זה היה סוף השבוע שהיה אמור להציל את השנה הזאת מהדכדוך הקופתי ולהתחיל סוף סוף להציג קצת מספרים בריאים וגדולים. האמת היא שאת אותו הדבר אפשר היה לומר גם על השבוע הקודם ועל זה שלפניו. עד עכשיו זה לא עבד, וגם השבוע השיפור היה מאוד חלקי. רק אחד מבין שני הסרטים הגדולים-לכאורה שיצאו השבוע עמד בציפיות.
1. ריו – 40.0 מיליון דולר
"ריו" יצא בארץ (ובמקומות רבים אחרים בעולם) בשבוע שעבר, אבל רק השבוע הגיע לארה"ב. בסופ"ש הראשון שלו שם הוא הכניס בערך 40 מיליון דולר. (לפי ההערכות שהתפרסמו היום הוא הכניס לא בערך אלא בדיוק 40 מיליון – 40,000,000. מובן מאליו שזה לא הסכום המדויק, ומכיוון שהאולפנים נוטים לטעות כלפי מעלה בהערכות האלה, בעיקר בקרבת מספרים עגולים, אפשר להניח שהסכום הסופי – שיפורסם ביום שני בערב – יהיה יותר בסגנון "39.3" או אפילו "38.7").
בשביל "ריו" ויוצריו זה לא רע בכלל. זאת פתיחה מכובדת בשביל סרט אנימציה שאיננו המשך ולא נושא את התווית היוקרתית של דיסני או פיקסאר (או אפילו דרימוורקס). "ריו" הופק בזול עבור סרט אנימציה תלת-מימדי – כ-90 מיליון דולר, ובתוך פחות משבועיים ההכנסות שלו מכל העולם עומדות על 168 מיליון דולר. הכל סבבה, ואין סיבה לא להתחיל לעבוד כבר על סרט ההמשך.
אם מקבלים ברצינות את המספר המדווח, 40 מיליון, "ריו" אפילו מחזיק בתואר זמני מכובד בהחלט – זאת הפתיחה הגדולה ביותר של השנה עד כה. אבל מה שהוא חדשות טובות ל"ריו" הוא חדשות רעות לכל שאר התעשייה. טבלת הפתיחות הגדולות של השנה נראית כרגע ככה:
1. ריו, 40 מיליון
2. רנגו, 38 מיליון
3. הופ ארנב, 37.5 מיליון
אז מה, נגמרו הז'אנרים האחרים? היום כדי לעשות כסף משמעותי אתה חייב להיות סרט לכל המשפחה עם חיות מדברות? שלא לדבר על כך שהטבלה הזאת היא העליבות בהתגלמותה אם משווים אותה לשנים קודמות. בתקופה המקבילה בשנה שעברה יצאו כבר "אליס בארץ הפלאות" (פתיחה של 116 מיליון דולר), "התנגשות הטיטאנים" (61), "יום האהבה" (56), "הדרקון הראשון שלי" (43) ו"שאטר איילנד" (41). ה"הישג" של "ריו" רק מדגיש את השינוי הקיצוני במזג האויר הקופתי בין השנה שעברה לשנה הנוכחית.
אבל לא היה אמור לצאת השבוע איזה סרט גדול אחר, כזה שיכול לתקן את הרושם ולהשיג איזו פתיחה ענקית? אה, כן. היה אמור.
2. צעקה 4, 19.3 מיליון דולר
אוי ואבוי. התחזיות על "צעקה 4" היו מגוונות – ראיתי אנשים שניבאו לו פתיחה של בין 20 ל-50 מיליון דולר. מתברר שהוא לא הצליח להגיע אפילו לקצה הנמוך של הטווח הזה.
19 מיליון היו נחשבים לסכום סביר בהחלט עבור רוב סרטי האימה, אבל "צעקה" הוא לא סתם עוד סרט אימה. זו היתה סדרה מאוד פופולרית, אבל זה היה לפני 11 שנה. בניגוד ל"צעצוע של סיפור", מתברר שהסדרה לא הצליחה להחזיר לקולנוע עשור שלם מאוחר יותר את מי שגדלו עליה (או אולי להיפך, הם היחידים שבאו). לשם הפרופורציה, "צעקה 3" פתח עם 34.7 מיליון דולר – וזה היה בשנת 2,000, שבה קנה המידה בנוגע לפתיחות היה שונה לחלוטין (הפתיחה הגדולה ביותר של אותה שנה היתה 57 מיליון דולר). הפקת הסרט עתיר הכוכבים בוודאי לא היתה זולה, מה שהופך את המצב לגרוע יותר. "צעקה 5" נראה פחות סביר עכשיו.
