במילותיו הנצחיות של מקלמור, This is fucking awesome.
בניסוח קצת יותר ארוך, של Indiewire, אחד מבלוגי הקולנוע הנחשבים בעולם:
Some thrillers are described as being "edge of your seat" affairs, but with "Big Bad Wolves," it's more like you are hovering just beyond the chair, midair, waiting for the story to resolve itself.
המשפט הזה לקוח מהביקורת על "Big Bad Wolves", "מי מפחד מהזאב הרע" בעברית, הסרט השני של אהרון קשלס ונבות פפושדו אחרי "כלבת", שהוקרן אתמול בפסטיבל טרייבקה. הציון שהבלוג נותן לסרט הוא A. או בעברית, חמישה כוכבים. שיהיה ברור: זה סרט ישראלי לחלוטין. הוא צולם בארץ, דובר עברית, משתתפים בו Lior Ashkenazi, Tzahi Grad, Rotem Keinan, Menashe Noy וכמובן Dov Glickman. שמות שלא אומרים כלום לצופים והמבקרים בפסטיבל, ואין חשש שהם מפרגנים לסרט מתוך פירגון סתם. הנה עוד קטע ביקורת, מ-FEARnet:
When all is said and done, Big Bad Wolves is a colorfully captivating and thoroughly fascinating piece of genre filmmaking. I daresay that at its best moments it reminded me of Fargo, and I don't throw comparisons to the Coen brothers around all that lightly.
ועוד אחד, מ-Fangoria (שנותן לסרט שלושה וחצי כוכבים מתוך ארבעה):
Suffice to say that Keshales and Papushado combine the many flavors in BIG BAD WOLVES’ recipe into one hearty, bloody dish that will be eagerly devoured by anyone seeking an intense, engrossing viewing experience. With just two films, they’ve established themselves as major talents on the international genre scene, and I can’t wait to see how their third feature will further advance their craft.
הולי שיט, יש לנו סמאחים בינלאומיים בהתהוות, פה. עכשיו אפשר רק לראות כבר את הסרט, בבקשה? כי כרגע יש רק פוסטר.
למען האיזון הקדוש: יש גם ביקורת אחת מאוד מאוכזבת.
פלאשבק: ראיון שערכתי עם קשלס ופפושדו בעקבות ההצלחה של "כלבת" בעולם.
פוסטר נחמד
מזכיר בסטייל את זה של ג'אנגו
מזכיר פוסטרים מוקדמים של פולנסקי
באמת יפה וכל הכבוד וכיפאק היי.
http://www.complex.com/pop-culture/2013/04/most-anticipated-movies-2013-tribeca-film-festival/big-bad-wolves
אין טריילר?? :(
(ל"ת)
יופי, עכשיו השיר הזה תקוע לי בראש.
http://www.youtube.com/watch?v=_FA85RO89HA
אני מקווה שאתה מרוצה מעצמך (טריוויה, השיר שייך לOST מאיזה סרט של ברוס וויליס?).
זיבלון לא מזיק שאני לא זוכר את שמו העברי
http://www.imdb.com/title/tt0108238/
שימו לב
לשם הדמות של ברוס וויליס בסרט הזה…
עדיין אין פיתרון
אחרי מיליוני ניסיונות, אנשים עדיין לא הצליחו למצוא את הפתרון לאחת מהתעלומות הכי גדולות של העם העיברי, איך לעזאזל כותבים "צחי" באנגלית?
עזבו צחי
סוף סוף ברור איך מבטאים "קשלס" ו"פפושדו".
ההתלבטות שלי אם לצפות בסרט או לא
לא הייתה כי זה סרט ישראלי, אלא כי הוא סרט אימה. אתם יודעים מה? אני אתן לזה צ'אנס.
קשה להאמין
שמשווים את זה ברמה מסויימת כדומה ברגעיו הטובים ל"פרגו".
עכשיו אני בהחלט מסוקרנת.
כלבת אחד מסרטי האימה האהובים עליי
וזה סרט שבTOP10 שלי שאני מחכה להם ב2013
לא הבנתי,
זה סרט אימה?
אם הבנתי נכון:
סרט מתח, עם אלמנטים של אימה (ואלימות קשה יחסית). לא סרט אימה פרופר.
מעולה
כיף לשמוע ומעלה ציפיות.
נשמע טוב
עדיין לא יצא לי לראות את "כלבת", אבל "זאבים" בהחלט נשמע מעניין.
ונראה לי שווייל אי. קיוטי יכול מאוד להזדהות עם הביקורת הראשונה.
מה הסיכוי שקשלס ופפושדו נחטפים להוליווד קוריאה-סטייל?
(ל"ת)
לדעתי מאה אחוז, רק עניין של זמן.
