סדרת סרטי ג'ייסון בורן, או כפי שהיא מוכרת בארץ, "משהו עם זהות", היא אחד מסיפורי ההצלחה המפתיעים ביותר בקולנוע האמריקאי של שנות האלפיים. סרטי ריגול שבהם את הגיבור הקשוח מחליף מאט דיימון בעל פני התינוק, את הלוקיישנים האקזוטיים מחליף צילום ריאליסטי ורועד, ואת הסובייטים/ערבים הרעים מחליפים אנשי השירותים החשאיים של ארה"ב, שהפכה לאויב המר ביותר של עצמה. בקיצור, די ההיפך מסרט האקשן המקובל, ובכל זאת הסרטים האלה הצליחו להאפיל אפילו על ג'יימס בונד. זאת היתה הצלחה אדירה בשביל מאט דיימון והבמאי פול גרינגראס, אבל יותר מכל, מתברר, הסרטים האלה הם סיפור ההצלחה של התסריטאי טוני גילרוי.
גילרוי כתב את כל שלושת הסרטים הראשונים בסדרה. במקביל, הוא התחיל קריירה גם כבמאי לגמרי לא רע ("מייקל קלייטון", ו"משחק כפול" הכל כך לא מוערך מספיק). כשדיימון את גרינגראס החליטו לפרוש מהסדרה, והאולפן החליט – כפי שאולפנים נוהגים להחליט – להמשיך אותה אף על פי כן ולמרות הכל, גילרוי קודם לתפקיד במאי, ועליו הוטלה המשימה הבלתי אפשרית: לעשות סרט ג'ייסון בורן בלי ג'ייסון בורן.
אז לא, ג'ייסון בורן לא פה. מדברים עליו, אבל לא רואים אותו. הסרט מתרחש בעולם של סרטי "זהות" הקודמים, וכמה דמויות חוזרות להשתתף, אבל מלבד תמונת פספורט אחת על מסך מחשב, אתם לא הולכים לראות פה את מאט דיימון. ובכל זאת, הסרט מבטיח למי שאהב את "בורן" עוד מאותו הדבר.
את זה שג'ייסון בורן לא היה האדם היחיד שהקריב את זהותו כדי להפוך למרגל-על בתכנית "טרדסטון"– את כל זה כבר ידענו מהסרטים הקודמים. מה שאנחנו לומדים עכשיו זה ש"טרדסטון" לא היתה התכנית הניסיונית היחידה שהשירותים החשאיים מאוד של ארה"ב הפעילו כדי ליצור מרגלי-על. במקביל, פעלה גם תכנית "אאוטקאם", שתוצריה הם חיילים עם אינטליגנציה של הייטקיסט, יכולות פיזיות של ספורטאי אולימפי ומהירות תגובה של יונק דבש – אבל רק כל עוד הם לוקחים פעם ביום את הגלולה הכחולה והגלולה הירוקה. בכך יצרה ארה"ב שילוב מנצח של ג'יימס בונד וסבתא שלכם.
כל זה פעל נהדר עד שהגיע ג'ייסון בורן, לטעון שאכלו לו, שתו לו וגנבו לו את הזהות, והתחיל לעשות בלגן. האנשים שבראש הפירמידה (בינהם אדוארד נורטון, מאמי אפילו כשהוא מניאק) מגיעים למסקנה שהעניין לא שווה את כאב הראש ומחליטים לחסל את כל העסק, על כל משתתפיו ומתנדביו. והשירותים הנ"ל, יש לציין, לא מאמינים בפיטורין המלווים בפיצויי פרישה, אלא בדרכים חד-משמעיות יותר. אחד מאותם מרגלים על כדורים, ארון קרוס (ג'רמי רנר) ניצל מניסיון הפיטורים, אבל זה משאיר לו את הבעיה – איך ישיג עכשיו את הגלולות הכחולות והירוקות? לצורך זה הוא נדרש למצוא את המדענית רייצ'ל וייז (כנראה האישה היפה ביותר בעולם שמסוגלת לגלם מדענית מבלי שזה ייעורר גיחוך) שעבדה בפיתוח גלולות הפלא.
