אני נכנע. אני לא מצליח למצוא הגיון בזה יותר. בקריאת דיווחים מקאן, אני מנסה לגלות איזה סרט התקבל איך, איזה סרטים נחשבים לטובים ואיזה לפחות טובים, ואני פשוט לא מצליח לעשות את זה. סרט שבמקום אחד מדווח עליו שהוא "התקבל בהתלהבות ללא סייג ותשואות! זוכה בטוח בדקל הזהב!", במקום אחר אומרים עליו ש"המבקרים היו אדישים למדי". זה כנראה האפקט הידוע שגורם לאנשים להגיד בכל פעם "אני שנאתי את הסרט וגם כל מי שראה אותו איתי סבל!" – ההנחה שכולם מרגישים כמוך. כמה אתרים עורכים סקרי מבקרים, שכביכול אמורים להפוך את העסק לפשוט יותר, אבל בפועל לא עוזרים בכלל: "הערת שוליים" דורג ראשון מבין סרטי הפסטיבל בסקר אחד, ואחרון בסקר אחר. בקיצור, אין קונצנזוס על כלום.
קחו לדוגמה את "מלנכוליה" של לארס פון טרייר (כן, חוץ מאמירת הכן-נאצי-לא-נאצי, היה שם גם סרט): בוראייטי קוראים לסרט "Mind-blowing". דרו מקוויני (מוריארטי) ב-Hitflix, אחד שיש לו יחסי אהבה-שנאה עם פון טרייר, התאהב בסרט. בינתיים, פיטר ברדשאו מה"גארדיאן" מפרק לסרט את הצורה, והמבקר של "טיים אאוט" כתב ש"לארס פון טרייר הצליח להפוך את האפוקליפסה לשיעמום. לצפות ב'מלנכוליה' זה כמו ללכת דרך דבק".
מילא פון טרייר, הוא תמיד היה כזה שאוהבים או שונאים. מה עם אלמודובר ו"העור שבו אני חיה" שלו? ב"אמפייר" מתלהבים. ב-Indiewire קוטלים. אותו הדבר, רק יותר, נכון גם לגבי "עץ החיים" של טרנס מאליק (שממנו לקוחה התמונה למעלה), שהוא או יצירת מופת מדהימה או אחד הסרטים הפלצניים ביותר שנוצרו אי פעם, תלוי את מי שואלים. דיווחים מקאן מספרים שסיום ההקרנה לווה בשריקות בוז ומחיאות כפיים. רואים? איך אפשר להבין מזה משהו?
לצד כל החשודים הרגילים, אחד הסרטים המדוברים בפסטיבל הוא "האמן" (או "הארטיסט"?) שביים מישל הזנביקיוס (בתקווה שלא טעיתי ביותר מ-30% מתעתיק השם הזה). זה סרט שמתרחש בתקופת הסרט האילם בהוליווד, והוא סרט אילם. בשחור-לבן, בפורמט 3×4, וכל זה. וזה נשמע כמו הגימיק הכי ארטסי-פרטסי שיש (וחוץ מזה, מל ברוקס כבר עשה את זה). ובכל זאת, תהרגו אותי, אבל זה דווקא נראה כמו סרט כיפי ממש.
מרוב הדיבורים על הבדיחה האידיוטית של לארס פון טרייר, כמעט כולם התעלמו מהבעת דעה אנטי ישראלית שדווקא כן נאמרה ברצינות:"La Havre" (נשמע כמו "החבר'ה") של אקי קאוריסמקי כנראה לא יוקרן בארץ. לפי וואלה, קאוריסמקי לא מסכים להפיץ את הסרט בארץ כיוון שהוא מחרים את ישראל. לא המון אנשים ירגישו בחסרונו – קאוריסמקי ("הנערה מבית החרושת לגפרורים", "איש ללא עבר") אף פעם לא היה פופולרי במיוחד בארץ. מתברר שזה הדדי.