הם קיבלו הצעות כבר אחרי הסרט הראשון שלהם (כפי שהם סיפרו בראיון שהופיע כאן), אבל העדיפו לקחת את הזמן. החלטה חכמה מאוד. אבל אחרי השוואות לאחים כהן, ההצעות שהם יקבלו הולכות להפוך למזמינות יותר ויותר – וכמה פעמים אפשר להגיד לא להצעות מהוליווד?
ועוד תשבוחות
http://www.complex.com/pop-culture/2013/04/tribeca-film-festival-big-bad-wolves
("סרט הרוצח הסדרתי המבדר ביותר מאז "I Saw the Devil"). אבל הפעם עם טוויסט: הכותב אהב מאוד את "זאבים גדולים רעים", אבל אומר שהסרט הטוב ביותר שראה בפסטיבל הוא דווקא הסרט הישראלי השני המוקרן שם, "שש פעמים" של יונתן גורפינקל.
I Saw the Devil
היה מדהים, עד כמה שסרט סדיסטי וחולני שכזה יכול להיות מדהים.
אם זה ברמה- מה טוב.
"כלבת" היה אהוב עלי במיוחד, כולל כמה סצינות אייקוניות וגאוניות שאפילו הצליחו לרענן קצת את הז'אנר. מאד מחכה לסרט החדש של הצמד.
מקווה שבהוליווד
יתנו להם לעבוד עם חומרים משלהם ולא איזה פעילות על טבעית 6…
לא רוצה לנפץ את החגיגה
אבל לטעמי האישי בלבד "כלבת" לא היה סרט טוב. אני חושבת שנרדמתי, וכשהייתי ערה חשתי מבוכה. אני יודעת שהמבקרים כשזה יצא התלהבו גם כן. לאור הפער שהיה בעבר אני מנמיכה ציפיות.
לכלבת הייתה בדיוק בעיה אחת, בעיני - הדיאלוגים.
סרטי פופקורן ישראליים הם דבר מבורך, אבל הבעיה היא שכשהדמויות דיברו זה נשמע כמו סרט אימה אמריקאי מדובב. כשהדמויות שתקו קשלס ופפושדו הראו טוב מאוד שהם מסוגלים לעשות קולנוע מצוין. אני מקווה שלקראת "הזאב הרע" הם השתפשפו קצת ביכולת כתיבת הדיאלוגים שלהם.
יכול להיות שהדיאלוגים היו מאולצים
אני באמת לא זוכרת על מה הם דיברו… אז בהחלט יכול להיות שזה היה קצת מטופש.
אבל אני זוכרת סצינות שהיו ממש איומות/מביכות בעיניי, כשראיתי אותן חשבתי איך השחקנים לא מרגישים אהבלים תוך כדי, עד כדי כך זה היה נראה לא אמין. ואם כבר לא אמין, השחקנים גם לא נראו צעירים בכלל ברובם! עופר ואניה – הקהל מכיר אותם. הוא יודע שהם כבר מזמן לא מתבגרים. לא חוכמה לכוון רק חו"ל, מה איתנו?
אני מוכנה לפרגן ולומר שהצילום היה מדהים, באיכות גבוהה להפליא, לא רק ביחס לישראל אלא בכלל.
~פרגון~
אבל שחררו כבר טריילר, העם קצרה רוחו!
למרות שמוקדם: מה, בעצם, סיכויי האופיר של הסרט הזה?
קשלס מעדכן בדף הפייסבוק שלו שה"Hollywood Reporter" נותן ל"מי מפחד מהזאב הרע" ביקורת מהללת בטירוף; וכשאחד מאתרי הקולנוע הכי נחשבים בעולם קורא לסרט שלך "mesmerizing", זאת כבר תשומת לב בינלאומית שהאופירים לא יוכלו להתעלם ממנה. כבר יש תקדימים לסרטים שזכו לצומי עולמי היסטרי ובכל זאת לא זכו באופיר בסופו של דבר ("לבנון", לדוגמה, זכה באריה הזהב בפסטיבל ונציה, אבל הפסיד ל"עג'מי" באופיר), אבל כשסרט ישראלי אחד מסעיר את טרייבקה יש לו סיכוי כלשהו להופיע בין המועמדים לאוסקר הסרט הזר של 2014. אנשי האופיר יתעלמו מהבאזז הזה ויעדיפו לתת ל"פלאות" או "לצוד פילים" את הפרס הגדול, או שהם ישלחו לאקדמיה מותחן-פסיכולוגי משונה וז'אנרי של שני יוצרים מתחילים?
הבעיה היא לא באקדמיה האמריקאית
שם יכולות לקרות הפתעות, אלא דווקא באקדמיה לקולנוע בישראל: קשלס סיפר (בראיון לדג, כמדומני) שבהקרנות האקדמיה הישראלית של "כלבת" צופים ברחו מהאולם אחרי רבע שעה בערך, כשהם ראו את כמות הדם על המסך. קשה לי להאמין שהסרט הנוכחי יעבור את המשוכה הזאת.
