פני הקולנוע והציבה הגדרה חדשה לגמרי למושג "אפי", אלא גם זכתה בתוארי "סרט השנה" בעין הדג שלוש שנים ברציפות ("אחוות הטבעת", "שני הצריחים", "שיבת המלך"). ג'קסון המשיך מכאן ל"קינג קונג" וחזר לארץ התיכונה עם טרילוגית "ההוביט" שטרם הסתיימה.

בית ז', משחק 1

  • פיטר ג'קסון (74%, 505 קולות)
  • פדרו אלמודובר (26%, 178 קולות)

מס' מצביעים: 683

Loading ... Loading ...
cin-dir-spielberg

ובמפגש האחרון להיום: אלפונסו קוארון. המקסיקני הוירטואוז שעושה עם המצלמה שלו שישה דברים בלתי אפשריים לפני ארוחת הבוקר. הפילמוגרפיה הלא-ארוכה של קוארון כוללת את סרט הילדים הלא מאוד ידוע "נסיכה קטנה" ואת סרט ההתבגרות המקסיקני "ואת אמא שלך גם"; לאחר מכן – "הארי פוטר והאסיר מאזקבאן", שנבחר אצלנו לסרט הארי פוטר הטוב מכולם; "הילדים של מחר" הנפלא, ולבסוף – "כח משיכה", נכון לעכשיו – מחזיק שיא העולם באפקטים מיוחדים, וסרט השנה של עין הדג לשנת 2013.
מהצד השני של המגרש: דייויד או. ראסל. כמו כמה מחבריו לבית, ראסל התחיל בשוליים, כבמאי עצמאי תמוה למדי, וגם אחרי שהגיע להוליווד הסרטים שלו נטו לכיוון המוזר ("שלושה מלכים", "אני לב הקאביז"). דווקא כשנע לכיוון המיינסטרים, התברר שהוא ממש טוב בזה: הסרטים שלו – "פייטר", "אופטימיות היא שם המשחק" ו"חלום אמריקאי" זוכים להצלחה מסחרית ואוסקרית. בפרט, מתברר שמדובר באחד מבמאי השחקנים המעולים שיש בעולם: שלושת הסרטים האחרונים שביים, בתוך שלוש שנים, הניבו לשחקניהם שלושה אוסקרים ושמונה מועמדויות.

בית ז', משחק 2

  • אלפונסו קוארון (77%, 531 קולות)
  • דייויד או. ראסל (23%, 155 קולות)

מס' מצביעים: 686

Loading ... Loading ...
cin-dir-spielberg