כל התהליך הזה, שמביא את ארון קרוס – גיבור הסדרה החדש – אל מה שצריך להיות נקודת ההתחלה של סיפורו, נמשך יותר מחצי סרט. והחצי הזה מורכב ברובו הגדול מקרוס מבלה בקמפינג באלסקה בעוד קודקודי המודיעין דנים באירועי הסרטים הקודמים. זה מה שקורה, מתברר, כשנותנים סדרת ריגול לתסריטאי: מקבלים הרבה יותר דיבורים מאקשן.
השינוי הוא לא בהכרח לרעה: הטקסטים הכתובים ומשוחקים היטב הם בהחלט שינוי מרענן לעומת סרטים בסגנון "מהיר ועצבני", שבהם כל מה שממלא את הרווח שבין סצינת אקשן אחת לאחרת הוא ג'אנק. ובכל זאת, מי שהלך לסרט-בורן מתוך ציפיה לראות הרבה מכות, מרדפים ופיצוצים, עשוי להתאכזב כשיקבל במקומם בעיקר דיבורים.
ג'רמי רנר הספיק בתוך שנה אחת לתפוס לעצמו מקום טוב בשלושה פרנצ'ייזים מובילים: "משימה בלתי אפשרית", "הנוקמים", ועכשיו גם "זהות XXוXה". יש לזה סיבה טובה: האיש יודע את העבודה, ואם מחפשים מישהו שימלא סוף סוף את מקומם של כל כוכבי העבר שמצטופפים ב"בלתי נשכחים" בתור האיש שאקשן הוא שמו השני, רנר הוא בחירה טובה. אבל, במקרה הזה, זאת גם הבעיה. חלק מהקסם של סדרת "זהות" היתה שמאט דיימון לא נראה כמו כוכב אקשן. ג'רמי רנר בתפקיד ארון קרוס נראה כמו אחד שאין לו בעיה לכסח לך את הצורה. מאט דיימון בתפקיד ג'ייסון בורן נראה כמו אחד שאולי יכול לעשות את זה, אבל ירגיש עם זה נורא לא נעים. וזה מה שהיה טוב בו.
הדבר החשוב האחר שחסר בסרט הוא סוף. אחרי שהעביר כבר כמעט שעתיים עם ארון קרוס, גילרוי מגלה שבתור מה שאמור להיות סרט אקשן, הסרט שלו כמעט נטול אקשן. לכן אנחנו מקבלים בקצה הסרט "קרב בוס": דמות חדשה, שעד אותו רגע קיומה אפילו לא הוזכר, מגיחה אל המסך אך ורק כדי לנהל מרדף (מוצלח. אין תלונות) אחרי קרוס. ואז הסרט נגמר. מה קרה אחר כך? האם קרוס נקם את נקמתו? האם הוא יצליח להימלט? האם הוא בכלל יפגוש אי פעם את אדוארד נורטון? הצטרפו אלינו בפרק הבא.
כאן מתגלה המהות האמיתית של "זהות גנובה": יותר משזה סרט, זה פיילוט לסדרה חדשה, בורן 2.0, עכשיו עם יותר רנר. גילרוי מצליח לעשות סרט ג'ייסון בורן בלי ג'ייסון בורן, אבל לא עושה עם זה הרבה, רק מראה שאפשר. בתור פיילוט, הסרט עובד: הוא מסקרן, הדמויות נחמדות והוא משכנע שכדאי לנו להמשיך לצפות בעלילותיו של ארון קרוס גם בהמשך. אבל אם אתם חושבים שבמחירו של כרטיס קולנוע אמורים להיכלל התחלה, אמצע וגם סוף, אתם עלולים להרגיש קצת מרומים.
פורסם במקור בוואלה
אם אני זוכר נכון את שיעורי לשון
אפשר לסכם את זה בתור זהות פעולה. ז"א צורת פעוּל של בניין קל.
שמחתי לעזור.
לזכר השטות שאנשים שעשו פסיכומטרי היו חופרים לגביו:
"זהות פטולה"
מדובר במשקל, לא בפועל, לכן יותר מתאים "זהות קטולה"
(ל"ת)
למען העזרה
אתה מתכוון משקל ולא בניין, או לחילופין שם ולא פועל. ולכן יש להשתמש באיזה-שורש-פיקטיבי-שבא-לך-זה-כזה-לא-משנה.
