ביקורת: עיניים גדולות

איזה פלא: סרט של טים ברטון בלי ג'וני דפ, בלי הלנה, בלי עיצוב מוגזם ובלי פנטזיה. וברטון מצליח להחריב גם את זה.

מרגרט קין היתה הציירת הפופולרית בעולם, ואף אחד לא ידע את זה. לאורך שנות השישים, ציורי ‏הילדים האומללים וענקי העיניים של קין נמכרו על גבי מיליוני פוסטרים והדפסים, גררו חיקויים ‏והפכו לתת-ז'אנר שלם של קיטש. אלא שלאורך כל התקופה הזאת מי שקיבל את כל הקרדיט על ‏הציורים היה בעלה של מרגרט, וולטר קין, ורק שנים מאוחר יותר התבררה האמת – מבין ‏השניים, מרגרט היתו זו שידעה לצייר, בעוד וולטר ידע לדבר ולמכור. על מעריציה של מרגרט קין ‏נמנה הבמאי טים ברטון, ואת ההשפעות של הסגנון שלה אפשר לראות ביצירות שלו. אותו ברטון ‏גם ביים עכשיו את הסרט על סיפורה של מרגרט קין ובעלה, בסרט הכי לא טים ברטוני שהוא עשה ‏מעולם.‏

צריך לראות כדי להאמין: בתחילת הסרט כתוב במפורש "ביים: טים ברטון", אבל ג'וני דפ לא מופיע פה אפילו קצת. גם הלנה בונהם קארטר נעדרת. עיצוב גרוטסקי ואפל המלא בספירלות ‏ופינות חדות – אין. מתים חיים וחיים מתים – לא. אפילו הפנטזיה נעלמה: זה הסרט הראשון של ‏ברטון מאז "אד ווד" שמתרחש במציאות שלנו, בלי תוספות. הפרט הכמעט בודד בסרט שנראה ‏איכשהו ברטוני הוא הפרבר האמריקאי שבו הוא מתחיל, ונראה דומה להפליא לעיירה הגנרית ‏שבה התרחש "המספריים של אדוארד". על נטישת הסגנון הזאת רבים יגידו: הגיע. הפאקינג. זמן. סגנון ייחודי זה דבר מצוין, אבל אין במאי ששחק את השטיקים הקבועים שלו עד שהפכו לבדיחה יותר מברטון. יש לנו מספיק סרטים עם ג'וני דפ מתנהג מוזר באיפור לבן. כל מה שברטון היה צריך זה להראות שמתחת לכל השטיקים האלה מתחבא במאי טוב.

ובכן, השטיקים הלכו. ומתברר שמתחת להם, טים ברטון הוא פשוט במאי גרוע.

בסרט מככבים איימי אדמס כמרגרט קין וכריסטוף וואלץ כבעלה. שניהם שחקנים נפלאים עם ‏קבלות. וואלץ זכה באוסקרים על "ממזרים חסרי כבוד" ו"ג'אנגו ללא מעצורים" ומתבלט אפילו בסרטים שוליים כמו "הצרעה הירוקה". הוא קרקס של איש אחד: הוא יכול לספר סיפור לילה טוב או לקרוא רשימת קניות, ולעשות את זה מצחיק, מרושע ומבדר. אדמס יודעת ‏לבנות דמויות בעלות עומק ומורכבות במינימום מניירות, היא היתה נפלאה ב"ספק", "המאסטר", ‏‏"חלום אמריקאי" ובעצם כמעט בכל דבר אחר שעשתה. ובכל זאת: בסרט הזה, שבו הבמה כולה ‏נתונה לשני השחקנים האלה, הם מצליחים להיות, איכשהו, כמעט בלתי נסבלים.‏

וואלץ מתמחה בנבלים מקסימים, וזה בדיוק מה שהוא אמור להיות כאן: איש מכירות נכלולי אך ‏כריזמטי שמקסים את כולם. אבל בפועל, וואלץ הבלתי מרוסן, שמדבר במחוות תיאטרליות ‏ומוגזמות כמו בהצגה לגיל הרך, פשוט מעצבן; קשה להאמין שהוא היה מסוגל למכור גלידה בלב המדבר, שלא לדבר על ציורים של ילדים עם עיניים גדולות לגלריות לאמנות. אדמס שורדת עם יותר כבוד עצמי, אבל ‏הדמות שלה לאורך רוב הסרט שוקעת לקלישאה של תפקיד האישה הנבהלת, חסרת הישע ופעורת העיניים.

כל זה די חבל, דווקא משום ש"עיניים גדולות" הוא בהחלט סיפור טוב, ולאורך רובו, גם תסריט טוב. הסיפור האמיתי לגמרי, ישר ‏מהחיים, כולל סצינות שמתחננות שיעשו מהן סרט – בינהן סצינת בית המשפט לקראת סיום הסרט, שנותנת לוואלץ תירוץ טוב להשתולל. בדרך תקועים כמה קטעים מגוחכים ברמת "אתם צוחקים עלי, לא יכול להיות שהם באמת השאירו את זה בסרט". בסצינה אחת, כל בני משפחת קין מפגינים את התגובה המוגזמת ביותר אי פעם לגפרור, ומיד אחריה מגיע הרפרנס הלא-מכוון המופרך ביותר ל"בחזרה ‏לעתיד" בתולדות הקולנוע והעולם החופשי.

"עיניים גדולות" הוא לא כשלון, ‏אלא סרט סביר, אבל מנתוני הפתיחה – הסיפור הזה, עם השחקנים האלה – אפשר היה לצפות ‏להרבה יותר. וכששחקנים טובים עם תסריט טוב מגישים הופעה גרועה, האצבע המאשימה מופנית ‏אל הבמאי. ומכיוון שכאן מדובר ‏בבמאי שסרטיו הלא-מונפשים האחרונים היו הקישקוש "צללים ‏אפלים" והפשע נגד האנושות "אליס ‏בארץ הפלאות", לא קשה לפסוק שטים ברטון הוא האשם ‏האמיתי, ולגזור עליו עונש של הרחקה של עשר שנים ממצלמות קולנוע, עם או בלי ג'וני דפ וספירלות. ביי ‏טים, זה לא אני, זה אתה. ‏


פורסם במקור בוואלה