וחוץ מזה, "הקונספירטור" של רוברט רדפורד, על רצח לינקולן, הופץ באופן מצומצם אבל הצליח יותר מהצפוי, והגיע למקום התשיעי עם 3.9 מיליון דולר. "Soul Surfer", "האנה" ו"ארתור", שיצאו בשבוע שעבר, ספגו ירידות סבירות, ו"Your Highness" קיבע את מעמדו ככשלון גדול עם ירידה של 58%. גם השבוע הירידה הקטנה ביותר בעשיריה שייכת לסרט האימה "Insidious", שאחרי שלושה שבועות הגיע כבר להכנסות של 36 מיליון דולר. יש צ'אנס טוב שהסרט הזה, שהופק ב-1.5 מיליון דולר, יגמור את הקריירה עם יותר כסף בקופה מ"צעקה 4".
אם תבוא ישועה לקופות האמריקאיות, היא כנראה לא תבוא בשבוע הבא. יצאו "מים לפילים", סוחט הדמעות עם אדוארד הערפד, הסרט המי יודע כמה בסדרת מדאה של טיילר פרי, וסרט הטבע "African Cats" של דיסני.
עצוב
אחרי כל הדיבורים על מצבם העגום של הסרטים בשנים האחרונות, השנה עושה רושם שזה באמת קורה, ובקרוב באמת לא יישאר עתיד לקולנוע. לפחות לא – נו – בקולנוע.
אני לא הייתי ממהר לדאוג
בכל זאת יש עוד סרטים שעתידים להביא הכנסות נאות ופתיחות גבוהות. אני לא חושב שמישהו דואג, למשל, ל"הארי פוטר" האחרון (זו רק הסדרה הרווחית בהיסטוריה, או משהו), או ל"אוואטר 2", "ההוביט" וכד'. שוברי הקופות לא נעלמו. הם פשוט השתנו. דרמות תקופתיות, למשל, כבר לא ממש עושות את זה לקהל.
אגב,
לעוד מישהו הבחורה המונפשת בתמונה (מריו, אני מניחה?) דומה להפליא לבחורה מגשם של פלאפל?
מעניין אם זה אותו האולפן, ואם כן, האם זה על משקל חוזה לשחקניות משנות השלושים/ארבעים/חמישים, רק שזה עבר לאנימציה הממוחשבת.
עכשיו כשאת מעירה על הבחורה הזו, היא באמת דומה לה!
(ל"ת)
לא אותו אולפן
ריו הוא של בלו סקיי ששייך לפוקס המאה ה-20, גשם של פלאפל שייך לסוני.
ואני לא חושב שגם אם 2011 תהיה שנה שחונה קופתית אפשר יהיה להכריז על מותו של הקולנוע. כבר היו שנים שחונות בעבר שהשיגו ירידה משמעותית בהכנסות לעומת השנה שקדמה להן. אם גם 2012 ו-2013 יהיו שחונות אפשר יהיה לדבר על מצב עגום. במהלך מאי, לאחר שייצאו שוברי הקופות (בפוטנציה) הראשונים של הקיץ, התמונה קצת תתבהר. אם ת'ור, שודדי הקריביים 4, קונג פו פנדה 2 והאנגאובר 2 יאכזבו, אפשר יהיה להכריז רשמית על שנה שחונה. אם כל סרטי הסופר-גיבורים של 2012 גם יאכזבו, אפשר יהיה להתחיל להכריז רשמית על משבר. כרגע? אפשר להצהיר על אכזבה אבל כאמור, הקיץ עוד לפנינו.
אבל כבר הרבה זמן שהקולנוע במשבר
לפחות לכאורה, וכרגע, אנחנו תיכף באמצע השנה (טוב נו, רק בשליש. אבל עדיין) ובינתיים נדמה שבניגוד לשנים עברו שהמצב היה רק לא מזהיר, הפעם זה באמת חור שחור.
עכשיו, מאחר שזה לא אותו האולפן, מה הקטע? למה להמציא דמות פיקטיבית שנראית כמו דמות פיקטיבית אחרת, אם זה אפילו לא אותו האולפן?
המצב היה לא מזהיר?! איך בדיוק?