למעשה גם וגם...
מכיוון שמדובר בצורת בינוני (פָּעוּל – סביל פנימי של בניין קל) היא שייכת הן למערכת השם והן למערכת הפועל. כמו כן מדובר בצורת בינוני מיוחדת שמביעה אמנם גם זמן הווה, אבל של פעולה שכבר הסתיימה (פרפקט) ולכן משמשת בעיקר כשם תואר.
בקיצור, כולם צודקים, הידד!
האולפנים הגדולים איבדו את הנשמה.
הם הביאו הרבה חבר'ה ממנהל עסקים, והיום כל סרט מלווה בתוכנית עיסקית מפורטת עד כמה ניתן לסחוט אותו (ואת הקהל).
אנחנו רואים אתהתופעה הזאת בהוביט (לא שיש לי בעיה לבלות שעות בעולם המופלא שפיטר ג'קסון ברא).
ובעוד כמה סרטים שמראש מתכננים את הרווחיות מראש, ועד כמה הצופים מוכנים לספוג.
היתה להם פעם נשמה?
אתה בטוח בזה?
כתבה מ-GQ מלפני שנה וחצי
אך עדיין אקטואלית
http://www.gq.com/entertainment/movies-and-tv/201102/the-day-the-movies-died-mark-harris
אני מוחה!
אף אחת לא הייתה יפה יותר מדניס ריצ'ארדס בתור פיזיקאית בשם כריסמס ג'ונס!
ביקורת נחמדה, אני מתכנן לראות את זה בקרוב. ולא נראה לי שלמישהו יש סיבה להרגיש מרומה אם הוא יודע למה הוא מגיע. זה די ברור שזה פתח לסדרה חדשה. הם לא עשו טרילוגיה ופתאום החליטו "טוב, בואו נעשה עוד סרט אחד עם גיבור ראשי אחר ונסגור את הבאסטה".
נ.ב. ראיתי שיש את זה גם ב 4DX. האם מישהו היה, ויכול להמליץ? כי אם יש כמות דיבורים בסרט כמו שכתוב פה, אני בספק אם זה שווה את הכסף.
אני מבין שלא קראת עד הסוף את המשפט
העוסק בשחקניות שמגלמות מדעניות.
דווקא קראתי
Note to self – לעבוד על הסרקזם
ולמען האמת, משעמם להחריד. מצאתי את עצמי נרדם. הסרט הזה מלא בקלישאות איומות של ז'אנר האקשן. ולא שזה רע ללכת לפי תבנית כל עוד היא טובה ונעשית כראוי, אבל כל שנייה הייתה מרוחה ובנאלית.
לא שווה את הזמן שלכם אם תשאלו אותי
פתאום קלטתי
שזו סדרה שלמה שלא עניינה אותי אף פעם. בסדרת בונד שלא ממש הצלחתי להתפס אליה, ניסיתי כמה סרטים. בסדרת "משימה בלתי אפשרית" ניסיתי אחד והבנתי שזה לא מה שאני אוהב (הסדרות). אבל פה אפילו לא ניסיתי. ואני אוהב אקשן, גם כשהוא בא בסרטים בודדים.
אבל בסדרה הזו מעולם לא ממש התעניינתי לדעת אפילו על מה מדובר בעלילה.
וכשאני מנסה להבין למה זה, נראה לי שהשם המטופש וחסר הייחוד בעברית הפך את הסרט (הראשון) לאפור, סתמי, מטופש וחסר ייחוד עוד לפני שידעתי על מה הוא בכלל, וכל ההמשכונים שלו מיד תויגו באותו אופן.
יש מצב שחבל.
השם אפור, סתמי מטופש וחסר ייחוד כמו סדרת הסרטים עצמה
סרטי "זהות קטולה" עוסקים בסוכנים חשאיים שלא עושים דבר מלבד לברוח מהסוכנות שהפעילה אותם, שבתורה לא עושה דבר מלבד לרדוף אחריהם עד מוות. זה משחק חסר טעם של חתול ועכבר. אין מטרה גדולה יותר, אין ערך מוסף, אין אמירה מי יודע מה מרתקת על החיים. סתם מרדף לשם מרדף. הסוכנים הם דמויות שהאנושיות שלהם גבולית והם נקלעים למצבים בלתי מציאותיים בעליל, כך שהם מתקשים לייצר אמפתיה אצל הצופה. אם אחד הסוכנים יפסיד במרדף אני אהיה מופתע, אבל זה לא יסעיר אותי במיוחד.
