סוף השבוע הנוכחי בארצות הברית הוא סוף שבוע של יום הזיכרון לחיילי צבא ארה"ב. בניגוד למה שהייתם חושבים, זה בעיקר אומר סוף שבוע ארוך של קניות ובילויים – מה שאומר שנתוני הקופות של יום שני יהיו גדולים מהרגיל. אבל אנחנו נתעלם מהסיפור הזה ונתייחס בדוח הבא רק לסוף השבוע הרגיל של שלושה ימים.
היסטורית, סוף השבוע הזה הוא תאריך די נורא לשחרור של סרטים – כמעט מקולל. בין הסרטים שזכו לצאת בסוף שבוע הזה אפשר למנות את "סולו: סיפור מלחמת הכוכבים" שנפל על הפנים (עד כמה שאפשר ליפול על הפנים עם 100 מיליון דולר בסופ"ש), "שודדי הקאריביים: נקמתו של סלזאר", "שליחות קטלנית: התעוררות" ועוד כל מיני כישלונות. אז כן, אין ספק שחלק מהכשלון טמון בסרטים עצמם, אבל תאריך היציאה הוציא לעצמו שם לא חיובי. בכל זאת, דיסני הימרה ושמרה לעצמה את התאריך הזה עבור "אלאדין" וזכתה בקופה. או שאולי פשוט אי אפשר שיעבור יותר מחודש בלי שסרט שלהם יהיה בראש הטבלה.
"אלאדין" הוא המקום הראשון החדש שלנו – עוד גרסת לייב אקשן לסרט דיסני מצויר ואהוב בשורה ארוכה ומיותרת של אדפטציות מסוג זה. הסיפור האהוב של אלאדין (בגילומו של מנה מסעוד, סדרת הטלוויזיה "ג'ק ראיין"), גבר עני וטוב לב בעיר אגרבה, שמתאהב בנסיכה (בגילומה של נעמי סקוט, "פאוור ריינג'רס") ומוצא את דרכו אל מנורת קסמים עם ג'יני (בגילומו של וויל סמית' שלא צריך שיציגו אותו) שמעניק לו שלוש משאלות הוא סיפור שכולם כבר מכירים. בכל זאת, די הרבה מכולם הלכו לראות את הסרט. הסרט פתח עם 90 מיליון דולר בארצות הברית ועוד 121 מיליון דולר ברחבי העולם – לא פתיחה שוברת שיאים אבל כן פתיחה מכובדת מאוד. בהשוואה לסרטי רימייק אחרים, "מליפיסנט" פתח עם 69 מיליון דולר בלבד ובכל זאת נחשב להצלחה וקיבל סרט המשך, וכמובן שאין בכלל מה להשוות לפתיחה הנמוכה בהרבה של "דמבו" (45 מיליון דולר). מצד שני, זה גם לא בדיוק "היפה והחיה" (174 מיליון דולר), "אליס בארץ הפלאות" (116 מיליון דולר) או אפילו "ספר הג'ונגל" (103 מיליון דולר). נראה שבסך הכל "אלאדין" מצא לעצמו מקום טוב באמצע – בין הקטילות של המבקרים (58 אחוז ברוטן טומטוז) לאהבה של הקהל (ציון סינמה סקור של A, וציון קהל של 94 ברוטן טומטוז) ובין הצלחה מטורפת לכשלון מביש – הצלחה, אבל לא מטורפת.
במקום השני נמצא "ג'ון וויק 3" עם הכנסות של 24.6 מיליון דולר בסוף השבוע האחרון בארצות הברית. זו ירידה של 56.7 אחוז מהסוף השבוע הקודם והיא ירידה ממוצעת לסרט אקשן. אמנם הסרט בילה במקום הראשון רק שבוע אחד, אבל הוא נחשב להצלחה כבירה בכל קנה מידה. הסרט כבר עבר את רף 100 מיליון הדולר בארצות הברית (נקודת ציון חשובה למדי) ועקף את ההכנסות של כל הסרטים הקודמים בסדרה: הסרט הכניס עד כה 175 מיליון דולר בכל העולם, יותר מ"ג'ון וויק 2" (שהכניס 171 מיליון דולר) וכמובן שיותר מהסרט הראשון בסדרה (שהכניס 88 מיליון דולר). עם רווחים שכאלה, אין פלא שסרט ההמשך כבר אושר .