כשהשנים האחרונות היו הקופתיות ביותר בהיסטוריה של הוליווד?
שלושה סרטי ענק בשלוש שנים,
הם לא בדיוק "השנים הכי קופתיות".
שלושה?
סרטי "דמדומים", "אווטאר", "שודדי הקאריבים", "רובוטריקים", "התחלה", "צעצוע של סיפור 3", "אליס בארץ הפלאות", "האביר האפל", "הנגאובר".
ויש עוד…
אוואטר, האביר האפל והתחלה
השאר ממש לא יוצאים דופן בהכנסות שלהם, ובשנים קודמות היו הרבה יותר מהם.
איך בדיוק "התחלה" יותר יוצא דופן
מ"צעצוע של סיפור 3" שהכניס יותר ממנו הן בהכנסות באמריקה והן בהכנסות גלובליות?
כנ"ל חלק מהסרטים האחרים שציינתי.
יש הבדל בין סרט שעומד בפני עצמו
לסרט שהוא חלק מפרנצ'ייז מצליח בן כך וכך שנים. הבדל תהומי אפילו.
ו"האביר האפל" שהזכרת הוא לא כזה?
ולא לגמרי הבנתי איך זה קשור, הרי דיברנו על ההצלחה של סרטים בקופות בשנים האחרונות. מה זה משנה אם סרט הצליח כי הוא היה חלק מפרנצ'ייז או לא?
את אמרת שהשנים האחרונות היה לא מזהיר, מה שלא נכון.
זה קצת מרגיש כמו לופ
ולא נראה לי שזה ייגמר, אז בשלב זה אני אפרוש.
זה לא שהיא נראית כמו דמות אחרת מסוימת
היא פשוט דמות אישה גנרית.
היא גם מאוד דומה לגיבורה של monsters and aliens ודמויות נשיות אחרות.
אני חושב שהבעיה היא שדמות אישה בסרטים הוליוודיים תמיד צריכה להיות יפה ומושכת, עם יופי מסוג מאוד מסוים, ולכן מה שעובד עם דמויות קרטוניות גבריות שיש להם מאפיינים בולטים (אף גדול \ שונה, מבנה לסת שונה, שומן, עצמות לחיים וכו') לא יכול לעבוד עם דמויות נשיות. בגלל זה גם כמעט כל הנסיכות של דיסני נראות כמעט אותו דבר, חוץ מהלבוש השונה.
אני לא מבין איך כישלונות של שודדי הקריביים וסרטי גיבורי על אמור לגרום ל"משבר" בקולנוע העולמי? טוב, לפחות זה לא יביא למשבר בקולנוע שאני אוהב. מצד שני, יכול להיות שבעקבות כשלונות של שוברי קופות פונטציאליים האולפנים יחסכו ולא יפיקו סרטים קטנים ואיכותיים יותר?
הקולנוע שאתה אוהב תלוי בקולנוע שאתה לא אוהב.
אם יתברר שיש משבר של ממש בקולנוע העולמי, זה לא שהאולפנים יגידו "טוב, שוברי קופות אידיוטיים כבר לא הולכים, אז נאלץ לעשות יותר סרטי איכות אינטליגנטיים". סרטי איכות הם מטבעם פחות מסחריים מסרטים, נו, מסחריים. כדי שיוכלו לקחת סיכון על דברים כמו "ברבור שחור" או "הרשת החברתית" האולפנים צריכים את שודדי הקאריביים והרובוטריקים למיניהם, סרטים שאפשר לסמוך עליהם שיעשו הרבה כסף. אם הקולנוע בשפל, האולפנים יעדיפו ללכת על בטוח. להפיק רק "ריו"-אים ולא "רנגו"-אים. הסרטים המסוכנים, הקיצוניים, המוזרים והחתרניים הם הראשונים שייפגעו. אז גם אם סרטי גיבורי-על לא מעניינים אותך בכלל, הכשלון שלהם – אם הוא באמת יקרה – צריך להדאיג אותך.
זה בדיוק מה שאמרתי
חחח זה בדיוק מה שאמרתי: "יכול להיות שבעקבות כשלונות של שוברי קופות פונטציאליים האולפנים יחסכו ולא יפיקו סרטים קטנים ואיכותיים יותר". הסימן שאלה בסוף היה טעות, וגרם למשפט להישמע ציני. ברור לי שסרטים קטנים ונסיוניים תלויים בהצלחה של סרטים מסחריים. גם הקאמרי למשל, מפיק קומדיות לקהל הרחב כדי לממן דרמות נסיוניות. אם הקומדיות לא יצליחו, לא יהיה כסף להצגות איכותיות ומיוחדות יותר.