הייחוד של הסדרה על פני מקבילותיה היא הסגנון ההיפר-ריאליסטי, אבל סרטים אחרים עשו את זה טוב ממנה (סדרת "האביר האפל", "הילדים של מחר"), ול"זהות קטולה" אין שום ערך מוסף מעבר לסגנון הזה שבשנת 2012 הוא כבר משומש למדי.
כדאי להזכיר לטובה את דאג לימן
במאי הסרט הראשון שנשכח כאן משום מה, ושהשימוש שלו בצילום רועד עשה את הסרט הראשון (לעומת השני והשלישי בהם לדעתי היה צילום רועד מוגזם ולא חכם).
עוד משהו שגיליתי עכשיו – אחרי שרוברט לאדלום סיים לכתוב את טרילוגיית בורן, הוא מכר את הפרנצ'ייז לאיזה סופר צעיר שהמשיך לכתוב ספרים בסדרה. הספר the bourne legacy יצא לפני מספר שנים אבל בספר הגיבור הוא עדיין בורן והעלילה שונה לחלוטין – לא מפתיע כיוון שמסתבר שגם שני סרטי ההמשך בטרילוגיית בורן מחוסרי קשר לספרים בעלי אותו השם.
נשאלת השאלה:
איך יקראו לסרט הבא בסדרה?
לא בעברית, שבה אוזלים הביטויים שבהם אפשר להשתמש במילה "זהות", אלא באנגלית. כבר עכשיו השתמשו ב"מורשת" כדי לתרץ שימוש בשם "בורן" בסרט שלא עוסק בבורן. מילא, אבל בסרט הבא זה כבר יהפוך למגוחך לגמרי אם יקראו לו "המשהו של בורן" כשבורן נעדר כבר שני סרטים. The Bourne Absence? The Bourne Irrelevance?
The Bourne Reborn
(ל"ת)
זה לא מתאים.
עד עכשיו השמות היו כולם The Bourne Something, במובן של "המשהו של בורן". אף אחד לא קורא לג'ייסון בורן "הבורן", הוא לא הפונז.
יופי, רד
עכשיו גרמת לי לדמיין את ג'רמי רנר קופץ מעל כריש בסקי-מים.
The Bourne Redundancy כמובן
אם לצטט מבקר שאני באמת לא זוכר את שמו
מאט דיימון אמר את זה
וחבל שהתעקשו להפוך את הסרט הזה לסרט בורן. ממילא השקיעו שעה כדי להסביר את הסיפור, היו יכולים פשוט לספר סיפור אחר על חבורת סוכנים חשאיים שהתגלתה והרצון לחסל אותם. זה היה לוקח פחות זמן ועולה בהרבה פחות אכזבה. כי בין ארון קרוס לג'ייסון בורן אין שום דבר משותף, לא האנשים איתם הם מתעסקים, לא התפקידים שבהם הם עוסקים ולא שום דבר אחר.
אם היה מדובר בסרט עצמאי, היו קופצים כמה מבקרים ואומרים שהעלילה לא הכי מקורית כי זה דומה לבורן (ובסרטי אקשן שוטרים כמו המתווך ואויב המדינה ראינו כבר איך הממשלה האמריקאית קמה על סוכניה, אז זה לא שבורן ממש המציאו את הז'אנר). היו גם אומרים שסצנת האקשן מזכירה להחריד את האקשן בבורן. אבל אם היה מדובר בסרט עצמאי הייתי הולכת וגם נהנת כי הייתי מגיעה נטולת ציפיות.
חוץ מכל זה יש קטעים קטנים שהציקו לי. אחרי שבמשך חמש דקות (לא נראה לי שזה ספוילר כי זה בהתחלה) המדענית והוא טוחנים את זה שהיא לא מכירה אותו בשמו והוא נעלב כמו אחרונת הסבתות הפולניות ולא זורק שום עצם, להפך עוד אומר שהם יהיו עכשיו (זוג שמות בדויים שאני לא זוכרת) עוברות חמש שניות והיא פונה אליו בשמו המלא.