במקום השלישי נמצא "הנוקמים: סוף המשחק" שנמצא במשחק איטי של עינוי המעריצים האם יצליח לעקוף את "אווטאר" או לא. הסרט הכניס בסוף השבוע האחרון 17 מיליון דולר בארצות הברית, ועוד מעט יחצה את ההכנסות של 800 מיליון דולר בארצות הברית בלבד, אבל עדיין חסר לו 106 מיליון דולר כדי לעקוף את "אווטאר". למשחק השיקולים אפשר להוסיף מצד אחד שהסרט איבד 410 מסכי קולנוע בארצות הברית בשבוע האחרון, שזה מספר די גדול, אבל מצד שני עדיין קיים סיכוי ש"ספיידרמן: רחוק מהבית" (שיוצא ב-4 ביולי) ייתן לסרט תנופה, כמו שקורה בדרך כלל לסרטי "מארוול". האם זה יספיק? קשה לדעת.
במקום הרביעי נמצא "פוקימון: הבלש פיקאצ'ו" עם הכנסות של 13.3 מיליון דולר, שלקח את הזמן אבל גם הוא הצליח סוף סוף לחצות את קו ה-100 מיליון דולר הכנסות בצפון אמריקה. ההכנסות הכלליות שלו עומדות על 356 מיליון דולר.
במקום החמישי והשישי יש לנו שתי כניסות חדשות:
במקום החמישי "ברייטברן" הכניס 7.8 מיליון דולר. הסרט הוא בעצם טוויסט אפל על סיפור ידוע – זוג הורים בעיירה קטנה מוצאים בחצר שלהם תינוק חייזר ומחליטים לגדל אותו כילדם. בניגוד לסיפור ההוא, הפעם הילד הזה לא יוצא ילד טוב ירושלים כמו קלארק קנט. מה שקצת בעייתי, כי דווקא יש לו כמעט בדיוק את אותם הכוחות. למרות שיש לסרט במאים, שחקנים ותסריטאים העומדים בזכות עצמם, דווקא השם של ג'יימס גאן נמצא בכל הפרסומות לסרט (הוא רק המפיק). אם הוא ציפה לחזרה בתופים ובמחולות – זה לא זה. למזלו, כמו כל סרט אימה, התקציב של הסרט הסתכם ב-6 מיליון דולר – מה שאומר שהוא יניב רווחים נאים למרות הפתיחה המאכזבת.
במקום השישי נמצא "חורשות את הלילה" עם הכנסות של 6.9 מיליון דולר. בסרט, שתי חברות שבמשך כל שנות התיכון שלהן רק למדו והיו ילדות טובות, מחליטות ביום סיום הלימודים לצאת לחגוג ולהתפרע. לסרט אין כוכבים או שחקנים מוכרים – השחקנית הכי מוכרת שמעורבת בסרט היא בכלל הבמאית, אוליביה ווילד וגם היא לא ממש איזה סלב-על. בתור קומדיית נעורים פרועה הסרט נחשב לכישלון כלכלי. איפה הוא ואיפה "סופרבאד" שפתח עם 33 מיליון דולר, ועוד שלל קומדיות ג'אד אפאטו שפתחו לכל הפחות עם 10 מיליון דולר. זה לא שהסרט יצא בהפצה מצומצמת – הסרט מציג באלפיים אולמות ברחבי אמריקה הצפונית.
מצד שני, אפשר להסתכל עליו בתור סרט אינדי מבית ההפקות של " Annapurna Pictures" שמייצר בעיקר סרטי פרסים שלא מאוד מצליחים בקופות ("סגן הנשיא" פתח עם 7 מיליון דולר, "סיפורו של רחוב ביל" שפתח עם 2 מיליון דולר) וככזה, הפתיחה שלו ממש אחלה. למרות שאני לא רואה את הסרט הזה זוכה בפרסים, ההכנסות הקטנות יותר והבחירה בחברה ההפקות מרמזות שאולי לזה התכוונה אוליביה ווילד עם סרטה הראשון.
שאר הסרטים בטבלה מנסים לקושש את אחרוני הדולרים שלהם – במקום השביעי "נשמה של כלב 2" הכניס 4 מיליון דולר. מתחתיו נמצאים שלושה סרטים שכנראה נפרד מהם בשבוע הבא: "נוכלות עם סגנון" (3.8 מיליון דולר), "הפולש" (2.3 מיליון דולר) ובמקום העשירי אנחנו "מה הסיכוי?" שהכניס 1.6 מיליון דולר.
אפקט מעניין שיצר "אלאדין" הוא החזרה של "דמבו" למשחק… כמעט. לעומת סוף השבוע הקודם שבו הוא הכניס רק 309 אלף דולר, בסוף השבוע האחרון הסרט עלה מהמקום ה-18 למקום ה-11 והכניס עוד מיליון דולר. זה ממש לא מספיק כדי להציל את הסרט אבל זה מעניין.