ואלה שכן יגיעו לארץ: יאיר רוה מדווח שקולנוע לב, כרגיל, שם יד על רוב הסרטים המעניינים של הפסטיבל. כמעט כל שנה הם יוצאים מקאן עם מלאי של סרטים לשנה שלמה. הפעם הם קנו את "מלנכוליה", "חייבים לדבר על קווין", "היפהפיה הנרדמת", "האמן", "פוליס", "יש לנו אפיפיור", וכמובן, האלמודובר – כלומר, פחות או יותר כל סרט מהפסטיבל שהיה לי חשק כלשהו לראות – וגם "זה חייב להיות המקום" ו"מקור הנשים", שלא כל כך שמעתי עליהם.
בינתיים, חברת יונייטד קינג ממשיכה להיות המפיצה הכי מוזרה בארץ. בתוך ערמת הסרטים שהם יושבים עליה נמצא, בין השאר, "חייו הקודמים של הדוד בונמי", הסרט התאילנדי שזכה בפסטיבל קאן של השנה שעברה. במשך איזה זמן הסרט הופיע בלוח ההפצה של יונייטד כאילו הוא יוצא לאקרנים השבוע, בדיוק עם פסטיבל קאן החדש – סגירת מעגל, אפשר להגיד – אבל אז הוא שוב נדחה, ועדיין לא ידוע מתי הוא יוקרן, או אם בכלל. ויש להזכיר שזו אותה חברה שהקרינה את "[REC]" בארץ באיחור של שלוש שנים. לעומת זאת, את "עץ החיים" הם יוציאו לאקרנים בשבוע הבא. פחות משבוע אחרי שהוא בקאן – הוא בארץ. שלא תהיה טעות, זה דבר חיובי מאוד: אני לא יודע אם "עץ החיים" טוב או רע, ולפי הניסיון שלי עם מאליק יש סיכוי טוב שאשתעמם בו מאוד, אבל לקבל לשם שינוי סרטים מדוברים כשהם ממש חמים מהתנור, ולא שלוש שנים מאוחר יותר, זה שינוי מאוד מבורך.
וכמובן, שבוע לאחר מכן יוצא בארץ "הערת שוליים", גם הוא אחד מהמתחרים בפסטיבל. שני מתחרים בתוך שבועיים. לא רע.
למעשה, עץ החיים כבר הוקרן בארץ
לפחות לפי אתר סרט, היו לו בשבוע שעבר שתי הקרנות בוקר בסינמה רענן ברעננה. השבוע, תהיה שם הקרנת טרום בכורה של הערת שוליים, אז אני מניח שזה מתחיל להיות עניין קבוע.
?!
אם "עץ החיים" הוקרן ברעננה בשבוע שעבר, יש פה פוטנציאל לשערוריה בינלאומית – לסרטים המוקרנים בקאן *אסור* להיות מוקרנים לציבור לפני החשיפה בפסטיבל. לפסול את מאליק! מושחתים נמאסתם!
זאת לא תהיה הפעם הראשונה
שSeret מחרטט הקרנות בכורה. כמעט נסעתי לאיזה חור (יש מצב שזה היה רעננה) כי פתאום ראיתי שיש שם הקרנה של האביר האפל שבוע לפי הבכורה, רק כדי לגלות אחרי קצת בירורים שאין הקרנה כזו בכלל. מעניין כמה אשכרה נסעו לשם וגילו את זה רק במקום…
זה חייב להיות המקום
הוא הסרט שהאחים כהן ציינו שאהבו בתשובה לשאלה התמוהה מה דעתם על הקולנוע האיטלקי. זוהי אמנם הפקה איטלקית של פאולו סורנטינו – אחד הבמאים האיטלקיים המעניינים יותר שפועל היום – אבל הסרט דובר אנגלית ומשחקים בו שחקנים אמריקאים, בהם שון פן בתור כוכב רוק מזדקן וגם אחת פרנסיס מקדורמנד.
