בונד ביזנס

איך הפך הסוכן החשאי 007 לסוכן המכירות המצליח ביותר בתולדות הקולנוע

ג'יימס בונד שותה הייניקן! סקנדל! איך ייתכן?! בחודשים האחרונים הוקרנה בטלויזיה ‏וברשת פרסומת להייניקן, בהשתתפותו של דניאל קרייג בתוקף תפקידו הרשמי כג'יימס בונד. ‏הפרסומת היא רק חלק משיתוף פעולה בין הייניקן לבין סרט בונד החדש, "סקייפול" – המוצר ‏ייראה בסרט עצמו, ודמותו של בונד תקשט את עטיפות הבקבוקים. מדובר – על פי מעריצים ‏שרופים מסוימים – בלא פחות מחילול הקודש. העדפות השתיה של בונד הן הרי המפורסמות ‏בעולם: וודקה מרטיני, מנוער, לא מעורבב. עצם הרעיון שבונד היה מסכים לזהם את לשונו במשהו ‏עממי ונחות כמו הייניקן מעורר קבס. האם שום דבר לא קדוש? האם בונד התמסחר?‏

התשובה היא, כמובן, שבונד לא יכול להתמסחר, מכיוון שהוא היה מסחרי מהנעליים ועד ‏האוזניים מהרגע הראשון. עוד יותר משהוא אייקון קולנועי, בונד הוא מותג – ולא סתם מותג, ‏אלא המותג המצליח ביותר בתולדות הקולנוע.‏

הבירה ששמה כבר הוזכר פה מספיק רחוקה מלהיות המוצר היחיד שיקודם בעזרת סרט בונד ‏החדש: מפיקי הסרט חתמו על הסכמי פרסום עם יצרניות שעונים, מכוניות, בגדים, חברת תעופה ‏ועוד, שכולם יקדמו ויקודמו בסרט. ואין בזה שום דבר חדש: זה קרה גם בסרט ג'יימס בונד שלפניו, ‏וזה שלפניו, ואלה שלפניהם. בונד הוא כזאת אימפריה של פרסום הדדי, שייתכן שהסרט כבר כיסה ‏את התקציב שלו עוד לפני שנמכר כרטיס אחד, מעיסקאות פרסום בלבד. על פי דיווחים ברשת, ‏הייניקן לבדה שילמה 45 מיליון דולר – תקציב של שנה שלמה של סרטים ישראליים, וסכום עצום ‏אפילו בסטנדרטים הוליוודיים – בשביל לקנות לבונד בירה.‏

הכסף שבונד ומפיקיו מקבלים על העסקאות האלה הוא רק חלק מהעניין: הם זוכים גם לפרסום ‏חינם בשווי מאות מיליוני דולרים.כאמור, דמותו של ג'יימס בונד – לצד שם הסרט – מופיעה כבר ‏על מיליוני בקבוקי בירה. נכון לרגע כתיבת שורות אלה, לצד נתיבי איילון עומד שלט ענק עם דמותו של בונד. זאת לא פרסומת ‏לסרט; זאת פרסומת לשעון. וזה ממשיך עוד ועוד: כל אחד מהמותגים שבונד מפרסם, מפרסם ‏את בונד בחזרה, בהשקעה גדולה מצידו. סוני – בעלת הבית החדשה של בונד, לאחר שחברת ‏MGM ‎‏ פשטה את הרגל – כמעט שלא צריכה לפרסם את הסרט; למה להוציא כסף מכיסך ‏כשחברות ענק עומדות בתור כדי לתת לך כסף עבור הזכות לפרסם אותו?‏

לבונד, כמובן, אין פטנט על השמת מוצרים (פרודוקט פלייסמנט) או על עסקאות פרסום הדדיות. ‏אין סרט הוליוודי גדול שלא נתמך במידה כלשהי על ידי עיסקאות כאלה, וכולל בתוכו פרסומות, בין ‏אם אתם מודעים לקיומן או לא. אבל ג'יימס בונד שובר שוב ושוב שיאים בתחום הזה. אין סדרת ‏סרטים ממוסחרת יותר. שיתופי הפעולה העסקיים של בונד טבועים כל כך עמוק בקוד הגנטי של ‏הסדרה שכמה מהסמלים המוכרים ביותר שלה הם, בעצם, פרסומות. אתם בטח לא חושבים ‏שבונד נוסע תמיד במכונית אסטון-מרטין רק בגלל צריכת הדלק החסכונית.‏