אתה שוכח
שבמקרה "לבנון" ההצבעה על הסרט הזוכה באופיר התקיימה לפני הזכייה שלו באריה הזהב בונציה.
בדרך כלל הם כן הולכים לפי הבאזז הבינלאומי (שזו כמובן, עוד סיבה שאנשים מבקרים את האקדמיה).
אבל כמו שרז אמר מצד שני האקדמיה שלנו, כמו זו באמריקה, היא מעט מיושנת. נכון הם נתנו פעם את פרס הסרט הטוב לסרט אנימציה, אבל בכל זאת קשה לי להאמין שהם יתנו את הפרס לסרט כמו "מי מפחד מהזאב". ולא רק בגלל שהוא כנראה מאוד אלים אלא גם בגלל שאולי הם יחשבו שלסרט אימה לא יהיה סיכוי באוסקר האמריקאי בלי קשר לשבחים שהוא מקבל.
מצד שני,
הוא לא מקוטלג כסרט אימה וגם תיאור העלילה שלו לא נשמע כשל סרט אימה. מותחנים פסיכולוגיים דווקא נכנסים לעיתים קרובות לנישה של סרטי איכות.
נכון, אבל הרבה מהביקורות
מבהירות שגם אם הוא לא "אימה", הוא סרט שכולל אלימות מאוד גרפית, ולצופים רגישים יותר, בוודאי קשה לצפיה. בפסטיבל טרייבקה נקודה כזו לא מהווה בעיה, אבל באוסקר זה מהווה מכשול גדול יותר.
לא שאני טוען שלא צריך לתת לו את האופיר בגלל זה. אם "מי מפחד מהזאב הרע" הוא הסרט הישראלי הטוב של השנה, הוא צריך לקבל את הפרס. ואם האקדמיה רוצה סיכויים יותר טובים באוסקר, שתתאפס על עצמה ותפריד כבר בין "הסרט הטוב ביותר" לבין "הסרט שנשלח לאוסקר".
אני לא חושב שהאלימות תהיה מכשול לסרט באוסקר.
כמו שרז אמר-ייתכן שלסרט תהיה בעיה לקבל הערכה בישראל בגלל האלימות, אבל לאקדמיה מעולם לא היתה בעיה עם אלימות יותר מדי. אם היא הייתה מכשול גדול כל כך סרטים כמו השתולים,שתיקת הכבשים, וארץ קשוחה לא היו מקבלים כל כך הערכה ממנה ובטח שלא זוכים בפרס הסרט.
חוץ מזה, השוו את הסרט לסרטים האחים כהן בשיאם. זה כנראה לא יזיק לסיכויים שלהם.
בנוסף למה שרז אמר,
רשימת הסרטים שעשוייים להיות מרכזיים במירוץ לאופיר רחבה יותר מ"פלאות", "לצוד פילים" (לא ממש הבנתי את הקישור המיידי שנעשה בין זה שהם עשויים להיות שוברי קופות מקומיים לבין איכותם והסיכויים שלהם באופיר בשלב מוקדם כל כך לאור היחס של האקדמיה לסרטים הקודמים של נשר ולוי) ו"הזאב". יש ברשימה לא מעט סרטים של שועלים ותיקים שאחד מהם ("סוכריות") אפילו מעורר ציפיה הרבה יותר גדולה משלושת הנ"ל גם יחד; סרטי ביכורים של יוצרים שיש באזז מסביבם כבר כמה שנים (סטטיסטיקה: 12 מתוך 23 הסרטים הזוכים באופירים הם סרטי בכורה*).
שנית, מבלי להמעיט מערך הביקורות, יש מצב שפספסתי את השלב הזה שבו פסטיבל טרייבקה הפך משמעותי מבחינת ההשפעה שלו על האקדמיה המקומית כמו קאן, ברלין ו-ונציה? זה לא איזה פסטיבל מעבר בין ברלין לקאן? אני זוכר סרטים (לאו דוקא ישראליים) שהחלו את צעדיהם בקאן, ברלין, ונציה סאנדנס ואפילו טורונטו והגיעו רחוק, אבל טרייבקה? יוק. אבל אולי זה רק אני. כמו כן, אני חושב שבאזז בשלב מוקדם של המירוץ עשוי לשחק דווקא לרעתו כשהאחרים יכנסו למשחק רק בעוד כמה חודשים ויהיו טריים יותר בזכרון.
*אם מכלילים גם את "ביקור התזמורת" ו"למלא את החלל".
זה לא הפסטיבל, זה הביקורות.
אם כל העניין היה שהסרט מוקרן בטרייבקה, זה לא היה עניין גדול. כשסרט מקבל תשבוחות כמו הסרט הזה בעיתונים ובלוגים בינלאומיים, זה משמעותי ולא משנה איפה הוא הוקרן.