הנה קטע ממנו. רוברט סמית' יכול להכין את התביעה:
http://www.traileraddict.com/trailer/this-must-be-the-place/trailer
בדיוק, גם אותי הסרט הזה מאוד מסקרן
ואני מקווה שלב ימהרו להעלות אותו בארץ
טוב, הסרט של קאוריסמקי דווקא כן יוקרן בארץ אחרי הכל
http://e.walla.co.il/?w=%2F6%2F1825177
לגבי הסרט האילם
נראה מסקרן לראות את זה. יש קסם מסוים בסרטים כאלה מהימים ההם, ואולי גם מימינו אנו. נראה.
ובאותו עניין – זה שאתה מוצא את עצמך מתגעגע לימים שבהם היו סרטים (או סרטונים) אילמים בשחור לבן בערוץ 1, של צ'פלין או של לורל והארדי (בהגשת שירה גרא!), זה עושה אותך זקן מדי? ואם כבר, אז גם סרטים של שירלי טמפל, ג'רי לואיס, דני קיי ומיקי מאוס. סרטים שכבר לא מוקרנים היום בשום מקום (טוב, אולי מיקי מאוס מככב באיזה ערוץ נישה של דיסני), ובתקופות מסוימות בעבר טחנו להם את הצורה. חבל.
לגבי הסרט האילם (כה"ב)
נראה כמו סרט של האחים כהן בכמה מובנים (סרט אילם באמצע שום מקום, הקאסט) אבל עכשיו שראיתי את הטריילר אני קצת מאוכזב. זה נראה כאילו כל העלילה כבר מוצגת בו, כולל המפנה הדרמטי באמצע והסוף המרגש. למה עושים טריילרים כאלה?
האמת, זה גם נראה
כמו סרט רומנטי נטו שלא קורה בו שום דבר אחר. שזה קצת משעמם בסרט אילם למי שלא מורגל לסרטים אילמים (כמונו). קיוויתי שיהיה בו משהו מעבר לזה.
"הערת שוליים" זכה בפרס בפסטיבל קאן
http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,1113,209,60836,.aspx
בוא לא נקדים את המאוחר
מה שנאמר בכתבה זה שאנשי הסרט, שכבר חזרו לארץ, התבקשו לשוב עוד היום לקאן. מעריכים שזה אומר שהערת שוליים זכה בפרס כלשהו, אבל לא אומרים איזה. אני מדמיין בינתיים שקראו להם לחזור כי הם שכחו את הארנק באולם הגדול.
הטקס, בכל אופן, אמור להתחיל בסביבות שמונה ורבע, לפי שעון ישראל.
אם קראו להם לחזור, הם זכו בפרס כלשהו
אולי לא בדקל הזהב, אבל בפרס אחר. זה שרק הבמאי ואשתו חזרו מרמז שאולי הוא זכה במשהו.
זו קצת בעיה, אם הוא יזכה
זה יהיה מאוד משמח, כמובן, אבל העיתוי, כמה ימים אחרי פרשת הנאצים של לארס פון טרייר, יגרום לזה להיראות כאילו זו מין התנצלות של הפסטיבל, ולא החלטה שנובעת מהסרט עצמו. הכל הוא הורס, הלארס.
האמן
דיווח מחבר שראה את "האמן" בקאן לפני חצי שעה הוא שהסרט הוא amazing. הוא אמנם אמריקאי אז המילה amazing צריכה להילקח עם גרגר של מלח, אבל הוא ממש לא הטיפוס של "סרטי איכות" אומנותיים של במאי מחתרת איראניים אז אפשר גם לקחת גרגר סוכר. כמו כן הסרט יופץ בארה"ב אז כנראה שיש לו משיכה לקהל הרחב.
יוסף סידר זכה בפרס התסריט בקאן!
(ל"ת)
בהזדמנות זו
אני רוצה לברך את הערת שוליים על זכייתו בפרס אופיר.
מה הקטע של "פרסונה נון גראטה" בכותרת משנה?
כי עין הדג לא הוזמן רשמית לסקר את הטקס?