השבוע אנחנו נפרדים מ"גם השמש היא כוכב" שבשבוע השני שלו כבר התרסק אל מחוץ לעשיריה. כן, בניגוד לסרטי בני נוער רומנטיים אחרים שנוטים להחזיק מעמד יפה משבוע לשבוע, הסרט הזה צנח ב-69 אחוז -מספר של סרטי אקשן גרועים, לא דרמות לנוער. הסרט הכניס פחות ממיליון דולר בסוף השבוע האחרון וייזכר ככישלון מוחלט. אם הוא ייזכר בכלל.
בסוף השבוע הבא יוצאים שלושה סרטים מאוד שונים זה מזה. "גודזילה: מלך המפלצות" מביא לנו את שובו של גודזילה, המפלצות המתחרות שחיות בעולמנו והבכורה הקולנועית של מילי בובי בראון שידועה בעיקר בתור אילבן מ"דברים מוזרים". לקהל שמעדיף משהו קצת יותר מוזיקלי יש את "רוקטמן", הסרט הביוגרפי על חייו המוקדמים של אלטון ג'ון שאחרי בכורה בקאן ינסה להיות ה"רפסודיה בוהמית" הבא. ולקהל שונה לחלוטין יש את "מסיבה סוף" (התרגום הלא מוצלח של "Ma" אבל לפחות הטאגליין העברי מוצלח – "לפעמים החגיגה נגמרת"), סרט אימה בכיכובה של אוקטביה ספנסר שרגילה להיות מועמדת לאוסקר על תפקידי משנה של אישה חצופה וקשוחה והפעם תנסה את מזלה בתפקיד קצת אחר.
לידיעת הקוראים שאכפת להם מזה:
אפשרי שבימים הקרובים יהיה שצף של דפי סרט. למי שמפחד לאבד דף סרט, אני מזכיר שבסוף השבוע תצא המהדורה החודשית של דפי סרט, אז אתם לא אמורים לאבד אף אחד.
תוצאה טובה מאוד
בייחוד בהתחשב בכל השיווק החלש, הבאזז האינטרנטי הנוראי, הביקורות המעורבות, וכמובן התחזיות שציפו לפתיחה הרבה יותר נמוכה.
נשאלת השאלה: עד היכן הוא יגיע?
נכון לעכשיו, קשה לדעת. נצטרך לחכות לסוף השבוע השני כדי לקבל תמונה יותר מלאה.
אבל ציוני הקהל הגבוהים (רוטן טומטוס, סינמה סקור וכו'), והעובדה שהתחזיות צמחו כל הזמן גם במהלך הסופ"ש עצמו, מעודדות במיוחד.
הסרט הזה מוכיח משהו שגם ונום הוכיח: הקהל כן קורא ביקורות, אבל כל עוד הן יגידו שיש את מה שהקהל רוצה, אנשים יילכו.
בונום כל הביקורות, גם הכי גרועות, הבטיחו לאנשים שעדיין יש הרבה קטעים טובים של אדי ברוק יחד עם ונום, ואנשים באו.
גם כאן, רוב הביקורות, גם הקוטלות, אמרו שיש פה את מה שאנשים רוצים – אלאדין נחמד, יסמין נהדרת, ג'יני מוצלח, הרפתקה לכל המשפחה וכו, ואנשים באו. שוב, זו לא הסיבה היחידה, אבל זה כנראה גם גורם משפיע.
אני מניח שדיסני נושמים לרווחה מעוד סיבה: הסרט הזה, יחד עם קפטן מארוול, הראה שאפשר להתגבר על באזז שלישי ושלל טרולים באינטרנט. דיסני צריכים להוציא בסוף השנה את "מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר", שסוגר סאגה של 40 שנה, ותוך כדי זה להתגבר על באזז מעורב מאוד ברשת. העובדה שלמרות הכל, קפטן מארוול ואלאדין (אני מניח שיש עוד) הצליחו להתגבר על זה, מעודדת במיוחד.
תודה על הדו"ח המיוחד. מחכה לו כל שבוע!
ב-"הארץ" חוגגים 40 שנה ל-"הנוסע השמיני" עם שתי כתבות מצוינות
דפנה מאור, על ההפקה של הסרט:
https://www.haaretz.co.il/gallery/cinema/.premium-MAGAZINE-1.7303945
אורי קליין, על המורשת של הסרט:
https://www.haaretz.co.il/gallery/cinema/.premium-1.7303685
(שתי הכתבות מאחורי חומת התשלום של העיתון)