האמת היא ש"צעקה" לא פירסמה עצמה מספיק.
רק אחרי שבדקתי באתר של גלובוס מה יש בחודש הבא גיליתי שיוצא צעקה 4. הרי לכם פירסום מדהים.
ועוד בעניין ריו- בתכנון שלי לראות, אבל מהמחשב שלי. למה לטרוח לכלת לקולנוע בשביל זה.
african cat? מה? דיסני התחלקו על דעתם?
אולי זה דווקא מעולה שהמצב הקופתי לא מזהיר
זה כנראה אומר ש"ת'ור" (שבינתיים מקבל גם ביקורות לא רעות) הולך לפתוח בגדול, וההצלחה שלו חשובה בשביל "אוונג'רס" ובשביל ג'וס ווידון.
ההצלחה שלו חשובה אך לא הכרחית
באוונג'רס יהיו שלל גיבורי על שגם אם מישהו לא ראה אף אחד מהם בנפרד הוא יצליח לצפות בו וליהנות.
האוונג'רס כבר אושר להפקה והחל/יחל להצטלם. הוא ייצא בקיץ 2012 גם אם ת'ור וקפטן אמריקה יהיו כשלונות צורבים.
באשר לג'וס, אם האוונג'רס יצליח הוא יוכל להשיג פרוייקטים קצת יותר בקלות. אבל זה לא שהוא היה מחוסר עבודה לפני האוונג'רס.
המצב נורא, אבל אני נשאר אופטימי
אני מאמין שאם יציאו של 'מהיר ועצבני 5', 'ת'ור' ושאר שוברי הקופות של הקיץ נתחיל לראות סוף סוף פתיחות ענקיות (וחוץ מזה, כול סרט של פרי טיילור עם מדאה זה כבר פתיחה של 30 מיליון פלוס). שלא לדבר על מה שצפוי להיות בסוף השנה. יכול להיות שההכנסות של השנה יהיו ירידה לעמות שנה שעברה, אבל אני נשאר אופטימי.
תוצאות האמת
כצפוי, "ריו" לא באמת הגיע ל-40 עגול. ההכנסות האמיתיות שלו היו 39.2 מיליון דולר (הייתי קרוב בניחוש). "צעקה" הכניס עוד פחות מהמדווח – 18.7 מיליון.
http://boxofficemojo.com/weekend/chart/?yr=2011&wknd=15&p=.htm
כמה מוזר.
"מים לפילים" של פרנסיס לורנס מקבל בינתיים ביקורות די פושרות:
http://www.rottentomatoes.com/m/water_for_elephants/
האמת שדי ציפיתי לזה. היתה לי פשוט הרגשה שזה לא הולך להיות סרט טוב כל כך.
אבל הבחור הוא עדיין במאי גדול בהתהוות ואני מצפה לראות עוד סרטים (גדולים, בעיקר. לא דרמות קטנות) ממנו.
ו"מהיר ועצבי 5" מקבל בינתיים ביקורות טובות באופן מפתיע:
http://www.rottentomatoes.com/m/fast_five/
מוזר יותר (ואולי לא?)
באוסטרליה הכל מוקדם יותר – עכשיו כבר מחר אצלם, כידוע – וכבר התחילו שם הקרנות גם של "מהיר ועצבני 5" וגם של "תור". ובניגוד לסדר ההגיוני לכאורה, והעובדה שכוכב "תור" הוא אוסטרלי, "מהיר ועצבני" מנצח.
http://www.deadline.com/2011/04/fast-five-runs-over-thor-3d-in-australia/
הסרט ממשיך להצליח גם באנגליה, בקוריאה וניו זילנד
http://www.deadline.com/2011/04/fast-five-now-no-1-in-uk-previews-also-tops-korea-and-new-zealand/
האם הוא יפתח בגדול כמו הקודם?
מוזר, עוד כשיצא הסרט הקודם תהיתי. באמת שלא תיארתי לעצמי שהסדרה הזו יכולה להרוויח כל כך הרבה. כנראה שוין דיזל דווקא עשה בשכל שהוא החליט לחזור אליה.
בבקשה אל תגיד לי שגם כאן נכשלו בקופות...
(ל"ת)