The Bourne-Again Identity
(ל"ת)
לא נראה לי שתהיה בעיה
נאמר קצת לפני יציאת הסרט הנוכחי שבסרט החמישי מאט דיימון יבוא.
נאמר ע"י מי?
ככל הזכור לי מאט דיימון אמר שהוא סיים עם הסדרה ולא רוצה עוד קשר אליה. ואני אמרתי, כן כן, אתה בטח תבוא להופעת אורח בסרט הרביעי כמו בובלה. אז זהו, שלא: הסרט כולו עבר, ואין אפילו הופעת אורח. למה שדווקא בסרט הבא הוא ישנה את דעתו?
זו רק שמועה
אבל הנה היא.
http://www.comingsoon.net/news/movienews.php?id=91969
The Bourne Leftovers
(ל"ת)
The Bourne merchandise
The Bourne merchandise
(שמתי פעמיים למקרה שהכותרת תיעלם)
אני אהבתי את הסרט.
ואולי כדאי שאנשים יפסיקו עם הקיבעון על מאט דיימון. אז עכשיו יש דמות אחרת. תתמודדו.
''זהות גנובה'' ב4DX.
היה נחמד. הלכתי היום ליס פלאנט ראשל"צ כדי לחנוך את המערכת ארבעה מימדים שם, ולמען האמת? זה היה כיף. גימיק, אבל כיף.
אבל קודם כל הסרט, לא ראיתי את הסרטים הקודמים בסדרה, ולצערי לא הבנתי הכול. הסרט מסביר דברים, אבל לפי דעתי לא מספיק בשביל אנשים שלא באים עם ידע מוקדם בסדרה. אבל למרות זאת, הסרט סבבה. באמת אין בו הרבה אקשן, והוא מלא דיבורים – לצערי היו הרבה קטעים מתים, שלא ממש קרה בהם משהו ואנשים פשוט… התחילו לחזור על משפטים שהם כבר אמרו אבל בניסוח אחר. אבל בכל מקרה, כשיש אקשן אז הוא מעולה ומשאיר טעם לעוד. קופצני, מהיר, אינטנס ופשוט כיפי. ג'רמי רנר עושה תפקיד די רגיל, אבל הוא עושה אותו מעולה, אני אוהב את השחקן הזה. רייצ'ל וויז נחמדה ואין לי תלונות בהיצע הזה. אבל הסוף, אני מסכים עם הפסקה האחרונה. הנבל מגיע משום מקום ונמצא בעצם רק בשביל לספק אקשן, וזה פשוט לא הרגיש כמו סוף מספק.
אבל אחרי הכול, אחלה סרט.
ולחלק השני, ה4DX.
כן, זה היה כיף.
דבר ראשון שחשוב לציין, לא בכל סצינה קורה משהו שמפעיל את המערכת, אלא בעיקר בסצינות אקשן, מבט על, נסיעה בכלי רכב או שקרוס קופץ מהרים ונוחת וכאלה.
הגימיק הראשון הוא הרוח, לצערי היא לא ממש דומיננטית והייתי רוצה שהיא תהיה קצת יותר חזקה, כי לפחות אני לא ממש שמתי לב שיש משב עליי.
הגימיק השני הוא הגימיק שמופעל הכי הרבה, התנועה. הכיסאות זזים ומתנדנדים לצדדים. זה די נחמד, ופועל בצורה מעולה כשיש אקשן. למען האמת, זה היה יותר חזק ממה שציפיתי ואני שמח שזה ככה. בסצינות האקשן הכיסאות ממש "זורקים אתכם" קדימה ואחורה.
גימיק נוסף וכיפי, הוא שכנורים כדורים מנשקים שונים, אז מרגישים את הכדור עובר וזה ממש נחמד. גם יש הבדל בין הנשקים. לדוגמה, כשיורים באקדח אז מרגישים את הכדור עובר, אבל למשל בתחילת הסרט, כשמשתמשים בסנייפר, אז כן – יש את ההרגשה עם הכדור, אבל גם הכיסאות זזים בפתאומיות אחורה.
לבסוף, יש את האפקט של הריח של העשן בזמן שיש אש או פיצוץ. זה היה די נחמד.