להצלחה העיסקית הזאת יש סיבה. סדרת ג'יימס בונד היא כבר מזמן לא סדרת הסרטים ‏המצליחה ביותר בעולם; "מלחמת הכוכבים", "הארי פוטר" ו"ספיידרמן" – ואלה רק דוגמאות ‏בודדות – עושים יותר כסף ממכירות כרטיסים לכל סרט משג'יימס בונד עשה אי פעם. אבל הסרטים הם לא באמת העניין. ג'יימס בונד, שרץ בקולנוע כבר 50 שנה, הוא המותג המוכר ביותר ‏בעולם הקולנוע, ואולי אפילו בעולם בכלל. סבא אולי לא הולך לראות את הארי פוטר וצ'אנג מפאייגנג לא ‏יודעת מי זה ג'וני דפ, אבל ספק אם יש אדם בעולם שלא יודע מי זה ג'יימס בונד, אפילו אם ‏הוא לא הלך לקולנוע אפילו פעם אחת מאז נפילת חומת ברלין.

לבונד יש שורה ארוכה מאוד של סמלים מוכרים: ה-007, ה"בונד, ג'יימס בונד", המשקה, המכונית, ‏המוזיקה, החליפה, הצילום מתוך קנה האקדח. כל אחד מאלה מזוהה מיידית עם המותג ג'יימס ‏בונד. בנוסף, בונד חי כאן ועכשיו, ואוהב את החיים הטובים, מה שהופך אותו למפרסם אידיאלי. ‏ג'ק ספארו אולי יכול לפרסם מותג רום, אבל יהיה קשה להכניס לתוך סרט של "שודדי הקאריביים" ‏טלפון סלולרי; הארי פוטר יכול לפרסם שוקולד, אבל לא בירה. בונד יכול לפרסם כל דבר, אולי חוץ ‏ממוצרי הגיינה נשית. בקיצור, בונד הוא חלומו של כל מפרסם. כל מה שאתה צריך זה להציג את ‏המוצר שלך ולכתוב עליו "007" או לזמזם את שני הבתים הראשונים של נעימת הפתיחה – וזהו, ‏יש לך פרסומת.‏

הפוטנציאל הפרסומי הזה הוא כדור השלג שמגלגל את בונד כבר שנים. אילו זה היה תלוי ‏בהכנסות הסרטים בלבד, ספק אם בונד היה שורד את המשבר של "רישיון להרוג", הסרט הכושל ‏בסדרה. ‏"קוואנטום של נחמה", סרט בונד הקודם, היה הגרוע ביותר בסדרה מזה שנים רבות ‏ונחשב ‏לאכזבה קשה – ולמי אכפת? ‏היכולת השיווקית של בונד מבטיחה שהוא יחזור שוב ושוב, ‏והשאלה "איך הסרט" די שולית.‏

הפרסום הרב שלו זוכה בונד (כולל, בין השאר, השיר של אדל – וגם זה סוג של פרודוקט ‏פלייסמנט) מבטיח שבין אם אנשים ילכו לראות את הסרט החדש או לא, דמותו של בונד תישאר ‏בתודעה הציבורית. וזה, בתורו, מבטיח שאפשר יהיה להוציא אותה לסבב חדש של פרסומות גם ‏לקראת הסרט הבא. אם גם הפעם הנבל התורן יכוון אל בונד איזה רובה או גלגל שיניים או כריש ‏עם קרני לייזר ויצפה ממנו למות, בונד יכול ‏לגחך בבטחון מלא. אפשר להרוג אדם, אבל אי אפשר להרוג מותג ששווה מאות מיליוני ‏דולרים.‏ בירה, מישהו?‏


פורסם במקור בוואלה