לא ממש שמתי לב שהיה מים ניתזים, לצערי.
בסופו של דבר, אני חושב שה4DX הוא גימיק, אבל הוא לגמרי נחמד. לא הייתי ממליץ ללכת לסרטים "חשובים" בפורמט הזה, כי אני מוצא שהוא גורם קצת לפחות ריכוז בסרט. אבל בסרטים כמו "זהות גנובה", אני ממליץ. שווה 55 שקל.
המרדף בסוף כיפר על הסרט
אלה שכבר מכירים אותי יזהו ומי שלא לא נורא,
כמובן לא ראיתי את 3 הסרטים הראשונים ולכן באמת היה הרבה קטעים שלא הבנתי,אבל המרדף בסוף מבחינתי כיפר על הכל,זה היה מרדף מוצלח חבל על הזמן!!!
סרט נחמד -
די דומה לקודמים – הרבה תזוזה בעולם, הרבה דברת בצמרת ה CIA, ופה ושם יש אקשן. לפחות הפעם גרינגראס לא מביים, אז באמת אפשר להבין מה קורה באקשן / מרדפים. ונראה שבמקום הסופרמן של בורן קיבלנו את הספיידרמן / מקגייבר של קרוס. בתור פתיחה לסדרה חדשה זה חביב. בתור סרט…בסדר.
למה התרגום הישראלי חייב לחרב את שם הסרט...
רד פיש,אשמח לשמוע מה הקטע של המפיצים הישראלים לחרב את שם הסרט,למה לא לקרוא לו "המורשת של בורן" כשמו באנגלית,זה רק מבלבל אותי
במקרה הזה, נורא קל להסביר:
השם נועד ליצור המשכיות עם הסרטים הקודמים, כדי שהקהל יבין שזה קשור אליהם. לאף אחד מהסרטים הקודמים לא קראו בעברית "המשהו של בורן", קראו להם "זהות משהו". אז קראו גם לסרט הזה "זהות משהו", למרות שזה חסר כל רלוונטיות לסרט, ששום זהות לא נגנבת בו מאף אחד.
גם את הקופאית בקולנוע
הגעתי וביקשתי לקנות כרטיסים לבורן 4 הקופאית הסתכלה עלי כאילו נפלתי מהירח. היא שאלה אם אני מדברת על סדרת סרטי זהות והסתכלתי עליה חזרה כאילו נפלה מהירח. בסוף בדקנו את הפוסטר והבנו שהכל טוב.
תודה ענקית רד פיש
כמו שכתבתי לא הכרתי את הסרטים הראשונים ואתה צודק שזה המשך לראשונים,ולכן מבחינתי תחילתו בחטא,כי הסרט הראשון הוא נקרא באנגלית "זהותו של בורן",והשאלה למה בישראל הרגישו לא נוח עם השם בורן[כי זה לא שם משפחה מצוי..?] ולכן החליפו את זה ל "זהות כפולה", מענייין!!
לא ראיתי
אבל אני מרגיש שסיפרת קצת יותר מידי על מה קורה בסרט מבחינת העלילה.
צריך לראות את הסרטים הקודמים כדי להבין אותו?
(ל"ת)
http://www.fisheye.co.il/?p=15955&comNum=493723#li-comment-493723
היה לא רע בכלל, נהננו
הסדרה המקורית הייתה מאותם מקרים בודדים שבהם כל סרט מתעלה על קודמו. אחרי הסרט הראשון חשבנו "אה", אחרי השני "נחמד" ואחרי השלילי "ואללה סבבה, היה אחלה".
לא הייתי לי בעיה עם תחילת הסרט שאנשים דיברו, ובטח שלא הייתה לי בעיה עם חציו השני שהפך להיות אקשן מותח ואפקטיבי להפליא שגרם לי לקיוצ'וצ'ים בבטן, אלא מה.
הסוף אכן אכזב, אבל כפי שנטען, גם הסרט הראשון הסתיים כך, בעצם… אז אם רצו לשכנע אותי לצפות בסרט הבא, הצליחו.
נ.ב.
כשסיימתי לקרוא באתי באינסטינקטיביות ללחוץ על כפתור "אהבתי" והוא לא היה שם. יוחזר דירוג הסרטים לאתר לאלתר!